QueenOfTheSidewalk Skrevet 1. mars 2016 #41 Del Skrevet 1. mars 2016 Ja, det gjorde du. Det er ikke sånn man får folk til å virkelig slutte, det eneste du oppnådde med det var en ny fiende stappfull av hormoner. Pass deg nå og ligg lavt, ellers får du se hulken, snakker av erfaring 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #42 Del Skrevet 1. mars 2016 Jeg røykte selv som gravid og jeg syns ikke du gikk over streken. Alle viste at jeg røykte, selv om jeg gjorde det i skjul for de fleste, men ingen sa noe. Skulle nesten ønske at jeg kunne fått en slik beskjed. Anonymkode: 4865e...a57 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 1. mars 2016 #43 Del Skrevet 1. mars 2016 8 timer siden, Mippi skrev: Håper barnemishandleren fikk noe å tenke på i det minste. Flott at du sa ifra TS!!!!!!!! Måtte alle gravide røykere hoppe i sjøen... Tror du det er bedre for barnet? Tipper grunnen til at damen reagerte så på kommentaren er sikkert at hun skammer seg. Men jeg ville aldri kalt henne en barnemishandler. Min mor røykte gjennom svangerskapet med meg. Jeg er veldig frisk, men slet med kolikk og allergi som barn, kanskje det kom fra det? Vokste det heldigvis av meg. Det betyr ikke at det ikke er skadelig for barnet at mor røyker, men det er for drøyt å kalle det mishandling. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #44 Del Skrevet 1. mars 2016 2 minutter siden, Tvist skrev: Tror du det er bedre for barnet? Tipper grunnen til at damen reagerte så på kommentaren er sikkert at hun skammer seg. Men jeg ville aldri kalt henne en barnemishandler. Min mor røykte gjennom svangerskapet med meg. Jeg er veldig frisk, men slet med kolikk og allergi som barn, kanskje det kom fra det? Vokste det heldigvis av meg. Det betyr ikke at det ikke er skadelig for barnet at mor røyker, men det er for drøyt å kalle det mishandling. Skadelig =mishandling av barnet. Anonymkode: 0c503...574 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lauge Skrevet 1. mars 2016 #45 Del Skrevet 1. mars 2016 En venninne av min mor røyket som en svamp gjennom de to svangerskapene sine, og begge ungene fikk ADHD og diverse allergier. De ble også født for tidlig og veide altfor lite. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 1. mars 2016 #46 Del Skrevet 1. mars 2016 Du gjorde det eneste riktige og var kjempetøff! Tommel opp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smasnug Skrevet 1. mars 2016 #47 Del Skrevet 1. mars 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg slutta å røyke for en del år tilbake, men har ofte blitt med røykerne ut i etterkant, rett og slett for å få meg en pause selv. En kollega fortalte for noen måneder siden at hun var 4 mnd på vei. Så ble jeg sykemeldt pga en operasjon, og var borte fra jobb i 3 mnd. Når jeg kom tilbake var kollegaen min temmelig synlig gravid (7 mmd). En dag spurte hun om jeg ville være med ut og ta en pause, jeg sa ja og ble med. Når vi kommer ut fyrer hun til min forskrekkelse opp en røyk. Hun fortalte at hun ikke hadde greid å slutte, og at hun uansett trodde det var verre for barnet at hun var stresset over å slutte kontra om hun bare fortsatte med røykingen. Hun la til at hun var nede i 5-8 stk om dagen. Jeg sa "beklager, men jeg forstod ikke at du ville ha en pause med meg for å ha selskap mens du røyker. Jeg ønsker ikke å stå her og se på at du røyker mens du er gravid. Du gjør som du vil, men jeg går inn igjen". Så gikk jeg inn. I etterkant har jeg hørt fra andre kolleger at hun klager over at jeg er tilbake, at jeg "forsurer arbeidsdagen med frekke kommentarer" (det er det eneste jeg har sagt, jeg har ikke kommentert det flere ganger), og at hun ønsker å bli flyttet til et annet prosjekt frem til hun går ut i permisjon for å slippe å jobbe med meg. Gikk jeg over streken? Bør jeg beklage? Hva gjør jeg videre? Anonymkode: 05537...8a9 Syntes du var veldig modig som faktisk turte å si ifra!! Skulle ønske flere gjorde det! 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #48 Del Skrevet 1. mars 2016 Jeg synes det er helt forferdelig at noen faktisk røyker under svangerskapet. Når jordmor/lege spurte meg om jeg røkte eller drakk alkohol i graviditeten, lo jeg. Tydeligvis er det en god grunn til at de faktisk spør. Jeg snuste frem til jeg bler gravid. Hadde jeg ikke sluttet å snuse, hadde jeg aldri vært frem barnet. At noen velger å satse på at det går greit et horribelt. 9 måneder uten nikotin er faktisk ikke vanskelig når man har en liten i magen å tenke på i tillegg til deg selv! Jeg snuste i 7 år og sluttet på dagen. Var det tøft den første uken? Absolutt, men heller det enn å risikere skade på et annet individ. Nei, jeg synes absolutt at du var tøff som sa fra! Gravide som røyker får tåle å høre det. Hadde jeg sett en FREMMED gjøre dette, hadde jeg sagt fra. Fy faen så egoistisk å røyke under svangerskap! Anonymkode: eed31...43e 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lauge Skrevet 1. mars 2016 #49 Del Skrevet 1. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er helt forferdelig at noen faktisk røyker under svangerskapet. Når jordmor/lege spurte meg om jeg røkte eller drakk alkohol i graviditeten, lo jeg. Tydeligvis er det en god grunn til at de faktisk spør. Jeg snuste frem til jeg bler gravid. Hadde jeg ikke sluttet å snuse, hadde jeg aldri vært frem barnet. At noen velger å satse på at det går greit et horribelt. 9 måneder uten nikotin er faktisk ikke vanskelig når man har en liten i magen å tenke på i tillegg til deg selv! Jeg snuste i 7 år og sluttet på dagen. Var det tøft den første uken? Absolutt, men heller det enn å risikere skade på et annet individ. Nei, jeg synes absolutt at du var tøff som sa fra! Gravide som røyker får tåle å høre det. Hadde jeg sett en FREMMED gjøre dette, hadde jeg sagt fra. Fy faen så egoistisk å røyke under svangerskap! Anonymkode: eed31...43e Skulle ønske jeg kunne gitt deg flere tomler opp 👍👍👍👍👍 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 1. mars 2016 #50 Del Skrevet 1. mars 2016 jeg hadde ikke sagt noe uansett hvor feil det er med røyking og graviditet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 1. mars 2016 #51 Del Skrevet 1. mars 2016 Hurra for deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #52 Del Skrevet 1. mars 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg røyka under svangerskapene mine, men dette var i tiden før det ble så farlig som det er nå. Du må ikke tro annet enn at hun sliter veldig med at hun ikke har klart å stoppe, men hvorfor var det viktig for deg å strø salt i såret hennes? Anonymkode: 89339...80e Det her er pissprat fra ende til annen. Jeg røyket i mitt første svangerskap. Det var på en tid da man begynte å si at røyking under svangerskapet kunne være forbundet med litt lavere fødselsvekt hos babyen. Jeg "greide ikke" å slutte, og legen min anbefalte meg å kutte ned til et minimum, så det var max 5 pr. dag. Da jeg mange år senere ble gravid på nytt kjente man godt til skadevirkningene for fosteret, og røyking under svangerskapet var blitt uhørt (heldigvis!) Selvsagt sluttet jeg å røyke den dagen jeg fikk positiv test! Og det kostet meg faktisk ingen verdens ting. Jeg savnet det ikke en dag, all fokus var nemlig på den lille i magen. Så om man greier eller ikke greier å slutte å røyke, det er et spørsmål om hva som sitter mellom ørene. Har man en oppfatning om at det ikke er så farlig, så greier man heller ikke å opparbeide motivasjon nok til å slutte. TS sin kollega er bare jævlig flink til å finne unnskyldninger for å fortsette å røyke, og jeg synes det er bra at TS sa ifra. Nå forsøker kollegaen å flytte fokus på hvem som er en drittsekk over på TS, antagelig fordi hun kjenner veldig på sin egen dårlige samvittighet, noe hun helt klart har veldig godt av. Anonymkode: dd221...6f6 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #53 Del Skrevet 1. mars 2016 Jeg mener det var en svært selvhøytidelig og moraliserende handling. Det eneste du får ut av det er å demonstrere at du er bedre enn henne. Ja, røyking under svangerskapet kan være svært skadelig for fosteret, så skadelig at vi bør fokusere på hvordan vi klarer å redusere det enda mer istedet for å klistre enda større skam på de som ikke klarer å slutte enn det de allerede føler på. Med mindre du mener at å påføre folk skam er et effektivt middel for å få folk til å slutte å røyke? Hvis det stemmer har du jo oppskriften på en millionbedrift. Anonymkode: 6735f...c8f 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 1. mars 2016 #54 Del Skrevet 1. mars 2016 Synes ikke du gikk over streken. Visst er det vanskelig å slutte å røyke (been there, done that), men om ikke ens eget ufødte barn er motivasjon nok til å slutte så lurer jeg på virkelig på om det er håp for disse menneskene. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 1. mars 2016 #55 Del Skrevet 1. mars 2016 Røyking er en av de tingene man vet 100 % er skadelig for fosteret. Alle i Norge i dag vet det. Når det gjelder en sånn ting, synes jeg det er på sin plass å si ifra. Alle kan slutte å røyke, det medfører mye mindre stress for den kommende mor enn for fosteret som utsettes for gift hver dag i svangerskapet. Det er utrolig egoistisk å ikke slutte. Bra sagt, TS. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lingua franca Skrevet 1. mars 2016 #56 Del Skrevet 1. mars 2016 Ja, du gikk over streken. Du oppførte deg som moralens vokter, noe som garantert ikke vil bedre situasjonen. Dersom du virkelig er oppriktig bekymret for barnet hennes, og ikke bare er selvgod/selvrettferdig, tar du heller en prat med henne på egen hånd, der du uttrykker bekymring uten å dømme. Å røyke under graviditet er forkastelig, men dømmende kommentarer får garantert ikke slutt på det. Så du får bestemme deg for hva som er viktigst - at barnet hennes ikke skal bli utsatt for mer sigarettrøyk, eller at du får vist kollegaene dine hvor høy moral du har. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #57 Del Skrevet 1. mars 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener det var en svært selvhøytidelig og moraliserende handling. Det eneste du får ut av det er å demonstrere at du er bedre enn henne. Ja, røyking under svangerskapet kan være svært skadelig for fosteret, så skadelig at vi bør fokusere på hvordan vi klarer å redusere det enda mer istedet for å klistre enda større skam på de som ikke klarer å slutte enn det de allerede føler på. Med mindre du mener at å påføre folk skam er et effektivt middel for å få folk til å slutte å røyke? Hvis det stemmer har du jo oppskriften på en millionbedrift. Anonymkode: 6735f...c8f Ville holdningen din vært den samme om det var snakk om en person som satte seg til å røyke i en bil med barn i, uten å åpne vinduene? Det blir det samme, nemlig. Anonymkode: dd221...6f6 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lingua franca Skrevet 1. mars 2016 #58 Del Skrevet 1. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ville holdningen din vært den samme om det var snakk om en person som satte seg til å røyke i en bil med barn i, uten å åpne vinduene? Det blir det samme, nemlig. Anonymkode: dd221...6f6 Nå var det ikke meg du spurte (selv om jeg er helt enig med personen du siterte), men mitt svar ville vært det samme. En prat på tomannshånd fremfor uthenging/påføring av skam og skyld. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2016 #59 Del Skrevet 1. mars 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville holdningen din vært den samme om det var snakk om en person som satte seg til å røyke i en bil med barn i, uten å åpne vinduene? Det blir det samme, nemlig. Anonymkode: dd221...6f6 Vi er ikke uenige i at det er farlig å utsette barn for røyk jeg og du. Men jeg er sterkt uenig i fremgangsmåten. Det er forøvrig mye lettere å åpne bilvinduer eller å stoppe for røykepause underveis enn det er å slutte å røyke, så nei, det blir ikke det samme. Anonymkode: 6735f...c8f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lunamuna Skrevet 1. mars 2016 #60 Del Skrevet 1. mars 2016 Det er helt innafor å ikke ønske å bevitne fostermishandling, og det finnes utallige måter å gi uttrykk for dette for. Jeg er enig i noe av det Sirah skrev (siterer); "Istede for å snu deg og gå så burde du heller tatt en rolig prat med henne. Prøvd å oppfordre henne til å kutte røyken helt og ikke bare trappe ned. Å snu deg og gå din vei var bare å gni salt i sårene om at hun er ubrukelig. Bland dette med en solid dose hormoner og DU er heksa med en gang. Dessverre." Hun har et poeng. Den gravide vet nok allerede at hun er ubrukelig og idiot. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå