Gå til innhold

Ungdommer som ikke kan klokka etc

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

En bekjent dame av meg har to sønner. En på 16 og en på 13. Det viser seg at disse ungdommene ikke kan skrive sitt eget etternavn, ikke kan klokka, ikke kan hvilken måned vi er i og ikke når de har bursdag. 

Jeg ble mildt sagt sjokkert da jeg oppdaget dette da vi hadde en vanlig samtale om når de hadde bursdag og diverse. 

Hva tenker dere om dette? Det virker som denne damen ikke bryr seg eller tenker noe over det. 

Anonymkode: ac68d...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

En bekjent dame av meg har to sønner. En på 16 og en på 13. Det viser seg at disse ungdommene ikke kan skrive sitt eget etternavn, ikke kan klokka, ikke kan hvilken måned vi er i og ikke når de har bursdag. 

Jeg ble mildt sagt sjokkert da jeg oppdaget dette da vi hadde en vanlig samtale om når de hadde bursdag og diverse. 

Hva tenker dere om dette? Det virker som denne damen ikke bryr seg eller tenker noe over det. 

Hvis de ikke kan skrive sitt eget navn, kan de i det hele tatt skrive?

Om dette her er sant så er dette hårreisende. Ville ha sendt bekymringsmelding til barnevernet.

Anonymkode: cbc79...e8f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de ikke kan skrive sitt eget navn, kan de i det hele tatt skrive?

Om dette her er sant så er dette hårreisende. Ville ha sendt bekymringsmelding til barnevernet.

De kan skrive og gjør det godt på skolen. 

Men grunnleggende ting er altså ikke på plass. TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha sendt bekymringsmelding pronto. Har ikke skolen gjort noe med dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan bare ikke stemme, for da hadde skolen tatt dette videre for lenge siden. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse guttene har sikkert noen vansker som denne venninnen ikke hadde tenkt å diskutere med deg. Dette er ting som skolen garantert har fått med seg, og de har nok en dialog med foreldrene angående dette, og sikkert kontakt med PPT etc.

Anonymkode: 01e34...d73

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Say whaaaat? o_O Dette er helt elementære ting man lærer de første årene på barneskolen, jo..

Anonymkode: 59263...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kan skrive og gjør det godt på skolen. 

Men grunnleggende ting er altså ikke på plass. TS 

Skjønner ikke helt at det er mulig å gjøre det godt på skolen og samtidig ikke greie å skrive etternavnet sitt når de er tretten og seksten.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer

Høres ut som to bortskjemte unger som får alt de peker på og aldri har trengt å streve etter noe. Jeg er 17, men jeg har da helt siden barneskolen kunne alt det du nevner i HI. Det er bullshit at de ikke kan det

EDIT; Kan jo hende det ligger noe mer bak, men dette var det første som slo meg. 

Endret av The Lost Dreamer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at de ikke tuller med deg? Ungdommene, altså? Hvis de er skoleflinke kan de selvsagt skrive etternavnet sitt med mindre de har et kjempevanskelig fancy navn på 38 bokstaver. 

Anonymkode: 01e34...d73

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt, de KAN skrive og gjør det godt på skolen? Samtidig som de kan ikke skrive eget navn, kan hverken klokken, månedene eller sin egen bursdag? Tuller du med oss, TS? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nevø er 16 år og kan heller ikke klokka, vet ikke hvilken måned vi er i og surrer med andre elementære ting. Han skriver og leser, men er svak på skolen. Han har blitt tett fulgt opp av skole og hjem, utredet uten å få en skikkelig diagnose. Det som har blitt sagt er at han har lav iq, nesten mot grensen lettere psykisk utviklingshemmet.... 

Ikke alle kan være like heldig med tildeling av iq, og utfra det trådstarter skriver om det å ikke kunne klokka, måneder osv, minner det meg veldig om min nevø....

Anonymkode: 2602e...e9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre sier, så kan det være andre ting inne i bildet her som du ikke vet. Og i såfall så er nok skolen involvert og vet om det. Man bør være litt forsiktig å ta forhastede beslutninger, sånn som skjedde med oss og 2 av barna våre. I vår sak så var vi i dialog med skolen og til og med i gang med behandling av det ene barnet vårt, når en person fant ut at h*n skulle gjøre dette. Jeg kan forstå at folk vil barnets beste, men for meg så var det noe av det mest jævligste jeg har opplevd, at folk trekker beslutninger pga noe de bare vet bittelitt om. Det var ikke lett å se foreldrene til de andre i klassen i øynene i ettertid pga skammen jeg følte og pga at det kanskje var at de hadde hørt rykter...

Anonymkode: 86365...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan hun fortelle om dette og samtidig bli beskyldt for ikke å bry seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min 16-åring kan ikke analog klokke. Husker knapt nok når han selv har bursdag og går ikke rundt å husker hvilken måned han er i. 

Derimot kan han ramse opp hver minste lille del et lokomotiv er bygd av og ramse opp et hav av kjemiske formler.

gutten har Asperger syndrom og sterk ADHD 

Anonymkode: f23a4...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3. mars 2016 at 19.29, The Lost Dreamer skrev:

Høres ut som to bortskjemte unger som får alt de peker på og aldri har trengt å streve etter noe. Jeg er 17, men jeg har da helt siden barneskolen kunne alt det du nevner i HI. Det er bullshit at de ikke kan det

EDIT; Kan jo hende det ligger noe mer bak, men dette var det første som slo meg. 

Hva har bortskjemt og at de får alt de peker på med dette å gjøre? 

Ofte er det slik at noen unge sliter med å lære elementære grunnleggende ting om de er utsatt for omsorgssvikt eller vond barndom med traumer. En annen ting kan være at de rett og slett aldri fikk dette lært også har det bare blitt slik? Sistenevnte hadde vært VELDIG merkelig 😳

Anonymkode: 0131a...f71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg gikk på ungdomsskolen med kunne ikke klokka. Vi prøvde å lære henne det og tror hun klarte de letteste tidspunktene etterhvert. Noen bare klarer det ikke og ser ikke poenget med å lære. Denne jenta var svak på skolen og flyttet fra sted til sted etterhvert som barnevernet tok kontakt ifølge henne selv. 

Hvis guttene sliter vet nok skolen om det. 

Anonymkode: 7ac48...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ungdom ikke kan klokka er vel ett kjent begrep.. hallo, det klaget mine foreldre på også og jeg på mine ungdommer . .  

det går ikke på at man ikke fysisk kan klokka- men at man ikke følger med, noe som er veldig vanlig spesielt når man er ungdom og opptatt med andre ting.

Spør man gutter i den alderen- om ting og tang, så svarer de gjerne "vet ikke " , ikke for at de ikke kan- men for at de ikke gidder å bry seg-tenke..akkurat der og da.

Så slapp helt av du TS, dersom de begge gjør det bra på skolen så går det nok bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...