Gå til innhold

Hvor mye i dåpsgave fra besteforeldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har fått vårt første barnebarn, og snart står dåpen for tur. Hvor mye er det vanlig at besteforeldre gir til barnebarna i dåpen? Kan legge til at vi har selvsagt gitt gave og i tillegg kjøpt litt barneutstyr - har god økonomi, men siden dette er vårt første barnebarn er vi litt usikre på hvor mye det er vanlig å gi...

 

På forhånd takk

Anonymkode: 3c059...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine barn fikk 500 - 1000 kr til dåpen fra besteforeldrene sine for 20 år siden. 

I de barnedåpene jeg har vært i de senere årene har jeg sett at summene ikke har endret seg så mye, men har variert fra 500 - 5000 kr.  Rundt 1000-1500 kr har vært mest vanlig.

Anonymkode: 8fa35...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men kan fortelle hva vår datter fikk at besteforeldre ved dåp for ca 2 år siden.

Fra mormor og hennes mann: Bunadsøredobber + 5000 kr

Fra morfar og hans kone: Kunst + 1500 kr

Fra farmor og farfar: Inngravert sølvbestikk i 3 deler

Anonymkode: 6adf3...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men 1000-2000 kr er jo bra. Når dere har bidratt med andre ting til barnet så er det jo allerede veldig fint. 

Anonymkode: 79a38...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vår datter fikk vi:

Mormor og morfar (veldig god økonomi): Inngravert sølvbestikk 3 deler + 15.000,- til sparekonto til barnet. 

Farmor og farfar: 5.000,- til sparekonto + sølvarmbånd

De var veldig snille alle sammen og vi fikk barnevogn, seng og maaasse klær før barnet var født. Dette var alles første barnebarn så tror alle var like spente som oss og vi var studenter så økonomien var litt tight. 

Anonymkode: bfa24...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine nevøer ble ikke døpt, men utfra hva de har fått ellers så vil jeg tippe at mine foreldre,  som har god råd, ville gitt rundt 5.000 i fødsels/dåpsgave.  Får de mye utstyr, blir det selvsagt mindre penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minste mi fikk dette:

Mormor 200

Morfar ingenting faktisk, men det er fordi han har glemt det, regner med han gir en 1000 lapp når jeg minner han på det. Han vil gi, så føler meg ikke frekk om jeg minner han på det, han er bare en vims.

Farfar 1000

Bestemor og Bestefar 2000 pluss bunadsølje

Anonymkode: 5c754...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av mine foreldre så har barna fått 1500,- på sparekonto på selve dåpsdagen og en månedlig spareavtale på kr 200,- som de får tilgang til når de er 20 år. Av mannens foreldre så har de fått en sånn tallerken til å henge på veggen med inngravert navn, fødselsvekt osv og 1000,- i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto i barnets navn som du setter inn penger på til dåp, bursdag og jul fram til barnet blir gammel nok til å få sin første bolig (sjekk ut med en bank om hvordan du kan gjøre det). :) Og evt gi bare en liten hilsen pakket inn ved siden av.

Den dagen de står og skal ha egenandel, kommer de til å bli veldig taknemlige.

Anonymkode: 87b89...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TrailerEnka

Mine fikk 5000 kr og en gave fra ene settet og gave for ca 2000 fra andre settet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Fra svigerforeldrene fikk datteren vår et smykke i hvitt gull med diamant (min første diamant).

fra mine foreldre (skilt), fikk hun 2000kr  av dem hver.

Sønnen vår fikk det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar denne som AnonymBruker... 

Hun fikk 25 000 fra "svigers". Hun bor mye sannsynlig eneste barnebarn, og de har ekstremt god økonomi. 

Anonymkode: fb665...8ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig, finnes ingen fasit her!

Økonomi, hvor mange barnebarn man har og hvor "nære" en er spiller selvsagt inn.

Tenker det er forskjell om en har 1 eller 15 barnebarn. Men materialistiske ting er jo ikke det viktigste.  

Her har vi 4 sett med besteforeldre, noen gir utrolig flotte/dyre gaver. Selvfølgelig veldig hyggelig og setter stor pris på det. Men absolutt ikke noe jeg forventer i det hele tatt. Andre gir "lite" å bommer kansje litt på gavekjøp. (kjøper ting man aldri har bruk for) Men det spiller ingen rolle, det er jo bare ting. Det viktigste er selvsagt at barna er heldige å ha besteforeldrene i livet sitt, ikke alle får oppleve det.

Jeg synes det er hyggelig om en kjøper gaver som "varer".  Barnesmykker, smykkeskrin i sølv gjerne inngravert, bunadsølv, fint barneservise. Nyttige ting som feks tripptrapp stol, bilsete, møbler til barnerommet osv. Penger på sparekonto til barnet er også nyttig.

Om jeg skulle anslå en sum som "vanlig" ville jeg gjettet kansje 5000. Men det er bare et annslag. Her tror jeg besteforeldre har gitt gaver fra 500 fra noen til 15000 fra andre. Tror en skal gi det en selv føler for etter eget ønske og økonomi. Har en veldig mange barnebarn er det selvfølgelig naturlig at det ikke blir så mye gaver. Barn tenker uansett ikke over hva ting koster og er ofte fornøyd med de enklere ting.

Anonymkode: 1ee7a...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varierer. Mitt barn fikk 15 000 av det ene settet med besteforeldre, det andre gav ingenting men hadde med en kake.

Anonymkode: fcf27...3bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir ikke penger til dåpen.

Har ingen tradisjon på det rett og slett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn fikk av besteforeldrene 2000 kr og en slik inngravert dåpstallerken til å ha på vegg i sin dåpen. Andre besteforeldresettet fikk eldste ingenting, og yngste sølvskje. De er ikke fattige, bare litt fjerne på gaver, kom ikke på at man tar med gave i dåp. Ingen sak for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man gir det man har lyst og råd til, det være seg om det er en kopp eller en pengesum. Det er tanken som teller.

Mine foreldre ga alle sine tre barnebarn malerier og TOBB-medlemskap (trøndernes versjon av OBOS), da de ble døpt. :)

 

Anonymkode: 72512...eaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke vanligere å gi penger til konfirmasjon? Hvis jeg hadde fått barn hadde jeg ikke forventet penger. Kanskje noe sølvbestikk eller smykker og/eller noe utstyr. Kanskje et hjemmestrikket/heklet teppe eller liknende. Jeg fikk og et broderi da jeg be døpt, det er jo hyggelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, funginger skrev:

Er det ikke vanligere å gi penger til konfirmasjon? Hvis jeg hadde fått barn hadde jeg ikke forventet penger. Kanskje noe sølvbestikk eller smykker og/eller noe utstyr. Kanskje et hjemmestrikket/heklet teppe eller liknende. Jeg fikk og et broderi da jeg be døpt, det er jo hyggelig.

Joda, men mine foreldre synes alltid det er bedre å gi penger til barnets fremtid heller enn støvsamlere. De er ikke særlig opptatt av pynt. 

Sølvbestikk synes jeg er en flott gave. En barneskje som barnet bruker hele barndommen f.eks. Koselig! (Ikke hvis skuffefyll).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia
5 timer siden, funginger skrev:

Er det ikke vanligere å gi penger til konfirmasjon? Hvis jeg hadde fått barn hadde jeg ikke forventet penger. Kanskje noe sølvbestikk eller smykker og/eller noe utstyr. Kanskje et hjemmestrikket/heklet teppe eller liknende. Jeg fikk og et broderi da jeg be døpt, det er jo hyggelig.

Mine barn fikk både gaver og penger til barnedåpen, gaver var alt fra bunadsøljer, sølvbestikk, sølvkopp, smykker til dåpstallerken og klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...