Gå til innhold

IBS - hvordan bli frisk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om noen her inne har blitt frisk eller symptomfri fra IBS, for eksempel ved kostholdsendring? Eller gjort noe andre tiltak som har gjort det bedre? Jeg har IBS og lavFODMAP-dietten blir det neste jeg prøver på :) Prøver også å få nye rutiner på måltider, bedre døgnrytme, mer søvn, mer trening og aktivitet. 

Anonymkode: 5ceae...ef7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg har forstått det er det veldig individuelt. 

Min samboer har IBS og går på lavFODMAP - dette har han gjort i ca et halvt år. Han sier at det hjelper, men at han fortsatt har mye plager.

Jeg har også tre venninner som har IBS. En av dem har prøvd det meste, men er fortsatt plaget daglig. Hos den andre er magen og formen bra så lenge hun følger dietten. Hos den tredje har det noe effekt med dietten, men hun er også fortsatt plaget daglig.

Sender deg mange gode tanker i håp om at det blir bedre for deg! 

Anonymkode: 033e9...b1e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk kjempegod respons ved å bytte til FH-dietten, men etter 1,5 år kom plaene tilbake. Ikke like ille, men fortsatt ille.

Anonymkode: aeb39...090

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lært meg å kjenne etter i magen og kroppen etter å ha spist, kjenne etter om jeg ble dårlig. Det er ikke alltid enkelt, for dersom du spiser et middagsmåltid og blir dårlig etterpå, så er det jo veldig mange ingredienser og matvarer i en middag man kan potensielt ha reagert på. I tillegg kan det av og til være kombinasjonen av to ting man ellers tåler man blir dårlig av. Og i noen tilfeller blir man dårlig av noe man alltid har tålt. Noen ganger er magen i "bedre form" og tåler mer enn hva den gjør til vanlig.

Mitt råd er å prøve å begynne å kjenne etter i magen og hvordan den føles. Kjenn etter hvordan det føles mens og etter du har spist.

Jeg følger ikke dietter, men hører på magen min. Blir som regel bare dårlig om jeg spiser noe nytt som det viser seg jeg ikke tåler så bra, eller om jeg slurver med kostholdet og spiser mye dårlig mat.

Noen ting som er dårlig for meg er:

For mye sukker. Spiser ikke mat og drikkevarer med sukker hver dag, det er katastrofalt for magen min. En brus på lørdagen og kanskje en liten snacks i uken går fint.

Veldig fettholdig mat/ veldig mye fett. Men som eget minimåltid kan det fungere å spise peanøttsmør eller en avokado. Men blir raskt trøbbel om jeg blander mye fett med annen mat

Melkeprodukter og hvete. Har flere ganger prøvd å spise hvete etter lange perioder uten, men jeg blir alltid dårlig i magen. Jeg er veldig glad i brød, boller og øl så det er kjedelig å bli dårlig av det. Blir dårlig av glutenfrie versjoner også.

Anonymkode: 3595f...922

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har over tid funnet ut hva som gjør meg dårlig, og styrer unna det mest mulig. Ikke prøvd low foodmap, men har for det meste grei kontroll pr i dag, prøver den nok om det blir verre. For min del tåler jeg dårlig brus/kullsyre, mais, sopp, kål og stekt krydret mat.

Anonymkode: cb1d4...01b

AnonymBruker
Skrevet

Spiser helt gluten-og laktosefritt. Samt minimalt med sukker. Er forsiktig med enkelte tungt fordøyelige karbohydrater. Har hjulpet masse! Antidepressiva har også god effekt på ibs fordi det er muskelavslappende noe som hjelper på en overaktiv tarm som man har ved ibs.

Anonymkode: 6c5b2...866

AnonymBruker
Skrevet

For min del ble jeg verre av antidepressiva (SSRI). Gikk fra å ha milde problemer til så store problemer at jeg begynte å gå ned i vekt fordi jeg spiste så lite

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For min del ble jeg verre av antidepressiva (SSRI). Gikk fra å ha milde problemer til så store problemer at jeg begynte å gå ned i vekt fordi jeg spiste så lite

Det er trisykliske antidepressiva (f.eks. Surmontil), og ikke SSRI, som sies å ha effekt på IBS.

Anonymkode: aa767...a2a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Interessant det med antidepressiva. Jeg har spist lavfodmap i 5 dager nå, uten å ha blitt bedre. Er veldig oppblåst fremdeles. Har spist mye ris og egg blant annet. Kanskje jeg ikke tåler de matvarene så godt. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Interessant det med antidepressiva. Jeg har spist lavfodmap i 5 dager nå, uten å ha blitt bedre. Er veldig oppblåst fremdeles. Har spist mye ris og egg blant annet. Kanskje jeg ikke tåler de matvarene så godt. 

TS

Glemte å nevne: Har spist lavfodmap helt uten melkeprodukter, og av kornprodukter har jeg spist bare taco-shell og ris. 

AnonymBruker
Skrevet

FODMAP-kosthold fungerer for meg. Hvis jeg holder meg unna mat som regnes høy-fodmap, og ikke spiser så store mengder moderat-fodmap, er jeg symptomfri. Innledningsvis trodde jeg at jeg spiste iht. FODMAP-opplegget, og forsto ikke hvorfor magen fortsatt krøllet seg til, men fant etter saumfaring av ingredienslister ut at det ikke stemte helt... Mye halvfabrika som f.eks. inneholder fruktose, maltitol, dekstrose, inulin, etc. som jeg tåler spesielt dårlig.

Anonymkode: 804d0...6fe

AnonymBruker
Skrevet
Den 3/4/2016 at 22.06, AnonymBruker skrev:

Det er trisykliske antidepressiva (f.eks. Surmontil), og ikke SSRI, som sies å ha effekt på IBS.

Såvidt jeg kjenner til har antidepressiva bare potensiell effekt på IBS dersom IBS-en for den aktuelle personen henger tett sammen med psykiske plager; stress, angst, depresjon. Per nå er ikke antidepresiva førstevalg for behandling av IBS.

• Liker 1
Skrevet

Samboeren min sliter med IBS (i følge legene). Vi gikk på low fodmap i høst, og han merket lite forskjell. Var noen ting han merket at han tålte mindre, så nå har vi et mer eller mindre laktosefritt kosthold (godt for min mage også, som tåler laktose dårlig). Vi bruker en moderat utgave av fodmap til hverdags. Funker for han.

Skrevet

Da jeg gikk på paleo-diett merket jeg stor forskjell. Men det var ikke før jeg gikk til healer at alle symptomene forsvant. Måtte gå til henne fire ganger for å få resultater, var utrolig dyrt og det er ikke garantert at det funker eller varer. Men for min del var det så verdt det! Det har nå ca gått 6 mnd og jeg har ikke hatt vondt i magen siden. Helt fantastisk følelse og jeg kan også spise all mat igjen uten problemer. Healer Susanne heter hun, og holder til i Stavanger. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Vulca skrev:

Da jeg gikk på paleo-diett merket jeg stor forskjell. Men det var ikke før jeg gikk til healer at alle symptomene forsvant. Måtte gå til henne fire ganger for å få resultater, var utrolig dyrt og det er ikke garantert at det funker eller varer. Men for min del var det så verdt det! Det har nå ca gått 6 mnd og jeg har ikke hatt vondt i magen siden. Helt fantastisk følelse og jeg kan også spise all mat igjen uten problemer. Healer Susanne heter hun, og holder til i Stavanger. Lykke til!

Healer. :fnise: Ikke evidensbasert i det hele tatt. Men fint at placeboeffekten funker tilstrekkelig for deg. :)

• Liker 5
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Healer. :fnise: Ikke evidensbasert i det hele tatt. Men fint at placeboeffekten funker tilstrekkelig for deg. :)

Ja, jeg er superfornøyd 😄👍

AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter faktisk healer, jeg da. Jeg er egentlig ikke troende til slikt, men jeg ble dratt med på et kurs for noen år tilbake. Jeg ble med bare for moroskyld. Men det var... heftig. Vi gikk dit for å lære å heale selv, ikke bli healet. Men han som holdt kurset, "healet" oss alle, eller egentlig bare la hendene på skuldrene våre. Jeg hadde da hatt en plage i 3 år med ekstrem smerte fra skulder og opp mot øret, med tilhørende lyd av pulsslagene mine. Da han la hendene på skuldrene mine, føltes det som om skuldrene mine bokstavelig talt lettet. Smerten forduftet, og den har ikke kommet tilbake. Det er nå 5 år siden. 
En annen ting var at vi skulle "heale" hverandre, og jeg kunne med en gang fortelle at hun jeg healet hadde hjerteproblemer. Dvs; jeg sanset en underlig varme ved hjertet hennes. Hun kunne fortelle meg etterpå at hun hadde hjerteproblemer.

Så... Jeg tror healere finnes. Det er bare å finne en healer som faktisk kan heale.

Selv har jeg ingen råd til IBS. Jeg er daglig plaget, og tror det hele bunner i psyken min.

Anonymkode: 5a4da...426

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FODMAP-kosthold fungerer for meg. Hvis jeg holder meg unna mat som regnes høy-fodmap, og ikke spiser så store mengder moderat-fodmap, er jeg symptomfri. Innledningsvis trodde jeg at jeg spiste iht. FODMAP-opplegget, og forsto ikke hvorfor magen fortsatt krøllet seg til, men fant etter saumfaring av ingredienslister ut at det ikke stemte helt... Mye halvfabrika som f.eks. inneholder fruktose, maltitol, dekstrose, inulin, etc. som jeg tåler spesielt dårlig.

Hvor lang tid tok det på lavfodmap før du ble symptomfri? Det jeg har spist de siste 5 dagene har vært på "grønt" i Monash low-fodmap diet appen. Har lagd nesten alt fra bunnen, har ikke brukt krydderblandinger med løk osv. Men så langt har ikke dietten funket. Skal fortsette litt mer på dietten og se. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Såvidt jeg kjenner til har antidepressiva bare potensiell effekt på IBS dersom IBS-en for den aktuelle personen henger tett sammen med psykiske plager; stress, angst, depresjon. Per nå er ikke antidepresiva førstevalg for behandling av IBS.

Nei, man trenger ikke å slite psykisk for å få utskrevet Surmontil. Man kjenner ikke helt til virkningen av den på IBS, men den ser ut til å virke på selve tarmmotorikken.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg endret kostholdet startet jeg først på 100 prosent lavkarbo. Naturlig glutenfritt pluss at jeg spiste laktosefritt. Husk at tarmen og magen trenger pause en stund før den fungerer normalt igjen etter mange år med mat som er tungt å fordøye. Jeg har aldri vært så bra i magen som det jeg ble da. Spiser ikke lavkarbo nå men har kuttet tungt fordøyelige karbohydrater og spiser gluten og laktosefritt. Og det fungerer veldig godt :)

Anonymkode: 6c5b2...866

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...