Gå til innhold

Nå snakker vi om...

Fremhevede innlegg

Skrevet
32 minutter siden, Fantastica skrev:

Nå måtte jeg virkelig ta meg sammen for ikke å tenke koffert... :fnise:

Grisejente... 😀

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville nå bare ha en matprat rundt fiskeboller jeg  da...

Skrevet

"Neeeeeeeei!!!", var alltid min reaksjon hver gang mamma svarte "Fiskeboller", da jeg spurte om hva det er til middag. Mini-meg mente slik "barnevennlig" fisk var kjipe saker, mens jeg gaflet i meg kokt torsk, stekt makrell og seibiff med liv og lyst. Jeg har siden undret meg over hvorfor vi hadde ting som fiskeboller og fiskepinner når barna foretrakk skikkelige saker, og jeg tror kanskje det var et økonomisk spørsmål. Og de få gangene jeg har spist fiskeboller av egen fri vilje var da jeg som fattig student hadde fiskebollebiter i fiskesuppa for å gjøre den mer mettende. Så for meg er altså fiskeboller noe man spiser når man ikke har råd til noe bedre.

Om jeg ikke får dårlig økonomi igjen, har jeg nok spist min siste fiskebolle.

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 timer siden, Viking1980 skrev:

Sitat

Er visst noe surr med sitering nå. Svarer Elanor :

Takk for innspill. ☺

For meg og andre som ikke likte fisk ble det motsatt. Fiskeboller og -pinner ble redningen for mange fortvilte mødre. 

Endret av Jerry Lee
Skrevet

Fiskeboller blir ekstra godt om man bruker rekeost I sausen.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, MarianneE skrev:

Fiskeboller blir ekstra godt om man bruker rekeost I sausen.

Takk for tips.  ☺  Ny for meg.

Skrevet

Ble aldri mobbet for hva jeg spiste og jeg digger Fiskeboller den dag i dag.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, EvaLena skrev:

Ble aldri mobbet for hva jeg spiste og jeg digger Fiskeboller den dag i dag.

Godt å "høre".  😀

Skrevet

Hos oss ble fiskeboller servert med kokte poteter og gulrot og hvit saus med muskat. Jeg har faktisk ikke spist det på noen annen måte på mine 31 år.

Men dette med karri har jeg hørt om siden jeg var liten, og trodde alltid man da skulle blande krydderet i hvitsausen. Er der slik dere gjør der? Eller bruker dere karri uten hvitsaus?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, applestories skrev:

Hos oss ble fiskeboller servert med kokte poteter og gulrot og hvit saus med muskat. Jeg har faktisk ikke spist det på noen annen måte på mine 31 år.

Men dette med karri har jeg hørt om siden jeg var liten, og trodde alltid man da skulle blande krydderet i hvitsausen. Er der slik dere gjør der? Eller bruker dere karri uten hvitsaus?

Takk for svar. ☺

Vi hadde noen ganger revne gulrøtter. 

Jeg er vant til å strø karri over. Mange liker det i sausen.

Skrevet
14 minutter siden, applestories skrev:

Muskat i sausen hører med. Vi strør karri over fordi en av ungene ikke liker det. Lager jeg bare til meg og gubben lar jeg karripulveret surre litt sammen med det smeltede smøret, det gir ekstra fyldig smak.

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, Fantastica skrev:

Muskat i sausen hører med. Vi strør karri over fordi en av ungene ikke liker det. Lager jeg bare til meg og gubben lar jeg karripulveret surre litt sammen med det smeltede smøret, det gir ekstra fyldig smak.

Bruker du både muskat og karri samtidig?

Hvilket smeltet smør? Steker du fiskebollene?

Skrevet

Nei, fiskeboller har jeg aldri likt. Men er veldig glad i fisk da! 

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Susa skrev:

Nei, fiskeboller har jeg aldri likt. Men er veldig glad i fisk da! 

Jeg er og glad i fisk i dag.

Men fiskeboller/pinner ble det mange mødre måtte ty til om barna ikke "likte" fisk. ☺

Endret av Jerry Lee
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Åååh, fiskeboller :strix:

Siden jeg bor i all utlendighet, og fiskeboller ikke er å oppdrive i butikkene her, så pleier jeg å ta med et par bokser fra Norge. Fiskeboller blir derfor luksusmat som spises med andakt og duk på bordet. Forutenom masse tykk Sauce Bechamel (selvsagt med fiskekraft, helmelk, litt fløte, og muskat i som jeg lar koke i 10-15 minutter for å bli kvitt melsmaken), steker jeg dansk bacon, koker poteter, og damper broccoli og blomkål til. Karri må selvsagt også være med. Hele herligheta toppes med norsk rødsaft til. Og etterpå blir det en god, gammeldags middagslur. 

("Billig"-versjonen av dette når jeg ikke har fiskeboller tilgjengelig, er å bytte ut fiskebollene med vanlige torskefileter. Da blir det ikke duk på bordet).

Skrevet
4 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

Åååh, fiskeboller :strix:

Siden jeg bor i all utlendighet, og fiskeboller ikke er å oppdrive i butikkene her, så pleier jeg å ta med et par bokser fra Norge. Fiskeboller blir derfor luksusmat som spises med andakt og duk på bordet. Forutenom masse tykk Sauce Bechamel (selvsagt med fiskekraft, helmelk, litt fløte, og muskat i som jeg lar koke i 10-15 minutter for å bli kvitt melsmaken), steker jeg dansk bacon, koker poteter, og damper broccoli og blomkål til. Karri må selvsagt også være med. Hele herligheta toppes med norsk rødsaft til. Og etterpå blir det en god, gammeldags middagslur. 

("Billig"-versjonen av dette når jeg ikke har fiskeboller tilgjengelig, er å bytte ut fiskebollene med vanlige torskefileter. Da blir det ikke duk på bordet).

Artig lesning. ☺  Takk for tilskudd.

Skrevet

Har aldri blitt ertet for fiskeboller. Favorittretten min når jeg var liten. Mamma lagde det mye og jeg spiste opp alt :) Nam. Nå og da så slår jeg til og lager meg det selv også. Digg kosemat :)

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, Sooool skrev:

Har aldri blitt ertet for fiskeboller. Favorittretten min når jeg var liten. Mamma lagde det mye og jeg spiste opp alt :) Nam. Nå og da så slår jeg til og lager meg det selv også. Digg kosemat :)

Erting for å like fiskeboller var nok mer vanlig i min ungdom.

Flink jente som spiste opp go'e maten sin. 😉

Hvordan lager du det, da?

Skrevet
1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Erting for å like fiskeboller var nok mer vanlig i min ungdom.

Flink jente som spiste opp go'e maten sin. 😉

Hvordan lager du det, da?

Jeg lager bare den fra boks. Vesteraalens :) Fordi det er det jeg har vokst opp med. Har aldri turt å prøve noe annet med den. Så har jeg sykt mye karri i da :P

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, Sooool skrev:

Jeg lager bare den fra boks. Vesteraalens :) Fordi det er det jeg har vokst opp med. Har aldri turt å prøve noe annet med den. Så har jeg sykt mye karri i da :P

Ah. Vesteraalens. Den beste.  ☺  Bjellands kan gå an.

Hva er "sykt mye karri" ? I sausen, forstår jeg?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...