Gå til innhold

Sint venninne.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Litt venninnetrøbbel : Jeg og venninnen min har tidligere hatt noen krangler etter litt for mye alkohol. Temaet har vært at hun blir sint for at hun blir utenfor og litt diverse. Jeg er ofte av en annen oppfatning da man må jobbe litt for oppmerksomheten selv ute på byen/ på et vors. Og hun blir sur/ ukomfortabel om jeg forsøker dra henne med i en samtale.  Tror hun har opplevd mye utestenging tidligere og er derfor veldig var på det. Så jeg forsøker ta hensyn. Har derfor hver gang det har skjedd unskyldt meg/ lagt meg flat i etterkant, selv om jeg ofte mener hun bare ser seg selv og tar feil. Hun mener derimot at jeg ikke ser henne og etter litt for mye alkohol kan det nok stemme at jeg har nok med å ta vare på meg selv. 

Uansett denne gangen ble jeg og kjæresten invitert til henne på middag. Hun har en relativt ny fyr hun dater som også var med. Vi hadde ikke møtt fyren før og det hele gikk rimelig trått i starten. Venninnen min virket dessuten ukomfortabel rundt denne fyren hun hadde hjemme hos seg. Det var lettelse da vinen kom på bordet for å si det sånn 😂

Etter en stund var stemninga ganske god og samtalen med hennes date gikk fint og jeg synes jeg fikk god kontakt med han. Samme gjorde min kjæreste.  Venninnen min virket veldig ukomfortabel og virket bare surere og surere etter som kvelden gikk. Vi alle hadde selvfølgelig forsøk på å dra henne inn i samtalen, men ble ikke møtt.  Hun unngikk også alle forsøk daten hadde på å ta på henne, holde rundt henne osv. Forsøkte ta henne til side og høre, men hun ville ikke snakke med meg. Nevner at det ikke ble en "fyllekveld" og at ingen var spesielt fulle. Dette er slik jeg ser det. 

Har nå i etterkant fått sms om hvor dårlig jeg oppførte meg under middagen, jeg har lagt an på daten hennes, han hadde JEG skremt bort. Det var derfor han gikk likt med oss og ikke ble igjen hos henne. Hun avsluttet meldingen med at det også var respektløst ovenfor min kjæreste.

Typen min mener hun for det meste er dramaqueen og bare rista på huet. 

Det jeg lurer på da : Skal jeg gjøre som tidligere si unskyld og ikke kommentere noe videre på spydighetene. Unngå krangling? Er det noe ved min oppførsel jeg ikke ser kan være dårlig ovenfor henne? 

Har mest lyst til å drite i at jeg vet hun er veldig usikker av seg/har dårlig selvtillit og fortelle henne hvor skapet skal stå. Og ikke gi meg denne gangen.  Hun har ikke så veldig mange andre enn meg og vi har det ofte veldig fint sammen når vi er bare oss så har ikke samvittighet til å kutte henne ut heller. Vi er forresten godt opp i 20-åra alle sammen, selv om det ikke høres slik ut her kanskje.🙈

Anonymkode: 4e69f...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

Jeg ville ikke unnskyldt. Du har ikke noe å unnskylde! Jeg ville tatt en tålmodig konfrontasjon. Hennes oppførsel ødelegger for henne selv, hun irriterer vennene sine, og hun ødela med daten, hun trenger å få en liten reality check. Det er kjipt for henne å ha det sånn, helt klart, men det er kun hun som kan gjøre noe med det. Og for å få gjøre noe med det, så må hun være oppmerksom. Ta en god prat med henne om hvordan du ser situasjonen, og kanskje nevne at kjæresten din også ikke så noen flørting. At du har hennes eget beste i minnet, og ønsker å være der for henne, men ikke beklag deg. Ikke la henne få deg til å bli "the bad cop", for det er du ikke. Kanskje hun klarer å innse at hun ødelegger for seg selv, og at hun selv må ta tak. 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snowz

Jeg ville snakket med henne hvis jeg var deg. Fortell henne hva du tenker rundt saken, og at det er usikkerheten hennes som ødelegger for henne, og ikke deg. Du kan ikke ta for deg all skyld hver gang det skjer noe, det er hun som må skjerpe seg her. Hun må få høre at det er hennes feil, at det er hun som trekker seg bort og ikke deltar aktivt i samtalene osv. Jeg syns du skal stå på ditt, og ta en ordentlig prat med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Still henne det spørsmålet du skriver i hovedinnlegget: Om det er noe ved din oppførsel du ikke ser kan være dårlig overfor henne? Still deg rett og slett sårbar og la henne si hva hun tenker. Når du får lyst til å forsvare deg,så spør heller om det er noe mer hun har på hjertet. Og så, når hun har fått "tømt" seg, så kanskje hun selv hører hva som er for drøyt og hva hun fortsatt står for. Ta en skikkelig prat med hverandre, ikke glatt over. Da får ting bare bygge seg opp til neste gang. Og si gjerne etterhvert, når hun har sagt hvordan hun har opplevd ting, hvordan du selv har opplevd det,uten å anklage eller plassere skyld. Dvs ikke gå i samme fallgruve som henne da hun sendre SMS til deg. Hør med henne hva du eventuelt kan gjøre neste gang det oppstår liknende situasjoner. Og spør om hun er interessert i å høre hvordan du opplever henne? Kanskje hun ikke er klar over det selv? Jeg tror at hvis du forteller henne hvor skapet skal stå, så kanskje du bare driver henne lengre fra deg? Dette kan det komme noe godt ut av istedet! 

Anonymkode: ce751...f20

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her må du vise hvor skapet skal stå. Ellers blir det nok mange flere slike dramakvelder dersom hun fremdeles skal være en del av vennegjengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell henne hvor skapet skal stå. Med det mener jeg ikke å kjefte på henne, men fortell på en respektfull måte hvordan du opplever situasjonen, og at du er lei av å få kjeft for noe du føler du ikke kan noe for. La henne også si hva hun mener, og prøv å komme til en enighet. Hvis du får henne til å forstå hvordan hun oppleves for de rundt seg, bl.a. han daten, så kan du faktisk hjelpe henne. Når hun holder på sånn som hun gjør, så vil hun skremme bort enhver gutt. Hvis hun ikke tåler at du konfronterer henne, så får hun bare avslutte vennskapet hvis hun vil. Hun høres ut som en slitsom person å være rundt, og du skal ikke være nødt til å alltid ta hensyn til henne i tillegg til å få kjeft uansett hva du gjør. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for alle råd. Jeg velger å sende en sms og høre om hun har tid til å prate i kveld. Jeg har ikke svart noe på den jeg fikk tidligere.

Et annet problem er at hun er utrolig god på å provosere. Skrev i den meldinga jeg fikk: "Så når skal du møte daten min igjen da?" Jeg sa at det var hyggelig å møte deg til han og at vi gjerne kunne ta det hos meg en annen gang. 

Jeg kjenner det bare provoserer mer og mer og at det koker inni meg. Får ta det ut her istedet for henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle råd. Jeg velger å sende en sms og høre om hun har tid til å prate i kveld. Jeg har ikke svart noe på den jeg fikk tidligere.

Et annet problem er at hun er utrolig god på å provosere. Skrev i den meldinga jeg fikk: "Så når skal du møte daten min igjen da?" Jeg sa at det var hyggelig å møte deg til han og at vi gjerne kunne ta det hos meg en annen gang. 

Jeg kjenner det bare provoserer mer og mer og at det koker inni meg. Får ta det ut her istedet for henne. 

Skjønner godt at det koker inni deg.. Spør henne om hvorfor hun sier den typen ting,om hun mener det. Det var en som sa til meg en gang at når noen sier noe skikkelig frekt,så sier du først: "Hva sa du?", så hvis vedkommende gjentar akkurat det samme (noen ganger vil de forandre det litt eller si "ingenting",for de innser hva de har sagt..),smiler du og sier "hvorfor vil du vite det?". På den måten roer du litt ned og får tenkt deg om før du svarer, så ikke ting eskalerer. Spør henne hva hun egentlig ønsker å oppnå med å provosere på den måten, er det fordi hun er usikker,for å såre.. Og ikke minst- hva det gjør med deg. Kanskje det er lettere for henne å oppføre seg slik, for da støter hun folk fra seg selv, heller enn å risikere å bli avvist uten at hun vet hvorfor.. Sorry, det ble veldig hobbypsykolog :) Håper uansett dere finner ut av det!

Anonymkode: ce751...f20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er du venner med denne personen? Virker ikke som vennskapet gir deg så mye..

Ikke vær venner med noen av plikt og/eller av dårlig samvittghet og at du synes synd på henne.

Anonymkode: a740a...11c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, lovedrug skrev:

Hun høres utrolig ego ut syns jeg.

Signere denne, med den oppførsel der og spesilet siden det gjentar seg hadde jeg kutttet henne ut av livet.

Anonymkode: a740a...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du møter henne i kveld, så be henne ringe / sende melding til han fyren og spør om hvorfor han gikk og hvorfor det ikke fungerte mellom dem. så kanskje hun også forstår at det er ikke du som er problemet, men henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner godt at det koker inni deg.. Spør henne om hvorfor hun sier den typen ting,om hun mener det. Det var en som sa til meg en gang at når noen sier noe skikkelig frekt,så sier du først: "Hva sa du?", så hvis vedkommende gjentar akkurat det samme (noen ganger vil de forandre det litt eller si "ingenting",for de innser hva de har sagt..),smiler du og sier "hvorfor vil du vite det?". På den måten roer du litt ned og får tenkt deg om før du svarer, så ikke ting eskalerer. Spør henne hva hun egentlig ønsker å oppnå med å provosere på den måten, er det fordi hun er usikker,for å såre.. Og ikke minst- hva det gjør med deg. Kanskje det er lettere for henne å oppføre seg slik, for da støter hun folk fra seg selv, heller enn å risikere å bli avvist uten at hun vet hvorfor.. Sorry, det ble veldig hobbypsykolog :) Håper uansett dere finner ut av det

Takk for litt hoppypsykologvirksomhet! Hun er i alle fall veldig redd for å bli avvist. Redd for at jeg ikke har tid til henne mer og sånn. Om hun vet selv at hun støter bort folk det er jeg usikker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, saltvann skrev:

Når du møter henne i kveld, så be henne ringe / sende melding til han fyren og spør om hvorfor han gikk og hvorfor det ikke fungerte mellom dem. så kanskje hun også forstår at det er ikke du som er problemet, men henne. 

Jeg tror ikke jeg vil dra den så langt ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun må ha større problemer enn usikkerhet TS.

Selv ville jeg ha valgt å være helt ærlig, på en mild måte. Fortell henne at du forstår at hun er lei seg fordi daten har avvist henne, men at hun er nødt til å vurdere sin egen oppførsel den kvelden, dersom det skal gå bedre en annen gang hun dater. Fortell henne forsiktig hvordan dere oppfattet henne, den kvelden.

Anonymkode: d111c...a79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du var der med kjæresten din, og var bare normalt hyggelig mot daten hennes? Da sliter hun tydeligvis med paranoia, i hvert fall i perioder.

Det må være utrolig vondt å ha det slik. Hva med å forsøke å få henne til å oppsøke en terapeut?

Anonymkode: d111c...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Mulig hun støter vekk folk på grunn av erfaringene hun har med å bli ekskludert og avvist. Det er bare en idé. 

Uansett hva årsaken er bør du si ifra klart og tydelig at slik oppførsel ikke er akseptabelt. Du har ikke gjort noe galt. Å vise sosial interesse overfor de andre gjestene i et middagsselskap er jo helt åpenbart. Understrek at du ikke flørtet med han og at hun ikke har noe med å lire fra seg slike kommentarer. 

Ut ifra hva du forteller virker hun helt ufordragelig i slike sosiale settinger. Ja, hun har nok hatt mye vonde erfaringer, og jeg synes det er flott at du prøver å ta så mye hensyn du kan. Du kan likevel ikke beklage deg for hennes dårlige oppførsel, særlig ikke når den er rettet direkte mot deg. Her må det harde grep til. Dersom hun ikke takler at du sier ifra til henne (på en ordentlig måte) synes jeg du skal la dette vennskapet gå. Hvis hun erkjenner oppførselen sin synes jeg du bør gi henne en mulighet til å forbedre seg selv. 

Anonymkode: bc0fe...f86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. Vi fikk snakket i går og jeg fikk forklart min side av saken på en grei måte i tillegg til å mildt fortelle henne hvordan hun kan oppleves. Sa at jeg brydde meg om henne og at jeg regnet med det kom av usikkerhet. Hun klarte heldigvis å se noe av det , men ikke alt.  Virket veldig amper og gikk til angrep på meg slik at jeg føler jeg må forsvare meg. Klarte la være og holde det rolig lenge. 

Det som skar seg totalt var dette med daten. Venninna mi hadde sendt sms og lurt på om han ikke ville bli med på et eller annet. Han hadde svart at han ikke trodde det kom til å bli noe mellom dem.  At de ikke passet sammen eller noe sånn. Jeg sa at det var synd, men at det ikke virket som hun var interessert i han under middagen. Hun ble sint og sa at det gikk ikke å komme til i samtalen fordi jeg og kjæresten tok all plassen. Så da smalt det ikke lenger så rolig å behersket fra meg at noen måtte jo ta den for hun tar det jo aldri og oppførte seg som en sur drittkjerring hele kvelden. Og hun mente jeg burde vist hensyn og kjeftet tilbake. Jeg reagerte etter hvert med å bare si at dette vil jeg ikke høre på, gikk og begynte å gråte. 

Så nå er vi vel snart like gode. Angrer en del på den ene kommentaren som ødela alt. Skal jeg la henne ta kontakt nå? Egentlig vet jeg ikke om jeg vil ha mer kontakt med henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun eier jo ikke selvinnsikt. Hadde latt det vært opp til henne nå. Du skal hvertfall ikke unnskylde noe! Tar hun kontakt må du være dønn klar på at du ikke finner deg i å bli behandlet som dritt eller bli beskyldt for ting du overhode ikke har gjort. Er hun verdt vennskapet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.3.2016 at 14.57, AnonymBruker skrev:

Ts her. Vi fikk snakket i går og jeg fikk forklart min side av saken på en grei måte i tillegg til å mildt fortelle henne hvordan hun kan oppleves. Sa at jeg brydde meg om henne og at jeg regnet med det kom av usikkerhet. Hun klarte heldigvis å se noe av det , men ikke alt.  Virket veldig amper og gikk til angrep på meg slik at jeg føler jeg må forsvare meg. Klarte la være og holde det rolig lenge. 

Det som skar seg totalt var dette med daten. Venninna mi hadde sendt sms og lurt på om han ikke ville bli med på et eller annet. Han hadde svart at han ikke trodde det kom til å bli noe mellom dem.  At de ikke passet sammen eller noe sånn. Jeg sa at det var synd, men at det ikke virket som hun var interessert i han under middagen. Hun ble sint og sa at det gikk ikke å komme til i samtalen fordi jeg og kjæresten tok all plassen. Så da smalt det ikke lenger så rolig å behersket fra meg at noen måtte jo ta den for hun tar det jo aldri og oppførte seg som en sur drittkjerring hele kvelden. Og hun mente jeg burde vist hensyn og kjeftet tilbake. Jeg reagerte etter hvert med å bare si at dette vil jeg ikke høre på, gikk og begynte å gråte. 

Så nå er vi vel snart like gode. Angrer en del på den ene kommentaren som ødela alt. Skal jeg la henne ta kontakt nå? Egentlig vet jeg ikke om jeg vil ha mer kontakt med henne. 

Vet du... jeg er neimen ikke sikker på om jeg hadde orket. Det er trist å si det, men et såkalt vennskap hvor den ene alltid skal få skylden for det som går feil for den andre er ikke akkurat det jeg forbinder med vennskap.

Du er vel ikke utstyrt med en tålmodighet fra himmelen du heller tenker jeg, og når provokasjonene og beskyldningene blir så grove at du (og kjæresten din) får skylden for alt som går galt i hennes liv, - da forstår jeg at din tålmodighet tar slutt. Du er ikke mamma'n hennes selv om det du beskriver høres mest ut som en 14 åring (dessverre).

Jeg tror ikke jeg hadde lagt to pinner i kors for å ta kontakt, - om hun ønsker kontakt så fikk det være opp til henne.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...