Gå til innhold

Har du erfaring med flytur med 1-5 åring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 timer siden, solitary shell skrev:

Dro på flytur med jenta mi til Spania den gangen hun var ett og et halvt år gammel. Hun satt i fanget, og det gikk fint. Hun sovnet også en liten del av turen. Ha med tegnebøker og muligens en Ipad eller et nettbrett hvis du har, for det kan bli kjedelig å sitte i ro over lengre tid.

KAN jeg spørre hva greia er med å ta med så små barn til SPANIA (!?) etc??? De har ingen glede av turen og jeg synes rett og slett det er egoisme å ta med så små barn på slike reiser. 

Eneste turen jeg skal ta med fly er til oldeforeldrene i nord frem til barnet er i en alder hvor de faktisk har glede av reisen de er med på. Hadde det ikke vært for at min morfar ikke har lenge igjen, hadde jeg ikke vært på fly i det hele tatt med lille venn. Både barn og andre passasjerer fortjener bedre enn som så.... 

Anonymkode: 7f48f...944

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kaffelattn
14 timer siden, Magnifiq skrev:

For det først er de aller fleste der nede utrolig glad i barn.

Vi har aldri fått et surt blikk når vi har vært på restauranter o.l. Da minstemann var rundt 6mnd husker jeg servitørene på restaurantene mer en gjerne tok han på armen så vi fikk spise i fred.

Har vært der både i desember, januar og mars/april. Desember er vel kanskje den mest behagelige måneden med tanke på været.

Deilige langgrunne stender, med godt vann.

God mat, ikke minst! 

Nå har vi ikke vært i Bangkok, eller noen av de andre store byene med ungene. Det tror jeg brått blir veldig varmt.

Ok, så en av øyene i desember kan bli bra : ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-åring: enkelt å reise med.

1,5 åring: verste alder å ha med på tur. Jo lengre flyging, dess verre. 

Glem heller ikke at unger er forskjellig. Vi kunne ikke ha med den ene av våre som da var 4-år, til Asia, mens yngstemann var tålmodig og helt uproblematisk å ha med på langtur i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

KAN jeg spørre hva greia er med å ta med så små barn til SPANIA (!?) etc??? De har ingen glede av turen og jeg synes rett og slett det er egoisme å ta med så små barn på slike reiser. 

Eneste turen jeg skal ta med fly er til oldeforeldrene i nord frem til barnet er i en alder hvor de faktisk har glede av reisen de er med på. Hadde det ikke vært for at min morfar ikke har lenge igjen, hadde jeg ikke vært på fly i det hele tatt med lille venn. Både barn og andre passasjerer fortjener bedre enn som så.... 

Jo, det har de glede av, i alle fall her. Vår på 19 mnd har hatt det fantastisk i sydligere strøk, både Thailand og USA. Hun elsker å bade, og plasker rundt i basseng og sjø med oss dagen lang. Det får man ikke gjort på samme måte i Norge, særlig på vinteren. Det har vært helt uproblematisk å fly med henne, om enn ikke spesielt avslappende for mor og far. At de ikke husker turen senere er nå så, men det er gøy der og da. 

Jeg har ingen problemer med å forstå og respektere at andre velger annerledes når barna er små, men forventer respekt også andre veien. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn er like forskjellige som oss voksne, og mitt barn hadde glede av Spaniaturen når hun var ett og et halvt. Foreldrene mine har hus med hage og basseng der nede, så det er ikke akkurat som om vi sitter inne på et hotellrom hele dagen. Besteforeldrene hennes var også med, og de gikk på koselige trilleturer sammen, dro på dyreparker og fant på mye som det var veldig tydelig at hun likte.

Fin fasit du sitter mer. Kanskje ditt barn ikke har glede av noe, men å kalle andre foreldre egoister fordi de tar en velfortjent ferie med de små barna sine er egentlig litt absurd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn har helt klart hatt glede av turer til Spania i -årsalder. Det at de ikke husker noe, betyr ikke at de ikke har glede av det. Det har vært en fryd å se hvordan de hr kost seg i vannkanten med bøtte og spade, eller det store smilet når de får is etter middag. Det har gitt oss verdifulle opplevelser sammen som familie, og vi planlegger ny tur når minstemann er ca 1 år. Flyturene har stortsett gått fint. Litt skriking må man kunne leve med. Heller det enn fulle halvgamle menn!

Anonymkode: 88e34...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magnifiq
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så man skal ikke finne på noe med barna før de husker det? Bare å bli sittende inne da, for den første tiden har jo ikke barnet behov for noe annet enn å være med mamma og pappa. Alt man da gjør utenfor sofaen blir jo egoistisk. å få barn er jo egoistisk. Så lenge barna ikke tar skade av det, så ser jeg faktisk ikke hvordan det gjør noe.

Det er faktisk ganske mange barn som hverken hyler skriker, eller ikke klarer å sitte i ro.

Når det er sagt. Vi har hatt med begge barna våre på utallige reiser fra de var 4mnd. Kom ikke her og si at frøkna på 4 mnd ikke koste seg når hun lå i skyggen i bare bleien og sprellet, konta å bli pakket inn med lag på lag i norge.. Eller da hun var 1.5år, og kunne få bade i deilig vann hele dagen, kontra å hutre på stranden i norge hvor vannet er for kaldt for de små å bade i.

Har reist langdistanse med barn på 6mnd, 2år, 2,5år, 3år, 3,5år, 4,år, 5år, 6år.. På ingen av flyturene har barna vært til sjenanse for de andre pasasjerene. Og ei heller har barna hatt vondt på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal reise til Thailand i sommer, da er sønnen vår straks to år. Vi valgte å bestille eget sete og ville nok gjort det om han var 1,5 år også. Ser for meg at det blir et herk å få sove skikkelig med ungen på fanget, samt at han nok kommer til å føle seg friere i eget sete og dermed være roligere.

Anonymkode: bac4f...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har reist både til Thailand, Brasil, Spania og Italia når barna har vært mellom 1 og 2 år gamle. Har gått helt fint. Men det var faktisk enklere å reise til Thailand og Brasil, for da fløy vi på natta og de sov ni av 10/13 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, solitary shell skrev:

Barn er like forskjellige som oss voksne, og mitt barn hadde glede av Spaniaturen når hun var ett og et halvt. Foreldrene mine har hus med hage og basseng der nede, så det er ikke akkurat som om vi sitter inne på et hotellrom hele dagen. Besteforeldrene hennes var også med, og de gikk på koselige trilleturer sammen, dro på dyreparker og fant på mye som det var veldig tydelig at hun likte.

Fin fasit du sitter mer. Kanskje ditt barn ikke har glede av noe, men å kalle andre foreldre egoister fordi de tar en velfortjent ferie med de små barna sine er egentlig litt absurd.

Takk for utfyllende og flott svar. Når jeg har vært på ferier, har det alltid vært en stakkar som hylgråter på grunne av øreverk. Gjennom ferieturen har barna bare sittet sammen med foreldrene som ligger og soler seg. For alle del at barna kan ha det hyggelig, men når de er så små mener jeg virkelig at foreldre er egoistiske når de tar med så små langt vekk. 

Dere virker derimot som gode foreldre som faktisk har lagt opp til at det er med en liten på tur. Trekker tilbake å kalle dere egoister, slik som jeg ser på majoriteten av småbarnsforeldre. Å ta en velfortjent ferie med små barn burde være slik som dere beskrskriver. 

Nei, de husker ikke turene, så for alle del, men synes dessverre synd på alle de bitte små som blir dratt med på lange turer kun på grunn av foreldrenesin egoisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har flydd med våre unger fra de var ca.8 mnd og det har stortsett gått veldig fint. Har med tegnesaker, bøker, iPad (laster ned noen nye filmer og spill på forhånd) og forsøker å unngå for mange flybytter (da gangene vi har måtte bytte, har vi ofte hatt forsinkelser og mistet fly videre, og det har vært veldig lite gøy å vente tre timer ekstra på en flyplass etter leggetid til ungene!). Jeg støtter absolutt forslaget om å ha et eget sete til de minste barna også, hvis man har råd til det. Min erfaring er at man har så masse ekstra med seg at det er gull verdt å ha litt ekstra plass! Å sitte det med en aktiv 1-åring på fanget mens man forsøker å finne fram rosiner, tegnesaker, Vannflaske og Gud vet hva...Puh! 

Vi har hatt en flytur fra helvete med vårt barn som da var 1,5 år. Hun har alltid gitt meget klart uttrykk for sine behov, og ble i tillegg syk mens vi var borte, så hun var små-febril og ikke i form på vei hjem. Hun hyyyyylte store deler av turen og vi så jo at de andre passasjerene var oppgitt. Kabinpersonalet var supre og hjalp oss veldig, så det gikk greit, men det er en krevende alder å fly med barn på. Viljen er så sterk, men det er vanskelig å snakke dem til fornuft. Jeg kan forstå at folk rundt kan bli leie. Samtidig tenker jeg at man faktisk må være forberedt på støy når man reiser på et fly fullt av mange mennesker. Jeg har opplevd å fly fra USA på natta mene to menn snakket non-stop hele j.... veien sånn at vi ikke fikk sove. Jeg var irritert og tenker at de kunne tatt hensyn, men kan jo ikke dermed tenke at man burde forby nattflyvninger for alle menn slik det virker som noen vil gjøre med barnefamilier! 

Nr.1. du kan be dem om å dempe seg litt eller ta i ørepropper, da hører du det ikke lengre. Når et barn hyler hjelper ikke ørepropper tilstrekkelig om du så sitter 5rader bak skrikerungen.

Nr.2. Dette har jeg opplevd bare med noen damer som satt og kaklet hele turen, så blir teit å dra frem "fordy nattflyvninger for menn", da jeg bare har opplevd dette med kvinner blir det like poengløst å dra frem "forby nattflyvninger for kvinner". Forskjellen er at både menn og kvinner kan snakke, som punkt 1 tar seg av, men barnefamilier med skrikerunger kan man gjøre lite med annet enn å be de ta et annet fly, eller proppe småen full i sovetabeletter.

Anonymkode: c0126...a61

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for utfyllende og flott svar. Når jeg har vært på ferier, har det alltid vært en stakkar som hylgråter på grunne av øreverk. Gjennom ferieturen har barna bare sittet sammen med foreldrene som ligger og soler seg. For alle del at barna kan ha det hyggelig, men når de er så små mener jeg virkelig at foreldre er egoistiske når de tar med så små langt vekk. 

Dere virker derimot som gode foreldre som faktisk har lagt opp til at det er med en liten på tur. Trekker tilbake å kalle dere egoister, slik som jeg ser på majoriteten av småbarnsforeldre. Å ta en velfortjent ferie med små barn burde være slik som dere beskrskriver. 

Nei, de husker ikke turene, så for alle del, men synes dessverre synd på alle de bitte små som blir dratt med på lange turer kun på grunn av foreldrenesin egoisme. 

Jeg har flydd mye med mine barn da vi har familie i utlandet. Det har stort sett vært helt uproblematisk uansett alder, men en ting er helt sikkert; flyturer er utrolig mye mer slitsomt med barn enn uten. Glem egen søvn, vær glad hvis barna får sove. Vi har aldri hatt ekstra sete heller, men det har funket.

Men, det at barn ikke har glede av ferieturer er jo meget spesielt å si. Enten har du ikke barn, ellers har du kanskje ikke lagt merke til at barn stortrives når begge foreldrene har fri og tid til lek og kos? Joda, vi kan ha ferien her hjemme i huset og, slik at barna hverken må kjøre eller noe annet som kan være kjedelig, men skal tippe at foreldrene hadde hatt mye de "må" gjøre når de først er hjemme, og at barna blir litt lei? Og hvorfor skal ikke små barn elske sol og sommer? Har du prøvd å kle på en ettåring vinterklær for en rask tur på butikken eller ut? Se for deg hvor digg det er barbeint og i shorts? 

Joda, de husker det nok ikke, men de syns nok det er supert der og da!

(og hvorfor skal en baby måtte fly for å hilse på oldeforeldre? Er vel like mye/lite egoistisk spør du meg, for barnet vil jo ikke huske de besøkene uansett).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, bush babe skrev:

Jeg har flydd mye med mine barn da vi har familie i utlandet. Det har stort sett vært helt uproblematisk uansett alder, men en ting er helt sikkert; flyturer er utrolig mye mer slitsomt med barn enn uten. Glem egen søvn, vær glad hvis barna får sove. Vi har aldri hatt ekstra sete heller, men det har funket.

Men, det at barn ikke har glede av ferieturer er jo meget spesielt å si. Enten har du ikke barn, ellers har du kanskje ikke lagt merke til at barn stortrives når begge foreldrene har fri og tid til lek og kos? Joda, vi kan ha ferien her hjemme i huset og, slik at barna hverken må kjøre eller noe annet som kan være kjedelig, men skal tippe at foreldrene hadde hatt mye de "må" gjøre når de først er hjemme, og at barna blir litt lei? Og hvorfor skal ikke små barn elske sol og sommer? Har du prøvd å kle på en ettåring vinterklær for en rask tur på butikken eller ut? Se for deg hvor digg det er barbeint og i shorts? 

Joda, de husker det nok ikke, men de syns nok det er supert der og da!

(og hvorfor skal en baby måtte fly for å hilse på oldeforeldre? Er vel like mye/lite egoistisk spør du meg, for barnet vil jo ikke huske de besøkene uansett).

En dag av ferie går til reising, hvor det er flyplass, flytur, buss/bil og stress når man reiser hen og det sammen den dagen man skal reise hjem igjen. Når barna er så små mener jeg at det kun er for egen nytelse og egoisme at de tar med barna på slike ferier. Har barn og venter barn, og har ingen planer om å ta de med på slike turer før de faktisk får noe ut av det. Det samme gjelder de som tar med barn som er litt eldre og slenger de i bamseklubb etc. Nå har det jo også kommet barnevakt for babyer i syden... For ALL del at dette er lagt opp for at familien skal nyte tiden sammen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En dag av ferie går til reising, hvor det er flyplass, flytur, buss/bil og stress når man reiser hen og det sammen den dagen man skal reise hjem igjen. Når barna er så små mener jeg at det kun er for egen nytelse og egoisme at de tar med barna på slike ferier. Har barn og venter barn, og har ingen planer om å ta de med på slike turer før de faktisk får noe ut av det. Det samme gjelder de som tar med barn som er litt eldre og slenger de i bamseklubb etc. Nå har det jo også kommet barnevakt for babyer i syden... For ALL del at dette er lagt opp for at familien skal nyte tiden sammen. 

Ja tenk om disse stakkars barna blir utsatt for noe som helst ubehag i løpet av sitt liv :o En dag med reising, noen timer på fly og i buss/bil, må jo være helt forferdelig :sarkasme:

Jeg tar selvfølgelig utgangspunkt i at barna som reiser er friske, de aller færreste får vondt i ørene når de flyr, så en flytur er ikke noe spesielt ubehag for et barn, så det er ikke et argument jeg kjøper, ei heller er buss/bil spesielt ubehagelig. Å overnatta på et ukjent sted kan selvfølgelig by på utfordringer, men det er noe et barn faktisk tåler enten det er i syden eller hos bestemor. Deilig, varmt klima liker de fleste barn, særlig så store som ts sitt. 

Men for all del, ikke gjør noe med dine barn før de blir tenåringer ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Våre barn har helt klart hatt glede av turer til Spania i -årsalder. Det at de ikke husker noe, betyr ikke at de ikke har glede av det. Det har vært en fryd å se hvordan de hr kost seg i vannkanten med bøtte og spade, eller det store smilet når de får is etter middag. Det har gitt oss verdifulle opplevelser sammen som familie, og vi planlegger ny tur når minstemann er ca 1 år. Flyturene har stortsett gått fint. Litt skriking må man kunne leve med. Heller det enn fulle halvgamle menn!

Fulle menn klarer jeg å takle, skrikerunger hvor foreldrene gir F er værre. Satt på nattflyvning fra Asia hvor en unge skrek hele natten, helt frem til vi begynnte å lande. Fulle folk hadde vært en drøm i forhold.

Anonymkode: 607d6...d15

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist mye med små barn, og jeg mener absolutt de har utbytte av det. Jeg mener det er selvsagt da, at man legger opp ferien etter barna. Jeg reiste mye også før barn, og syns det å reise med barn gir en ekstra dimensjon til turen. Det er så fantastisk å få oppleve verden gjennom deres øyne, selv om det selvsagt blir en helt annen ferie enn når man reiser som voksen.

Før var det konserter, sene middager og late morgener, mens nå er det tidlige morgener på utforskning med noen som syns verden er SÅ ny og spennende, lek og morro på stranda, og late kvelder med bok på balkongen når ungene har lagt seg. Egoistisk? Tja, er det ikke alltid egoistisk å kose seg da? Er det MER egoistisk enn å reise på ferie alene for eksempelt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her. Takk for mange svar og gode tips :) Føler jeg kan være godt nok forbredt på å dra på flytur. Tror sønnen min hadde elsket tur i varmere strøk, han elsker å se andre mennesker, bade og er supersosial. Nå bor vi på en av de kaldeste stedene i Norge og er ikke akkurat bortskjemt med sol på kroppen. 

Hvordan gjør dere det når barnet sover på fly? Har sett på en slik BedBox fra jetkids. Noen som har prøvd denne?

Anonymkode: a6324...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte seter frem mot en vegg. Da har jeg aldri folk foran så det er ingen å plage ved å sparke i sete etc og om man har med tepper kan også barnet fint sove på gulvet foran setet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til husets 1-åring fyller 2 år og må ha eget sete.

Vi var i Spania da hun var 1,5 år og jeg endte opp med å stå i midtgangen nesten hele flyturen hjem fordi det var eneste måten å få henne til å være rolig på, altså få sitte i eget sete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...