Gå til innhold

Samtalemønster - får ingen bekreftelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er helt enig med deg, TS. Det dreier seg vel om delvis manglende sosial kompetanse. Det er viktig å vise interesse overfor de man konverserer med. At de lar deg "henge" uten å si noe slik at du føler deg utilpass har ingenting å gjøre i en sosial setting. Det er viktig å vise at man ser og hører de man prater med, og responderer verbalt eller med stimulerende uttrykk. Det er respektløst å ikke vise interesse når noen snakker og attpåtil heller ikke gir en respons. 

Jeg har hatt dette problemet tidligere og følte jeg ikke ble sett. Disse inngår ikke i min omgangskrets lenger og jeg har nå en vennegjeng der jeg blir inkludert og sett. Jeg er nok en person som trenger bekreftelse da jeg har opplevd avvisninger og ekskludering tidligere. Å være i et miljø der jeg kjenner på dette er ikke gunstig for min egen helse. Dersom du føler at det går inn på deg på en særlig negativ måte bør du vurdere å endre noe med situasjonen. Å ta det opp med dem kan være første bud. Jeg ville da ha tatt det opp på en ydmyk og informerende måte i stedet for å ta dem på noe. Det kan jo bare hende de er tankeløse eller at du legger litt for mye inn i det. Kommunikasjon vil forhåpentligvis gjøre det litt lettere. Dersom de ikke viser forståelse for deg når du åpner deg om dette ville jeg ha revurdert vennskapet. 

Lykke til TS!

Anonymkode: a8d86...fa7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Blomsterert skrev:

Til Ts.

Ikke bry deg med de som sier at du blir fryst ut. De skjønner ikke,men du vet jo at det ikke er tilfelle.

Du var inne på noe i HI,og det var at noen har mer "autoritet". Det kan være at de er naturlige ledertyper,de kan ha denne karismaen eller de har et tone og/eller stemmeleie som gjør at de automatisk blir hørt og får respons. Hvis du studerer litt de rundt deg,så ser du flere av slike personer. Og så er det de mer "usynlige",og,de mer nøytrale. Jeg tenker du er blant de siste?

For å bli hørt må en time riktig. Sørg for øyekontakt,pass på at det er stille,pass på at du snakker høyt nok. Still spørsmål,for da må folk svare. Still litt uvanlige spørsmål,eller skriv litt utenom det typiske! Noe som vekker oppmerksomhet. Kommunikasjon er en kunst iblant,og det er om å gjøre å få oppmerksomhet. Nøytrale mennesker er ikke de som krever oppmerksomhet,de må jobbe mer for det. Nå er det jo de som liker å være det også da,men så er det de som vil mer ut på banen.

Finn temaer som vekker nysgjerrighet. Det er noe de fleste vil være interessert i. Still direkte spørsmål,og bruk gjerne humor. Folk er svake for det: -)

Dette handler altså kun om å lære å få oppmerksomhet,da det ikke er gitt at alle får det pga mennesketype rett og slett som beskrevet. Det handler også om hvem en omgir seg med. Hvor tydelige de e i forhold til en selv.

Så,sett deg ned og finn ut hva som vil vekke nysgjerrighet. Hva vennene dine vil finne spesielt interessant. Kom med noe nytt. Jobb litt med det?

Håper jeg kunne bidra litt. At noe av dette kan være en god idé. Tro ihvertfall ikke at du er kjedeligere enn andre. Du får "bare ikke kommet ut" :-) så lett som noen andre.

Enig med dette svaret, godt skrevet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn
6 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Kanskje dere skriver for mye? Jeg ble helt sliten av å prøve å lese innleggene deres og det var så vidt jeg orket å svare. Prøv å si det dere vil si med færre ord.

Er sikkert vanskelig når en har mye på hjertet.

Endret av Kaffelattn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå henvender jeg meg til alle jentene i gruppechatten for å få alle med. Ser derfor ikke noe poeng å skulle skrive alle navnene. Men tusen takk for fine svar! <3

Anonymkode: 2181a...307

Nei, ser den. Men svarer du på alt hver enkelt skriver i gruppen? Tror ikke det er forventet heller at man skal måtte svare alt når man er med i gruppen, eller?

Da jeg var i 20 årene husker jeg at jeg ble forundret, ofte skuffet over at noen venninner var så lite flink til å ta initiativ eller til å svare ordentlig. Konkluderte noen ganger med at de ikke hadde lyst. Men jeg tror at man lett kan ta feil der. Noen er flinkere enn andre til å ta initiativ. 

Og så gir man noen ganger lettere tilbakemeldig til enkelte som man føler setter stor pris på det og blir glade, uten å f.eks klandre eller si at en blir skuffet hvis ikke de gjør det. 

Jeg har en venninne som sa at hun var skuffet over sine venninner fordi de ikke hadde kommet på besøk enda hun hadde invitert flere ganger. Når hun sa hun var skuffet, gjorde det til at vi holdt oss mer unna og ikke hadde så lyst til å komme. Det er mye mer tiltrekkende/lystbetont å komme til noen som sier takk og gleder seg over den responsen de fikk, i steden for å vise skuffelse over at man burde gjort mer.

Jeg sikter ikke til hvordan du er, men skriver bare ned noen tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Jeg har en venninne som sa at hun var skuffet over sine venninner fordi de ikke hadde kommet på besøk enda hun hadde invitert flere ganger. Når hun sa hun var skuffet, gjorde det til at vi holdt oss mer unna og ikke hadde så lyst til å komme. Det er mye mer tiltrekkende/lystbetont å komme til noen som sier takk og gleder seg over den responsen de fikk, i steden for å vise skuffelse over at man burde gjort mer."

Veldig enig i dette! Var derfor jeg skrev at du ikke bør ta det opp. Du gir folk negative vibber, dårlig samvittighet, de begynner å føle at de må ta spesielt hensyn til deg og praten eller chatten flyter ikke lenger like naturlig.... Venner holder sammen fordi de har lyst. Hvis du allerede føler at du kanskje er litt på ytterkanten i denne gjengen, burde du absolutt ikke ta opp dette. Da blir du nok bare oppfattet som f eks hårsår, kantete, vanskelig å være sammen med....

Anonymkode: 48e90...d78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær

Jeg synes Blomsterert har mange gode poenger! Håper du kan ta med deg de gode ordene, og la de mindre gode gå. Klem til deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Berit skrev:

Nei, ser den. Men svarer du på alt hver enkelt skriver i gruppen? Tror ikke det er forventet heller at man skal måtte svare alt når man er med i gruppen, eller?

Da jeg var i 20 årene husker jeg at jeg ble forundret, ofte skuffet over at noen venninner var så lite flink til å ta initiativ eller til å svare ordentlig. Konkluderte noen ganger med at de ikke hadde lyst. Men jeg tror at man lett kan ta feil der. Noen er flinkere enn andre til å ta initiativ. 

Og så gir man noen ganger lettere tilbakemeldig til enkelte som man føler setter stor pris på det og blir glade, uten å f.eks klandre eller si at en blir skuffet hvis ikke de gjør det. 

Jeg har en venninne som sa at hun var skuffet over sine venninner fordi de ikke hadde kommet på besøk enda hun hadde invitert flere ganger. Når hun sa hun var skuffet, gjorde det til at vi holdt oss mer unna og ikke hadde så lyst til å komme. Det er mye mer tiltrekkende/lystbetont å komme til noen som sier takk og gleder seg over den responsen de fikk, i steden for å vise skuffelse over at man burde gjort mer.

Jeg sikter ikke til hvordan du er, men skriver bare ned noen tanker.

Ingen svarer på gruppemeldinger, og de er stort sett bare til irritasjon. Dersom du ønsker å invitere meg på kino, så får du spørre meg direkte, så får du svar. Det blir litt som forskjellen mellom å skrive på veggen "noen som vil på kino?" og å skrive på veggen din: "Vil du se Hatefull Eight klokken 8 på Saga?". Dess mer spesifikk dess bedre svar får man. Problemet med det første spørsmålet er at hvis man ikke får et "nei!" så er man like langt. 

Jeg kan ikke fordra folk som ikke kan si hva man synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Ingen svarer på gruppemeldinger, og de er stort sett bare til irritasjon. Dersom du ønsker å invitere meg på kino, så får du spørre meg direkte, så får du svar. Det blir litt som forskjellen mellom å skrive på veggen "noen som vil på kino?" og å skrive på veggen din: "Vil du se Hatefull Eight klokken 8 på Saga?". Dess mer spesifikk dess bedre svar får man. Problemet med det første spørsmålet er at hvis man ikke får et "nei!" så er man like langt. 

Jeg kan ikke fordra folk som ikke kan si hva man synes.

Forstår det øverste du sier.

Men er usikker på det jeg har uthevet. Siden du siterte meg, mener du noe om at jeg har sagt at folk ikke kan si hva de synes? Er enig i det, men samtidig går det an å  gå litt inn i seg selv og tenke litt utfra hva andre og synes og ta hensyn til hvordan ting blir sagt. Det kan være til det beste både for en selv og de andre.

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Berit skrev:

Forstår det øverste du sier.

Men er usikker på det jeg har uthevet. Siden du siterte meg, mener du noe om at jeg har sagt at folk ikke kan si hva de synes. Er enig i det, men samtidig går det an å  gå litt inn i seg selv og tenke litt utfra hva andre og synes og ta hensyn til hvordan ting blir sagt. Det kan være til det beste både for en selv og de andre.

Jeg bare siterte deg fordi jeg liker deg. Jeg ser ingen grunn til å være indirekte med nøytrale eller positivie ting. Å gå rundt grøten for å invitere noen til å henge er bare slitsomt. Å være indirekte når man gir ros funker ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos meg og mine venner er det ikke normalt å svare på alt mulig. Vi forventer ikke at noen alltid skal svare og det er ikke alltid vi har en kommentar til det som har blitt skrevet. For oss er det sosiale litt mer random og laidback.

Dersom ingen sier noe når man sitter sammen med de, så må man jo spørre! "Sa jeg noe galt, det ble plutselig så stille?"  Eller sie det klarere ved å bruke navn "Ingrid, du vet vel kanskje x"

Anonymkode: c9cf4...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har opplevd lignende hele livet, så og si. Det skjer selv hvor godt jeg kjenner personene. En gjeng venninner jeg var mye i lag med for noen år tilbake, behandlet meg veldig likt som det du beskriver. Hvis jeg sa noe, ble det på ingen måter bemerket - i verste fall snakket de i munnen på meg. 

Det mest irriterende er de gangene jeg har sagt noe og bare én person har hørt det, også presterer denne personen å si mine ord HØYT fordi jeg hadde et godt poeng eller noe, uten å referere til meg. 

Med andre ord: Jeg forstår frustrasjonen din. 

Jeg har også lurt på hvorfor dette skjer, men har ikke funnet noe svar. 

Anonymkode: eba3e...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke lest gjennom alle innleggene men må bare si jeg forstår presist hva TS mener.

Selv har jeg aldri følt mine ord har spesiell verdi blant venner/bekjente. Jeg kom tilbake etter lang reise i Afrika og fikk ikke  et spørsmål!  

Har merket meg at det er annerledes når prater med menn, føler de lytter og gir tilbakemelding.

Syns selv jeg  er god på å vise interesse og å få folk til å prate om seg selv, men skjeldene noe tilbake.  Føler jeg kunne skreket 'BRANN ' og ingen hadde leet på et øye.  Har gjort vondt noen ganger men prøver å ikke la det gå altfor hardt innpå meg.

Anonymkode: 74659...151

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den ‎04‎.‎03‎.‎2016 at 9.20, Berit skrev:

Noen er flinkere enn andre til å ta initiativ. 

En ting som er veldig viktig å huske angående dèt, er at de som tar initiativ kan føle at de . De som aldri tar initiativ kan fort bli sittende alene, fordi en gang kan de som prøver og prøver få nok.

Gjensidighet er det store cluet. Mange forventer mye av andre, men tenker ikke over hvordan de selv bidrar.

Anonymkode: 0cbe9...fbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom tilbake etter lang reise i Afrika og fikk ikke  et spørsmål!  

Er det mulig de er sjalu? Om du reiser mye, så lurer de på hvordan du får penger til det, hvordan du får fri fra jobb så lenge osv.. De synes sine liv er kjedelige og er så sjalu at de ikke unner andre glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig de er sjalu? Om du reiser mye, så lurer de på hvordan du får penger til det, hvordan du får fri fra jobb så lenge osv.. De synes sine liv er kjedelige og er så sjalu at de ikke unner andre glede.

Eller så kan det simpelheten dreie seg om at de er litt selvsentrerte og ikke er så opptatt av andres liv. Det høres jo litt drøyt ut når man skriver det ned på denne måten, men det er overraskende mange mennesker som er slik. Det er mange som elsker å prate om seg selv, men ikke tar så mye initiativ til å høre hvordan livet til andre er. 

Anonymkode: a8d86...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom tilbake etter lang reise i Afrika og fikk ikke  et spørsmål!  

Anonymkode: 74659...151

Jeg var akkurat i samme båt som deg for mange år siden! Jeg satt i et familieselskap noen dager etter jeg kom hjem fra Mathareslummen. Tanten min var den eneste som var interessert i å høre om turen. Hun fikk alle til å være stille og høre på at jeg snakket om turen min, før familien min etter noen minutter begynte å snakke om helt andre, hverdagslige ting. :ler: Tanten min sa senere på kvelden at jeg ikke måtte bry meg om at alle "snakket meg bort", og jeg fortalte heller om turen min på tomannshånd med henne etterpå.. 

Anonymkode: 3ec02...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg forstår at det er frustrerende. Men jeg tror ikke jeg ville giddet å fortsette å gi og gi til mennesker som ikke gir respons. Det blir litt krypende. Vis at du har stolthet, og ikke prøv så mye. Kanskje du kan være litt lunken i responsen til de andre. Når de ikke gir deg bekreftelser, trenger jo ikke du å gi dem det hele tiden.

Anonymkode: a1e7b...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...