Flicka87 Skrevet 4. mars 2016 #1 Skrevet 4. mars 2016 Har lest flere steder at gravide kan spise sushi, laks- rå, hvis den er helt fersk. Men på sånn gravid app jeg har, sier den at jeg bør holde meg unna.. Jeg har salmalaks som jeg skar opp når den var helt fersk. Puttet den rett i fryser. Er det tryggere når den i tillegg har vært fryst, eller er den ikke fersk lenger siden den har ligget i fryser i 1-2 Mnd?? Mye annet trygt enn kan spise i sushi, men laks med Philadelphia er liksom favoritt 😁😉
Gjest Sisti Skrevet 4. mars 2016 #2 Skrevet 4. mars 2016 Ja det er trygt. Vet ikke om den er tryggere når den har vært fryst, men det har hvertfall ikke gjort det mindre trygt! Det man skal være forsiktig med er noen typer tunfisk og kveite. Tror det går på vekt blant annet? Det står forklart på matportalen.
Sjela Skrevet 4. mars 2016 #3 Skrevet 4. mars 2016 Kjør på! Her spises det i alle fall sushi, men jeg unngår bitene med tunfisk da det ikke anbefales.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #4 Skrevet 4. mars 2016 Bare unngå de typene det kan være larveer i. Anonymkode: 95600...47b
snehvit88 Skrevet 4. mars 2016 #5 Skrevet 4. mars 2016 Så en dokumentar for en stund siden om kvikksølv. Det er mye kvikksølv i sushi og tunfisk. Det har vært mye frem og tilbake med anbefalingene. Spiser man mye kan kvikksølvnivået stige ganske kraftig.
Vattenflaska Skrevet 4. mars 2016 #6 Skrevet 4. mars 2016 Det er trygt så lenge fisken er så ferske som mulig, altså er det best å kjøpe direkte på restaurant enn en sånn pakka som går å kjøpe i hvilken matbutikk som helst.
ajarRun Skrevet 4. mars 2016 #7 Skrevet 4. mars 2016 9 timer siden, Sisti skrev: Ja det er trygt. Vet ikke om den er tryggere når den har vært fryst, men det har hvertfall ikke gjort det mindre trygt! Det man skal være forsiktig med er noen typer tunfisk og kveite. Tror det går på vekt blant annet? Det står forklart på matportalen. Dersom du ikke vet hvorfor man er pålagt å fryse laks som skal brukes i sushi stiller jeg meg tvilende til at du har forstålse for risikoene det innebærer å spise sushi når du er gravid. Laks skal fryses før det brukes i sushi for å drepe parasitter. Merk deg ordet skal, man kan ikke stole på at restauranten faktisk gjør det. Tunfisk har masse kvikksølv, derfor skal man holde seg unna det.
Arista Skrevet 4. mars 2016 #8 Skrevet 4. mars 2016 2 timer siden, ambivalentReaction skrev: Dersom du ikke vet hvorfor man er pålagt å fryse laks som skal brukes i sushi stiller jeg meg tvilende til at du har forstålse for risikoene det innebærer å spise sushi når du er gravid. Laks skal fryses før det brukes i sushi for å drepe parasitter. Merk deg ordet skal, man kan ikke stole på at restauranten faktisk gjør det. Tunfisk har masse kvikksølv, derfor skal man holde seg unna det. I følge de offisielle rådene trenger man ikke fryse laks, med mindre det er villaks. Oppdrettslaks som brukes i sushi trenger man ikke fryse. Salmalaks, som ts spurte om, er helt trygt. Det er ikke farlig å spise sushi som gravid. Les mer her: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor 3
Sjela Skrevet 4. mars 2016 #9 Skrevet 4. mars 2016 3 timer siden, snehvit88 skrev: Så en dokumentar for en stund siden om kvikksølv. Det er mye kvikksølv i sushi og tunfisk. Det har vært mye frem og tilbake med anbefalingene. Spiser man mye kan kvikksølvnivået stige ganske kraftig. Nei. Det er "mye" kvikksølv i tunfisk, men ikke sushi generelt. Det er en grunn til at man skal holde seg unna enkelte fiskevarianter, men sushi i seg selv er ikke farlig. F eks salmalaks i sushi er helt trygt. 1
ajarRun Skrevet 4. mars 2016 #10 Skrevet 4. mars 2016 1 minutt siden, Arista skrev: I følge de offisielle rådene trenger man ikke fryse laks, med mindre det er villaks. Oppdrettslaks som brukes i sushi trenger man ikke fryse. Salmalaks, som ts spurte om, er helt trygt. Det er ikke farlig å spise sushi som gravid. Les mer her: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor Laks er kun nevnt en gang i lenken din: Sitat Listeria (L. monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og kan finnes i en rekke ulike matvarer. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet som skivet kjøtt- og fiskepålegg på slutten av holdbarhetstiden. Andre smittekilder kan for eksempel være røkelaks, upasteurisert melk, myke og halvfaste oster av upasteurisert melk/rå melk, muggoster eller spekemat. Ser nå at EU og mattilsynet kun krever villaks frossent. FHI er uenige da. Ville nok fyrst den for å være sikker uansett.
Arista Skrevet 4. mars 2016 #11 Skrevet 4. mars 2016 3 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Laks er kun nevnt en gang i lenken din: Ser nå at EU og mattilsynet kun krever villaks frossent. FHI er uenige da. Ville nok fyrst den for å være sikker uansett. Leste du hele? Du må lese lenger ned, er et eget avsnitt for fisk og sjømat. Der finner du også en link til råd om hvordan du lager trygg sushi selv: http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/fisk_og_skalldyr/slik_lagar_du_sushi_som_er_trygg_aa_ete Mulig du vil fryse laksen og ikke stoler på restauranter, men det er ingen grunn til å råde andre til det samme. 2
ajarRun Skrevet 4. mars 2016 #12 Skrevet 4. mars 2016 1 minutt siden, Arista skrev: Leste du hele? Du må lese lenger ned, er et eget avsnitt for fisk og sjømat. Der finner du også en link til råd om hvordan du lager trygg sushi selv: http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/fisk_og_skalldyr/slik_lagar_du_sushi_som_er_trygg_aa_ete Mulig du vil fryse laksen og ikke stoler på restauranter, men det er ingen grunn til å råde andre til det samme. Jeg stoler mer på folkehelseinstituttet enn mattilsynet. Du aner jo ikke hvilken laks sushirestauranter serverer eller hvordan de har behandlet den. Personlig spiser jeg rå fisk når jeg føler for det, men jeg ville ikke gjort det hvis jeg var gravid.
Arista Skrevet 4. mars 2016 #13 Skrevet 4. mars 2016 11 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Jeg stoler mer på folkehelseinstituttet enn mattilsynet. Du aner jo ikke hvilken laks sushirestauranter serverer eller hvordan de har behandlet den. Personlig spiser jeg rå fisk når jeg føler for det, men jeg ville ikke gjort det hvis jeg var gravid. Men hvor får du at fhi mener noe annet? Matportalen som jeg henviste til er et samarbeid mellom bl.a. mattilsynet og folkehelseinstituttet. Så det er veldig rart om de går ut med motstridende råd. Alle restauranter har krav til oppbevaring/tilberedning, hvis du ikke stoler på at de gjør det riktig kan du nesten ikke spise annen mat ute heller. Det er alltid en risiko for at de f.eks legger ferdig stekt kjøtt hvor de har hatt rått kjøtt og da er du like langt.
ajarRun Skrevet 4. mars 2016 #14 Skrevet 4. mars 2016 Et øyeblikk siden, Arista skrev: Men hvor får du at fhi mener noe annet? Matportalen som jeg henviste til er et samarbeid mellom bl.a. mattilsynet og folkehelseinstituttet. Så det er veldig rart om de går ut med motstridende råd. Alle restauranter har krav til oppbevaring/tilberedning, hvis du ikke stoler på at de gjør det riktig kan du nesten ikke spise annen mat ute heller. Det er alltid en risiko for at de f.eks legger ferdig stekt kjøtt hvor de har hatt rått kjøtt og da er du like langt. Jeg er en frisk mann, jeg driter i e.coli og listeria. Det er farlig for gravide, syke og unger. Jeg ville vært langt mer forsiktig om jeg var gravid.
Arista Skrevet 4. mars 2016 #15 Skrevet 4. mars 2016 12 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Jeg er en frisk mann, jeg driter i e.coli og listeria. Det er farlig for gravide, syke og unger. Jeg ville vært langt mer forsiktig om jeg var gravid. Men da bør du ikke gi råd til oss gravide her på forumet hvis du ikke har kilder å henvise til. Det er nok av myter og utdatert informasjon allerede. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå