AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #1 Skrevet 28. februar 2016 Hadde akkurat fått meg fastlege etter vi flyttet, og dro dit for å få henvisning til psykolog (dps). Hadde gått hos dps på mitt forrige bosted så skulle fortsette hit jeg flyttet. Hos dps på mitt forrige bosted fikk jeg prioritert helsehjelp. Jeg har både medfødte diagnoser, og en del psykiske diagnoser. Denne nye fastlegen som ikke kjente meg fra før ville ikke henvise meg til DPS. Hun mente at de kun prioriterte narkomane. Hun så på meg og sa: sånn jeg ser det er du ikke syk nok. Jeg ble ganske sjokkert og svarte at jeg tror da det.. Da sa hun: du kan hevde dette så mye du vil, men jeg er ikke enig. Hun skrev en linje eller to i henvisningen til dps, og dette førte til avslag på hjelp. Byttet fastlege med en gang, og fikk kort tid etter psykolog hos dps. Men dette irriterer meg enda. Jeg tenker mye på det selv om det er flere måneder siden, og jeg er skikkelig sint. Får mange tanker som "kanskje jeg ikke er syk nok og tar opp plass" osv. Vil at denne legen skal vite at dette ikke var ok. På grunn av henne måtte jeg vente enda lenger på hjelp .. Anonymkode: 72e4a...4d6
Gjest Blomsterert Skrevet 28. februar 2016 #2 Skrevet 28. februar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde akkurat fått meg fastlege etter vi flyttet, og dro dit for å få henvisning til psykolog (dps). Hadde gått hos dps på mitt forrige bosted så skulle fortsette hit jeg flyttet. Hos dps på mitt forrige bosted fikk jeg prioritert helsehjelp. Jeg har både medfødte diagnoser, og en del psykiske diagnoser. Denne nye fastlegen som ikke kjente meg fra før ville ikke henvise meg til DPS. Hun mente at de kun prioriterte narkomane. Hun så på meg og sa: sånn jeg ser det er du ikke syk nok. Jeg ble ganske sjokkert og svarte at jeg tror da det.. Da sa hun: du kan hevde dette så mye du vil, men jeg er ikke enig. Hun skrev en linje eller to i henvisningen til dps, og dette førte til avslag på hjelp. Byttet fastlege med en gang, og fikk kort tid etter psykolog hos dps. Men dette irriterer meg enda. Jeg tenker mye på det selv om det er flere måneder siden, og jeg er skikkelig sint. Får mange tanker som "kanskje jeg ikke er syk nok og tar opp plass" osv. Vil at denne legen skal vite at dette ikke var ok. På grunn av henne måtte jeg vente enda lenger på hjelp .. Anonymkode: 72e4a...4d6 Jeg støtter deg fullt ut. Dette var drøyt,og sånt kan medføre store belastninger for visse pasientgrupper. Hos lege skal en få hjelp,ikke bli mistenkeliggjort eller motarbeidet. Du kan rapportere til Kommunelegen eller Fylkeslegen. Det er faktisk viktig at slikt blir rapportert! Bra du fikk ny lege og psykolog!
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #3 Skrevet 28. februar 2016 Tips til neste gang du må bytte behandlingssted: få dps du går hos til å henvise deg til nytt dps. Uansett kan dps'en din skrive et notat til ny fastlege om tilstanden, dette kan igjen brukes i ny henvisning av fastlegen. Dessverre finnes det mange fastleger som opptrer som den du ønsker å melde. Usikker på om du oppnår mye ved å sende inn en klage ikke akkurat denne saken, om du ikke er veldig alvorlig syk. Anonymkode: c243f...96a 3
Gundel Gaukeley Skrevet 28. februar 2016 #4 Skrevet 28. februar 2016 Det du ihvertfall kan gjøre er å skrive noen ord her: www.legelisten.no . 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #5 Skrevet 28. februar 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde akkurat fått meg fastlege etter vi flyttet, og dro dit for å få henvisning til psykolog (dps). Hadde gått hos dps på mitt forrige bosted så skulle fortsette hit jeg flyttet. Hos dps på mitt forrige bosted fikk jeg prioritert helsehjelp. Jeg har både medfødte diagnoser, og en del psykiske diagnoser. Denne nye fastlegen som ikke kjente meg fra før ville ikke henvise meg til DPS. Hun mente at de kun prioriterte narkomane. Hun så på meg og sa: sånn jeg ser det er du ikke syk nok. Jeg ble ganske sjokkert og svarte at jeg tror da det.. Da sa hun: du kan hevde dette så mye du vil, men jeg er ikke enig. Hun skrev en linje eller to i henvisningen til dps, og dette førte til avslag på hjelp. Byttet fastlege med en gang, og fikk kort tid etter psykolog hos dps. Men dette irriterer meg enda. Jeg tenker mye på det selv om det er flere måneder siden, og jeg er skikkelig sint. Får mange tanker som "kanskje jeg ikke er syk nok og tar opp plass" osv. Vil at denne legen skal vite at dette ikke var ok. På grunn av henne måtte jeg vente enda lenger på hjelp .. Anonymkode: 72e4a...4d6 Legg saken bak deg, og bli ferdig med den. Å klage på dette vil ikke føre til noe som helst reaksjon el. Fra Helsetilsynet. Når du ikke ovwrfører journal eller har med deg epikrise fra DPS så kan du ikke forvente at en lege er :synsk: Det er også helt uvanlig at en DPS avslutter ved flytting og ber deg gå til ny fastlege for å få en ny henvisning til en ny DPS. Det du kan klagee på er at du ikke fikk en overføring ved flytting fra den gamle DPSen og til den nye der du flyttet til. For det er der feilen ligger. Men siden du har ordnet opp selv og har kommet til, vil heller ikke en slik klage føre til noe hos Helsetilsynet. De er ekstremt streng og har strenge kriterier for å,påpeke feil eller uforsvarlig behandling, bare så du vet det. Anonymkode: 37339...282 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #6 Skrevet 28. februar 2016 Jeg får heller ikke henvising til psykolog i denne kommunene. Det er dog ikke fastlegens feil, psykologene har inntaktsstopp Anonymkode: 3e5f6...763
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #7 Skrevet 28. februar 2016 Her er det jo ikke fastlegen som har gjort feil, men dps som ikke overførte deg til ny dps. Og skal du dukke opp h os en ny fastlege med krav om "skal ha", så bør du ha med gammel journal eller skriv som bekrefter behovet. Anonymkode: 2cc02...b97 3
Gjest Blomsterert Skrevet 28. februar 2016 #8 Skrevet 28. februar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Legg saken bak deg, og bli ferdig med den. Å klage på dette vil ikke føre til noe som helst reaksjon el. Fra Helsetilsynet. Når du ikke ovwrfører journal eller har med deg epikrise fra DPS så kan du ikke forvente at en lege er :synsk: Det er også helt uvanlig at en DPS avslutter ved flytting og ber deg gå til ny fastlege for å få en ny henvisning til en ny DPS. Det du kan klagee på er at du ikke fikk en overføring ved flytting fra den gamle DPSen og til den nye der du flyttet til. For det er der feilen ligger. Men siden du har ordnet opp selv og har kommet til, vil heller ikke en slik klage føre til noe hos Helsetilsynet. De er ekstremt streng og har strenge kriterier for å,påpeke feil eller uforsvarlig behandling, bare så du vet det. Anonymkode: 37339...282 Det kan virke som en bagatell for noen,men en lege skal ikke uttale seg sånn første gang h*n møter en pasient med en slik historie. Leger skal være imøtekommende,og er de skeptiske skal de stille spørsmål. Eventuellt be om flere opplysninger,og hvordan pasienten går fram for å innhente dem. Å klage fører fram. Det er fryktelig dumt å ikke tro det,og så bare "legge det bak seg". Ikke at en klage trenger å ha noe å si,men om en lege får flere så blir det konsekvenser.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #9 Skrevet 28. februar 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: 3 minutter siden, Blomsterert skrev: Det kan virke som en bagatell for noen,men en lege skal ikke uttale seg sånn første gang h*n møter en pasient med en slik historie. Leger skal være imøtekommende,og er de skeptiske skal de stille spørsmål. Eventuellt be om flere opplysninger,og hvordan pasienten går fram for å innhente dem. Å klage fører fram. Det er fryktelig dumt å ikke tro det,og så bare "legge det bak seg". Ikke at en klage trenger å ha noe å si,men om en lege får flere så blir det konsekvenser. Siteringen fungerer dårlig i denne tråden! Jeg vet ikke hvilken bakgrunn du har for å uttale deg som du gjør? Jeg vet heller ikke hvilken erfaring og kunnskap du har om lov og praksis knyttet til lege/pasient/Helsetilsynets lovverk? Men jeg fastholder min uttalelse om at ts bør komme seg videre i livetmog ikke bruke tid på en slik klage. Nåde fordi her vil bli ord mot ord, og legens journalføring av pasientkontakten. I tillegg opplyser ts i HI at hun har diverse diagnoser. Hvordan har hun oppfattet sotuasjonen og hvordan har legenmoppfattet situasjonen? Det er det essensielle. Jeg tror ikke ts på noen måte vil vinne frem med en klage her. Hvorfor klage for å klage? En klage må i tillegg fremlegges skriftlig. Anonymkode: 37339...282 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #10 Skrevet 28. februar 2016 1 time siden, Blomsterert skrev: Å klage fører fram. Det er fryktelig dumt å ikke tro det,og så bare "legge det bak seg". Ikke at en klage trenger å ha noe å si,men om en lege får flere så blir det konsekvenser. Tror du har misforstått hvordan klagegangen fungerer. Hver klage blir behandlet individuelt, det er ikke slik at det legges i en bunke og så når legen har fått x antall klager å skommer det en reaksjon. Det er eventuelle feil som avgjør en reaksjon, ikke mengden. Anonymkode: 2cc02...b97
Gjest Blomsterert Skrevet 28. februar 2016 #11 Skrevet 28. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du har misforstått hvordan klagegangen fungerer. Hver klage blir behandlet individuelt, det er ikke slik at det legges i en bunke og så når legen har fått x antall klager å skommer det en reaksjon. Det er eventuelle feil som avgjør en reaksjon, ikke mengden. Anonymkode: 2cc02...b97 Hva mener du nå egentlig? Tenker du at om en lege får et høyt antall klager for utilbørlig oppførsel så vil det ikke få konsekvenser?? Jeg skjønner ikke hva du tenker her?
Fiberhusk Skrevet 28. februar 2016 #12 Skrevet 28. februar 2016 Komme seg videre? Ja TS burde nok det, og har vel det også. Men klage burde du absolutt! Det hadde jeg gjort. Uansett om det fører videre eller ei til å begynne med, så vil det legge seg i bunken med klager på denne legen. Og det er det verdt! 1
Gjest Coolaid Skrevet 28. februar 2016 #13 Skrevet 28. februar 2016 (endret) 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde akkurat fått meg fastlege etter vi flyttet, og dro dit for å få henvisning til psykolog (dps). Hadde gått hos dps på mitt forrige bosted så skulle fortsette hit jeg flyttet. Hos dps på mitt forrige bosted fikk jeg prioritert helsehjelp. Jeg har både medfødte diagnoser, og en del psykiske diagnoser. Denne nye fastlegen som ikke kjente meg fra før ville ikke henvise meg til DPS. Hun mente at de kun prioriterte narkomane. Hun så på meg og sa: sånn jeg ser det er du ikke syk nok. Jeg ble ganske sjokkert og svarte at jeg tror da det.. Da sa hun: du kan hevde dette så mye du vil, men jeg er ikke enig. Hun skrev en linje eller to i henvisningen til dps, og dette førte til avslag på hjelp. Byttet fastlege med en gang, og fikk kort tid etter psykolog hos dps. Men dette irriterer meg enda. Jeg tenker mye på det selv om det er flere måneder siden, og jeg er skikkelig sint. Får mange tanker som "kanskje jeg ikke er syk nok og tar opp plass" osv. Vil at denne legen skal vite at dette ikke var ok. På grunn av henne måtte jeg vente enda lenger på hjelp .. Anonymkode: 72e4a...4d6 Du kan jo rapportere henne til kommunelegen og skrive i klagen din at legens uenighet og måten vedkommende skrev henvisningpå, førte til at du fikk avslag, og dermed ble nektet nødvendig helsehjelp som du har rett på. Du har også unødvendig ventet lenge på den nødvendige helsehjelpen som et resultat av legens arbeid. Du har gode argumenter her. Dersom det irrriterer deg fortsatt så er det viktig og rett av deg å si ifra. Uansett resultat, så vil legen mest sannsynlig tenke litt over situasjonen og kanskje opptre annerledes neste gang. Endret 28. februar 2016 av Coolaid
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #14 Skrevet 28. februar 2016 1 minutt siden, Coolaid skrev: Du kan jo rapportere henne til kommunelegen og skrive i klagen din at legens uenighet og måten vedkommende skrev henvisning førte til at du fikk avslag, og dermed ble nektet nødvendig helsehjelp som du har rett på. Dersom det irrriterer deg fortsatt så er det viktig og rett av deg å si ifra. Uansett resultat, så vil legen mest sannsynlig tenke litt over situasjonen og kanskje opptre annerledes neste gang. Kommunelegen har ingen som helst innytelse eller interesse i å få en slik skrivelse. Denne tråden blir bare mer og mer dum i sine innlegg. Er folk helt på bærtur mht hvordan systemet fungerer? Anonymkode: 37339...282
Gjest Blomsterert Skrevet 28. februar 2016 #15 Skrevet 28. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommunelegen har ingen som helst innytelse eller interesse i å få en slik skrivelse. Denne tråden blir bare mer og mer dum i sine innlegg. Er folk helt på bærtur mht hvordan systemet fungerer? Anonymkode: 37339...282 Du får utdype og forklare de "uvitende"da? :-)
Gjest Coolaid Skrevet 28. februar 2016 #16 Skrevet 28. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Kommunelegen har ingen som helst innytelse eller interesse i å få en slik skrivelse. Denne tråden blir bare mer og mer dum i sine innlegg. Er folk helt på bærtur mht hvordan systemet fungerer? Anonymkode: 37339...282 Vet ikke hvor man sender klager til, tok sikkert feil. Det er ikke det som er poenget her... men du kan velge å være en bedreviter. Ts har forklart en problemstilling og føler seg dårlig behandlet av sin tidligere fastlege. Så spør hun hva vi syns. Vi trenger ikke belæring i tråden, alle kan google. På bærtur er man om man ikke har forstått problemstillingen. Forøvrig, det er ikke kommunelegen som skal ha interesse av noe som helst. Det er pasientrettigheter vi snakker om her.
Gjest Coolaid Skrevet 28. februar 2016 #17 Skrevet 28. februar 2016 2 minutter siden, Blomsterert skrev: Du får utdype og forklare de "uvitende"da? :-) Vær så snill, ikke be om det. Det blir bare kjedelig. (Alle kan forresten google...)
Gjest Blomsterert Skrevet 28. februar 2016 #18 Skrevet 28. februar 2016 (endret) 5 minutter siden, Coolaid skrev: Vær så snill, ikke be om det. Det blir bare kjedelig. (Alle kan forresten google...) Endret 28. februar 2016 av Blomsterert
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #19 Skrevet 28. februar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommunelegen har ingen som helst innytelse eller interesse i å få en slik skrivelse. Denne tråden blir bare mer og mer dum i sine innlegg. Er folk helt på bærtur mht hvordan systemet fungerer? Anonymkode: 37339...282 For helsevesenet er jo det enkleste systemet i verden å sette seg inn i, sant? Anonymkode: 21276...776 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2016 #20 Skrevet 28. februar 2016 Legen min brukte 4 år på å gi meg diagnose selv om symptomene var veldig tydelige. Å få beskjed om at man har hjernesvulst etter å ha gått inn og ut hos legen i så mange år var et stort sjokk. I fire år gikk jeg rundt å trodde at jeg var paranoid siden legen kalte alle symptomene stressrelaterte. Jeg valgte å ikke å rapportere, var ingen vits i følge mange. Hadde dett skjedd i USA hadde legen blitt saksøkt. Anonymkode: eab0e...63a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå