AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #41 Del Skrevet 4. mars 2016 Ps. Det er TS jeg svarer, og ikke AB 7cc i innlegget over mitt innlegg. Anonymkode: de3af...c4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomsterert Skrevet 5. mars 2016 #42 Del Skrevet 5. mars 2016 Den Thursday, March 03, 2016 at 22.17, AnonymBruker skrev: Man leser om mammapolitiet på veldig mange steder for tiden, og jeg har sett meg lei på at det brukes som argumentasjon når noen påpeker noe som faktisk er viktig. Ja, noen mammaer tror nok de har den perfekte oppskriften på alt. Bedrevitere og arrogante folk finnes over alt, men ikke på langt nær alle som beskyldes for å være mammapoliti er bedrevitere (de er bare folk som på noen områder faltisk vet bedre pga at de har mer kunnskap om noe). Jeg har ønsket å diskutere dette i noen uker nå, men de siste eksemplene jeg har er hentet fra de siste dagene. I kommentatorfeltet hos CBE ble det ropt om mammapoliti når det var snakk om å reise ei uke vekk fra et barn på ett år. Nå er det faktisk slik at 40% av norske barn har en form for utrygg tilknytning så det er absoludt ikke slik at foreldrene kjenner barnet best og alltid kan vurdere det beste for barnet. 40% av foreldre vet faktisk ikke dette. Ei uke ferie i seg selv leder nok ikke til en utrygg tilknytning men det å ta opp en slin debatt og minne om at hyppige eller langvarig fravær fra et lite barn kan være skadelig handler ikke om å være mammapoliti. Ingen angriper info om tannhygiene eller å ikke røyke/drikke under svangerkap for å være mammapoliti, hvorfor er det med en gang det når det diskuteres andre ting slik som feks tilknytning eller oppdragelse? Barn skal sove kl 19 = mammapolitiet har satt denne grensa. Nei, mange søvnforskere sier også at i vår kultur er dette det beste for barn. Når barnet naturlig sover rumdt 12 timer om natta bør de få dette. Dersom akkurat du har et annet liv hvor å legge barn senere funker fint, eller ditt barn ikke trenger 12 timers søvn så er jo det supert! Men for de fleste i Norge stemmer ikke dette og søvneksperter anbefaler legging ca 19. Har ikke noe med hverken mammapoliti eller bedrevitende mammaer å gjøre. Grensesetting. Når det påpekes at barn ikke bør få kjeft, time out, konsekvenser etc men at man bør finne bedre måter å grensesette barna = mammapoliti. Nei, dette er også forskning og tilknytning. Noen ting er bare fakta. Og når det finnes 40% utryggt tilknyttede barn i vårt land er der en enormt stor andel foreldre som ikke vet det beste for barna sine. Så når man da presenterer informasjon basert på fakta er man ikke mammapoliti. Ikke døm alle med opplyste meninger som ønsker å dele disse for å hjelpe andre som mammapoliti. Kritiser dumme bedrevitere som ikke baserer seg på fakta og tror de har funnet løsningen til veien og livet. Men slutt å rope om det fordømte mammapolitiet!!! Kjenner du deg kritisert selv kan det tenkes du faktisk er en av de i den store andelen av 40% som ikke alltid vet barnets beste, uten at dette handler om at den som kritiseres er mammapoliti. Anonymkode: 1041e...dd0 Når noen mener seg å ha større kunnskap om visse temaer,i dette tilfellet barn,så er det veldig viktig å kunne kommunisere riktig! Hvis en vil nå fram så er det avgjørende at en vet hvordan en skal klare det. En bør forstå reaksjonene ens utsagn skaper. For ellers kan det fort bli moralisering. Det faller ikke i god jord. Når du avslutter med at om en skulle kjenne seg kritisert,så kan det hende en er av de som faktisk gjør feil,så får du heller ikke særlig gehør da det blir litt sånn blanding av hersketeknikk og beskyldning. Så er det ikke sånn at all forskning er lik. Forskere,psykologer og pedagoger er uenige. De er ikke samkjørte over hele linja vet du jo. Du tror på en side av forskningen og på teorier fra de du velger å lære fra/om. Du sitter virkelig ikke på en fasit,en sannhet. Det er du nok klar over. Barneoppdragelse og forskning har endret seg veldig mye gjennom årene. Men helt ok med diskusjoner. Helt ok at en vil formidle. Men da må en lære seg å stille spørsmål. En må lære seg å lytte og å se hva andre mener og tror. Belæring er ikke diskusjon,og det er nok her ditt såkalte mamma-politi trår helt feil. Så kanskje heller tenke på hvordan de "påpeker"og uttrykker meninger? Det hadde vært viktigere å diskutere. Hvorfor blir folk lei dem,og hvorfor når ikke denne viktige kunnskapen fram i så fall? Hva tenker du om det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå