Gå til innhold

Er jeg rasistisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt i bruk Tinder. Det er jo vel og bra. Men jeg sender konsekvent alle som er mørk i huden til venstre... 

Jeg kjenner at jeg ikke vil ha de ekstra komplikasjonene som følger med kjæreste fra en annen kultur. Jeg har ikke lyst å forholde meg til religion, uvante familiestrukturer og alt annet som kompliserer et forhold enda mer. Når det er sagt, så liker jeg nordiske menn av utseende også, det har jeg alltid gjort! 

Er dette rasistisk tenkt av meg? 

Anonymkode: 07f27...ce0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest incognita
Skrevet

Det kalles preferanser, og har ingenting med rasisme å gjøre.

Skrevet

Fordomsfull er mer dekkende.

• Liker 9
Skrevet

Vel, vi har vel alle preferanser i utséendet til kjønnet vi liker. Det har jeg også. Jeg har blitt kalt for landssviker her inne fordi jeg synes at menn med mørke trekk er mye kjekkere enn menn med lyse trekk.

Det var angående det at du liker best det nordiske utséendet.

Angående det med komplikasjoner, forskjellig kultur, familiestruktur ol... Der er du fordomsfull :P

• Liker 5
Gjest Cartman
Skrevet

Nei. Man er rasistisk, hvis man prøver å undertrykke folk på bakgrunn av farge. Du har ikke gjort disse damene noe. Kan godt vært at de ikke liker deg heller. Er de rasistiske fordi de ikke sveiper til høyre? Selvfølgelig ikke.

Skrevet

Rasisme går jo på rase. Ligger i navnet. Men begrepet er fullstendig intetsigende i dag! Alt blir kalt, feilaktig, for rasisme om man frykter en kultur eller religion. Har ingenting med rasisme å gjøre å mislike voldelige kulturer og religioner!!

Når skal folk fatte dette??

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Noen mørke kommer egentlig ikke fra andre kulturer heller, da, så det kan jo være greit å se på profilen til noen først. 

Rasistisk, nei. Fordommsfull, ja. Det er og mange f.eks. pakistanere som faktisk er 3. generasjon innvandrere og er så norske du får det(bare ofte litt høfligere enn etniske nordmenn)

Anonymkode: ca366...93c

• Liker 4
Gjest Blomsterert
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt i bruk Tinder. Det er jo vel og bra. Men jeg sender konsekvent alle som er mørk i huden til venstre... 

Jeg kjenner at jeg ikke vil ha de ekstra komplikasjonene som følger med kjæreste fra en annen kultur. Jeg har ikke lyst å forholde meg til religion, uvante familiestrukturer og alt annet som kompliserer et forhold enda mer. Når det er sagt, så liker jeg nordiske menn av utseende også, det har jeg alltid gjort! 

Er dette rasistisk tenkt av meg? 

Anonymkode: 07f27...ce0

Å ekskludere pga hudfarge er pr definisjon noe rasistisk ja. Men du er nok "bare"forutinntatt og fordomsfull. Skjønner i grunnen ikke hvorfor du nevnte hudfarge iom at du liker nordisk utseende menn(hva det måtte bety,det er jo en ganske stor variasjon).

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Blomsterert skrev:

Å ekskludere pga hudfarge er pr definisjon noe rasistisk ja. Men du er nok "bare"forutinntatt og fordomsfull. Skjønner i grunnen ikke hvorfor du nevnte hudfarge iom at du liker nordisk utseende menn(hva det måtte bety,det er jo en ganske stor variasjon).

Når ble svarte folk en egen rase? Er de ikke det sier du? Nei men da var det jo ikke rasistisk alikevel da.

Men Blomstert er vel den faktiske normen for hva folk mener at rasisme er i dag, så ja da du er rasistisk, diskriminerende og en xenofob. Og ikke kom her å si at du ikke er det, for bare rasister sier at de ikke er rasistisk.

Anonymkode: c9406...bd6

• Liker 1
Gjest Blomsterert
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når ble svarte folk en egen rase? Er de ikke det sier du? Nei men da var det jo ikke rasistisk alikevel da.

Men Blomstert er vel den faktiske normen for hva folk mener at rasisme er i dag, så ja da du er rasistisk, diskriminerende og en xenofob. Og ikke kom her å si at du ikke er det, for bare rasister sier at de ikke er rasistisk.

Hva er det du snakker om? 

Gjest Blomsterert
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du rører,og ikke klarte å svare på hva DU mente,så kan jeg godt si det på en måte som du forstår:  om du var bussjåfør og kjørte rett forbi alle mørkhudede,så tror jeg vel ikke du kunne forsvart deg med at nei,mørkhudede er ikke en egen rase,så det er ikke rasistisk altså. 

Det hadde sikkert gått hjem,og ingen ville tenkt tanken på at det var rasisme som lå bak. Sant? :-)

Skrevet

Det er LITT fordomsfullt, ettersom mange mørkhudete ikke nødvendigvis kommer med bagasje i form av fremmed kultur og merkelig familiestruktur. Det finnes mørkhuda som er 1) kjempegodt integrert 2) født i Norge 3) adoptert etc etc.

Men, når det er sagt, på Tinder er mange av oss fordomsfulle, for eksempel jeg sveiper vekk alle gutta som har piercing i øyenbrynet av diverse fordomsfulle grunner...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Blomsterert skrev:

Siden du rører,og ikke klarte å svare på hva DU mente,så kan jeg godt si det på en måte som du forstår:  om du var bussjåfør og kjørte rett forbi alle mørkhudede,så tror jeg vel ikke du kunne forsvart deg med at nei,mørkhudede er ikke en egen rase,så det er ikke rasistisk altså. 

Det hadde sikkert gått hjem,og ingen ville tenkt tanken på at det var rasisme som lå bak. Sant? :-)

Jøss så dårlig tid du har i dag da, len deg tilbake og slapp litt av, er ikke rart du blir agressiv med den holdningen der.

Du kan ikke være rasistisk mot noe som ikke er en rase, selv om deg og dine har vannet ut begrepet så mye at alt og ingenting er rasistisk når til dags så om man er rasistisk eller ikke spiller egentlig ingen rolle.

Og folk må slutte å rope rasist og diskriminering bare for man behandler folk ut fra egne erfaringer, det er en naturlig forsvarsmekanisme som alle mennesker har. Om feks en Rottweiler biter deg så blir du naturlig mye mer skeptisk til å drive å kose med, og være i nærheten av andre Rottweiler. Synes du det er rasistisk? Diskriminerede? Xenofobisk?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Blomsterert skrev:

Og rasisme kan ikke ligge bak, da det ikke er rasistisk å diskriminere basert på hudfarge. Det ligger litt i ordet at det er diskriminering. Skjønner?

• Liker 1
Skrevet

Det å skjære alle over en kam basert på hudfarge er vel greit innafor det mange vil definere som rasisme, ja. 

Jeg skjønner det altså, og tinder er jo nærmest lagt opp til at man skal ta raske avgjørelser basert på fordommer. Og når det gjelder utseende så er nok smaken min også fryktelig "hvit".

Samtidig er den type utsagn at du ikke kan være sammen med mørkhudet fordi du ikke takler religion og andre familiestrukturer såpass trangsynt at du er typen som jeg ville anbefalt å få en mørkhudet venn eller to, eller reise litt mer og møte mennesker fra andre kulturer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Faller vel mer under fremmedfrykt, ikke rasisme.  Kjenner jeg er trøtt av at alt blir stemplet som rasisme for tiden.

rasist er et ganske kraftig ord å kalle seg selv eller noen andre, fremmedfrykt går med på at du er utrygg på noe du ikke kjenner til.

Anonymkode: 9b8cb...01a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faller vel mer under fremmedfrykt, ikke rasisme.  Kjenner jeg er trøtt av at alt blir stemplet som rasisme for tiden.

rasist er et ganske kraftig ord å kalle seg selv eller noen andre, fremmedfrykt går med på at du er utrygg på noe du ikke kjenner til.

Nei, det er det ikke. Det er vel heller et av de mest utvannede, mest meningsløse ordene som man kan bruke nå i dag. For 20+ år siden hadde det kanskje en mening, men i dag så er alt rasisme. Og om alt er rasisme, så er ingenting det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser hvor vil TS og har merket mine fordommer siste tiden.

Ser etter ny bruktbil på finn.no og alle søk hvor bileier heter Ali , Muhammad ol sletter jeg uten videre.

Har hørt om litt for mange fettere som EU godkjenner i en bakgård på Ensjø. Annonserer utstyr som ikke er montert på bilen, km.juks, serviceheftesvindel og annen triksing. Man får liksom ikke mer tillitt til tyrkiske teppeselgere med "special price for you my friend" om de går fra tepper til bil.:tongue:

Ja, jeg veit det er feil å dra alle over en kam, Men er ingen spenningsøker heller og bilkjøp er en risikosport fra før.

Anonymkode: d65f9...19b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det ikke. Det er vel heller et av de mest utvannede, mest meningsløse ordene som man kan bruke nå i dag. For 20+ år siden hadde det kanskje en mening, men i dag så er alt rasisme. Og om alt er rasisme, så er ingenting det.

At du ikke legger noe i utrykket, betyr ikke at det er vannet ut for alle andre.  

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...