AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #21 Skrevet 28. februar 2016 12 minutter siden, Blomsterert skrev: Hva mener du nå egentlig? Tenker du at om en lege får et høyt antall klager for utilbørlig oppførsel så vil det ikke få konsekvenser?? Jeg skjønner ikke hva du tenker her? Klager vuderes individuelt, dvs hvis ts klager så vurderes hennes klage ut fra det som skjedde i hennes tilfelle og ikke hva som evt har kommet av klager på legen tidligere. Det samles ikke opp i en bunke der det gis reaksjon når ti pasienter har klagt på det samme. Selv om legen skal oppføres seg proft og være imøtekommende og lytte til pasienten, så er ikke pasienten helt uten ansvar for egen helse og medvirkning heller. I dette tilfellet burde jo ts hatt med dokumentasjon på diagnoser og behov for behandling når hun kom til legen, ikke bare forventet at hennes ord skulle være nok til å skrive en ny henvisning (som tidligere nevnt er det faktisk dps sitt ansvar å overføre pasienten). Det er mange som tror at det å ikke få viljen sin er klagegrunn hos lege og det er det ikke. Å ikke få rett behandling, bli hørt eller føle seg ivaretatt er selvfølgelig en grunn til å si fra, men å ikke får viljen sin når legen ikke har noe grunnlag for å gi pasienten det de vil ha, er ikke klagegrunn. Hvis ts ikke har hatt med seg noe dokumentasjon til legen har jo ikke denne noe å gå ut ifra heller. Og så er det faktisk ikke rent få pasienter som lyger om tidligere sykdom og behandling for å forsøke å få det som de vil. Noen gjør det bevisst for å oppnå sykemelding, henvisning eller få resept, noen mer ubevisst fordi de ikke helt har forstått det som er blitt dem fortalt tidligere. Derfor er det viktig å overføre ny journal til ny lege, eller i det minste får en dokumentasjon på diagnoser, behandling og medisiner. Ts sier selv at hun har flere diagnoser, da er jo dette enda viktigere å følge opp, men det er altså et ansvar pasienten må ta så lenge de ikke er umyndiggjort. Så å klage til fylkeslegen fordi du ikke har fått henvisning, uten å gi legen korrekt dokumentasjon, vil neppe føre noe sted. Vil du gi legen beskjed om at du føler deg dårlig behandlet, skriv et brev om at du ikke syns dette var greit og send det til legekontoret. Mange bør heller lære seg å si fra til den det gjelder enn å melde masse instanser som aldri tar saken videre, og der den det gjelder gjerne ikke får tilbakemelding i det hele tatt. Anonymkode: 2cc02...b97 1
himmeloghav Skrevet 28. februar 2016 #22 Skrevet 28. februar 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde akkurat fått meg fastlege etter vi flyttet, og dro dit for å få henvisning til psykolog (dps). Hadde gått hos dps på mitt forrige bosted så skulle fortsette hit jeg flyttet. Hos dps på mitt forrige bosted fikk jeg prioritert helsehjelp. Jeg har både medfødte diagnoser, og en del psykiske diagnoser. Denne nye fastlegen som ikke kjente meg fra før ville ikke henvise meg til DPS. Hun mente at de kun prioriterte narkomane. Hun så på meg og sa: sånn jeg ser det er du ikke syk nok. Jeg ble ganske sjokkert og svarte at jeg tror da det.. Da sa hun: du kan hevde dette så mye du vil, men jeg er ikke enig. Hun skrev en linje eller to i henvisningen til dps, og dette førte til avslag på hjelp. Byttet fastlege med en gang, og fikk kort tid etter psykolog hos dps. Men dette irriterer meg enda. Jeg tenker mye på det selv om det er flere måneder siden, og jeg er skikkelig sint. Får mange tanker som "kanskje jeg ikke er syk nok og tar opp plass" osv. Vil at denne legen skal vite at dette ikke var ok. På grunn av henne måtte jeg vente enda lenger på hjelp .. Anonymkode: 72e4a...4d6 Jeg ville gitt tilbakemelding til legesenteret. Du kan også gi tilbakemelding på legelisten.no.
Gjest Blomsterert Skrevet 28. februar 2016 #23 Skrevet 28. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klager vuderes individuelt, dvs hvis ts klager så vurderes hennes klage ut fra det som skjedde i hennes tilfelle og ikke hva som evt har kommet av klager på legen tidligere. Det samles ikke opp i en bunke der det gis reaksjon når ti pasienter har klagt på det samme. Selv om legen skal oppføres seg proft og være imøtekommende og lytte til pasienten, så er ikke pasienten helt uten ansvar for egen helse og medvirkning heller. I dette tilfellet burde jo ts hatt med dokumentasjon på diagnoser og behov for behandling når hun kom til legen, ikke bare forventet at hennes ord skulle være nok til å skrive en ny henvisning (som tidligere nevnt er det faktisk dps sitt ansvar å overføre pasienten). Det er mange som tror at det å ikke få viljen sin er klagegrunn hos lege og det er det ikke. Å ikke få rett behandling, bli hørt eller føle seg ivaretatt er selvfølgelig en grunn til å si fra, men å ikke får viljen sin når legen ikke har noe grunnlag for å gi pasienten det de vil ha, er ikke klagegrunn. Hvis ts ikke har hatt med seg noe dokumentasjon til legen har jo ikke denne noe å gå ut ifra heller. Og så er det faktisk ikke rent få pasienter som lyger om tidligere sykdom og behandling for å forsøke å få det som de vil. Noen gjør det bevisst for å oppnå sykemelding, henvisning eller få resept, noen mer ubevisst fordi de ikke helt har forstått det som er blitt dem fortalt tidligere. Derfor er det viktig å overføre ny journal til ny lege, eller i det minste får en dokumentasjon på diagnoser, behandling og medisiner. Ts sier selv at hun har flere diagnoser, da er jo dette enda viktigere å følge opp, men det er altså et ansvar pasienten må ta så lenge de ikke er umyndiggjort. Så å klage til fylkeslegen fordi du ikke har fått henvisning, uten å gi legen korrekt dokumentasjon, vil neppe føre noe sted. Vil du gi legen beskjed om at du føler deg dårlig behandlet, skriv et brev om at du ikke syns dette var greit og send det til legekontoret. Mange bør heller lære seg å si fra til den det gjelder enn å melde masse instanser som aldri tar saken videre, og der den det gjelder gjerne ikke får tilbakemelding i det hele tatt. Anonymkode: 2cc02...b97 Du svarte ikke på spørsmålet mitt? Om en lege får x antall klager,så får det ingen konsekvens? Og apropos å selv si fra. Det må du forstå ikke er lett når feks psykiske lidelser er i bildet. Om legen er mistenkelig,så skal vedkommende stille spørsmål,og be om flere opplysninger. Ikke gi uttrykk for det på nevnte måte.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #24 Skrevet 28. februar 2016 TS: Dette er riktig instans for å få veiledning om, og hjelp til å klage: https://helsenorge.no/pasient-og-brukerombudet Her får du informasjon som er riktig. Når det er sagt, så får du ikke medhold i denne klagen. Anonymkode: ea70c...e63
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #25 Skrevet 28. februar 2016 16 minutter siden, Blomsterert skrev: Du svarte ikke på spørsmålet mitt? Om en lege får x antall klager,så får det ingen konsekvens? Jeg har svart deg på spørsmålet ditt to ganger, lær deg å lese (evt google) før du spør om det samme igjen og igjen. NEI det er ikke ANTALLET klager som bestemmer reaksjoner mot legen, det er DEN ENKELTE klagen som evt gir en konsekvens. Som nevnt (og forklart) tidligere er mange klager helt ubegrunnet, detfor er det ikke totalen som avgjør men den enekelte saken der det evt er gjort feil. Anonymkode: 2cc02...b97
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #26 Skrevet 28. februar 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde akkurat fått meg fastlege etter vi flyttet, og dro dit for å få henvisning til psykolog (dps). Hadde gått hos dps på mitt forrige bosted så skulle fortsette hit jeg flyttet. Hos dps på mitt forrige bosted fikk jeg prioritert helsehjelp. Jeg har både medfødte diagnoser, og en del psykiske diagnoser. Denne nye fastlegen som ikke kjente meg fra før ville ikke henvise meg til DPS. Hun mente at de kun prioriterte narkomane. Hun så på meg og sa: sånn jeg ser det er du ikke syk nok. Jeg ble ganske sjokkert og svarte at jeg tror da det.. Da sa hun: du kan hevde dette så mye du vil, men jeg er ikke enig. Hun skrev en linje eller to i henvisningen til dps, og dette førte til avslag på hjelp. Byttet fastlege med en gang, og fikk kort tid etter psykolog hos dps. Men dette irriterer meg enda. Jeg tenker mye på det selv om det er flere måneder siden, og jeg er skikkelig sint. Får mange tanker som "kanskje jeg ikke er syk nok og tar opp plass" osv. Vil at denne legen skal vite at dette ikke var ok. På grunn av henne måtte jeg vente enda lenger på hjelp .. Anonymkode: 72e4a...4d6 Opplevde akkurat det samme, også ved flytting noen måneder tilbake. Trengte å fortsette til psykolog, men fikk beskjed av fastlegen om å oppsøke student-tjenester istedet. De har ikke det tilbudet jeg trenger, som er behandling over tid, noe ikke studenttjenestene tilbyr. Skiftet fastlege etter oppfordring fra min tidligere psykolog og andre. Fikk raskt henvisning videre. Ser ikke poenget med å gå og irritere seg mer over dette, det er psykologen du skal gå til som får avgjøre om du trenger behandling eller ikke. Ikke bekymre deg mer over det. Du har rett på hjelp. Anonymkode: 21055...675 1
Gjest Blomsterert Skrevet 28. februar 2016 #27 Skrevet 28. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har svart deg på spørsmålet ditt to ganger, lær deg å lese (evt google) før du spør om det samme igjen og igjen. NEI det er ikke ANTALLET klager som bestemmer reaksjoner mot legen, det er DEN ENKELTE klagen som evt gir en konsekvens. Som nevnt (og forklart) tidligere er mange klager helt ubegrunnet, detfor er det ikke totalen som avgjør men den enekelte saken der det evt er gjort feil. Anonymkode: 2cc02...b97 Jeg skjønner da vel at ubegrunnede klager ikke blir vektlagt. Men det var ikke det jeg mente. Men ok. Jeg skjønte Iallefall hva du tenkte nå. Mulig jeg ikke leste nøye nok ista.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå