Gå til innhold

"Jeg ønsker ikke å holde deg med selskap når du skal røyke mens du er gravid". Over streken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, Silfen skrev:

TS kjeftet ikke. Hun ga en enkel beskjed. Så tror du må frem med litt mer enn Xer og Yer for å få frem det manglende poenget ditt.

Hun gav beskjed om at hun ikke ville holde TS med selskap og stakk. Ikke spesielt konstruktivt. Men igjen, det kommer an på motivasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor står det at hun må være konstruktiv? Hun ga en enkel beskjed og gikk, verken mer eller mindre. Så har man denne gravide barnemishandleren som setter helvete i gang fordi hun er SNURT fordi at folk ikke vil overvære at hun mishandler barnet sitt.

Konstruktiv my ass!

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra av deg! Folk som sier det rett ut og ikke bare jatter med er mine forbilder! Folk trenger rett og slett å bli oppdratt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

aller beste er jo seff at man ikke røyker idet hele tatt,men det er verre for fostre med stresset som mefører for så slutte. Leger anbefaler faktisk at man heller fortsetter å røyke,men at man prøver holde det på ett minium.

Jeg skjønner at du reagerte på at hun røyker som gravid. Men jeg synes du gikk litt over streken, spesielt måte du gjorde det på,så jeg skjønner godt at hun reagerte på det.

Anonymkode: 07f30...0e5

En lege som anbefaler at man fortsetter å røyke?

Nei, det tror jeg ikke et sekund på.

I dag er både leger og folk flest så klar over hvor skadelig det er å røyke, spesielt når man er gravid at det tror jeg må være mange år siden dette ble sagt av en helsearbeider. 
Men vet at i begynnelsen det ble snakket om at det var skadelig for fosteret at mor røykte, kunne leger si slike ting, men du må nok noen tiår tilbake. 
Tror nok ingen leger i dag vet hvor skadelig det er.
Og de fleste planlegger i tillegg å få barn, da får de stresse seg ferdig med røykeslutt før de blir gravide da. Det burde ikke være tvil om hva man burde gjøre med røyken når man ikke bare skader seg selv, men et lite ufødt barn.

Synes likevel ts burde ha vært litt mer forsiktig i uttalelsene sine, ikke fordi hun ikke hadde rett, men jeg tror ikke dette skapte annet enn dårlig stemning.

Anonymkode: 6daf1...3fb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Silfen skrev:

Hvor står det at hun må være konstruktiv? Hun ga en enkel beskjed og gikk, verken mer eller mindre. Så har man denne gravide barnemishandleren som setter helvete i gang fordi hun er SNURT fordi at folk ikke vil overvære at hun mishandler barnet sitt.

Konstruktiv my ass!

Enig. Noen ganger er det helt på din plass å være direkte og kalle en spade for en spade. At den gravide blir sur får være hennes problem. 

Anonymkode: fe824...61a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I dag er både leger og folk flest så klar over hvor skadelig det er å røyke, spesielt når man er gravid at det tror jeg må være mange år siden dette ble sagt av en helsearbeider. 
Men vet at i begynnelsen det ble snakket om at det var skadelig for fosteret at mor røykte, kunne leger si slike ting, men du må nok noen tiår tilbake. 
Og de fleste planlegger i tillegg å få barn, da får de stresse seg ferdig med røykeslutt før de blir gravide da. Det burde ikke være tvil om hva man burde gjøre med røyken når man ikke bare skader seg selv, men et lite ufødt barn.

Synes likevel ts burde ha vært litt mer forsiktig i uttalelsene sine, ikke fordi hun ikke hadde rett, men jeg tror ikke dette skapte annet enn dårlig stemning.

Det skulle selvfølgelig stå. Tror nok ingen leger i dag IKKE vet hvor skadelig det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Silfen skrev:

Konstruktiv my ass!

Igjen, hva vil man oppnå? Man oppnår jo ikke noen forskjell for det barnet man visstnok har slik rørende omsorg for, når man oppfører seg slik som TS. Og da kan man lure på hva som er motivasjonen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Noen ganger er det helt på din plass å være direkte og kalle en spade for en spade. At den gravide blir sur får være hennes problem. 

Ingen bryr seg om at kjerringa blir sur. Det hadde ikke jeg heller brydd meg om. Men som dere ser, ble jo resultatet at hun ble sur og sannsynligvis ikke endrer adferd. Altså var ikke TS' oppførsel spesielt kontruktiv eller nyttig, ettersom den ikke fremkalte noen endring i oppførselen den søkte å korrigere.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, lingua franca skrev:

Ingen bryr seg om at kjerringa blir sur. Det hadde ikke jeg heller brydd meg om. Men som dere ser, ble jo resultatet at hun ble sur og sannsynligvis ikke endrer adferd. Altså var ikke TS' oppførsel spesielt kontruktiv eller nyttig, ettersom den ikke fremkalte noen endring i oppførselen den søkte å korrigere.

Det må være helt greit å si fra som Ts gjorde uten at det må være så forbanna konstruktivt. Hvis den gravide hadde vært interessert i å endre atferd, hadde hun gjort det da hun fant ut om graviditeten.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du gikk over streken. Å være frekk hjelper henne ikke i å slutte. Du burde heller støtte henne i å prøve og slutte. Det er IKKE din oppgave å moralisere overfor henne. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, lingua franca skrev:

Igjen, hva vil man oppnå? Man oppnår jo ikke noen forskjell for det barnet man visstnok har slik rørende omsorg for, når man oppfører seg slik som TS. Og da kan man lure på hva som er motivasjonen.

Dette! Hva i all verden er det du tror du oppnår? Det er ikke som om hun ikke vet at det er skadelig for barnet...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg ville gjort det samme selv. Hun gjør jo ikke noe ulovlig, så du kunne ikke akkurat stoppet henne. Og hva er vitsen med å komme med en pekefinger, når hun garantert har hørt det 100 ganger før og vet selv om konsekvensene?

Nei, å ikke vise sin begeistring er greit nok det. Jeg ville følt det hadde vært rart å stå sammen med en nesten høygravid kvinne som røyker, så å sparere tilbake til kontoret er helt innafor :P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

både i denne tråden og en tråd som kom opp igår, var det flere som bekreftet at de hadde fått  den beskjed fra lege når de var gravid.

Anonymkode: 07f30...0e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, lingua franca skrev:

Noen ganger må man bare si ifra og klarer ikke å holde kjeft når man er sterkt uenig.  At kjerringa ikke kommer til å endre seg og blir sur spiller ingen rolle. Ts oppnådde sikkert ingenting,  men når noen gjør noe farlig,  så sier mange ifra. Uansett om det går inn på vedkommende eller ikke. Hadde jeg sett noen sparke hunden sin,  så hadde jeg sagt ifra. Personen får bli så sur de bare vil og fint hvis de føler skam.  

Anonymkode: 186b4...886

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Puny skrev:

Dette! Hva i all verden er det du tror du oppnår? Det er ikke som om hun ikke vet at det er skadelig for barnet...

Så hvis hun liksom vet det er skadelig,  så hvorfor røyker hun da?! Egoistiske kjerring. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest New Girl

Jeg syns det var helt innafor, og håper at jeg hadde hatt baller til å si fra også hvis jeg skulle havne i den situasjonen. 

Det er ikke sikkert du oppnådde noe, men spille det noe rolle? Du tok et standpunkt og viste tydelig at du tok avstand fra hennes handlinger. Noe mer enn det trenger du vel ikke oppnå?

Det snakkes om å være moralens vokter og dømmende. Vel, her er det snakk om en kvinne som med viten og vilje skader babyen sin. Litt moral og dømming er helt på sin plass spør du meg. Jeg syns ikke vi skal strebe mot å leve i et samfunn hvor ingen sier fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg stusser litt over at så mange mener at hun (kollegaen) vet hva at det hun gjør er skadelig, og at det derfor ikke er noe poeng i å si noe - samtidig som man av bekymring bør snakke rolig med vedkommende og forklare farene ved røyking i svangerskapet? Hvor er logikken?

Anonymkode: 3663c...aba

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå får dere faen meg ta dere sammen. Skal man virkelig trenge å leke pedagog overfor et voksent menneske for å få henne til å forstå at hun må slutte å skade barnet sitt?? :overrasket: 

Hun ble tydeligvis dødelig fornærmet, og nå gjør hun TS' "oppførsel" til et problem. Snakk om barnslig reaksjon.

Anonymkode: dd221...6f6

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2016 den 15.00, AnonymBruker skrev:

Så hvis hun liksom vet det er skadelig,  så hvorfor røyker hun da?! Egoistiske kjerring. 

Hun greier vel ikke slutte da!? Det er uansett ikke TS sin business. Skal man påpeke alle dumme ting folk gjør?  Skal man gå bort til narkomane og slenge med leppa? Skal man moralisere ovenfor overvektige? Altså de er selv klar over at det ikke er sunt og bra, de trenger ikke kollegaer til å påpeke det for dem... Hva tror du man oppnår med det? Tror du de ikke sitter på nødvendig informasjon? Tror du de finner styrken til å slutte ved at TS er frekk? 

Endret av Puny
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...