AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #241 Del Skrevet 1. februar 2017 På Monday, March 07, 2016 den 14.40, Version 2.0 skrev: Dette er bare humbug og svada. Kanskje noen leger fra "den gamle skole" sier dette, eller de med en litt annen kultur enn vår egen. Men å tro at stress kan likestilles med skadene som røyken gjør er jo ren IDIOTI! Er det virkelig noen som tror på dette? At abstinenser skal kunne forårsake like mye skader som alle giftstoffene og kjemikaiene i røyken? Nei vettu hva. Folk er så utrolig dumme. Signerer! Anonymkode: 278d3...0cf 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattugla Skrevet 1. februar 2017 #242 Del Skrevet 1. februar 2017 Jeg stiller meg 100% bak TS her; hvis man er villig til å utsette sitt eget ufødte barn for gift som nikotin med alt det kan medføre av senskader, får man selv virkelig tåle noen ord fra en kollega. Det er bra at noen står opp for de som ikke kan forsvare seg selv og jeg synes virkelig ikke TS gikk over streken; som noen sa, tok hun et standpunkt. At kollegaen ble snurt er som forventet, hun fant vel ut at angrep er det beste forsvaret.. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #243 Del Skrevet 1. februar 2017 På 29.2.2016 den 23.57, AnonymBruker skrev: Jeg slutta å røyke for en del år tilbake, men har ofte blitt med røykerne ut i etterkant, rett og slett for å få meg en pause selv. En kollega fortalte for noen måneder siden at hun var 4 mnd på vei. Så ble jeg sykemeldt pga en operasjon, og var borte fra jobb i 3 mnd. Når jeg kom tilbake var kollegaen min temmelig synlig gravid (7 mmd). En dag spurte hun om jeg ville være med ut og ta en pause, jeg sa ja og ble med. Når vi kommer ut fyrer hun til min forskrekkelse opp en røyk. Hun fortalte at hun ikke hadde greid å slutte, og at hun uansett trodde det var verre for barnet at hun var stresset over å slutte kontra om hun bare fortsatte med røykingen. Hun la til at hun var nede i 5-8 stk om dagen. Jeg sa "beklager, men jeg forstod ikke at du ville ha en pause med meg for å ha selskap mens du røyker. Jeg ønsker ikke å stå her og se på at du røyker mens du er gravid. Du gjør som du vil, men jeg går inn igjen". Så gikk jeg inn. I etterkant har jeg hørt fra andre kolleger at hun klager over at jeg er tilbake, at jeg "forsurer arbeidsdagen med frekke kommentarer" (det er det eneste jeg har sagt, jeg har ikke kommentert det flere ganger), og at hun ønsker å bli flyttet til et annet prosjekt frem til hun går ut i permisjon for å slippe å jobbe med meg. Gikk jeg over streken? Bør jeg beklage? Hva gjør jeg videre? Anonymkode: 05537...8a9 Om målet ditt var å strø salt i såret og mobbe henne så klarte du det med glans. Desverre er det ikke alle som klarer å slutte selv om de er gravide og kollegaen din har ett poeng. Klarte selv å slutte i mine svangerskap men fikk klar beskjed av min fastlege og av sykehuset at om jeg ikke klarte å holde stresset på ett normalt nivå så var det bedre for barnet om jeg tok en sigarett fremfor å ta de stressdempende medisinene jeg har fått foreskrevet. Anonymkode: c739c...5b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #244 Del Skrevet 1. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om målet ditt var å strø salt i såret og mobbe henne så klarte du det med glans. Desverre er det ikke alle som klarer å slutte selv om de er gravide og kollegaen din har ett poeng. Klarte selv å slutte i mine svangerskap men fikk klar beskjed av min fastlege og av sykehuset at om jeg ikke klarte å holde stresset på ett normalt nivå så var det bedre for barnet om jeg tok en sigarett fremfor å ta de stressdempende medisinene jeg har fått foreskrevet. Anonymkode: c739c...5b7 Det er jo forskjell på det generelle "stresset" det er å slutte å røyke, og å ta stressdempende medisiner, som kanskje inneholder stoffer som er mer skadelig for fosteret enn det det er i røyk. De aller fleste tar ikke dette når de slutter å røyke, så derfor står valget mellom røyk og å ha det ubehagelig, ikke røyk og et annet skadelig stoff. TS strødde ikke salt i såret eller mobbet, og hun la seg ikke opp i hva kollegaen velger å gjøre eller begynte å argumentere, hun sa bare at hun ikke ønsket å være en del av det fordi hun ville bort fra situasjonen. Det er jo den gravide kollegaen som baksnakker TS, sier til de andre kollegene at hun "forsurer arbeidsdagen med frekke kommentarer" og lager drama. Anonymkode: 1b3cc...db1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnpinn9 Skrevet 1. februar 2017 #245 Del Skrevet 1. februar 2017 Jeg støtter deg fult ut ts! Helt utrolig at flere i tråden mener ts gikk langt over streken og overdriver. Til med en som mener ts mobbet henne. Er det mulig? Kan virke som noen i tråden her røykte under svangerskapet og føler seg truffet av det ts sa. Det er bedre å røyke under svangerskapet enn å stresse? Javel 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 1. februar 2017 #246 Del Skrevet 1. februar 2017 På 29.2.2016 den 23.57, AnonymBruker skrev: En dag spurte hun om jeg ville være med ut og ta en pause, jeg sa ja og ble med. Når vi kommer ut fyrer hun til min forskrekkelse opp en røyk. Hun fortalte at hun ikke hadde greid å slutte, og at hun uansett trodde det var verre for barnet at hun var stresset over å slutte kontra om hun bare fortsatte med røykingen. Hun la til at hun var nede i 5-8 stk om dagen. Anonymkode: 05537...8a9 Hun klarer altså ikke å sette barnets behov foran egne uvaner. Det lover ikke godt. Spesielt at hun ikke engang prøver å få hjelp til å slutte. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #247 Del Skrevet 1. februar 2017 1 time siden, jabx skrev: Hun klarer altså ikke å sette barnets behov foran egne uvaner. Det lover ikke godt. Spesielt at hun ikke engang prøver å få hjelp til å slutte. Hun har jo åpenbart klart å overbevise seg om at det beste for barnet er at hun røyker(!). Selvbedrag på høyt nivå, men slik er det overraskende mange som tenker, dessverre. Jeg tror at helsevesenet må være litt mer tydelig og krasse med gravide når det gjelder dette. Jeg vet at tanken bak det er at det er bedre med "positiv forsterkning" enn påføring av skam og dårlig samvittighet. Men det er så mye feilinformasjon der ute om snus, røyking og drikking i forbindelse med svangerskap og amming at sånn forsiktig oppmuntring er mer skadelig enn å si rett ut at "hver sigarett skader babyen din, gjør alt du kan for å slutte helt". Mødrene blir nok "krenket", som hun i dette tilfellet, men faktum er at hver eneste røyk bør gi dem dårlig samvittighet og klump i magen om at "nå skader jeg babyen min". Anonymkode: 1b3cc...db1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #248 Del Skrevet 1. februar 2017 På 31.1.2017 den 10.14, AnonymBruker skrev: Jeg synes du gikk langt over streken. Hadde det vært ei nær veninne hadde det vært helt innafor å si fra. Men ikke når du ikke kjenner vedkommende bedre enn det virker som du gjør. Blir litt som moralens vokter. Jeg er imot røyking i svangerskapet. Så mye, at jeg tvang mannen min til å slutte, ettersom jeg ikke ville ha lukt på meg engang🙄 Anonymkode: 82596...a73 Det er jo stoffene i røyken (også ved passiv røyking) som er farlig, ikke lukta. Synes for øvrig det er bra at du fikk samboeren din til å slutte! Anonymkode: de8d3...012 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #249 Del Skrevet 2. februar 2017 På 1.3.2016 den 0.33, AnonymBruker skrev: Synes du gjorde det riktige. Mamma røyket da hun var gravid med meg, og i hele barndommen min. Det som skjedde med meg som kan ha vært på grunn av røyk; - Lav fødselsvekt og født for tidlig - Hadde problemer med lungene som nyfødt, for de var underutviklet. Slet mye med lungebetennelse, også den dag i dag. - Slet mye med halsbetennelse og problemer med halsen. - Astma som barn. Jeg vokste ikke bare opp med ei mor som røyket, men også en far. De bodde altså sammen, to som røyket inne. Den dag i dag har jeg "dårlige lunger". Legen kan ikke si noe annet enn det. Hvis jeg røyker selv så er jeg dømt til å få KOLS. På grunn av lungeproblemene mine og arv (mamma har kols, bestefar på begge sider har kols, to onkler på ene siden og ei tante på den andre.. altså mange har kols i min familie. pluss flere lengre ute i slekten) Legen har skrevet i journalen at jeg har en begynnende KOLS, eller noe veldig likt KOLS. Det vil si jeg har dårlige lunger, jeg får ikke puste når det er mye vind ute. Jeg sliter med slim om morgningen, trening er umulig for jeg besvimer av for lite oksygen. Er ofte blå/lilla på leppene på grunn av for lite oksygen. Er ofte kald og blek på grunn av for lite oksygen. Spesielt når det er mye vind ute, eller hvis jeg har vært for aktiv. Får lungebetennelse 2-3 ganger i året. Blitt lagt inn flere ganger i løpet av mitt liv på grunn av det. Røyker jeg så er jeg dømt til å få kols. Nå bor jeg for meg selv. En dag var jeg på besøk til mamma og pappa, begge røyket inne. Jeg fikk ikke puste, ble svimmel og hvit i ansiktet, leppene mine var blå. Etter et halvt år i friskluft så tålet ikke lungene mine å være der inne. Tårene rant for jeg ble så redd. Den dagen stumpet de begge røyken. Pappa gikk over til snus, mamma sluttet helt. Jeg sier det kan ha vært på grunn av røyk, de punktene over her. For man kan ikke si at hvis mamma og pappa ikke røyket så hadde jeg vært frisk. Ingen vet hvordan jeg hadde vært, hvis de ikke røyket. Legen og spesialister mener at røyking er grunnen til mine problemer, men arv kan også være en stor del av det. Kan nevne at lillebroren min hadde også astma som barn, og har det enda. Han har også slitt med luftveisinfeksjoner og lungebetennelse. Han vokste det meste av seg. Mamma og pappa stumpet røyken da han var 14, så han levde ikke like lenge som meg i røyken, men han sliter en del han også. Det å utsette barn for passivrøyking er det mest egoistiske man gjør. Det burde være ulovlig å røyke inne når det er barn til stede og uskyldige familiemedlemmer. Snus er skadelig for fosteret det også. Men når amming er over, da er snus den beste løsningen. For det skader ikke andre! Anonymkode: ca520...a99 Og jeg og mine søsken vokste opp med to rullingsrøykende foreldre som nidampet over alt, bestandig. Og oss er det ikke noe galt med hverken nå eller som bar. Vi har alle hatt bemerkelsesverdig jernhelse og er tre friske ikke-røykere. Jeg tror gener bestemmer mye mer over de problemene du har hatt enn røykingen altså, selv om jeg selvsagt støtter at barn ikke skal utsettes for røyk. Anonymkode: 4bac0...89e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2. februar 2017 #250 Del Skrevet 2. februar 2017 På Monday, February 29, 2016 den 23.57, AnonymBruker skrev: Jeg slutta å røyke for en del år tilbake, men har ofte blitt med røykerne ut i etterkant, rett og slett for å få meg en pause selv. En kollega fortalte for noen måneder siden at hun var 4 mnd på vei. Så ble jeg sykemeldt pga en operasjon, og var borte fra jobb i 3 mnd. Når jeg kom tilbake var kollegaen min temmelig synlig gravid (7 mmd). En dag spurte hun om jeg ville være med ut og ta en pause, jeg sa ja og ble med. Når vi kommer ut fyrer hun til min forskrekkelse opp en røyk. Hun fortalte at hun ikke hadde greid å slutte, og at hun uansett trodde det var verre for barnet at hun var stresset over å slutte kontra om hun bare fortsatte med røykingen. Hun la til at hun var nede i 5-8 stk om dagen. Jeg sa "beklager, men jeg forstod ikke at du ville ha en pause med meg for å ha selskap mens du røyker. Jeg ønsker ikke å stå her og se på at du røyker mens du er gravid. Du gjør som du vil, men jeg går inn igjen". Så gikk jeg inn. I etterkant har jeg hørt fra andre kolleger at hun klager over at jeg er tilbake, at jeg "forsurer arbeidsdagen med frekke kommentarer" (det er det eneste jeg har sagt, jeg har ikke kommentert det flere ganger), og at hun ønsker å bli flyttet til et annet prosjekt frem til hun går ut i permisjon for å slippe å jobbe med meg. Gikk jeg over streken? Bør jeg beklage? Hva gjør jeg videre? Anonymkode: 05537...8a9 Så barnslig av henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2. februar 2017 #251 Del Skrevet 2. februar 2017 På Tuesday, March 01, 2016 den 0.07, AnonymBruker skrev: Jeg synes du gikk langt over streken. Langt. Anonymkode: 60ffc...d03 Hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2. februar 2017 #252 Del Skrevet 2. februar 2017 På Tuesday, March 01, 2016 den 0.16, AnonymBruker skrev: Du tror altså ikke at røykeren vet at hun burde la være? Anonymkode: 60ffc...d03 Hvis hun vet det må hun iallefall slutte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #253 Del Skrevet 2. februar 2017 På 1.3.2016 den 0.13, AnonymBruker skrev: Jeg røyka under svangerskapene mine, men dette var i tiden før det ble så farlig som det er nå. Du må ikke tro annet enn at hun sliter veldig med at hun ikke har klart å stoppe, men hvorfor var det viktig for deg å strø salt i såret hennes? Anonymkode: 89339...80e Så det var ikke så farlig å røyke før i tiden? Anonymkode: 32fb4...7db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 2. februar 2017 #254 Del Skrevet 2. februar 2017 På Tuesday, March 01, 2016 den 0.46, AnonymBruker skrev: Jeg fikk faktisk denne beskjeden av legen når jeg fant ut at jeg var gravid og trengte røykeslutthjelp. Jeg klarte å slutte på egenhånd med barnet som motivasjon, men legene lommer faktisk med dette. Du gjorde rett i å reagere, men du gjorde det på helt feil måte. Du har nok brent mange bruer der dessverre. Anonymkode: 9b42e...a2b Hvor gammel var så denne legen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #255 Del Skrevet 2. februar 2017 Du har vel ingen grunn til å spy ut dine meninger om henne selv om du ikke liker det hun gjør. Folk som blander seg er det verste jeg vet. Har du ikke nok med ditt? ( jeg er forresten TOTALT imot røyking under svangerskapet) men hva andre gjør har ikke jeg noe med Anonymkode: 770fc...9c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #256 Del Skrevet 2. februar 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har vel ingen grunn til å spy ut dine meninger om henne selv om du ikke liker det hun gjør. Folk som blander seg er det verste jeg vet. Har du ikke nok med ditt? ( jeg er forresten TOTALT imot røyking under svangerskapet) men hva andre gjør har ikke jeg noe med Anonymkode: 770fc...9c2 Så klart har hun rett til å si hva hun mener. Denne damen skader et annet liv! En forsvarsløs baby. Og da er det viktig at noen sier noe i steden for å bare sitte å se på. (Som de fleste gjør) Anonymkode: d4ace...f99 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poppeloppane Skrevet 2. februar 2017 #257 Del Skrevet 2. februar 2017 Tydeligvis var TS sin kollega sin handling uforenlig med hennes egne verdier og holdninger, såpass mye at hun måtte gå. Hva om kollegaen hadde tatt en drink - ville det vært like greit? Er det og bedre enn stress når vinsuget melder seg? Ville det vært greit om hun fyrte opp en sigarettrøyk rett over åpningen på barnevogna? Ingen vet hvor mye eller lite nikotin eller alkohol som skader barnet i magen, men i 2017 er vi såpass opplyste om at selv små mengder kan føre til morkakesvikt eller skade på fosteret. I verste fall død hos babyen. Synes derfor det var helt greit TS gikk. Det er ikke moren her det er synd på.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnpinn9 Skrevet 3. februar 2017 #258 Del Skrevet 3. februar 2017 12 timer siden, Maleficenta skrev: Hvorfor? Samme lurer jeg på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #259 Del Skrevet 3. februar 2017 Denne tråden er eldgammel. Anonymkode: 0787d...c00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 4. februar 2017 #260 Del Skrevet 4. februar 2017 På 2.2.2017 den 23.48, AnonymBruker skrev: Du har vel ingen grunn til å spy ut dine meninger om henne selv om du ikke liker det hun gjør. Folk som blander seg er det verste jeg vet. Har du ikke nok med ditt? ( jeg er forresten TOTALT imot røyking under svangerskapet) men hva andre gjør har ikke jeg noe med Anonymkode: 770fc...9c2 Så hvis du vet at naboen denger løs på ungene når han drukket seg full hver helg, så gjør du ingenting? Hva andre gjør har jo ikke du noe med... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå