Gå til innhold

Mor i overgangsalderen?

Persephone

Anbefalte innlegg

Moren min har de siste årene blitt veldig hormonell og vanskelig å leve med. Jeg må konstant prøve å snike meg rundt henne når det kommer til hvordan jeg formulerer meg og hva jeg gjør for at hun ikke skal bli sint. Det hjelper vel sikkert ikke at jeg veldig lett lar meg irritere av henne. Men noe må gjøres, for jeg orker ikke å ha det på denne måten lenger, så jeg vurderer sterkt å flytte ut for å slippe det. Det går jo selvfølgelig opp og ned, men ofte klarer vi så vidt å snakke sammen uten at det blir kjefting og smelling, og jeg merker at hun er like hormonell som jeg og lillesøstra mi, så det er vel overgangsalderen da tenker jeg?

Men hvor lenge varer egentlig dette for kvinner? Det er vel kanskje tre år siden det begynte, men jeg er litt usikker siden jeg var på utveksling et år ikke så lenge etter det begynte og ikke fikk så mye av støyten. Når jeg søker på nett står det at overgangsalderen varer noen år, men hvor lenge varer denne "hormonelle fasen"?

- Jente 19, lei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du heller skal flytte ut enn å spekulere i om moren din er i overgangsalderen?

Anonymkode: a8c69...d23

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du heller skal flytte ut enn å spekulere i om moren din er i overgangsalderen?

Vel, det kan da være det er andre grunner (f.eks. jobb, fritidsaktiviteter, praktisk å bo hjemme, jeg har ikke penger, en fantastisk far) som gjør at jeg ønsker å bo hjemme, men dette er den ene tingen som gjør det ekstremt vanskelig. Sannheten er jo at jeg vil bo med dem, jeg vil at det skal fungere, og jeg føler meg ikke voksen nok til å flytte ut. Hele greia er veldig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangsalderen kan vare en stund. Les litt om den på nett, den arter seg så ulikt på damer.

Har ikke annet råd enn at du må prøve å fortelle henne hvordan du har det.

Anonymkode: a60f0...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidrar du og din søster og far med alt som må gjøres i et hjem forat det skal være hyggelig for alle, eller faller det meste på din mor? Det behøver ikke være overgangsalder, hun er kanskje generelt sliten. Du skriver ikke hvor gammel hun er.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overgangsalderen kan vare en stund. Les litt om den på nett, den arter seg så ulikt på damer.

Har ikke annet råd enn at du må prøve å fortelle henne hvordan du har det.

Anonymkode: a60f0...ac3

Mhm, jeg har prøvd å søke litt rundt for å finne noe, men jeg syns det er vanskelig å finne noe. Jeg finner når det er vanlig å få den, men ikke noe annet på hvor lenge det varer enn at det kan vare "noen år".

Håper ikke jeg kommer frem som veldig ufølsom ovenfor moren min her, men jeg tror det er like vanskelig for begge. Vi får aldri snakka skikkelig ut om ting heller, så det baller seg bare på, og når en av oss prøver å snakke om det ender det bare i krangel. Jeg prøver egentlig bare å unngå hele greia, men jeg bør vel prøve å snakke med henne igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Arabella skrev:

Bidrar du og din søster og far med alt som må gjøres i et hjem forat det skal være hyggelig for alle, eller faller det meste på din mor? Det behøver ikke være overgangsalder, hun er kanskje generelt sliten. Du skriver ikke hvor gammel hun er.

Jo, jeg tror da det er sånn ca lik. Pappa hjelper i hvertfall endel til og det er alltid han som lager mat og vasker. Det har vært flere ganger hun har vært irritert på at jeg og søsteren min ikke hjelper nok til, men så har vi heller aldri fått satt noen oppgaver eller noe. Jeg ville heller ikke sagt at hun har det meste ansvaret. Hun er forresten 48, så det er vel sånn rundt der overgangsalder er normalt tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Persephone skrev:

men så har vi heller aldri fått satt noen oppgaver eller noe

Så hva gjør du hjemme, sånn helt konkret? Jeg regner med du vasker egne klær, eget rom og at du bidrar med husarbeidet generelt?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og betaler du noe for å bo hjemme i voksen alder? Betaler du for mat?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så hva gjør du hjemme, sånn helt konkret? Jeg regner med du vasker egne klær, eget rom og at du bidrar med husarbeidet generelt?

Joa jeg tar eget rom, men moren min lar meg ikke fikle med vaskemaskinen anna enn når jeg vasker stoff jeg skal sy med. Ellers hjelper jeg til med å vaske badet, støvsuging og lager mat av og til, samt å ta inn og ut av oppvaskmaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Persephone skrev:

Vel, det kan da være det er andre grunner (f.eks. jobb, fritidsaktiviteter, praktisk å bo hjemme, jeg har ikke penger, en fantastisk far) som gjør at jeg ønsker å bo hjemme, men dette er den ene tingen som gjør det ekstremt vanskelig. Sannheten er jo at jeg vil bo med dem, jeg vil at det skal fungere, og jeg føler meg ikke voksen nok til å flytte ut. Hele greia er veldig vanskelig.

Spørsmålet er vel heller om moren din vil det samme. Når du har jobb så fatter jeg ikke hvorfor du skal bo hjemme? Du er 19 år, det er ikke bare hva du vil som skal telle da. Og hvis du jobber, så regner jeg med du betaler husleie, eller har en annen avtale om at så og så mye penger skal gå til sparing? 

Anonymkode: 68903...22d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og betaler du noe for å bo hjemme i voksen alder? Betaler du for mat?

Kan du være såå snill å skrive til meg på en litt snillere måte. Dette har faktisk pågått siden før jeg ble myndig, så det med "voksen alder" syns jeg var litt vel krast. Det er jo vedlig forskjellig hvordan man håndterer det med å betaling for å bo hos foreldre i voksen alder, men jeg er student og har ingen inntekt. Jeg har en avtale med foreldrene mine om at jeg får lov til å bo hos dem uten å betale når jeg studerer. Faren min har sagt at jeg kan gjøre det så lenge jeg vil, og hadde sikkert vært okay med at jeg bodde hos dem lenge etter jeg var ferdig med studiene. Jeg har jo planer om å flytte ut før jeg er ferdig med studiene, men nå har jeg i hvertfall en avtale med dem om at jeg får bo hos dem uten å betale.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er 19 år. Din søster er kanskje ikke så mye yngre enn deg? Dere er store nok til å gjøre ting uten at dine foreldre trenger å sette dere til noe. Vaske badet for eksempel, det synes jeg selv er noe herk. Kanskje moren din helst ville slippe det av og til, også. Støvsuge regelmessig etc. etc. Lage middag.

Ettersom du tror moren din kanskje er kommet i overgangsalderen, har hun mistet menstruasjonen? 48 år er tidlig, synes jeg. men det er sikkert ikke uvanlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er vel heller om moren din vil det samme. Når du har jobb så fatter jeg ikke hvorfor du skal bo hjemme? Du er 19 år, det er ikke bare hva du vil som skal telle da. Og hvis du jobber, så regner jeg med du betaler husleie, eller har en annen avtale om at så og så mye penger skal gå til sparing? 

Anonymkode: 68903...22d

Greit, jeg får vel spesifisere jobben min siden det ble så mye styr ut av det: Jeg jobber noen timer i stallen hver uke mot å få ri en time. Jeg får ikke betalt et øre ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Persephone skrev:

Kan du være såå snill å skrive til meg på en litt snillere måte.

Jeg stiller relevante spørsmål.

Å ha en voksen datter boende hjemme hos seg kan føles belastende, især hvis du ikke bidrar økonomisk til husholdningen. Du har jobb, du burde i prinsippet være på vei å flytte hjemmefra. Det minste du burde bidra med er å koste din egen mat.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Persephone skrev:

Moren min har de siste årene blitt veldig hormonell og vanskelig å leve med. Jeg må konstant prøve å snike meg rundt henne når det kommer til hvordan jeg formulerer meg og hva jeg gjør for at hun ikke skal bli sint. Det hjelper vel sikkert ikke at jeg veldig lett lar meg irritere av henne. Men noe må gjøres, for jeg orker ikke å ha det på denne måten lenger, så jeg vurderer sterkt å flytte ut for å slippe det. Det går jo selvfølgelig opp og ned, men ofte klarer vi så vidt å snakke sammen uten at det blir kjefting og smelling, og jeg merker at hun er like hormonell som jeg og lillesøstra mi, så det er vel overgangsalderen da tenker jeg?

Men hvor lenge varer egentlig dette for kvinner? Det er vel kanskje tre år siden det begynte, men jeg er litt usikker siden jeg var på utveksling et år ikke så lenge etter det begynte og ikke fikk så mye av støyten. Når jeg søker på nett står det at overgangsalderen varer noen år, men hvor lenge varer denne "hormonelle fasen"?

- Jente 19, lei

Her bommer du stygt, på overgangsalderens lunefulle hjørne. ,an blir nemlig ikke hormonell i overgangsalderen på den måten du beskriver. 

Flytt, det kan like gjerne være du som er problemet som henne. Hvor gamle er dere? 

Anonymkode: e328b...e3f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Arabella skrev:

Du er 19 år. Din søster er kanskje ikke så mye yngre enn deg? Dere er store nok til å gjøre ting uten at dine foreldre trenger å sette dere til noe. Vaske badet for eksempel, det synes jeg selv er noe herk. Kanskje moren din helst ville slippe det av og til, også. Støvsuge regelmessig etc. etc. Lage middag.

Ettersom du tror moren din kanskje er kommet i overgangsalderen, har hun mistet menstruasjonen? 48 år er tidlig, synes jeg. men det er sikkert ikke uvanlig.

Vel, jeg aner ikke om hun har menstruasjon eller ikke. Det har aldri vært noe vi har snakka om. Jeg så aldri et bind eller en tampong eller noe annet i huset før jeg selv fikk mensen, så jeg vet ikke om hun har det eller om hun har gått på noen prevensjon for å hindre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, jeg gidder ikke mere av dette. Beklager hvis jeg har missforstått hvordan overgangsalderen fungerer, men jeg har blitt fortalt at man blir hormonell på den måten i overgangsalderen. Det er ikke moren min som har fortalt meg det, for det eneste jeg har snakka med henne om når det kommer til noe som har det minste med dette å gjøre er hvordan mensen fungerer i praksis. Det er sikkert bare jeg som prøver å finne noen som helst mening eller grunn til hvorfor det er sånn i en håpløs situasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde min egen mor som svært oppfarende og til tider urimelig angående ting hun klikket på. Dette varte nok et par års tid. Men det er ikke alle som blir like ustadige i humøret, og noen ganger kan det helt enkelt skyldes at hun har grunn til å være sliten, trøtt og lei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Kontormus skrev:

Jeg opplevde min egen mor som svært oppfarende og til tider urimelig angående ting hun klikket på. Dette varte nok et par års tid. Men det er ikke alle som blir like ustadige i humøret, og noen ganger kan det helt enkelt skyldes at hun har grunn til å være sliten, trøtt og lei.

Takk for at du skrev! Det var litt deilig å høre at andre har opplevd det samme. Det virker jo som at overgangsalderen er veldig forskjellig for alle, eller er det feil? Men ja, det er vel som du sier, det er ikke lett å vite om det skyldes overgangsalderen eller noe annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...