Gå til innhold

Null privatliv på ferie med venner. Er dette riktig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her hadde jeg trukket meg, tapt penger og ALDRI reist på ferie med de igjen. Å rullere på soverom ville jo vært eneste rettferdig. Også for parene. Om ikke burde jo de betalt mer. 

Anonymkode: 82a44...8fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Informer de andre at alle må legge seg når du vil sove og ingen har lov til å stå opp før du har stått opp.

Mon tro hvordan dem reagerer på det.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ah :)

Du er mer våken enn meg

Vinterferien var i forrige uke...

Anonymkode: 2a510...7a8

Eh nei, vinterferien er forskjellige uker fordelt over landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En deal om at sistemann i seng får sovesofaen, hadde vel vært rettferdig eller?

Så kan de som slokner tidlig få senga, og de som fester natta lang få stua.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Dwight skrev:

Eh nei, vinterferien er forskjellige uker fordelt over landet. 

Vi i Hordaland har ikke fått ferie enda!

Anonymkode: a6d7c...437

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi i Hordaland har ikke fått ferie enda!

uke 7; Rogaland, Sunnhordland og Sogn og Fjordaneuke

uke 8; Oslo, Akershus, Aust-Agder, Hedmark, Møre og Romsdal, Nordland, Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag, Telemark, Troms, Vest-Agder, Vestfold og Østfold samt noen kommuner i Oppland (Jevnaker, Lunner og Gran).

Uke 9; Buskerud, Oppland (unntatt Jevnaker, Lunner og Gran) samt Finnmark (bare fri onsdag-fredag)

Uke 13; Hordaland

__

Får ikke rettet formateringen

Endret av Dwight
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du får hooke opp med en av kompisene, så havner den andre av dem på sovesofaen!

Anonymkode: b81c1...bb5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette må du nekte på. Enten så skal du ha like mye privatliv som de andre eller redusert pris. Rett skal være rett.

Anonymkode: d4b2f...901

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, de parene har jo ikke førsterett på rommene bare fordi de er sammen? Dere har jo betalt likt. Ærlig talt, det hadde jeg aldri gått med på. 

Det er jo ikke et rom til hver, hvorfor tror de at de skal få et rom alene? 

Anonymkode: 87e5f...53a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si at du vil ha tilbake pengene og avlyse turen siden det ikke var sant at det var mer enn nok plass til alle.

Anonymkode: 4c2fc...048

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får i det minste kreve å få bruke de andres rom for deg selv om du vil trekke deg litt tilbake. Helt eget rom får du jo ikke uansett, du må jo dele rom med en av guttene om du skal ha rom. Om ikke et av parene skal splittes så to gutter har et rom, to jenter et annet og tredje gutt sofaen. Kanskje det til og med er tre senger på et rom så du kan dele med de to kompisene? 

Du får diskutere det med alle i en fb chat eller noe. Legg frem ulike løsninger du har sett for deg. Bare ikke krev å få eget rom, da taper du raskt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Poserose skrev:

Du får i det minste kreve å få bruke de andres rom for deg selv om du vil trekke deg litt tilbake. Helt eget rom får du jo ikke uansett, du må jo dele rom med en av guttene om du skal ha rom. Om ikke et av parene skal splittes så to gutter har et rom, to jenter et annet og tredje gutt sofaen. Kanskje det til og med er tre senger på et rom så du kan dele med de to kompisene? 

Du får diskutere det med alle i en fb chat eller noe. Legg frem ulike løsninger du har sett for deg. Bare ikke krev å få eget rom, da taper du raskt. 

Men hvorfor skal parene ha egne rom da? Alle betaler jo like mye? 

Anonymkode: 87e5f...53a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her

Takk for svar dere!

Som jeg ser, så synes mange at parene også kan rullere. Jeg er for så vidt enig, men jeg prøvde meg først på at jeg og de to kompisene kunne bytte, i og med at par ofte synes det er ok å ha litt mer privatliv (selv om vi andre trenger det og...). 

Jeg er jente så jeg synes ikke det er så veldig aktuelt å dele rom med de to kompisene. Jeg kjenner de ikke så godt. 

Men ja, jeg tror jeg skal prøve på å forklare de hva jeg tenker igjen og foreslå at gjerne alle rullerer. Vi skal være der 7 dager. Så det blir jo bare 1-2 netter på hver på sovesofaen om alle deler. Kjærestene snakker jo selvfølgelig om alenetid osv, men altså 1 natt uten kos må da gå fint...

Jeg får håpe det ordner seg, om ikke så tror jeg at jeg skal prøve et av tipsene jeg fikk: fortelle at jeg fikk beskjed om at det var "mer enn nok plass", og at jeg derfor føler meg litt lurt/at at avgjørelsen er urettferdig siden vi alle betaler likt og jeg ikke har hatt noen "stemmerett". 

Anonymkode: 3f722...779

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Takk for svar dere!

Som jeg ser, så synes mange at parene også kan rullere. Jeg er for så vidt enig, men jeg prøvde meg først på at jeg og de to kompisene kunne bytte, i og med at par ofte synes det er ok å ha litt mer privatliv (selv om vi andre trenger det og...). 

Jeg er jente så jeg synes ikke det er så veldig aktuelt å dele rom med de to kompisene. Jeg kjenner de ikke så godt. 

Men ja, jeg tror jeg skal prøve på å forklare de hva jeg tenker igjen og foreslå at gjerne alle rullerer. Vi skal være der 7 dager. Så det blir jo bare 1-2 netter på hver på sovesofaen om alle deler. Kjærestene snakker jo selvfølgelig om alenetid osv, men altså 1 natt uten kos må da gå fint...

Jeg får håpe det ordner seg, om ikke så tror jeg at jeg skal prøve et av tipsene jeg fikk: fortelle at jeg fikk beskjed om at det var "mer enn nok plass", og at jeg derfor føler meg litt lurt/at at avgjørelsen er urettferdig siden vi alle betaler likt og jeg ikke har hatt noen "stemmerett". 

Jeg er veldig spent på dette, gidder du å oppdatere oss?

Jeg synes de andre er ekstremt tankeløse, jeg ville aldri satt en venninne i denne situasjonen! Og jeg hadde aldri godtatt å sovet i stua selv! Med mindre stua har en dør som kan lukkes, så du kan få være i fred når det passer deg, dvs det ikke brukes som oppholdsrom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Takk for svar dere!

Det er jo greit nok, men regnet du med å få eget rom i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo greit nok, men regnet du med å få eget rom i utgangspunktet?

Det er vel ikke så relevant når problemstillingen handler om skjev fordeling og den som ikke får være med å bestemme er den som kommer dårligst ut. Egoister synes jeg da. 

Anonymkode: 36265...d2b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke så relevant når problemstillingen handler om skjev fordeling og den som ikke får være med å bestemme er den som kommer dårligst ut. Egoister synes jeg da. 

Anonymkode: 36265...d2b

Jo, absolutt, jeg er helt enig i at slik det står i dag er fullstendig uakseptebelt.

TS, hvem av de du reiser med er det du kjenner godt? Regner med det er venninnene dine som har med seg kjærestene sine, og synes som noen andre har foreslått at det kunne vært en bedre løsning å funnet frem en ekstraseng (det må vel kunne oppdrives) og dele inn i: 1 rom med 3 jenter, 1 rom med 2 gutter, 1 rom med 2 gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns ikke det er noe rart at et par har eget rom. De kjenner hverandre best, og ja de er tross alt et par. Jeg ville synes det var veldig merkelig å reise på ferie med mannen min og noen venner der ikke alle kjenner hverandre like godt. Så skulle jeg bo på rom med en eller annen fyr jeg ikke kjenner så godt. Som jeg har påpekt tidligere så er det ikke rart at en jente som reiser alene er den som må ligge i stua. Det å drive å rullere frem og tilbake høres bare veldig masete ut, og noe som kan være med å prege stemningen og ferien.

Jeg personlig ville ikke laget krig av dette. Altså skal man på ferie så skal man kose seg. De fleste sitter ikke inne på hotellrom eller i leiligheten når det er ferie. Da skal man ut å oppleve. Ja, jeg forstår at det kan være kjipt å ikke ha eget rom, og dere har betalt likt. Det er vel ikke verre at de spandere noe mat og drikke på deg. Og at du kan bestemme hvordan ting skal være i stua. Hvis du trenger tid til å sove så kan de andre trekke på sine rom, kjøkken andre rom eller gå ut. Det må jo bli sånn når den ene personen blir tildelt stua som soverom. Prøv nå å ha det gøy, og ikke tenk så mye på det. Kan jo hende at stua ikke er så galt, og de andre vil gi deg privatliv.

Anonymkode: e6257...da5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med du får jo verken privatliv eller et eget rom å trekke deg tilbake til uansett? Det er jo ikke mange nok? For meg er sånt veldig viktig, og jeg hadde forsikret meg om disse tingene før jeg evt så ja til å bli med på en tur. Når du visste at dere skulle være i en kompis sin leilighet kan du jo ikke ha sett for deg at alle skulle få hvert sitt rom? Jeg skjønner bare ikke hvorfor du ikke tenkte på dette før? De andre tenkte kanskje at det ikke spillte noen rolle for deg hvor/hvordan du sov, siden du ikke har nevnt noe om dette tidligere?

Når det er sagt er jeg enig i at de har overkjørt deg og at de bør finne seg i å tilpasse seg,  slik at også dine behov blir ivaretatt. Det er ikke riktig at alle får det som de vil, bortsett fra deg. Om det ikke løste seg eller de i det minste viste litt vilje til å endre sovesituasjonen ville jeg rett å slett latt være å bli med. Men jeg hadde uansett forsikret meg om at sovesituasjonen var ok for meg på forhånd, hadde aldri orket en uke helt uten privatliv fra kjente og ukjente kvinner og menn. 

Endret av muffinshaker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke det er noe rart at et par har eget rom. De kjenner hverandre best, og ja de er tross alt et par. Jeg ville synes det var veldig merkelig å reise på ferie med mannen min og noen venner der ikke alle kjenner hverandre like godt. Så skulle jeg bo på rom med en eller annen fyr jeg ikke kjenner så godt. Som jeg har påpekt tidligere så er det ikke rart at en jente som reiser alene er den som må ligge i stua. Det å drive å rullere frem og tilbake høres bare veldig masete ut, og noe som kan være med å prege stemningen og ferien.

Jeg personlig ville ikke laget krig av dette. Altså skal man på ferie så skal man kose seg. De fleste sitter ikke inne på hotellrom eller i leiligheten når det er ferie. Da skal man ut å oppleve. Ja, jeg forstår at det kan være kjipt å ikke ha eget rom, og dere har betalt likt. Det er vel ikke verre at de spandere noe mat og drikke på deg. Og at du kan bestemme hvordan ting skal være i stua. Hvis du trenger tid til å sove så kan de andre trekke på sine rom, kjøkken andre rom eller gå ut. Det må jo bli sånn når den ene personen blir tildelt stua som soverom. Prøv nå å ha det gøy, og ikke tenk så mye på det. Kan jo hende at stua ikke er så galt, og de andre vil gi deg privatliv.

Anonymkode: e6257...da5

Det hadde vært en annen jente, ikke annen gutt. Og selv om dere er et par, skal dere ikke ha noen magisk flere rettigheter enn single når dere betaler likt. Sofa hadde dere fint kunne hatt, pulings må folk klare å avstå en natt eller to på ferie.

Anonymkode: 82a44...8fa

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...