Aircondition Skrevet 27. februar 2016 #1 Del Skrevet 27. februar 2016 Det begynte i går ettermiddag. Femåringen fikk plutselig panikk når hun skulle svelge maten sin, sa at hun ikke fikk puste. Hun fikk naturligvis puste, men hun sa st maten måtte opp igjen hvis ikke satt den seg fast. Jeg spurte om hun ble kvalm, hun visste ikke. Hun begynte å produsere mye spytt og måtte svelge unna, jeg sa at hun mest sannsynlig kom til å spy. Hun ble redd, for det var så ekkelt i halsen, hun turte ikke. Når hun lå gikk det greit, så snart hun reiste seg ble hun kvalm. Så jeg trodde det var omgangssyka som kom. Hun spydde ikke, ble fin i formen, og var klar for frokost idag - men det gikk ikke. Hun har prøvd å spise flere ganger til nå, hun har så lyst på mat, men tør ikke.. Jeg prøvde å gi henne et lite maiskorn men hun måtte spytte det ut igjen. Hun har fått smoothie men frøene i bærene ble ekle i halsen. Jeg ser ingenting i nedi halsen og hun er ikke hoven i kjertlene (under kjeven, ved halsen. Vet ikke hva det heter) eller mandlene, og ikke noe tegn til sår hals ut fra det hun beskriver. Hun peker midt på spiserøret og sier at det er noe inni der.. Hun har ikke vondt utenom og ikke når hun drikker. Hva kan dette være? hun blir oppriktig redd når hun skal svelge, og tør ikke spise. Og hun er egentlig veldig glad i mat.. Får i henne yoghurt og hjemmelaget smoothie, så jeg vet at hun får i seg næring i hvert fall. Jeg vil ha henne undersøkt av lege, men jeg er usikker på om jeg skal kontakte legevakta. Det er ikke akutt, men jeg føler meg ikke helt komfortabel med situasjonen heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #2 Del Skrevet 27. februar 2016 2 minutter siden, Aircondition skrev: Jeg ville kontaktet legevakta. Anonymkode: 1b7f1...3d1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #3 Del Skrevet 27. februar 2016 Ring legevakten og spørr de? Anonymkode: 6ea29...f82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #4 Del Skrevet 27. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville kontaktet legevakta. Anonymkode: 1b7f1...3d1 Absolutt! Anonymkode: aae11...943 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #5 Del Skrevet 27. februar 2016 10 minutter siden, Aircondition skrev: Vær så snill å ring legevakten snart! Det kan være alvorlig og kan gi svært alvorlige følger. Fortell om alle symptomene og alt ditt barn sa, til legevakta og til legen (alt du skrev her i tillegg til evt andre symptomer) Anonymkode: 1b7f1...3d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #6 Del Skrevet 27. februar 2016 Hvordan gikk det? Anonymkode: 2eda2...0de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #7 Del Skrevet 27. februar 2016 Dette er halvakutt. Det kan minne om problemene barn som har vært intuberte og har lagt lenge på respirator får, en psyksik opplevelse avnå bli kvelt når de får noe i eller nær munnen som minner om fornemmelsen når de lå på intubering/pustemaskin. La hun få i seg det hun kan få i seg av næring, vurder henne fortløpende, uten å gjøre et stort nummer av problemet. Og få akutt time hos fastlegen på mandag, om ting går greit frem til da. Anonymkode: 23e01...8c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 27. februar 2016 #8 Del Skrevet 27. februar 2016 Ring legevakten og forklar symptomene, så tar de avgjørelsen for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #9 Del Skrevet 27. februar 2016 Dette minner om noe jeg hadde. Jeg var livredd for å kaste opp, og følte derfor at halsen/svelget hovnet opp. Jeg fikk ofte "pusteproblemer", og slet veldig med å svelge mat. Det stoppet liksom opp, og føltes som om alt skulle komme opp igjen. Etter mange tester fant legene ut at det ikke var noe galt, annet enn psykisk. Jeg hadde angst for å kaste opp. Etterhvert som jeg godtok at det var hodet mitt som prøvde å lure meg, gikk ting mye bedre. Jeg lærte å kontrollere angsten, og lærte meg en pusteteknikk som "åpnet opp" halsen min. Anonymkode: 1bb97...195 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #10 Del Skrevet 11. mars 2016 Den 27.2.2016 at 22.47, AnonymBruker skrev: Dette minner om noe jeg hadde. Jeg var livredd for å kaste opp, og følte derfor at halsen/svelget hovnet opp. Jeg fikk ofte "pusteproblemer", og slet veldig med å svelge mat. Det stoppet liksom opp, og føltes som om alt skulle komme opp igjen. Etter mange tester fant legene ut at det ikke var noe galt, annet enn psykisk. Jeg hadde angst for å kaste opp. Etterhvert som jeg godtok at det var hodet mitt som prøvde å lure meg, gikk ting mye bedre. Jeg lærte å kontrollere angsten, og lærte meg en pusteteknikk som "åpnet opp" halsen min. Anonymkode: 1bb97...195 Så bra at du lærte deg dette. Var det noe du fant ut av selv, eller var det en lege/ annen behandler som fortalte om pusteteknikken? Til TS: Hvordan går det? Anonymkode: 1b7f1...3d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dwight Skrevet 12. mars 2016 #11 Del Skrevet 12. mars 2016 Jeg svelget en bruskork når jeg var liten og hadde lenge angst om å sette ting i halsen. Det kunne være yogurt, poteter, drikke osv. Til slutt måtte vi på røntgen så jeg fikk se den ikke satt fast forsatt, men følelsen satt der lenge Sier som de andre, ta det med legevakten. Det kan være alt mulig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #12 Del Skrevet 12. mars 2016 Den Saturday, February 27, 2016 at 20.08, Aircondition skrev: Det begynte i går ettermiddag. Femåringen fikk plutselig panikk når hun skulle svelge maten sin, sa at hun ikke fikk puste. Hun fikk naturligvis puste, men hun sa st maten måtte opp igjen hvis ikke satt den seg fast. Jeg spurte om hun ble kvalm, hun visste ikke. Hun begynte å produsere mye spytt og måtte svelge unna, jeg sa at hun mest sannsynlig kom til å spy. Hun ble redd, for det var så ekkelt i halsen, hun turte ikke. Når hun lå gikk det greit, så snart hun reiste seg ble hun kvalm. Så jeg trodde det var omgangssyka som kom. Hun spydde ikke, ble fin i formen, og var klar for frokost idag - men det gikk ikke. Hun har prøvd å spise flere ganger til nå, hun har så lyst på mat, men tør ikke.. Jeg prøvde å gi henne et lite maiskorn men hun måtte spytte det ut igjen. Hun har fått smoothie men frøene i bærene ble ekle i halsen. Jeg ser ingenting i nedi halsen og hun er ikke hoven i kjertlene (under kjeven, ved halsen. Vet ikke hva det heter) eller mandlene, og ikke noe tegn til sår hals ut fra det hun beskriver. Hun peker midt på spiserøret og sier at det er noe inni der.. Hun har ikke vondt utenom og ikke når hun drikker. Hva kan dette være? hun blir oppriktig redd når hun skal svelge, og tør ikke spise. Og hun er egentlig veldig glad i mat.. Får i henne yoghurt og hjemmelaget smoothie, så jeg vet at hun får i seg næring i hvert fall. Jeg vil ha henne undersøkt av lege, men jeg er usikker på om jeg skal kontakte legevakta. Det er ikke akutt, men jeg føler meg ikke helt komfortabel med situasjonen heller.. Lurer på hvordan det gikk? Anonymkode: d7d23...780 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #13 Del Skrevet 12. mars 2016 Den 27.2.2016 at 20.08, Aircondition skrev: Går det bra med barnet, @Aircondition ? Anonymkode: 1b7f1...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chiki Skrevet 12. mars 2016 #14 Del Skrevet 12. mars 2016 Jeg gikk med ett fiskebein i halsen før foreldrene mine tok meg til legen. de trodde ikke jeg hadde noe i halsen siden jeg prater, pustet og kunne drikke.... måtte på sykehuset og tett før de måtte operere det ut. Men fikk til slutt tatt det med en lang tang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aircondition Skrevet 19. mars 2016 Forfatter #15 Del Skrevet 19. mars 2016 Gikk fint dette. Hun hadde hatt antydning til sår hals dagen før og hun syns mest sannsynlig det var ekkelt å svelge pga det. Hun sa at når hun først hadde svelget én gang så gikk det bra, da var det ikke ekkelt lenger takk for hjelpen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå