Gjest Blomsterert Skrevet 3. mars 2016 #21 Skrevet 3. mars 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jøss så dårlig tid du har i dag da, len deg tilbake og slapp litt av, er ikke rart du blir agressiv med den holdningen der. Du kan ikke være rasistisk mot noe som ikke er en rase, selv om deg og dine har vannet ut begrepet så mye at alt og ingenting er rasistisk når til dags så om man er rasistisk eller ikke spiller egentlig ingen rolle. Og folk må slutte å rope rasist og diskriminering bare for man behandler folk ut fra egne erfaringer, det er en naturlig forsvarsmekanisme som alle mennesker har. Om feks en Rottweiler biter deg så blir du naturlig mye mer skeptisk til å drive å kose med, og være i nærheten av andre Rottweiler. Synes du det er rasistisk? Diskriminerede? Xenofobisk? Anonymkode: c9406...bd6 Jeg oppfattes kanskje aggressiv,men jeg er ikke det altså. Hva mener du med meg i mine egentlig? Du drar slutninger uten å ha reell grunn til det. Det er noe feil å behandle folk ut fra egne erfaringer. Om feks tre kinesere behandler meg dårlig,så blir det jo galt å tenke at alle kinesere er sånn. Samme med eksempelet Rottweilere. Da slutter en jo å reflektere. Men jeg forstår at en blir skeptisk ut fra erfaringer,det er noe annet. Da er det jo et valg å ta,om en vil la egne erfaringer dominere,eller være lydhør for andres også. Fritt valg,utfra hva en syns og tror er mest fruktbart. Forøvrig har jeg aldri noen gang kalt et menneske rasist. Jeg har sagt og skrevet at noen kommer med rasistiske utsagn,men det er jammen meg ikke fler ganger enn jeg kan telle på en hånd. Å ekskludere noen pga hudfarge ER rasistisk,om du vil godta eller ei. Nå trenger en jo ikke kun være rasistisk mot EN rase,men flere. De som er mørkhudet feks. Hvorfor forstår du ikke det?
Summers Skrevet 3. mars 2016 #22 Skrevet 3. mars 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser hvor vil TS og har merket mine fordommer siste tiden. Ser etter ny bruktbil på finn.no og alle søk hvor bileier heter Ali , Muhammad ol sletter jeg uten videre. Har hørt om litt for mange fettere som EU godkjenner i en bakgård på Ensjø. Annonserer utstyr som ikke er montert på bilen, km.juks, serviceheftesvindel og annen triksing. Man får liksom ikke mer tillitt til tyrkiske teppeselgere med "special price for you my friend" om de går fra tepper til bil. Ja, jeg veit det er feil å dra alle over en kam, Men er ingen spenningsøker heller og bilkjøp er en risikosport fra før. Anonymkode: d65f9...19b Om du ikke ønsker å bli lurt så får en kompis til å hjelpe deg med å kjøpe bil.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #23 Skrevet 3. mars 2016 8 minutter siden, Summers skrev: Om du ikke ønsker å bli lurt så får en kompis til å hjelpe deg med å kjøpe bil. Jeg ER bilmekaniker, det er nettopp problemet. En BMW X5 som er godkjent av en fetter, med mange skjulte feil, oppdager man ikke for seinere. Har ikke 1 time med lommelykt og spett til å undersøke foringer og understell. Defekte katakysatorer og oljelekk på turbo osv. Jeg hadde oppdaget feilen etterhvert MEN skal man da begynne en prosses for å heve kjøp,klage på pris?!?! Like greit og gå for denne berømte "magefølelsen" og sile ut mohammad fra oslo øst. Anonymkode: d65f9...19b 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #24 Skrevet 3. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Når ble svarte folk en egen rase? Er de ikke det sier du? Nei men da var det jo ikke rasistisk alikevel da. Men Blomstert er vel den faktiske normen for hva folk mener at rasisme er i dag, så ja da du er rasistisk, diskriminerende og en xenofob. Og ikke kom her å si at du ikke er det, for bare rasister sier at de ikke er rasistisk. Anonymkode: c9406...bd6 Så rasisme eksisterer ikke med mindre det er snakk om en enhetlig folkegruppe som blir diskriminert? Altså, det går rett og slett ikke an å være rasist mot noen som er mørke i huden? Lol. https://snl.no/rasisme Anonymkode: a4a43...b21 3
Insanomanical Skrevet 3. mars 2016 #25 Skrevet 3. mars 2016 (endret) Hvis du sveiper til venstre fordi du ikke har attraksjon til mennesker med mørk hudfarge så diskriminerer du etter hudfargen demmes og det er per definisjon rasisme. Dersom det stemmer er du rasist TS. Endret 3. mars 2016 av Insanomanical 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #26 Skrevet 3. mars 2016 4 minutter siden, Insanomanical skrev: Hvis du sveiper til venstre fordi du ikke har attraksjon til mennesker med mørk hudfarge så diskriminerer du etter hudfargen demmes og det er per definisjon rasisme. Dersom det stemmer er du rasist TS. Så hvis jeg hadde blitt avvist av ei dame pga av kroppsform eller utseende så er det diskriminering, hvis hun foretrekker rødt hår så er det rasisme, hvis jeg ikke er religiøs nok/ for religiøs eller feil religion så forskjellsbehandling. Hvis hun ikke er lesbisk er hun lite åpen og fordomsfull Om jeg har forstått det riktig så burde alle ha tenning på alle. De som ikke tenner på alle er forkastelige mennesker med feil holdninger og må jobbe med seg selv?? Anonymkode: d65f9...19b 1
Insanomanical Skrevet 3. mars 2016 #27 Skrevet 3. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Så hvis jeg hadde blitt avvist av ei dame pga av kroppsform eller utseende så er det diskriminering, hvis hun foretrekker rødt hår så er det rasisme, hvis jeg ikke er religiøs nok/ for religiøs eller feil religion så forskjellsbehandling. Hvis hun ikke er lesbisk er hun lite åpen og fordomsfull Om jeg har forstått det riktig så burde alle ha tenning på alle. De som ikke tenner på alle er forkastelige mennesker med feil holdninger og må jobbe med seg selv?? Anonymkode: d65f9...19b Det ser ut som om du ikke har forstått rasisme definisjonen. Både med og uten sarkasme flagg. 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #28 Skrevet 3. mars 2016 Bruk av statistikk på en måte som ikke er politisk korrekt blir gjerne kalt rasistisk, fremmedfrykt og/eller fordomsfullt. Samfunnet vi lever i i dag, ser helst at vi undertrykker fakta når vi snakker om denne type tema. Anonymkode: 82f04...58a 4
Gjest Leonardo Skrevet 3. mars 2016 #29 Skrevet 3. mars 2016 Kulturbevisst, ikke rasistisk. Jeg synes mange jenter som ikke er etnisk norske er utrolig vakre, men jeg er skeptisk til fremmede kulturer og mennesker som ikke er godt integrerte i det norske samfunn. Nå finnes det jo etterhvert ganske mange jenter som ikke er etnisk norske, men som snakker flytende norsk, er godt integrerte og er mer eller mindre like norske som meg, så da er ikke det et problem.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #30 Skrevet 3. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen mørke kommer egentlig ikke fra andre kulturer heller, da, så det kan jo være greit å se på profilen til noen først. Rasistisk, nei. Fordommsfull, ja. Det er og mange f.eks. pakistanere som faktisk er 3. generasjon innvandrere og er så norske du får det(bare ofte litt høfligere enn etniske nordmenn) Anonymkode: ca366...93c Dette er faktisk ganske rasistisk og fordomsfullt av deg... Anonymkode: 43c09...6d1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #31 Skrevet 3. mars 2016 6 timer siden, Cuntzilla skrev: Samtidig er den type utsagn at du ikke kan være sammen med mørkhudet fordi du ikke takler religion og andre familiestrukturer såpass trangsynt at du er typen som jeg ville anbefalt å få en mørkhudet venn eller to, eller reise litt mer og møte mennesker fra andre kulturer. Ts her: Er det ikke litt fordomsfullt å anta at jeg ikke har mørkhudede venner? Eller også flere som er både inngiftet og adoptert i min egen familie? Jeg jobber også sammen med mennesker fra mange forskjellige kulturer. Jeg har sett selv hvilke komplikasjoner dette medfører. Jeg har hørt muslimske damer si de skulle ønske mannen (og resten av slekten; her både 1. 2. Og 3. Generasjon) ikke var så opptatt kulturen fra sine forfedres hjemland. De har rett ut sagt at de skulle ønske de fikk lov av mannen/faren/moren etc. å være norske. Være frie. En venninne av meg må spørre mannen før hun kjøper noe. Uansett om det bare koster 10,- kr. Lønnen hennes går inn på hans konto. Lønnsslippen til hans e-Mail. Han gjør aldri husarbeid, ikke når hun er syk en gang. Ungen er hennes ansvar, alltid. Hun jobber fulltid. Hvorfor skulle jeg ønske meg dette? Det er blant annet dette jeg ikke vil ha i ett forhold. Et forhold er også ganske så forskjellig fra å ha venner fra andre kulturer! Anonymkode: 07f27...ce0 4
Okapi Skrevet 3. mars 2016 #32 Skrevet 3. mars 2016 Jeg tenker litt det samme, til tider, men da spesielt når det gjelder kvinner som øyensynlig kommer fra Sørøst-Asia. For all del, mange av dem er attraktive, sikkert også ålreite mennesker, men jeg er vel fordomsfull nok til å anta at vi ikke har noe til felles. Profilene deres er i 9 av 10 ganger tomme (bortsett fra de filippinske, som gjerne skriver at de er opptatt av Gud og familie), og de gangene jeg har blitt kontaktet av slike, har de aldri snakket om interesser, og snakket på måter som gir postordrevibber.
Purple Diamond Skrevet 3. mars 2016 #33 Skrevet 3. mars 2016 Nei, jeg synes ikke du er rasistisk. Jeg vil helst ha en norsk mann selv jeg. Fordi jeg liker deres utseende best. Jeg er ikke rasistisk av den grunn. Skulle jeg falle for en fra et land der de har mørkere hudfarge, så er det selvsagt helt greit. Men jeg foretrekker norske menn, og ser for meg at jeg "ender opp med" en norsk mann.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #34 Skrevet 3. mars 2016 Nei, du er ikke rasistisk synes jeg. Det må være lov å ville ha nordiske menn, hvis det er de man liker best. Og det med å være skeptisk til forskjeller i kultur og språk og religion er jo bare veldig fornuftig av deg. Mange som brenner seg på forhold med mørkhudede menn. Anonymkode: 6c80e...c67 3
QuestionEverything Skrevet 3. mars 2016 #35 Skrevet 3. mars 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt i bruk Tinder. Det er jo vel og bra. Men jeg sender konsekvent alle som er mørk i huden til venstre... Jeg kjenner at jeg ikke vil ha de ekstra komplikasjonene som følger med kjæreste fra en annen kultur. Jeg har ikke lyst å forholde meg til religion, uvante familiestrukturer og alt annet som kompliserer et forhold enda mer. Når det er sagt, så liker jeg nordiske menn av utseende også, det har jeg alltid gjort! Er dette rasistisk tenkt av meg? Anonymkode: 07f27...ce0 Ganske rasistisk ja. Du må passe deg, fortsetter du sånn kommer du til å våkne en morgen, og så har du blitt Hitler. 1
Johnny the Mud Skrevet 4. mars 2016 #36 Skrevet 4. mars 2016 Det gir ikke andre mørkhudede en reell sjans. Tenker på de mørke uten en fremmedkultur eller en voldelig religion. Du er ikke alene på dette TS. Du er nok bare litt fordomsfull. Jeg ser mindre pene etniske nordmenn få så mange matcher på Tinder. Jeg ser ok+ ut, men matcher er sjeldent å få Lest og hørt flere som sveiper mørke til venstre. Er nok mange av dem Om jeg var etnisk norsk - ville jeg sikkert vært som deg. Kan forstå deg, TS. Btw. Tinder er en sjekkeapp der dine valg baserer seg på fordommer. Som eksempelet fra en annen KG-bruker her: Fordommer pga piercing på øyebryn.
Cuntzilla Skrevet 4. mars 2016 #37 Skrevet 4. mars 2016 Den 3.3.2016 at 14.05, AnonymBruker skrev: Ts her: Er det ikke litt fordomsfullt å anta at jeg ikke har mørkhudede venner? Eller også flere som er både inngiftet og adoptert i min egen familie? Jeg jobber også sammen med mennesker fra mange forskjellige kulturer. Jeg har sett selv hvilke komplikasjoner dette medfører. Jeg har hørt muslimske damer si de skulle ønske mannen (og resten av slekten; her både 1. 2. Og 3. Generasjon) ikke var så opptatt kulturen fra sine forfedres hjemland. De har rett ut sagt at de skulle ønske de fikk lov av mannen/faren/moren etc. å være norske. Være frie. En venninne av meg må spørre mannen før hun kjøper noe. Uansett om det bare koster 10,- kr. Lønnen hennes går inn på hans konto. Lønnsslippen til hans e-Mail. Han gjør aldri husarbeid, ikke når hun er syk en gang. Ungen er hennes ansvar, alltid. Hun jobber fulltid. Hvorfor skulle jeg ønske meg dette? Det er blant annet dette jeg ikke vil ha i ett forhold. Et forhold er også ganske så forskjellig fra å ha venner fra andre kulturer! Anonymkode: 07f27...ce0 Problemet er selvsagt ikke det at du ikke ønsker deg en kontrollerende mann, problemet er at du virker å være overbevist om at alle som har mer pigmenter i huden enn deg er kontrollerende menn. Du spør om det er rasistisk, mitt svar på det er ja. Ikke spør hvis du bare vil ha svar fra folk som er enige med deg og kan hjelpe deg med å fjerne den lille fliken av dårlig samvittighet du har fordi du vet at jeg egentlig har rett. Vi har alle fordommer, det minste man kan gjøre er i alle fall å anerkjenne dem og reflektere over det. Og da mener jeg begge sider av saken, ikke bare kverne på de argumentene man selv har laget for å støtte under egne fordommer. 1
Tibbie Skrevet 6. mars 2016 #38 Skrevet 6. mars 2016 Den 3.3.2016 at 5.29, Jerry Lee skrev: Rasisme går jo på rase. Ligger i navnet. Men begrepet er fullstendig intetsigende i dag! Alt blir kalt, feilaktig, for rasisme om man frykter en kultur eller religion. Har ingenting med rasisme å gjøre å mislike voldelige kulturer og religioner!! Når skal folk fatte dette?? Men problemet er at folk tror at alle fra Syria eller alle med mørke trekk er muslimske terrorister. DET er rasistisk. Man kan da være syrer uten å være muslim? Man kan vel være mørk uten å være religiøs? Og man kan vel være muslim uten å være terrorist eller radikal? 1
Jerry Lee Skrevet 6. mars 2016 #39 Skrevet 6. mars 2016 1 minutt siden, Tibbie skrev: Men problemet er at folk tror at alle fra Syria eller alle med mørke trekk er muslimske terrorister. DET er rasistisk. Man kan da være syrer uten å være muslim? Man kan vel være mørk uten å være religiøs? Og man kan vel være muslim uten å være terrorist eller radikal? Det du prater om her går også på religion...ikke rase. Min påstand/mening står.
Tibbie Skrevet 6. mars 2016 #40 Skrevet 6. mars 2016 Et øyeblikk siden, Jerry Lee skrev: Det du prater om her går også på religion...ikke rase. Min påstand/mening står. Nei, fordi folk mener at "er du araber, tilhører du islam". Det er rasistisk. Det går på rase. De antar noe om deg fordi du er araber. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå