Gå til innhold

Depresjon = gyldig fravær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er skikkelig fra meg nå, og trenger hjelp fra dere. Håper noen kan svare meg fort, sånn at jeg enten kan gå til lege i morgen, eller må lese knallhardt til eksamen det neste døgnet. 

Jeg lurer på om depresjon er en gyldig grunn til å ikke dukke opp på eksamen? Vil fastlegen min gi meg en legeattest hvis jeg forteller henne det jeg skriver under her? Er det noen her som har fått gyldig fravær pga. depresjon? Jeg føler at psykiske sykdommer ikke er gyldig nok grunn, men hvis man har diaré eller influensa vil man få attest med én gang..

Hvis noen vil vite litt mer om situasjonen min:

Jeg skal ha konteeksamen nå på onsdag (går på UiB), men jeg har virkelig ikke funnet roen eller konsentrasjonen til å forberede meg. :( Jeg skulle egentlig tatt denne eksamenen i desember, men var så utmattet at jeg ikke møtte opp da. Har allerede brukt opp et forsøk, og har to forsøk igjen. Er HELT sikker på at jeg ikke klarer å bestå eksamen nå på onsdag, og da har to forsøk gått i dass, kun fordi jeg er så sliten. Jeg er virkelig ikke forberedt fordi psyken min ødelegger for meg. Jeg har virkelig prøvd å lese, men jeg bare detter av lasset. Er så vanvittig frustrerende at dere aner ikke.

Har slitt med tilbakevendende depresjoner i mange år. Jeg har vært deprimert i flere måneder nå, men har på en måte lukket øynene for problemene mine og ikke hatt lyst til å innrømme for meg selv at jeg er deppa, atter en gang. Har tatt en depresjonstest som viser at jeg har "severe depression" (vet at man skal ta slike tester med en klype salt, men jeg har brukt dem tidligere hos psykologer, så det må ligge noe i det. Dessuten kan jeg jo sammenligne tilstanden min nå med sånn som jeg var da jeg gikk til psykolog, og dermed er jeg rimelig sikker på at jeg er nokså deppa akkurat nå).

En annen ting som jeg er stresset for, er at jeg nettopp byttet fastlege til Bergen, og den nye fastlegen vet ingenting om depresjonene mine. Er derfor redd for at fastlegen min ikke vil gi meg fravær da, at hun vil tenke at jeg finner på at jeg er deprimert, fordi jeg er lat og ikke gidder å ta eksamen. Det finnes jo sikkert studenter som "misbruker" fravær på eksamen, men jeg kan love at jeg er seriøs her. Depresjonen har skikkelig køddet til studiene de siste månedene. Jeg er så utrolig stressa og sint på meg selv for at jeg ikke har klart å lese til eksamen. 

Jeg har tidligere hatt tre psykologer + vært i samtale med fastlegen i hjembyen min, så jeg har jo "bevis" på at dette med depresjon er ikke noe som plutselig har kommet.

Håper noen har noen råd å gi til en stressa jente.

Anonymkode: e2535...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen din har kanskje innsyn i tidligere journaler? 

Vær så ærlig som mulig og fortell slik du skriver her. Sykemelding fra legen er gyldig fravær uansett hvilken plage man har. 

Lykke til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møt opp. Vær sterk. Ikke legg deg ned. Opp med hodet og gjennomfør. Det vinner du på.

Anonymkode: 79a1e...fef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer forsov seg. Gikk til legen og sa han hadde diaré. Legen er ikke streng på dette.

Anonymkode: 1ff81...10b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt hva det står i eksamensreglementet. På mitt studium er ikke dette gyldig grunn til å ikke møte opp på eksamen. Det aksepteres kun akutt sykdom med debut x antall dager før eksamen. Du bør gjøre litt grundig research på dette området slik at du ikke brenner deg. Ta kontakt med fagansvarlig. 

Anonymkode: dc306...eca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer forsov seg. Gikk til legen og sa han hadde diaré. Legen er ikke streng på dette.

Anonymkode: 1ff81...10b

Du er klar over at det finnes ulike fastleger? Hvor streng/slapp legen er med å skrive legeattest for slikt er veldig varierende. 

Anonymkode: dc306...eca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Klink skrev:

Legen din har kanskje innsyn i tidligere journaler? 

Vær så ærlig som mulig og fortell slik du skriver her. Sykemelding fra legen er gyldig fravær uansett hvilken plage man har

Lykke til :)

Nei, ikke på alle studier. 

Anonymkode: dc306...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Hvis du er klinisk deprimert har du krav på legeerklæring. At du er klinisk deprimert er jo åpenbart, den langvarige sykehistorien med depresjoner kjenner vel legen også til. Ring legen din i morgen og be om hjelp, du.

Anonymkode: c0353...9a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for svar, alle sammen. Jeg skal ringe i morgen og høre hva fastlegen tenker. Tror jeg kommer til å møte opp pga. stahet.

Du som skriver at jeg skal møte opp og være sterk, jeg er veldig enig med deg. Det er det jeg vil. Det blir et stort nederlag for meg hvis jeg ikke møter opp på denne eksamenen, for andre gang. Har kjempet meg gjennom 7 semestere, og ikke latt depresjonene mine ødelegge for meg. Har kun 40 studiepoeng igjen (dvs. denne konteeksamenen + de tre fagene jeg tar denne våren), før jeg begynner å skrive master til høsten. :D 

Har hørt at arbeidsgiver fokuserer mest på karakterene man får på masteren, og ikke så mye på karakterene fra bachelorgraden. Jeg får nok en karakter mellom F-D i situasjonen jeg er i nå, og det er jo kjipt. Har jo lyst til å møte opp på en eksamen og føle at jeg har lest så godt jeg kan, noe jeg dessverre ikke har fått til akkurat denne gangen. Så jeg har kanskje ikke så mye å vinne på å møte opp, allikevel? :/ Hvis jeg stryker eller gjør det dårlig har jeg bare et forsøk igjen, og det skremmer meg.

Sorry om jeg skriver mye her, var bare litt godt å få luftet tankene litt!

Anonymkode: e2535...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er på tide at du gjør noe med depresjonen din. Uansett hva som skjer med eksamenen bør du kontakte fastlegen og komme igang med behandling. Ikke la depresjonen forverre seg.

Jeg fikk hele høstsemesteret ødelagt pga psykisk sykdom og har legeerklæring på at jeg ikke var istand til å ta noen eksamener. Så det er fullt mulig med sykemelding til eksamen. Skulle bare mangle! 

Snakk med legen din, du. Oversend tidligere journaler til den nye legen slik at hen får full innsikt i tidligere plager og behandling. 

Anonymkode: afb8a...fef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depresjon er en diagnose som blant annet er gyldig å sette på en sykemelding for eksempel.

Anonymkode: 6c5df...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Depresjon er sykdom. Her er det ikke snakk om at du "er deppa i dag" og går til legen for å få et papir på det, det er snakk om at du har en helt gangbar diagnose. Det er ikke lærestedets jobb å overprøve medisinske vurderinger fra fagfolk, slik Lånekassen heller ikke overprøver legen ved søknader om ekstra stipend for studenter med en funksjonsnedsettelse. Det er ikke deres domene. Psykisk sykdom er "gyldig nok grunn", for å bruke dine egne ord.

Men uavhengig av det må du se på reglene der du studerer. Det er ikke nødvendigvis slik at jevnt redusert kapasitet gjennom semesteret er gyldig grunn til sykefravær på eksamen. Jeg ser at en over her sier at det på hennes (eller hans) studium er slik at kun akutt sykdom med debut x antall dager før eksamen er gyldig. Hvis vedkommende mener at det må være en ny sykdom høres det veldig strengt ut, men at det ved kronisk sykdom kreves en akutt symptomforverring før eksamen kan meget vel hende. Psykisk sykdom gjelder like mye som annet, spørsmålet er heller om man uansett sykdom kan få gyldig fravær på eksamen for å blitt hemmet i forberedelsene selv om det ikke er verre på eksamensdagen enn ellers. For å finne ut av det må du se på reglementet og eventuelt kontakte lærestedet.

Det er den formelle siden av det hele. Hvor lett eller vanskelig det er for deg å få din nye fastlege til å gå god for deg her vet vi her inne dessverre enda mindre om enn deg. Jeg antar det kan dokumenteres greit, og jeg skulle tro det løser seg, men vi kan dessverre ikke vite mer her enn du kan. Jeg hadde blitt veldig skuffet over fastlegen min hvis vedkommende avviste meg uten å sjekke den lett tilgjengelige informasjonen som underbygget historien min, men å garantere noe er umulig for oss.

Henger meg ellers på de som oppfordrer deg til å gi det et forsøk hvis du sitter på gjerdet og vurderer frem og tilbake. Jeg har slitt med tilbakevendende depresjoner i årevis som student selv, og det har definitivt gått opp og ned, men jeg har sjelden angret på at jeg møtte opp. Det sagt, akkurat dette er noe du sikkert kjenner deg selv godt nok til å finne ut av selv. Lykke til uansett :)

Anonymkode: 89705...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det, TS?

Anonymkode: 8339f...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ett års sykmelding pga. depresjon. Så hos min lege var det i hvertfall gyldig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar, folkens.

Jeg gikk til legevakten i kveld (var litt usikker på om jeg skulle gå til fastlegen eller ikke, og ventet så lenge at det ble stengt før jeg fikk tatt et valg). Pratet med en dame på telefonen før jeg dro, for å høre om det var sjans for å få en legeerlæring. Hun sa jeg bare måtte komme. Ventet i halvannen time, før jeg ble vist inn på et rom av en hyggelig sykepleier. Så kom legen, og jeg forklarte saken min kort, før han sa "dette er ikke noe jeg vil skrive ut en sykemelding for". Jeg ble helt paff, og holdt tilbake tårene. Var et slag i ansiktet. Jeg spurte om han ikke hadde sett i journalen min, og han sa at det ikke stod noe om depresjoner der (rart..). Videre sa han at det var merkelig at jeg tok kontakt i dag, siden jeg fortalte at jeg har vært deprimert siden høsten. Han sa at det ikke ville hjelpe meg å ikke møte opp i morgen, og at jeg heller får kontakte fastlegen min etter eksamen for å få videre hjelp.

Trodde jeg ikke skulle ta dette så tungt, men begynte å grine utenfor legevakten, og gråt hele veien mens jeg gikk hjem. Ikke noe hyggelig at han legen var så kald og avvisende. Jeg var der inne i maks to minutter og han lot meg ikke utdype saken min. Han begynte å reise seg og gi tegn på at jeg måtte dra, akkurat som om dette var noe jeg fant på, eller at depresjoner ikke er en alvorlig sak. :(

Anonymkode: e2535...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legevaktslegen har vel ikke innsyn i dine journaler fra tidligere, ei heller tid til å se i dem om han nå skulle hatt det. Veldig synd at du ble møtt sånn. Uavhengig av om han mener situasjonen ga grunn til sykemelding eller ei, så bør du møte forståelse og få tid til å snakke.

Dra til din egen lege i morgen. Hen har kontroll på din sykehistorie og skjønner bedre hvordan du har det.

Anonymkode: f3efa...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Legevaktslegen har vel ikke innsyn i dine journaler fra tidligere, ei heller tid til å se i dem om han nå skulle hatt det. Veldig synd at du ble møtt sånn. Uavhengig av om han mener situasjonen ga grunn til sykemelding eller ei, så bør du møte forståelse og få tid til å snakke.

Dra til din egen lege i morgen. Hen har kontroll på din sykehistorie og skjønner bedre hvordan du har det.

Anonymkode: f3efa...772

Ah, det kan sikkert stemme. Det er egentlig litt rart at de ikke har tilgang på "alt".

Jeg forstår at han ikke vil gi sykemelding til en person han ikke har noe kjennskap til, men som du sier, var det overraskende at han signaliserte at jeg bare var i veien, og at han ville få meg vekk fortest mulig.

Jeg skal dra til fastlegen min i morgen. Om jeg får sykemelding eller ikke, så skal jeg i alle fall be om hjelp til å håndtere depresjonen min, kanskje ved å begynne på medisiner igjen. Hvis jeg ikke får sykemelding så må jeg krysse fingrene for at jeg står på det tredje og siste forsøket. :pasha:

Anonymkode: e2535...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du studerer på UiB har du mange muligheter . Ta kontakt med SiB psykisk helse og du kan få time hos psykolog ( gratis).

Så for å få gyldig fravær , må du kun ha en legeerklæring. Den skal ikke inneholde diagnoser - men kun bekrefte at du ikke var tilstede på eksamen grunnet sykdom. Legeerklæring må leveres senest innen 1 uke etter oppsatt eksamensdato.

avhengig av hvilke program du studerer ( dersom det ikke er integrert master ? ) så kan du risikere å ikke være kvalifisert ril masteroppgtak dersom du ikke har bestått 180 studiepoeng med korrekt spesialisering.

vil anbefale deg å bestille en veiledningstime hos studieveileder for ditt fag slik du får korrekt informasjon og gode råd til hvordan det blir for deg framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...