Gå til innhold

Samtalemønster - får ingen bekreftelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Altså....dette "problemet" oppdaget jeg i tredje klasse. Jeg kunne foreslå å hoppe tau og ingen gadd, greit nok.  Etter fem minutter foreslo en annen jente det samme, og da ble alle entusiastisk med! Husker jeg holdt en lang tale om hvor urettferdig dette var, til lunken, uforstående respons. Men jeg ble ikke så veldig mange år eldre før jeg skjønte hva som var greia: popularitet. Jeg var rett og slett mindre populær! 

Det er sånn blant voksne også, og det er ikke sånn at alt er rettferdig fordelt her i livet :) Noen ER mer populære enn andre. Jeg ser jo selv at jeg liker noen bedre enn andre, noen går man bare bedre overens med, og ofte er det jo visse mennesker veldig mange går overens med og liker, mens enkelte ikke er like tiltrekkende sosialt sett.

Så om venninne A hadde foreslått en bowlingkveld, kan det hende jeg hadde tenkt....å, men det er litt langt til hallen, koster litt, har heller lyst til å dra på kino da. Kanskje drøyd litt med svaret. Mens hvis venninne B foreslo det samme, ville jeg kanskje straks sagt ja, fordi venninne B alltid var morsomt og givende selskap for meg. 

Ellers er jeg ikke den mest populære selv, men har en god del venninner, og tar initiativ og får folk med. Men jeg ser jo an hvem som har interesse av hva. Livet har også lært meg at jeg siler samtaletema litt etter selskapet. Ikke alle er interessert i alt jeg bryr meg om, og kan synes det er dødskjedelig hvis jeg snakker om sære hobbyer. Men av og til gjør jeg det likevel, bare for å se dem bli glassaktige i  blikket :fnise:

Anonymkode: 48e90...d78

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres nesten ut som de fryser deg litt ut? Kanskje jeg er helt på bærtur nå, men ut fra hovedinnlegget virker det sånn?

Jeg hadde i hvert fall følt meg fryst ut hvis jeg ble behandlet på den måten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg leste dette, fikk jeg opp et bilde av ei jeg gikk på skole med. Hun trodde hun var del av en gjeng, hun inviterte seg selv med eller tok som en selvfølge at hun skulle være med på det de skulle i helgene f.eks. Hun følte seg på en måte mindre kul/interessant og fikk ikke like mye respons som de andre på ulike ting, men hun lurte på om hun overanalyserte og fortsatte å henge seg på. Litt mindre og mindre etter hvert.

Gjengen hadde ikke hjerte til å si noe direkte til henne, og begynte å planlegge aktiviteter uten at hun var i nærheten, og uten at hun fikk mulighet til å kaste seg med.

Det var en lignende gutt på skolen og. Men han eide ikke selvinnsikt i det heletatt, han ble ganske brutalt avvist noen ganger uten å oppfatte det selv, han var like blid, ville være med, og så på dem som venner.

Om du ikke tror det er noe sånt på gang, så kan du jo snakke med dem om det. Jeg er med i en gruppechat, men orker ikke sitte og taste mye. Mao. får alle lite respons fra meg der. Med mindre de henvender seg direkte til meg eller skriver noe jeg vil kommentere.

Anonymkode: 0cbe9...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Berit skrev:

Så bra at du svarer så bekreftende og klart. På den måten blir du helt sikkert veldig godt likt.

Jeg er enig med deg at man må gi et ordentlig svar til den/de man spør. Men hvis du bare lufter et spørsmål på Fb og ikke skriver hvem det gjelder, så føler ikke jeg i hvert fall at det er noe jeg burde svare på, og svarer kanskje bare tilfeldig.

Det er veldig koselig å vise, f.eks nevne, hvem du henvender deg til. Da svarer man i hvert fall noe. Det er så hyggelig og gir en god følelse å se at du skriver deres navn når du henvender deg. Ellers er det lett for å tenke at jeg behøver ikke gi noe svar, for jeg et ikke .....?

Nå henvender jeg meg til alle jentene i gruppechatten for å få alle med. Ser derfor ikke noe poeng å skulle skrive alle navnene. Men tusen takk for fine svar! <3

Anonymkode: 2181a...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Berit skrev:

Så bra at du svarer så bekreftende og klart. På den måten blir du helt sikkert veldig godt likt.

Jeg er enig med deg at man må gi et ordentlig svar til den/de man spør. Men hvis du bare lufter et spørsmål på Fb og ikke skriver hvem det gjelder, så føler ikke jeg i hvert fall at det er noe jeg burde svare på, og svarer kanskje bare tilfeldig.

Det er veldig koselig å vise, f.eks nevne, hvem du henvender deg til. Da svarer man i hvert fall noe. Det er så hyggelig og gir en god følelse å se at du skriver deres navn når du henvender deg. Ellers er det lett for å tenke at jeg behøver ikke gi noe svar, for jeg et ikke .....?

Nå henvender jeg meg til alle jentene i gruppechatten for å få alle med. Ser derfor ikke noe poeng å skulle skrive alle navnene. Men tusen takk for fine svar! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg leste dette, fikk jeg opp et bilde av ei jeg gikk på skole med. Hun trodde hun var del av en gjeng, hun inviterte seg selv med eller tok som en selvfølge at hun skulle være med på det de skulle i helgene f.eks. Hun følte seg på en måte mindre kul/interessant og fikk ikke like mye respons som de andre på ulike ting, men hun lurte på om hun overanalyserte og fortsatte å henge seg på. Litt mindre og mindre etter hvert.

Gjengen hadde ikke hjerte til å si noe direkte til henne, og begynte å planlegge aktiviteter uten at hun var i nærheten, og uten at hun fikk mulighet til å kaste seg med.

Det var en lignende gutt på skolen og. Men han eide ikke selvinnsikt i det heletatt, han ble ganske brutalt avvist noen ganger uten å oppfatte det selv, han var like blid, ville være med, og så på dem som venner.

Om du ikke tror det er noe sånt på gang, så kan du jo snakke med dem om det. Jeg er med i en gruppechat, men orker ikke sitte og taste mye. Mao. får alle lite respons fra meg der. Med mindre de henvender seg direkte til meg eller skriver noe jeg vil kommentere.

HAr selv ganske god selvinnsikt til å forstå at jeg ikke er som personene som du forteller om. Jeg vet de er vennene mine og er glad i meg, og jeg i dem. Greit hvis et par gir respons. Men når du sitter der igjen, uten at noen sier noe som helst men alle har sett det, så føler jeg meg jævlig dum. At ingen av de tenker på hvordan jeg vil oppfatte null respons?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men hvorfor tror du at de ikke gir respons da? De er vel bare ikke så interessert, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Nana skrev:

Høres nesten ut som de fryser deg litt ut? Kanskje jeg er helt på bærtur nå, men ut fra hovedinnlegget virker det sånn?

Jeg hadde i hvert fall følt meg fryst ut hvis jeg ble behandlet på den måten.

Jeg føler meg ikke fryst ut, men jeg føler meg dum og angrer straks på at jeg sa noe som helst. Liksom "det du sa var ikke interessant nok for oss til å bry seg" eller jeg vettafaula. Det er såklart ikke sånn bestandig, men det har skjedd nok ganger til at jeg tar meg nær av det. Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså....dette "problemet" oppdaget jeg i tredje klasse. Jeg kunne foreslå å hoppe tau og ingen gadd, greit nok.  Etter fem minutter foreslo en annen jente det samme, og da ble alle entusiastisk med! Husker jeg holdt en lang tale om hvor urettferdig dette var, til lunken, uforstående respons. Men jeg ble ikke så veldig mange år eldre før jeg skjønte hva som var greia: popularitet. Jeg var rett og slett mindre populær! 

Det er sånn blant voksne også, og det er ikke sånn at alt er rettferdig fordelt her i livet :) Noen ER mer populære enn andre. Jeg ser jo selv at jeg liker noen bedre enn andre, noen går man bare bedre overens med, og ofte er det jo visse mennesker veldig mange går overens med og liker, mens enkelte ikke er like tiltrekkende sosialt sett.

Så om venninne A hadde foreslått en bowlingkveld, kan det hende jeg hadde tenkt....å, men det er litt langt til hallen, koster litt, har heller lyst til å dra på kino da. Kanskje drøyd litt med svaret. Mens hvis venninne B foreslo det samme, ville jeg kanskje straks sagt ja, fordi venninne B alltid var morsomt og givende selskap for meg. 

Ellers er jeg ikke den mest populære selv, men har en god del venninner, og tar initiativ og får folk med. Men jeg ser jo an hvem som har interesse av hva. Livet har også lært meg at jeg siler samtaletema litt etter selskapet. Ikke alle er interessert i alt jeg bryr meg om, og kan synes det er dødskjedelig hvis jeg snakker om sære hobbyer. Men av og til gjør jeg det likevel, bare for å se dem bli glassaktige i  blikket :fnise:

Ja det er absolutt en ting. Jeg tenker mer på det å være språklig sterk, selvsikker osv. Jeg er ikke det, roter noen ganger med ord og strever av og til å komme fram til en ting, men dette er de klar over. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor tror du at de ikke gir respons da? De er vel bare ikke så interessert, dessverre. 

Ikke så interessert. Eller de har annet å gjøre enn å chatte i gruppe.

Du sier dere er gode venner, men.. det virker jo ikke sånn, om du blir oversett..? Med gode venner kan man ta opp småting som skurrer, og få de fort ut av verden

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke god nok grunn! I en god samtale er det viktig med gjensidig respekt og anerkjennelse for det kommunikasjonsparten sier. Jeg gjør alltid det! Alltid. Nettopp fordi, jeg ikke vil at de skal føle seg feks dumme eller usikre. Det er jo bl.a. det man lærer barn i barnehagealder at man skal vise at man lytter til dem og anerkjenner det de sier, for å bidra til et sterke selvbilde osvosv. Nå er ikke jeg et barn, men hva hadde du følt om noen/en gruppe, ikke svarte på noe du sa? Hva forteller det deg? Er ikke kjempe gøy.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så interessert. Eller de har annet å gjøre enn å chatte i gruppe.

Du sier dere er gode venner, men.. det virker jo ikke sånn, om du blir oversett..? Med gode venner kan man ta opp småting som skurrer, og få de fort ut av verden

Men når personen etter sier noe annet, svarer noen på det. Jeg vet jo at ALLE er på face hele tiden :P Det skjer ikke hele tiden, men har skjedd nok ganger til at jeg tar meg nær av det. Man ja, jeg må ta det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men når personen etter sier noe annet, svarer noen på det. Jeg vet jo at ALLE er på face hele tiden :P Det skjer ikke hele tiden, men har skjedd nok ganger til at jeg tar meg nær av det. Man ja, jeg må ta det opp.

For meg virker det helt ærlig som at de bevisst bruker hersketeknikk (overse) for å fryse deg ut og indirekte si at de ikke vil være med deg. Det er uhøflig og ufint men dessverre så er det veldig få som tar opp face to face at de ikke vil være venner. Hvis de stiller deg helt uforstående når du tar det opp så er nok det grunnen. 

Anonymkode: bd02a...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke god nok grunn! I en god samtale er det viktig med gjensidig respekt og anerkjennelse for det kommunikasjonsparten sier.

Men det er en forklarende grunn. Er de ikke så interessert i å holde vennskapet med deg, ignorerer de gjerne, i stedet for å si det direkte. Hvordan det oppfattes at de lar være å svare og at det ikke bidrar til god samtale bryr de seg vel ikke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg virker det helt ærlig som at de bevisst bruker hersketeknikk (overse) for å fryse deg ut og indirekte si at de ikke vil være med deg. Det er uhøflig og ufint men dessverre så er det veldig få som tar opp face to face at de ikke vil være venner. Hvis de stiller deg helt uforstående når du tar det opp så er nok det grunnen. 

Anonymkode: bd02a...f11

Veldig rart at de som bruker å invitere alltid tar initiativ ved invitere alle på gruppa da. Tror jeg bare ønsker å tro at de er tanke løse... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke god nok grunn! I en god samtale er det viktig med gjensidig respekt og anerkjennelse for det kommunikasjonsparten sier. Jeg gjør alltid det! Alltid. Nettopp fordi, jeg ikke vil at de skal føle seg feks dumme eller usikre. Det er jo bl.a. det man lærer barn i barnehagealder at man skal vise at man lytter til dem og anerkjenner det de sier, for å bidra til et sterke selvbilde osvosv. Nå er ikke jeg et barn, men hva hadde du følt om noen/en gruppe, ikke svarte på noe du sa? Hva forteller det deg? Er ikke kjempe gøy.

Det forteller meg at jeg ikke er så populær! Beklager, men jeg tror du må ta det innover deg....

Du kan ikke tvinge folk til å like deg, eller kreve at de skal fordele sin respons likt og rettferdig på hele vennegjengen.... Ut fra det du skriver, virker du noe umoden sosialt. Det er i alle fall ikke noe å "ta opp". 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

FOLKENS, setter uendelig pris på svar! Takk! Men de folka er vennene mine, og jeg vet at de LIKER MEG og er GLAD I MEG. Jeg kommer til å bli psykisk syk og hjernevaska av å lese det noen av dere sier som "innse at de ikke like deg, du kan ikke tvinge noen til å like deg, de er ikke vennene dine og de vil ikke ha deg med". Takk men tror jeg sier meg ferdig her. Tusen takk for alle bidrag, men nå orker jeg ikke mer :(

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du ca på samme utseendenivå som dem? Det er ikke politisk korrekt å si det, men jenter er mer opptatt av utseende enn menn. Hvis du er mye penere kan de føle seg misunnelig, og at du tror du er bedre enn dem. Hvis du er mindre pen kan de føle at du ikke har noe der å gjøre. Det at du stutrer med ord kan også være et problem.

Ta også lydopptak av deg selv og hør om du er veldig monoton i stemmen. Hvis du er det, øv på å ikke være det. Dessverre er det hvordan du fremstår, og ikke hva du sier som er det viktige. Om de blir vant til å gi deg lite respons live kommer de til å ta dette med seg til gruppechat og. Men om du så fikser på det her så er det lite sannsynlig at de kommer til å oppføre seg annerledes. Prøv å bli kjent med nye om du kan(gjerne menn, menn er gjennomsnittlig mindre dømmende...-/eller mindre 'populære gjenger'). folk endrer ikke syn på ting eller folk.

Vi kan også se på briffaults(kjent sosialantropologist) lov:

BRIFFAULT’S LAW: The female, not the male, determines all the conditions of the animal family. Where the female can derive no benefit from association with the male, no such association takes place.

Vi kan se for oss at du selv om du er jente kan bli utsatt for det samme om gruppen føler du påvirker statusen til gruppen i negativ retning eller truer deres sjanser med menn.

Måtte sette denne som anonym så jeg ikke får hatmail og drapstrusler. Dette er den mørke siden av våre ellers kjære kvinner

Anonymkode: d383f...eb5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Til Ts.

Ikke bry deg med de som sier at du blir fryst ut. De skjønner ikke,men du vet jo at det ikke er tilfelle.

Du var inne på noe i HI,og det var at noen har mer "autoritet". Det kan være at de er naturlige ledertyper,de kan ha denne karismaen eller de har et tone og/eller stemmeleie som gjør at de automatisk blir hørt og får respons. Hvis du studerer litt de rundt deg,så ser du flere av slike personer. Og så er det de mer "usynlige",og,de mer nøytrale. Jeg tenker du er blant de siste?

For å bli hørt må en time riktig. Sørg for øyekontakt,pass på at det er stille,pass på at du snakker høyt nok. Still spørsmål,for da må folk svare. Still litt uvanlige spørsmål,eller skriv litt utenom det typiske! Noe som vekker oppmerksomhet. Kommunikasjon er en kunst iblant,og det er om å gjøre å få oppmerksomhet. Nøytrale mennesker er ikke de som krever oppmerksomhet,de må jobbe mer for det. Nå er det jo de som liker å være det også da,men så er det de som vil mer ut på banen.

Finn temaer som vekker nysgjerrighet. Det er noe de fleste vil være interessert i. Still direkte spørsmål,og bruk gjerne humor. Folk er svake for det: -)

Dette handler altså kun om å lære å få oppmerksomhet,da det ikke er gitt at alle får det pga mennesketype rett og slett som beskrevet. Det handler også om hvem en omgir seg med. Hvor tydelige de e i forhold til en selv.

Så,sett deg ned og finn ut hva som vil vekke nysgjerrighet. Hva vennene dine vil finne spesielt interessant. Kom med noe nytt. Jobb litt med det?

Håper jeg kunne bidra litt. At noe av dette kan være en god idé. Tro ihvertfall ikke at du er kjedeligere enn andre. Du får "bare ikke kommet ut" :-) så lett som noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk har veldig forskjellig oppfatning av hva som er riktig måte å kommunisere på på sosiale medier. Kanskje du legger merke til alt de kommenterer hos andre, og hver gang de IKKE kommenterer hos deg. Da vil det virke litt skeivt. Det er mye jeg ikke kommenterer på på Facebook. Ikke vondt ment. Men ofte bare skroller jeg uten å kommentere noe. Også kanskje jeg kommenterer jeg noe. Og da kan jo de 3 jeg skrollet forbi overtolke at jeg ikke kommenterte på DERES statuser.  Godt du vet at de liker deg likevel. Det er bare at vi gjerne kommenterer veldig tilfeldig på Facebook, det må ikke overtolkes. 

Anonymkode: ce955...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...