AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #21 Skrevet 22. august 2017 Slenger meg på her! Jeg ble diagnosert med IBS for 2 år siden, og siden har jeg slitt veldig med diarè, sjeldent eller aldri forstoppelse. Jeg fikk resept på imodium og disse har redder hverdagen og livskvaliteten min. Uten dem hadde jeg ikke hatt noen form for sosialliv i det hele tatt. Men jeg ønsker å bli gravid etterhvert så jeg har prøvd å ta mindre og mindre imodium. Det jeg har gjort er å bytte ut all fløte i mat med laktosefri fløte fra tine. Smaker faktisk mye bedre i sauser osv enn det laktoseholdige fløter gjør og har lengre holdbarhet. Ellers holder jeg meg unna mat som jeg vet jeg blir dårlig av. Annet enn det spiser jeg for det meste det jeg vil og magen har ikke vært bedre på lenge! Har også kuttet helt ut hvitløksdressing og ferdigsauser, samt sterkt krydret mat. Bare så lite som en original tacomix lager baluba hos meg så det er bom stopp på den fronten. Har alltid med meg imodium i veska sånn i tilfelle, og bruker og ta de som jeg pleide hvis jeg skal på utflukt med tantebarna eller på familiemiddag osv hvor det passer seg dårlig å bli sittende på toalettet. Men helt frisk blir man nok aldri. Får diarè før og under menstruasjon, men det har jeg alltid hatt så det er nok ikke sykdomsrelatert. Har en stygg følelse av at jeg bare har havnet i en "god periode" og at plagene kommer tilbake før eller senere... - kvinne, 21 Anonymkode: 8a731...0ca
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #22 Skrevet 22. august 2017 På 3.3.2016 den 14.28, AnonymBruker skrev: Lurer på om noen her inne har blitt frisk eller symptomfri fra IBS, for eksempel ved kostholdsendring? Eller gjort noe andre tiltak som har gjort det bedre? Jeg har IBS og lavFODMAP-dietten blir det neste jeg prøver på Prøver også å få nye rutiner på måltider, bedre døgnrytme, mer søvn, mer trening og aktivitet. Anonymkode: 5ceae...ef7 Først: IBS er en betegnelse på en gruppe ulike sykdommer som har som hovedsymptom tarmiritasjon. Din ukjente sykdom er dermed ikke andres ukjente sykdom. Deretter: IBS er internasjonalt anerkjent for å ikke være en psykisk sykdom. IBS kan ha psykiske symptomer, men dette er fordi at å leve med "får jeg innmari konsekvenser av dette?!" hver dag i 10-30 år er meget tilsvarende å leve under tortur. En får psykiske symptomer av IBS, en får ikke IBS av psykiske problemer. Noen norske leger henger etter her - bytt i så fall lege. Til sist: det de fleste later til å ha som felles er at tarmen er sensitiv. Å gi den mye av samme matvare er, uavhengig av om du tåler matvaren, en veldig dårlig ide. Du vil ha triggere du tåler ganske mye av, triggere du tåler noe av og triggere du tåler lite av. De færreste har triggere de ikke tåler noe som helst av. Å spise 2-4 måltider daglig av en matvare som ikke er en trigger vil gjøre denne matvaren til en trigger. Dersom du ikke tåler en matvare rå kan du likevel godt tåle den kokt. Og: du vil tåle absolutt alle matvarer bedre dersom de er delvis nedbrutt før de havner innabords. Altså er koking, damping, marinering etc din beste venn. Anonymkode: 4c18f...18c
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #23 Skrevet 22. august 2017 Jeg lever forresten og har levd til daglig symptomfritt med IBS i 15 år. Med det mener jeg at jeg regulerer kostholdet så vellykket at jeg samtidig ikke har mer tarmproblemer enn menigmann og får i meg alle næringsstoffer og kan spise "hva jeg vil" i små, strengt kontrollerte mengder. Anonymkode: 4c18f...18c
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #24 Skrevet 22. august 2017 Jeg har slitt veldig de siste årene, og blitt dårlig av det aller, aller meste. Hovedsak diaré, men også perioder med forstoppelse over flere dager. Etter å ha saumfart nettet kom jeg over noen tabletter fra iherb.com. Tummy tamers heter de, og er en kombinasjon av peppermynte, ingefær og fennikel. Helt naturlig med andre ord. Men GUD for en forskjell de tablettene har utgjort. I tillegg tar jeg D-vitamin (IBS-pasienter har svært ofte stor mangel, da de ikke får det gjennom kosten), melkesyrebakterier og laktosetabletter ved behov. Jeg kan nå spise så og si det jeg selv ønsker, og har vel bare hatt en fire-fem episoder med problemer, og da har det vært min egen feil. Sjokolade til frokost funker sjelden så bra Anbefaler alle med IBS og i alle fall lese seg opp på disse tablettene. Jeg har i alle fall fått tilbake livet føler jeg. For jeg var så dårlig at jeg nesten ikke kom meg ut av huset engang... Anonymkode: bb8b2...f90
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #25 Skrevet 22. august 2017 Hovedproblemet mitt er at magen min bråker så sinnsykt hele tiden.. nesten kontinuerlig hele døgnet. Det gjør det nærmest umulig for meg å ha et sosialt liv. Ikke så hyggelig å være med andre mennesker når magen din lager lyder så det høres ut som du fiser hele tiden.. Eller at magen er så vrang at du faktisk må fise og du sitter og holder deg helt panisk, fordi du var på do for 30 sekunder siden og det er for pinlig å gå dit med en gang igjen. Har dessverre ikke funnet noen løsninger som hjelper. Anonymkode: aa767...a2a 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2017 #26 Skrevet 22. august 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Slenger meg på her! Jeg ble diagnosert med IBS for 2 år siden, og siden har jeg slitt veldig med diarè, sjeldent eller aldri forstoppelse. Jeg fikk resept på imodium og disse har redder hverdagen og livskvaliteten min. Uten dem hadde jeg ikke hatt noen form for sosialliv i det hele tatt. Men jeg ønsker å bli gravid etterhvert så jeg har prøvd å ta mindre og mindre imodium. Det jeg har gjort er å bytte ut all fløte i mat med laktosefri fløte fra tine. Smaker faktisk mye bedre i sauser osv enn det laktoseholdige fløter gjør og har lengre holdbarhet. Ellers holder jeg meg unna mat som jeg vet jeg blir dårlig av. Annet enn det spiser jeg for det meste det jeg vil og magen har ikke vært bedre på lenge! Har også kuttet helt ut hvitløksdressing og ferdigsauser, samt sterkt krydret mat. Bare så lite som en original tacomix lager baluba hos meg så det er bom stopp på den fronten. Har alltid med meg imodium i veska sånn i tilfelle, og bruker og ta de som jeg pleide hvis jeg skal på utflukt med tantebarna eller på familiemiddag osv hvor det passer seg dårlig å bli sittende på toalettet. Men helt frisk blir man nok aldri. Får diarè før og under menstruasjon, men det har jeg alltid hatt så det er nok ikke sykdomsrelatert. Har en stygg følelse av at jeg bare har havnet i en "god periode" og at plagene kommer tilbake før eller senere... - kvinne, 21 Anonymkode: 8a731...0ca Ikke boe trøstende, fikk "diagnosen" for 4 år siden etter 6mnd utredning der jeg var sykemeldt å lå i fosterstilling pga. Smerter. Prlvde fodmap dietten ,hjalp ikke meg. begynte med flytende fiber som hjalp litt ,Sluttet i en stressende jobb å har vert symptomfri siden, har alltid fryktet å "få det tilbake" Kan si at jeg hadde mer hard mage ,gikk sjelden på do, å alt var bare smertehelvete. Anonymkode: 90892...6e4
Puppmania Skrevet 26. september 2017 #27 Skrevet 26. september 2017 Ser dette er en gammel tråd, Men svarer forde. Jeg ble tilnærmet frisk av å slutte med p-piller. Sliter fortsatt med angsten om at det skal komme tilbake, Men anbefaler alle å prøve ppille slutt. Legen min mente dette var svada og helt tilfeldig. Men med tanke på at hun ikke klarte å hjelpe meg har jeg mer tro på det jeg selv fikk til ved å slutte.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #28 Skrevet 28. september 2017 On 9/26/2017 at 4:39 PM, Puppmania said: Ser dette er en gammel tråd, Men svarer forde. Jeg ble tilnærmet frisk av å slutte med p-piller. Sliter fortsatt med angsten om at det skal komme tilbake, Men anbefaler alle å prøve ppille slutt. Legen min mente dette var svada og helt tilfeldig. Men med tanke på at hun ikke klarte å hjelpe meg har jeg mer tro på det jeg selv fikk til ved å slutte. Mine plager forsvant nesten helt da jeg begynte på p-piller for noe annet. En av bivirkningene på p-piller er diare, og siden min IBS er mere forstoppelse enn diare, så løste p-pillene det. Legen min sa ingenting om at det var svada, hun sa det gav mening. Anonymkode: 164e4...14b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå