Gå til innhold

Å kalle noen med spiseforstyrrelser for "chubby"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En god venninne av meg har lenge slitt med spiseforstyrrelser og nylig vert innlagt pga dette, for noen uker siden var hun ferdig i behandling etter ca. et halvt år og vi hadde planlagt en tur til byen for shopping. Like før vi hadde planlagt å møtes får jeg en telefon fra venninnen min, helt sønderknust, som fortalte meg at en såkalt "venninne" av henne (merk: et menneske jeg aldri har hatt noe til overs for, som jeg egentlig ikke har forstått hvorfor venninnen min har ønsket å omgåes med) hadde sagt rett til henne at hun hadde blitt så mye finere etter hun hadde slanket seg og ikke var så "chubby" lenger. Noe som gjør meg MILDT SAKT forbannet. Denne "venninnen" var fullstendig klar over at hun hadde slitt med spiseforstyrrelser, og nylig hadde vert innlagt, men uansett så er det FULLSTENDIG uakseptabel oppførsel. Slike ting sier man bare IKKE, venninne eller ei. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men kjenner bare at jeg trenger å få det ut. Hvordan kan enkelte mennesker være så (unnskyld språkbruken) jævlige? Det som nesten provoserer meg enda mer er at denne jenten er av typen som "kommer unna" med slike kommentarer, på den måten at hun fortsatt har mange venner rundt seg. 

Anonymkode: 96351...751

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Edit: Vi er 21, 21 og 22 år. 

- Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjarmerende liten frøken. Jeg tror du først og fremst må overbevise venninen din til å kutte kontakten med dette vesenet. Hun er defintitvt ikke noe god påvirkning på henne. Kan være at hun mente det vel, men gud for en mangel på sosiale antenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få venninna di bort fra det vesenet. Det er ikke sunt for henne rett etter å ha kommet ut fra innleggelse å være rundt slike mennesker. Hun står på allerede vaklende grunn og slike kommentarer vil dytte henne overende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. Dere kan tro jeg har prøvd, uten hell hittil desverre, får håpe dette åpner øynene hennes om hvilken "venninne" dette menneske er ... I grunnen tror jeg at vedkommende sliter psykisk selv, det kan jo ikke være noen annen "unnskyldning"? Jeg forstår bare ikke hvordan noen kan være so ondskapsfull for så å fortsette å leve livet sitt som normalt. Samtidig er jeg bekymret for hva hun kan komme til å si til venninnen min (eller noen andre for den saks skyld) i fremtiden. Burde jeg snakke med dette menneske? Føler at jeg ikke "gjør noe" for å stille opp for venninnen min, annet en å trøste henne såklart - samtidig føler jeg det ikke er min business å blande meg bort i da jeg selv ikke var tilstedet eller egentlig har noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær

Så bra at du stiller opp for venninnen din! Det var en utrolig ubetenksom kommentar hun fikk av den andre venninnen. Hvis jeg kan tillate meg å leke djevelens advokat et øyeblikk: -Kan det være hun andre venninnen ikke forstod hvor ille det faktisk var det hun sa? Jeg kjenner noen mennesker som rett og slett ikke har noe filter, de sårer andre mennesker i øst og vest. Men det ligger ikke vond vilje bak. De vet bare ikke bedre. I noen tilfeller ligger det diagnoser bak,andre ganger bare klarer de ikke å holde noen ting for seg selv. Det er ikke noen unnskyldning,men kan kanskje være en forklaring.

Kanskje du kan ta en prat med venninnen til venninnen din? Høre hvor landet ligger? Har hun forstått hvor uakseptabelt det hun sa var? Rett og slett ta den kampen for den gode venninnen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 minutter siden, Keiserensnyeklær skrev:

Så bra at du stiller opp for venninnen din! Det var en utrolig ubetenksom kommentar hun fikk av den andre venninnen. Hvis jeg kan tillate meg å leke djevelens advokat et øyeblikk: -Kan det være hun andre venninnen ikke forstod hvor ille det faktisk var det hun sa? Jeg kjenner noen mennesker som rett og slett ikke har noe filter, de sårer andre mennesker i øst og vest. Men det ligger ikke vond vilje bak. De vet bare ikke bedre. I noen tilfeller ligger det diagnoser bak,andre ganger bare klarer de ikke å holde noen ting for seg selv. Det er ikke noen unnskyldning,men kan kanskje være en forklaring.

Kanskje du kan ta en prat med venninnen til venninnen din? Høre hvor landet ligger? Har hun forstått hvor uakseptabelt det hun sa var? Rett og slett ta den kampen for den gode venninnen din?

Jeg skjønner hva du mener. Har vert innom tanken selv tidligere, men lagt den fra meg da jeg rett og slett ikke klarer å forstå det. Jeg kjenner at det er vanskelig å skulle se objektivt på denne situasjonen, når jeg ser hvor grusomt venninnen min har det nå, mye på grunn av dette andre menneske. Det er heller ikke første gangen denne "venninnen" har kommet med usmakelige kommentarer, bla.a tidligere har hun slengt ut ting som "Har du glemt å ta pillene dine idag?" (spydig) eller at div. klær osv. har fått venninnen min til å se "enda større ut". Hun har også fortalt rundt til folk om situasjonen til venninnen min, det var slik det kom ut på "bygda" at venninnen min var innlagt. Venninnen min er verdens snilleste menneske, men dessverre litt for naiv og godtroende til tider. Det er nok derfor hun ikke har kastet denne "venninnen" ut av livet sitt for lenge siden, samtidig har hun ikke så mange venninner igjen etter at hun ble syk å jeg tror nok dette også kan være en faktor til at hun har godtatt ALT for mye.

- Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kaller vel ikke andre mennesker for noe som helst om det menes negativt!

Dette tilfellet er veldig usmakelig og stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen mennesker liker og nyter å trykke ned andre, kontrollere dem. Noen er usikre og gjør det for å heve eget ego.

Anonymkode: edf39...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er heller ikke første gangen denne "venninnen" har kommet med usmakelige kommentarer, bla.a tidligere har hun slengt ut ting som "Har du glemt å ta pillene dine idag?" (spydig) eller at div. klær osv. har fått venninnen min til å se "enda større ut". Hun har også fortalt rundt til folk om situasjonen til venninnen min, det var slik det kom ut på "bygda" at venninnen min var innlagt. 
- Ts.

Hjelpes! Det er ille...Det høres ut som det er lurt av venninnen din å kutte henne ut, ja. Er de ofte sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig uakseptabelt! Blir kvalm av sånne folk!:kvalm: jeg synes du kan konfrontere denne jenta og spørre henne hva hun får ut av å komme med slike kommentarer til folk! Håper venninnen din klarer å glemme det og holde fokuset på å bli frisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Keiserensnyeklær skrev:

Hjelpes! Det er ille...Det høres ut som det er lurt av venninnen din å kutte henne ut, ja. Er de ofte sammen?

Jeg vet at de har vert sammen endel når venninnen min har vert hjemme til feks. jul da hun var under behandling (hun var innlagt på en institusjon i en annen by da det er dårlig tilbud for det her vi bor). Vet ikke hvor mye kontakt de har hatt over telefon/sosiale medier mens hun var innlagt da dette ikke er noe jeg har lagt meg borti. Det var mye sammen før hun ble innlagt, dro på ferie, var mye ute å festet osv. Jeg sier på ingen måte at det er denne venninnen sin "skyld" at venninnen min ble syk, men jeg tror ikke at hun har vert noen hjelpende faktor for å si det på den måten.

- Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Monky skrev:

Fullstendig uakseptabelt! Blir kvalm av sånne folk!:kvalm: jeg synes du kan konfrontere denne jenta og spørre henne hva hun får ut av å komme med slike kommentarer til folk! Håper venninnen din klarer å glemme det og holde fokuset på å bli frisk!

Helt enig! Kjenner at jeg har veldig lyst å ta kontakt, å har vert veldig nære de siste dagene å sende henne en melding for å fortelle henne akkurat hva jeg synes om oppførselen hennes. Samtidig er det noe som stopper meg. Er ikke glad i å komme i konflikter med andre, og må faktisk innrømme at jeg er redd for hva dette menneske kan komme til å si til meg også, da det er tydelig at hun ikke har noen hemninger. Har selv slitt litt med psyken selv de siste mnd. og er selv ganske nærtagende for stygge kommentarer fra andre. Desverre. 

- Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Utrolig mange folk der ute i verden sliter med den klassiske Fot-I-Munn-sykdommen, der de kan få seg til å si sånne ting uten å tenke sammenheng. Når jeg var i tenårene slet jeg mye med spiseforstyrrelser, og sultet meg selv til jeg fikk hjerteproblemer. Etter lengre behandling hos psyk, som hjalp bittelitt, måtte det til hjertestans og pacemaker for at jeg skjønte alvoret. Jeg begynte så å spise igjen, og dermed la jeg på meg, noe som ikke gikk ubemerket hen for alle rundt. Jeg fikk masse kommentarer ala "du har lagt deg ut litt nå da" og enkelte sa det regelrett ut at jeg begynte å bli feit. Og ja, dette var fra folk som visste hva jeg hadde slitt med de siste 4 årene. 

Det holdt nesten på å bryte meg ned igjen, og jeg vurderte faktisk å slutte å spise igjen. Det eneste som stoppet meg var det at jeg visste at jeg kunne dødd av det. Heldigvis skjønte jeg etter hvert at de folka ikke var venner av meg, og jeg har ikke kontakt med noen av dem den dag i dag. Det venninna di går igjennom i hodet nå kan godt være noe av samme jeg gjorde. Du bør prøve å stille opp så mye du kan. Og ja, du kan godt konfrontere denne "venninna" om dette. Jeg er ikke så glad i konfrontasjoner, men hun må skjønne alvoret i det å spy ut sånn synsing uten å vite hva den andre personen har gått igjennom.

Anonymkode: 7135d...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig mange folk der ute i verden sliter med den klassiske Fot-I-Munn-sykdommen, der de kan få seg til å si sånne ting uten å tenke sammenheng. Når jeg var i tenårene slet jeg mye med spiseforstyrrelser, og sultet meg selv til jeg fikk hjerteproblemer. Etter lengre behandling hos psyk, som hjalp bittelitt, måtte det til hjertestans og pacemaker for at jeg skjønte alvoret. Jeg begynte så å spise igjen, og dermed la jeg på meg, noe som ikke gikk ubemerket hen for alle rundt. Jeg fikk masse kommentarer ala "du har lagt deg ut litt nå da" og enkelte sa det regelrett ut at jeg begynte å bli feit. Og ja, dette var fra folk som visste hva jeg hadde slitt med de siste 4 årene. 

Det holdt nesten på å bryte meg ned igjen, og jeg vurderte faktisk å slutte å spise igjen. Det eneste som stoppet meg var det at jeg visste at jeg kunne dødd av det. Heldigvis skjønte jeg etter hvert at de folka ikke var venner av meg, og jeg har ikke kontakt med noen av dem den dag i dag. Det venninna di går igjennom i hodet nå kan godt være noe av samme jeg gjorde. Du bør prøve å stille opp så mye du kan. Og ja, du kan godt konfrontere denne "venninna" om dette. Jeg er ikke så glad i konfrontasjoner, men hun må skjønne alvoret i det å spy ut sånn synsing uten å vite hva den andre personen har gått igjennom.

Trist å lese om fortiden din, håper det går bra med deg nå. Sender en klem :hug:

Jeg er helt enig i det du skriver, hvordan syns du jeg bør ordlegge meg? En annen ting: Hvordan ønsket du at andre skulle stille opp for deg da du var syk? Gjorde det ting verre dersom andre tok opp sykdommen da dere var sammen (I form av å høre hvordan det går, spør om det er noe man kan gjøre o.s.v). Du trenger ikke å svare på det siste spørsmålet dersom du ikke vil, jeg syns bare det er vanskelig å vite hvordan jeg skal forholde meg til mennesker med spiseforstyrrelser, er redd for å gjøre ting verre for venninnen min. 

- Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! Kjenner at jeg har veldig lyst å ta kontakt, å har vert veldig nære de siste dagene å sende henne en melding for å fortelle henne akkurat hva jeg synes om oppførselen hennes. Samtidig er det noe som stopper meg. Er ikke glad i å komme i konflikter med andre, og må faktisk innrømme at jeg er redd for hva dette menneske kan komme til å si til meg også, da det er tydelig at hun ikke har noen hemninger. Har selv slitt litt med psyken selv de siste mnd. og er selv ganske nærtagende for stygge kommentarer fra andre. Desverre. 

- Ts.

Du må ta vare på deg selv også oppi alt dette.  Jeg tenker umiddelbart at en melding lett kan eskalere, hun kan vise den til andre e.l. Men kanskje stålsette deg selv og møtes ansikt til ansikt eller ta en telefon? Eventuelt bare begrense kontakten med venninnen til venninnen din. For dere begge. Samtidig som jeg jo kjenner at det hadde vært fint at hun ble satt på plass. Tricky, dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trist å lese om fortiden din, håper det går bra med deg nå. Sender en klem :hug:

Jeg er helt enig i det du skriver, hvordan syns du jeg bør ordlegge meg? En annen ting: Hvordan ønsket du at andre skulle stille opp for deg da du var syk? Gjorde det ting verre dersom andre tok opp sykdommen da dere var sammen (I form av å høre hvordan det går, spør om det er noe man kan gjøre o.s.v). Du trenger ikke å svare på det siste spørsmålet dersom du ikke vil, jeg syns bare det er vanskelig å vite hvordan jeg skal forholde meg til mennesker med spiseforstyrrelser, er redd for å gjøre ting verre for venninnen min. 

- Ts. 

Det går bra med meg nå ja, jeg har fremdeles noen kilo ekstra på kroppen, og har vel egentlig det "samme" synet på min egen kropp som alle damer har om seg selv. enkelte ting er jeg fornøyd med, og andre ting kunne jeg godt vært foruten :) takker for klemmen :hug:

Det kan være vanskelig å ordlegge seg i slike situasjoner ja, det kjenner jeg jo selv til tross for at jeg har litt personlig erfaring. Det viktigste å vite er at det er mange grunner til at noen får spiseforstyrrelser, og en av de vanligste er faktisk det at de bruker mat til å kontrollere deler av livet. Jeg selv nekta meg selv mat når jeg følte at jeg hadde gjort dumme ting, så det startet egentlig som en form for selvskading. 

Jeg hadde ei god venninne som fikk en litt sånn "mammarolle" når jeg var på det sykeste, der hun laga mat til meg, og fulgte med på at jeg faktisk spiste det hun hadde lagd. Det var aldri noen store porsjoner, men hun så ihvertfall til det at jeg hadde fått i meg _noe_ næring. Når jeg begynte å spise igjen så var hun veldig glad, og kom med kommentarer som "åh, du ser så sprudlende og energifull ut i dag", "du nesten gløder jo" og sånne ting. Det hjalp veldig :) Hun hadde også super galgenhumor, der hun spøkte om at jeg var en cyborg nå, og sikkert hadde fått superkrefter etter at jeg fikk pacemaker. 

Men ja, over til konfrontasjonen, ærlighet varer lengst. Først ville jeg hørt med hun som fikk kommentaren, om det er greit for henne at du sier ifra hvor ukul du (og evt hun) syntes at den kommentaren var. Hvis hun ikke vil at du skal blande deg, så lar du være å si noe til den (sorry utrykket) turbobitcha, og heller prøv å rasjonaliser med venninna di om hun egentlig har godt av det "vennskapet". Spør feks spørsmål som "hvor mye positivitet får du ut av henne?", "får hun deg ofte til å føle deg som dritt?".

Hvis hun synes det er greit at du konfronterer turbobitcha, så gjør du det. Si det rett ut hvor råttent du følte at det var av henne (Ikke rop/kjeft, da vil hun nok bare bli sur og grinete). Og at hun må begynne å respektere følelsene til andre. Fortell henne hvordan venninna di reagerte på dette, (og kanskje smør litt ekstra på for å få trigget en skikkelig dårlig samvittighet) og hvor lei deg du ble etter å ha trøsta venninna di. Poengter at hun umulig kan bry seg om vennene sine når hun sier slike ting til de. Og her er det litt viktig at du holder deg til denne ene kommentaren, og ikke drar inn andre upassende kommentarer trollet eventuelt har levert ved tidligere anledninger til andre. Om du drar inn andre episoder, kan hun finne på å heller "forsvare" de tingene fremfor å ta inn over seg grovheten med akkurat denne kommentaren.

Ble litt mye her, men håper det hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som om denne personen evner å sette seg inn i andre, så ikke gidd å snakke henne til fornuft. Bruk heller tiden og energien din på å være tilstede for venninnen din :) (Jeg klandrer deg derimot ikke hvis du gir dette mennesket en smekk.)

På den annen side er det også din plikt som venn å beskytte henne mot giftige mennesker. Det kan være ubehagelig, men sånn er det bare å bry seg om andre. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...