AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #121 Del Skrevet 2. mars 2016 Jeg synes du gikk over streken. At du ikke vil være delaktig er det ikke noe å si på, men det kunne du løst helt enkelt ved å la være å bli med henne ut flere ganger. Hvis du vil ha et tips du kan gi til kollegaen din hvis hun sier hun har lyst til å slutte men ikke får det til. Jeg har introdusert nikotinfri e-sigaretter for to gravide naboer, og det har fungert veldig godt for dem. Det er ikke like bra som å slutte helt, men det er tusen ganger bedre enn vanlige sigaretter eller snus. Anonymkode: 96bc5...c08 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #122 Del Skrevet 2. mars 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes du gikk over streken. At du ikke vil være delaktig er det ikke noe å si på, men det kunne du løst helt enkelt ved å la være å bli med henne ut flere ganger. Hvis du vil ha et tips du kan gi til kollegaen din hvis hun sier hun har lyst til å slutte men ikke får det til. Jeg har introdusert nikotinfri e-sigaretter for to gravide naboer, og det har fungert veldig godt for dem. Det er ikke like bra som å slutte helt, men det er tusen ganger bedre enn vanlige sigaretter eller snus. Anonymkode: 96bc5...c08 Jeg ser ikke helt forskjellen på i si ifra om at man ikke vil stå og se på at en gravid røyker, og å pushe e-sigg på dem. "Se her lille venn", liksom? Denne dama vet tydeligvis hvor jævlig egoistisk hun er, derav reaksjonen, og jeg tror nok ikke info om alternativer til røyking ville falt i spesielt mye bedre jord. Herregud. TS ble sjokka, og sa spontant ifra. Bra! De fleste andre hadde antagelig bare blitt målløse, og ikke greid å si en dritt. Vi skal jo være så forbanna høflige bestandig, ikke sant? Hvorfor? Hun er voksen! Er hun så tøff i trynet at hun tør å utsette fosteret sitt for røyking, så er hun nok tøff nok til å høre sannheten også. Jeg synes dessuten det ts sa var saklig, og langt ifra frekt. Anonymkode: dd221...6f6 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #123 Del Skrevet 2. mars 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser ikke helt forskjellen på i si ifra om at man ikke vil stå og se på at en gravid røyker, og å pushe e-sigg på dem. Anonymkode: dd221...6f6 Du ser ikke forskjellen på komme med en mening ingen har bedt om, og det å gi et ønsket råd? Anonymkode: 96bc5...c08 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puny Skrevet 2. mars 2016 #124 Del Skrevet 2. mars 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke ulovlig nei, men fy faen så egoistisk! Anonymkode: eed31...43e Helt enig, det er egoistisk og dårlig gjort mot barnet, men det er faktisk hennes valg. Man oppnår absolutt ingenting ved å være frekk mot henne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puny Skrevet 2. mars 2016 #125 Del Skrevet 2. mars 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke ulovlig nei, men det er definitivt skadelig. Så at folk reagerer er ikke veldig rart. Anonymkode: 3663c...aba Jo jeg syntes faktisk det er veldig rart. Hun ble ikke invitert eller oppfordret til å kommentere hennes personlige valg. Gravide som røyker i 2016 har garantert dårlig samvittighet for det, og så kommer TS og gnir det inn, og å gni det inn er det eneste hun oppnår... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #126 Del Skrevet 2. mars 2016 Du gikk over streken. Regner med at hun vet veldig godt hvilke fare hun utsetter sitt barn for og sliter muligens med det. Det er ikke din jobb eller på din plass og passe på slikt. Anonymkode: 6c18b...e46 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #127 Del Skrevet 2. mars 2016 Jeg lurer på om dere som sier at TS var frekk, mener at TS hadde vært frekk dersom hun hadde reagert på samme måte i en situasjon der kollegaen hadde bestilt seg alkohol å drikke? For øvrig ble hun ikke med kollegaen ut for å røyke men for å få litt frisk luft. Røyken ble plutselig tatt frem av kollegaen etter at de to var kommet ut. Anonymkode: 7cfce...bfb 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #128 Del Skrevet 2. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du ser ikke forskjellen på komme med en mening ingen har bedt om, og det å gi et ønsket råd? Anonymkode: 96bc5...c08 Når ga kollegaen uttrykk for at hun ønsket råd om røykingen sin? Dessuten, når man begynner å snakke med en røykende gravid om alternativer til tobakk, så har man vel strengt tatt flagget en mening om røyking under svangerskapet, synes du ikke? Anonymkode: dd221...6f6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #129 Del Skrevet 2. mars 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om dere som sier at TS var frekk, mener at TS hadde vært frekk dersom hun hadde reagert på samme måte i en situasjon der kollegaen hadde bestilt seg alkohol å drikke? Anonymkode: 7cfce...bfb Merkelig at det skal være særlig annerledes, ja. Jeg blir litt bekymret, og tenker at de som mener det ikke er greit å si ifra slik ts gjorde her, også er de personene som unnlater å si ifra når de ser at naboens barn ikke har det greit. Eller kanskje de gjør det, for da kan man jo bare sende en anonym melding til barnevernet, så slipper man konfrontasjonen. Veldig mye enklere, da. Anonymkode: dd221...6f6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 2. mars 2016 #130 Del Skrevet 2. mars 2016 Den 29.2.2016 at 0.19, AnonymBruker skrev: aller beste er jo seff at man ikke røyker idet hele tatt,men det er verre for fostre med stresset som mefører for så slutte. Leger anbefaler faktisk at man heller fortsetter å røyke,men at man prøver holde det på ett minium. Jeg skjønner at du reagerte på at hun røyker som gravid. Men jeg synes du gikk litt over streken, spesielt måte du gjorde det på,så jeg skjønner godt at hun reagerte på det. Anonymkode: 07f30...0e5 Er du lege eller jordmor? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 2. mars 2016 #131 Del Skrevet 2. mars 2016 Du gikk ikke for langt nei! Det er utrolig egoistisk å røyke under svangerskapet. Joda, før i tiden røykte mange, og flere fikk velskapte og friske barn. Men den risikoen synes jeg ingen bør ta nå. Vi har kommet lenger og vi (vil egentlig si alle) vet at det kan være til fare for barnet. Sånn egentlig tenker jeg at røykere bør slutte før de blir gravid, slik de har sluttet til de blir gravid og ikke begynner å avvenne seg røyken når de blir gravid. Hvertfall i de tilfellene man planlegger å bli gravid. Jeg vet noen klarer å slutte med røyk på dagen, men de fleste kan ikke vite om det er tilfelle hos seg selv eller ei. Synes hun kollegaen din bare kan surmule. Skjønner ikke en gang at hun tør å røyke foran andre når hun er gravid. Jeg hadde sikkert gjemt meg langt vekk og gremmes over det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 2. mars 2016 #132 Del Skrevet 2. mars 2016 (endret) Den 29.2.2016 at 23.57, AnonymBruker skrev: Jeg slutta å røyke for en del år tilbake, men har ofte blitt med røykerne ut i etterkant, rett og slett for å få meg en pause selv. En kollega fortalte for noen måneder siden at hun var 4 mnd på vei. Så ble jeg sykemeldt pga en operasjon, og var borte fra jobb i 3 mnd. Når jeg kom tilbake var kollegaen min temmelig synlig gravid (7 mmd). En dag spurte hun om jeg ville være med ut og ta en pause, jeg sa ja og ble med. Når vi kommer ut fyrer hun til min forskrekkelse opp en røyk. Hun fortalte at hun ikke hadde greid å slutte, og at hun uansett trodde det var verre for barnet at hun var stresset over å slutte kontra om hun bare fortsatte med røykingen. Hun la til at hun var nede i 5-8 stk om dagen. Jeg sa "beklager, men jeg forstod ikke at du ville ha en pause med meg for å ha selskap mens du røyker. Jeg ønsker ikke å stå her og se på at du røyker mens du er gravid. Du gjør som du vil, men jeg går inn igjen". Så gikk jeg inn. I etterkant har jeg hørt fra andre kolleger at hun klager over at jeg er tilbake, at jeg "forsurer arbeidsdagen med frekke kommentarer" (det er det eneste jeg har sagt, jeg har ikke kommentert det flere ganger), og at hun ønsker å bli flyttet til et annet prosjekt frem til hun går ut i permisjon for å slippe å jobbe med meg. Gikk jeg over streken? Bør jeg beklage? Hva gjør jeg videre? Anonymkode: 05537...8a9 Du gikk ikke over streken, men du svarte frekt. Det går an å ikke anklage henne for å være selvisk og utnytte vennskapet, sånn du indirekte gjør her. "Jeg håper ikke du blir lei deg om jeg går inn igjen mens du røyker. Selv om jeg ikke er gravid vil jeg forsøke å unngå passiv røyking." Det er en hyggelig og informativ måte å si det du mente på. Og arbeidskolleger ville likte dette mye bedre, kan jeg tenke meg.. Endret 2. mars 2016 av Tøytigern 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #133 Del Skrevet 2. mars 2016 4 minutter siden, Tøytigern skrev: Du gikk ikke over streken, men du svarte frekt. Det går an å ikke anklage henne for å være selvisk og utnytte vennskapet, sånn du indirekte gjør her. "Jeg håper ikke du blir lei deg om jeg går inn igjen mens du røyker. Selv om jeg ikke er gravid vil jeg forsøke å unngå passiv røyking." Det er en hyggelig og informativ måte å si det du mente på. Og arbeidskolleger ville likte dette mye bedre, kan jeg tenke meg.. Ærlig talt. For det første ville vel det vært en løgn, og det får da være måte på hvor mye man skal stryke voksne mennesker med hårene. "Jeg håper du ikke blir lei deg fordi jeg går"? Ærlig talt. Denne setningen ville vel vært riktigere (og sikkert "kjempefrekk" i enkeltes øyne): "Jeg går inn igjen, jeg. For jeg orker ikke å se på at du utsetter ditt ufødte barn for kvelningsfornemmelser ved hver innånding av den kreftpinnen". Anonymkode: 7cfce...bfb 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 2. mars 2016 #134 Del Skrevet 2. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ærlig talt. For det første ville vel det vært en løgn, og det får da være måte på hvor mye man skal stryke voksne mennesker med hårene. "Jeg håper du ikke blir lei deg fordi jeg går"? Ærlig talt. Denne setningen ville vel vært riktigere (og sikkert "kjempefrekk" i enkeltes øyne): "Jeg går inn igjen, jeg. For jeg orker ikke å se på at du utsetter ditt ufødte barn for kvelningsfornemmelser ved hver innånding av den kreftpinnen". Anonymkode: 7cfce...bfb Jeg syns man kan si at folk ikke skal bli lei seg fordi man går, når du har blitt med dem for å ta en pause. Det er ikke å stryke folk med hårene. Det er å oppføre seg ordentlig mot folk som er gravide. Fordi, kan hende ikke kvinner merker dette, men gravide damer må man ta på med silkehandsker. Det trenger de emosjonelt, eller skjer det som med TS at kollegaen føler deg dårlig behandlet og ikke orker å jobbe med TS. Å lyve en hvit løgn om å ikke ville bli passivt røyket på er bedre enn å gå rett på og begynne å oppdra en kollega som sier hun ikke har greid å slutte. Fordi kollegaen ville tydeligvis ha sluttet om hun greide det. Og så kan TS slutte å stå og bli røyket på sammen med noen. Man skal strengt tatt ikke ha røykepauser. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 2. mars 2016 #135 Del Skrevet 2. mars 2016 For da kan hun pokkermeg oppdra seg selv i samme slengen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havmus Skrevet 2. mars 2016 #136 Del Skrevet 2. mars 2016 23 minutter siden, Tøytigern skrev: Du gikk ikke over streken, men du svarte frekt. Det går an å ikke anklage henne for å være selvisk og utnytte vennskapet, sånn du indirekte gjør her. "Jeg håper ikke du blir lei deg om jeg går inn igjen mens du røyker. Selv om jeg ikke er gravid vil jeg forsøke å unngå passiv røyking." Det er en hyggelig og informativ måte å si det du mente på. Og arbeidskolleger ville likte dette mye bedre, kan jeg tenke meg.. Leser du hele hovedinnlegget ser du jo også at TS bruker å være med ut på slike "lufteturer" for avbrekkets skyld: "Jeg slutta å røyke for en del år tilbake, men har ofte blitt med røykerne ut i etterkant, rett og slett for å få meg en pause selv." En slik kommentar vil jo dermed stride mot TS vanlige oppførsel.. dessuten betyr jo dette at turer ut med andre røykere også utgår. TS, Enkelte ganger er det eneste som gjør en forskjell å snakke rett fra levra. Din kollega har blitt informert av både jordmor og lege om hva røyking i svangerskapet innebærer. Hun har selv valgt å ikke gå all in for og slutte og hun forsøker ikke og skjule, men unnskylder uvanen med at legen sier det er greit. Du tok et standspunkt, du ønsker ikke å være en del av dette. Du kunne sikkert sagt det på en annen måte, men jeg mener det er vel innafor å si ifra når man er uenig i andres oppførsel. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #137 Del Skrevet 2. mars 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når ga kollegaen uttrykk for at hun ønsket råd om røykingen sin? Dessuten, når man begynner å snakke med en røykende gravid om alternativer til tobakk, så har man vel strengt tatt flagget en mening om røyking under svangerskapet, synes du ikke? Anonymkode: dd221...6f6 Hvis du leser det jeg skrev, skrev jeg uttrykkelig at "hvis hun (kollegaen) sier hun har lyst til å slutte, men ikke får det til". Jeg skrev ikke at kollegaen ga uttrykk for at hun ønsket råd, men jeg kom med et tips til trådstarter dersom kollegaen ville gjøre det på et senere tidspunkt. Dessuten, et uttrykt ønske om røykeslutt fra den gravide åpner for en samtale (i motsetning til moralpreken) om røyk og alternativer, og da er det greit å spørre om den gravide har prøvd ulike hjelpemidler, inkludert e-sigarett. Etter min mening er det langt bedre å komme med konstruktive forslag fremfor dømmende kommentarer. Anonymkode: 96bc5...c08 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #138 Del Skrevet 2. mars 2016 Jeg hadde vært i sjokk om en kollega hadde gjort dette! Hvem røyker i svangerskapet????? Egoistiske jævler som virkelig ikke skille fått lov til å bli gravid!! Anonymkode: eed31...43e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 2. mars 2016 #139 Del Skrevet 2. mars 2016 (endret) 40 minutter siden, Havmus skrev: Leser du hele hovedinnlegget ser du jo også at TS bruker å være med ut på slike "lufteturer" for avbrekkets skyld: "Jeg slutta å røyke for en del år tilbake, men har ofte blitt med røykerne ut i etterkant, rett og slett for å få meg en pause selv." En slik kommentar vil jo dermed stride mot TS vanlige oppførsel.. dessuten betyr jo dette at turer ut med andre røykere også utgår. TS, Enkelte ganger er det eneste som gjør en forskjell å snakke rett fra levra. Din kollega har blitt informert av både jordmor og lege om hva røyking i svangerskapet innebærer. Hun har selv valgt å ikke gå all in for og slutte og hun forsøker ikke og skjule, men unnskylder uvanen med at legen sier det er greit. Du tok et standspunkt, du ønsker ikke å være en del av dette. Du kunne sikkert sagt det på en annen måte, men jeg mener det er vel innafor å si ifra når man er uenig i andres oppførsel. Det er nettopp det. Hun kan slutte med dette helt, fordi hun har ikke krav på sånne pauser. Ingen Og hvis hun er så opptatt av TS sitt ufødte barn så kan hun være opptatt av hva hun selv driver med, også. Hun er med og står i passiv røyk. Edit: Jeg skrev at TS kunne påpekt at selv om hun ikke var gravid selv, så hadde hun en mening om hva hun ikke ønsker en skal som gravid... Noe hun ikke syns er ønskelig, som ikke er like ille som selve røykingen, heller. Så får hun fram hva hun mener, uten å bli bitchy. Og slutter hun å bli med andre, også, så forskjellbehandler hun ikke, heller. Endret 2. mars 2016 av Tøytigern 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 2. mars 2016 #140 Del Skrevet 2. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du leser det jeg skrev, skrev jeg uttrykkelig at "hvis hun (kollegaen) sier hun har lyst til å slutte, men ikke får det til". Jeg skrev ikke at kollegaen ga uttrykk for at hun ønsket råd, men jeg kom med et tips til trådstarter dersom kollegaen ville gjøre det på et senere tidspunkt. Dessuten, et uttrykt ønske om røykeslutt fra den gravide åpner for en samtale (i motsetning til moralpreken) om røyk og alternativer, og da er det greit å spørre om den gravide har prøvd ulike hjelpemidler, inkludert e-sigarett. Etter min mening er det langt bedre å komme med konstruktive forslag fremfor dømmende kommentarer. Anonymkode: 96bc5...c08 Enig. Man kommer som regel mye lenger ved å føre en dialog enn ved å være dømmende. Så klart burde den gravide slutte og det er også helt ok at ikke TS ønsker å være en del av det. Hadde jeg vært TS i denne situasjonen så hadde jeg tatt meg sammen og svelget kamelene over å måtte se på en gravid dame ta en røyk, og heller brukt tiden til å fronte alle røykesluttalternativene som finnes der ute. Vi har vel alle solskinnshistorier ang venner og kjente som har klart å slutte ved å bruke f.eks damp? Den gravide åpnet jo for dialog når hun sa at hun ikke hadde klart å slutte. Kanskje hadde dette også blitt tatt galt opp, men da hadde man i det minste gjort et forsøk på å hjelpe og være konstruktiv og ikke bare gitt en moralpreken som er dømt til å bli tatt ille opp. Nå har TS ødelagt forholdet til sin kollega og skapt sur stemning på arbeidsplassen. Såpass ille at den gravide ikke ønsker å være på samme prosjekt som TS. Var det verdt det bare for å få spydd ut litt eder og galle? Det er ikke alltid det lønner seg å prate rett fra levera. Noen ganger lønner det seg å gå litt rundt grøten og prøve en annen tilnærming. Ja, den gravide burde sluttet for lenge siden. Det er vi alle fullstendig enige om. Man kommer alikevel som regel lenger ved å prøve å formiddle budskapet på en alright måte. Å være frekk hadde i dette tilfellet motsatt effekt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå