Gå til innhold

Kosttilskudd- hva tar dere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor kjøper dere det, i såfall? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg må ta b12 ,dette får jeg hos legen
Ved siden av tar jeg folsyre,d vitamin og omega 3. Dette kjøper jeg fra https://bigvits.co.uk

Skrevet

Tar multivitaminer fra apoteket og omega-3 (Møllers Dobbel og Møllers Ekstra sterk) fra dagligvarebutikk.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Kårky skrev:

jeg må ta b12 ,dette får jeg hos legen
Ved siden av tar jeg folsyre,d vitamin og omega 3. Dette kjøper jeg fra https://bigvits.co.uk

Har du fått beskjed av legen om å ta d-vitamin? :) Jeg gjorde nettopp den bommerten å ta det uten å ha fått beskjed om det og så ba jeg om få nivået sjekket og det viste seg at jeg hadde farlig for MYE d-vitamin! Grunnen til at jeg tok tilskudd var fordi jeg forrige vinter hadde et nivå på bare 15 og jeg kjente det veldig på kroppe som store smerter og slapphet og var redd for at det skulle skje igjen. Og jeg tok kun 20 mikrogram denne gangen, allikavel ble det farlig høyt, husker ikke hvor høyt. Bor norpå hvor det er mørketid store deler av vinteren. Så er lurt å ta blodprøver ;)

Jeg tok D-vitamin men fikk streng beskjed om å slutte pga et forhøyt nivå. B-vitamin tar jeg og det var greit.

Anonymkode: 44731...e77

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått beskjed av legen om å ta d-vitamin? :) Jeg gjorde nettopp den bommerten å ta det uten å ha fått beskjed om det og så ba jeg om få nivået sjekket og det viste seg at jeg hadde farlig for MYE d-vitamin! Grunnen til at jeg tok tilskudd var fordi jeg forrige vinter hadde et nivå på bare 15 og jeg kjente det veldig på kroppe som store smerter og slapphet og var redd for at det skulle skje igjen. Og jeg tok kun 20 mikrogram denne gangen, allikavel ble det farlig høyt, husker ikke hvor høyt. Bor norpå hvor det er mørketid store deler av vinteren. Så er lurt å ta blodprøver ;)

Jeg tok D-vitamin men fikk streng beskjed om å slutte pga et forhøyt nivå. B-vitamin tar jeg og det var greit.

Det hadde vært interessant om du hadde lagt ut tallene på D-vitaminet ditt. Det er nemlig veldig sjelden at noen får farlig høyt d-vitamin, så jeg undrer jo på hvordan dette kan ha skjedd midt i mørketiden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting. Har ikke bruk for å støtte den industrien. 

Anonymkode: cf30e...7f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det egentlig nødvendig med alle disse kosttilskuddene, men mindre man har for lave verdier av noe?

Anonymkode: a5066...d81

Skrevet (endret)

jeg tar TrioBe som inneholder B6, B9 (folsyre) og B12. jeg tar det fordi jeg har vitaminmangel og har fått beskjed av legen om å ta det. ellers hadde jeg ikke tatt det... kjøpes på apoteket med resept ;-)

Endret av fresia
AnonymBruker
Skrevet

Tar D-vitamin i vinterhalvåret, 1000mg. C hver dag hele året og en multiviamin. Kan ikke huske sist jeg var syk. :)

Er lakto-ovo-vegetarianer.

Anonymkode: 51c71...39f

Skrevet

B12, har aldri hatt lave verdier, men vil nok ende opp med et noe lavere nivå enn normalen dersom jeg ikke tar dem. Tar ingen andre kosttilskudd utenom. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar ca 800 mg med magnesium hver dag, 1000mg  med omega 3, B-vitaminkompleks og D-vitaminer. (Kjøpt i Helsekost)

Anonymkode: 747e1...c16

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det egentlig nødvendig med alle disse kosttilskuddene, men mindre man har for lave verdier av noe?

Sannsynligvis ikke, for de aller fleste. Jeg begynte med kosttilskudd for et år siden etter å ha registrert matinntaket mitt over en periode på kostholdsplanleggeren, og så at jeg lå i underkant på de fleste vitaminer og mineraler pga redusert matinntak. Finurlig nok har jeg ikke vært syk det siste året, annet enn litt lett forkjølelse nå og da, og jeg pleier ellers å være syk flere ganger i året. Året før jeg begynte med tilskudd var jeg på tre antibiotikakurer, for eksempel, i tillegg til en kraftig halsinfeksjon som ikke kunne behandles med antibiotika. Kan jo være tilfeldig, men jeg tenker at jeg fortsetter med tilskudd til jeg får beskjed om noe annet!

Skrevet (endret)

Jeg tar et multivitamin- og mineraltilskudd som inneholder blant annet A-vitamin, B1,B2, B3, folat, B12, sink, selen og jod. I tillegg tar jeg tilskudd av D-vitamin (20 mg). Er veganer.

Kjøper det på Life.

Endret av ewna
Skrivefeil
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

spiser litt avokado

litt tomatpure i middagsretter

masse masse sjokolade og kakao

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei!

• Liker 1
Gjest snowz
Skrevet

Multivitamin og omega 3 når jeg husker det.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ulven skrev:

Det hadde vært interessant om du hadde lagt ut tallene på D-vitaminet ditt. Det er nemlig veldig sjelden at noen får farlig høyt d-vitamin, så jeg undrer jo på hvordan dette kan ha skjedd midt i mørketiden. 

Nei, det er ikke sjelden. Dersom du får d-vitamin gjennom sollys regulerer kroppen nivået selv, men dersom du tar tabletter kan du få kunstig høyt nivå. Det kan igjen føre til problemer med nyre og hjerte, og er absolutt ikke så ufarlig som mange tror.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: fab48...0e1

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke sjelden. Dersom du får d-vitamin gjennom sollys regulerer kroppen nivået selv, men dersom du tar tabletter kan du få kunstig høyt nivå. Det kan igjen føre til problemer med nyre og hjerte, og er absolutt ikke så ufarlig som mange tror.

Anonymkode: fab48...0e1

Kan du linke meg til forskning som bekrefter det du sier? For jeg har sjelden sett beskrevet overdosering med D-vitamin og da kun med veldig høyt inntak av vitamin D, og kun møtt en bruker Irl, men hun var klart feilbehandlet. 

Endret av Ulven
  • Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg har flere autoimune sykdommer og har veldig lavt d lager.Så jeg tar gjevnlig prøver for å se. Legen som sier i fra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...