Tonjem0r Skrevet 3. mars 2016 #21 Del Skrevet 3. mars 2016 (endret) Mellom mine barn er det 19 måneder og jeg angrer ikke på det jeg fikk dem så tett. Søskenkjærligheten blomstrer Endret 3. mars 2016 av Tonjem0r Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #22 Del Skrevet 3. mars 2016 Skal nyte småbarnstiden med min førstefødte før det evt kommer søsken. Ville aldri valgt å få to tette, men de har sikkert mye glede av hverandre etterhvert, men ikke nødvendigvis. Søsken som er 4-5 år mellom seg kan også ha stor glede av hverandre. 5-6 år må være perfekt aldersforskjell syntes jeg. Kjenner jeg blir småsliten selv når jeg ser høygravide mammaer med en 2 åring som hylskriker og slår seg vrang i butikken. Glad det der ikke er meg, tenker jeg da. Men for all del, de har vel sine gode stunder de også Anonymkode: 6a73e...685 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 3. mars 2016 #23 Del Skrevet 3. mars 2016 Eg har ikkje så tett mellom mine, men søstra mi er født 1 år og 3 veker etter meg. Det var slitsomme år for mor, men jammen har vi hatt mykje glede av kvarandre også! Det første året var sikkert verst, for då likte eg å vakne grytidleg om morgenen, men veslesøstera hadde kolikk og skreik som ein gal til langt på natt. Fin turnus som gjorde at mor aldri fekk sove;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wildfig Skrevet 3. mars 2016 #24 Del Skrevet 3. mars 2016 Alt blir enklere når ungene blir 3+. Da har man dessuten glemt hvor ille det var med våkennetter, sykdom, tidlige morgener, dupper som ikke går overens med planen, kaotiske ettermiddager, bæring og byssing. 3 år mellom mine, og jeg hadde aldri forestilt meg hvor tøft der første året skulle bli. Men heldigvis, jeg fikk mye tid til kos og prat med begge på egenhånd, selvstendig storesøster og lillebror som sov godt. To tette er for meg det komplette galskap. Men for meg var det viktig å kunne nyte babytiden, ikke bare "komme meg gjennom " den. Angrer ikke et sekund. De leker ilag og er veldig glade i hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #25 Del Skrevet 4. mars 2016 Mulig jeg er rar, men jeg ser faktisk ikke motsetningen mellom to tette og å nyte babytiden. Som om man MÅ ofre kosen og bare ha det slitsomt og fælt hvis man har flere småbarn. Jeg skal innrømme at jeg aldri har sovet så lite og vært så usminket som jeg har vært det siste året med en ettåring og en toåring, men jeg har aldri hatt det så moro og vært så lykkelig heller Jeg er glad for at denne perioden ikke varer evig, men fokus har slett ikke vært å "komme seg igjennom" eller "overleve". Smak og behag, kanskje? Anonymkode: 692af...53f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lovedrug Skrevet 4. mars 2016 #26 Del Skrevet 4. mars 2016 Mellom meg og søsteren min er det 14 mnd ,og det var ihvertfall bare bra:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
palamina Skrevet 4. mars 2016 #27 Del Skrevet 4. mars 2016 Den 02.03.2016 at 9.09, Frk.34 skrev: Dere som har barn med liten aldersforskjell - hvordan er det? Vi vurderer to tette, da jeg ikke blir yngre med årene og det kunne være greit å bare bli ferdig med graviditet. Fordeler og ulemper? 18 mndr. mellom mine to. Gutt og jente. Ulemper; Førstemann fikk ikke være baby særlig lenge, måtte tidlig lære å ta hensyn. Litt vanskeligere å oppdra to små på omtrent samme nivå utviklingsmessig, mer småkrangling, bråk og tjohei. Eldste har nok følt litt på sjalusi. Slitsomt de første årene. Fordeler; At de kan dele alt fra venner til felles aktiviteter, og man føler at man alltid har en kompis i huset. Mine to har det så gøy sammen, og har hele veien kunnet mestre de samme tingene. Den minste har liksom ikke bremset familien og hengt etter. Nå kan de være alene hjemme uten at en av dem har ansvar for den andre, for eksempel. Slår meg hver dag omtrent hvor glad jeg er for at vi har to tette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blomst12 Skrevet 4. mars 2016 #28 Del Skrevet 4. mars 2016 15,5 mnd mellom mine to. Minste er ca 4 mnd og storesøster er 20 mnd! Et ord: SLITSOMT! Har ikke nok timer i døgnet, og føler jeg alltid kommer til kort! Men vet det blir bedre altså. Mest sannsynlig hvertfall. Minsten var ikke planlagt, og tar meg noen ganger i og tenke at jeg burde hatt mer tid alene med største. Faren jobber 09-1715, så kan bli lange dager! Men, ser at de har glede av hverandre allerede nå, så gleder meg til fortsettelsen Var sånn sett allerede inni i småbarnsmodus så det er ikke problemet. Bleieskifting går på autopilot,og eldste sover hele natten. Det hjelper veldig!! Det er og ikke kunne ha 100% oppmerksomhet til hver enkelt jeg syns er tyngst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk.34 Skrevet 4. mars 2016 Forfatter #29 Del Skrevet 4. mars 2016 Takk for mange gode svar! Ser flere kommenterer at dere ikke har nok tid til eldste. Er dette et reelt problem for barnet tror dere, eller er det mer mamma samvittigheten som slår inn litt for mye? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meta2 Skrevet 4. mars 2016 #30 Del Skrevet 4. mars 2016 (endret) Er 19 mnd mellom de to eldste og så er det 2,5 år mellom nr to og tre. De to eldste trives godt i sammen, jente og gutt. Litt mer krangling med minste mann. Har en mann som stiller opp og svigermor som likte å gå lange turer ute med barna. De to eldste gikk i barnehage året før de begynte på skolen. Minstemann sa selv at han ville gå i barnehagen og fikk begynne da han var te år. Koste oss hjemme. Turer i skogen eller ut å leke ved huset. Storkoste meg sammen med barna. Ikke noe stress å ha tre små. Endret 4. mars 2016 av meta2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #31 Del Skrevet 4. mars 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg er rar, men jeg ser faktisk ikke motsetningen mellom to tette og å nyte babytiden. Som om man MÅ ofre kosen og bare ha det slitsomt og fælt hvis man har flere småbarn. Jeg skal innrømme at jeg aldri har sovet så lite og vært så usminket som jeg har vært det siste året med en ettåring og en toåring, men jeg har aldri hatt det så moro og vært så lykkelig heller Jeg er glad for at denne perioden ikke varer evig, men fokus har slett ikke vært å "komme seg igjennom" eller "overleve". Smak og behag, kanskje? Anonymkode: 692af...53f Det er vel veldig avhengig av hvordan barna er og hvilken livssituasjon man er i sånn ellers. Har man et barn som er mye sykt/ikke sover kombinert med et kolikkbarn, en mann som reiser mye og ingen annen familie i nærheten, betyr kanskje to tette mye slit. Med et rolig barn og en sovebaby, en veldig deltagende mann etc, er det sikkert mye kos. Har to år mellom våre to yngste og synes det er både slitsomt og veldig fint. Den største sover fortsatt dårlig, men babyen er ikke så ille på natta (sover ikke hele natta på langt nær, men er ikke våken hver time heller), mannen har redusert jobbingen betraktelig, og vi har mye tid sammen, så det er absolutt mye kos. Anonymkode: adb41...781 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wildfig Skrevet 4. mars 2016 #32 Del Skrevet 4. mars 2016 Ja sier meg enig i det meg deltakende familie og mann :-) Hvordan barna er kan man ikke forutse, men familien har man en pekepinn på :-) Men jeg vil ikke si at en må ha to tette for at de skal leke godt ilag, ha felles interesser og venner. Det er like stor sannsynlighet for at det skjer med noen flere år mellom og :-) Jeg setter iallefall veldig stor pris på at vi har hatt noen år med kun eldste, og at hun husker når det kun var hun. Turer vi dro på, leiligheten vi bodde i, hvor stas det var å skulle bli storesøster og fortelle det til alle. Men uansett så har vel alle en forskjellig mening på dette, så en må nesten bare føle litt på det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susa Skrevet 4. mars 2016 #33 Del Skrevet 4. mars 2016 Den Wednesday, March 02, 2016 at 9.30, Dorey skrev: Det høres for meg ut som det glade vanvidd, men er man veldig tålmodig og glad i småbarnstiden går det sikkert bra. Jeg var veldig glad for å ha fått et års 'pause' (med god søvn etc) før vi fikk baby igjen. Det er tre år mellom våre. Enig med deg! Jeg har 2 år og 4 mnd mellom mine. Har mang en gang ønsket meg ihvertfall et hslvår mer. Nå når minste har blitt ett år, så er ting mye bedre. Men mye fordi største er litt større, litt lettere å prate med. Nå kan jeg si at han får se på tv/nettbrett mens jeg legger lillebror, og det er greit. Første halvåret var drittøft, , var håpløst å ha de alene ved leggetid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå