Tomm Skrevet 27. februar 2016 #1 Del Skrevet 27. februar 2016 Hvor mange tar en skikkelig rengjøring av sluk og avløp på badet 2 - 4 ganger pr år? Som aktør i byggebransjen ser jeg at mange glemmer jevnlig renhold av sluk og avløp, dette medfører gjerne større fare for lekkasjer. Vi ser også at håndverkerne som utfører jobbene er for dårlig på å gi kundene sine veiledning/ FDV (Forvaltning, Drift og Vedlikehold) Vært moro å hørt din ærlige mening om på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
44h Skrevet 27. februar 2016 #2 Del Skrevet 27. februar 2016 (endret) Har brukt plumbo når det blir tett. par ganger i vasken. en gang i dusjen. Its easy peazy Endret 27. februar 2016 av 44h Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Servicetekniker Skrevet 27. februar 2016 #3 Del Skrevet 27. februar 2016 Tror det er veldig få mennesker som gjør det desverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DysterPytten Skrevet 27. februar 2016 #4 Del Skrevet 27. februar 2016 Jeg gjør det aldri, men vet samboer tar det på våren/sommeren og før jul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkee Skrevet 27. februar 2016 #5 Del Skrevet 27. februar 2016 Jeg gjør det, om ikke helt regelmessig, så i alle fall flere ganger i året. Er slikt et pes når det blir tett!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fiberhusk Skrevet 27. februar 2016 #6 Del Skrevet 27. februar 2016 SKJØNNER IKKE VITSEN MED CAPS LOCK PÅ OVERSKRIFTEN. VI KAN SE DEG! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 27. februar 2016 #7 Del Skrevet 27. februar 2016 Jeg har aldri gjort det.... men jeg har et svakt minne om at mannen var nedi sluket under dusjen en gang og dro opp noen klaser med hårgjørme og slimete såperester. Det er i så fall bare èn gang på de ti årene vi har bodd i denne boligen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Blue Skrevet 27. februar 2016 #8 Del Skrevet 27. februar 2016 Jeg gjør det gjevnlig, så snart det begynner å renne en anelse saktere ned både i vask og dusj, så tar jeg avløpene. Skrur av vannkrana under vasken, og noen rør videre, renser og vasker og monterer igjen. Dusjen er bare å dra opp og rense. Småekkelt ja, men det går en vane i det også, og ikke minst slippe rørleggerregninger på flerfoldige tusen slipper jeg da. Er du rørlegger TS? Etter som jeg har forstått er plumbo stort nei. Hva med Jif avløpsåpner? Ser de reklamerer for gjevnlig bruk av den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
44h Skrevet 27. februar 2016 #9 Del Skrevet 27. februar 2016 Et øyeblikk siden, Miss Blue skrev: Jeg gjør det gjevnlig, så snart det begynner å renne en anelse saktere ned både i vask og dusj, så tar jeg avløpene. Skrur av vannkrana under vasken, og noen rør videre, renser og vasker og monterer igjen. Dusjen er bare å dra opp og rense. Småekkelt ja, men det går en vane i det også, og ikke minst slippe rørleggerregninger på flerfoldige tusen slipper jeg da. Er du rørlegger TS? Etter som jeg har forstått er plumbo stort nei. Hva med Jif avløpsåpner? Ser de reklamerer for gjevnlig bruk av den. har prøvd begge plumbo er mye bedre å det synker fortere når det først er tett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #10 Del Skrevet 27. februar 2016 51 minutter siden, Tomm skrev: Hvor mange tar en skikkelig rengjøring av sluk og avløp på badet 2 - 4 ganger pr år? Som aktør i byggebransjen ser jeg at mange glemmer jevnlig renhold av sluk og avløp, dette medfører gjerne større fare for lekkasjer. Vi ser også at håndverkerne som utfører jobbene er for dårlig på å gi kundene sine veiledning/ FDV (Forvaltning, Drift og Vedlikehold) Vært moro å hørt din ærlige mening om på dette? Hver eller annen hver sommer fjernes dusjkabinettet og sluken høytrykkssyles, samtidig åpnes vannlåsen under badevaske og høytrykksspyles. Annen hver måned ca. Tømmes enten salmiakk for å løse opp såpe og kroppsfett ned i sluken. Inni mellom brukes Jif avløpsåpner, Sun maskinoppvaskepulver og klorin i steden for salmiakk. Merk, før kg hylekoret kommermpå banen, det går uker mellom hver "behandling" og de ulike kjemikaliene blandes ALDRI. Før behandling fjernes selvsagt løse hår og "gørr". Kjøkkenvasken behandles med klorin. Kummen fylles slik at hele bunnen er dekket, det står noen få minutter før proppen taes ut og det spyles med mengder vann her som på badet. ALDRI problemer med tette rør verken i gammel bolig eller nå i nybygd bolig. Å vente til det renner tregt eller er tett er å vente for lenge. Anonymkode: 17879...3d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 27. februar 2016 #11 Del Skrevet 27. februar 2016 Spørs hva du mener med skikkelig rengjøring, men jeg demonterer og rengjør i alle fall alle vannlåser minst to ganger i året. Bruker også flytende plumbo en gang i året, og skyller ned med rikelige mengder kokende vann. Jeg er absolutt ingen ekspert, men dette med å rense vannlåser er en naturlig del av vedlikeholdet for meg. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt folk klage over at vannet renner for tregt og at de derfor må ringe rørlegger. Når jeg spør om de har sjekket vannlåsen, får jeg enten et "Hæ? Vannlås?" eller et "Kan man gjøre det selv, da?", så det er helt klart et behov for mer informasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevian Skrevet 27. februar 2016 #12 Del Skrevet 27. februar 2016 Jeg jobber i bransjen selv, og ikke engang jeg gjør det oftere enn en gang i året. Nå er ikke mitt sluk det mest utsatte heller da ettersom jeg bor alene, har ikke hår, ingen barn, etc. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 27. februar 2016 #13 Del Skrevet 27. februar 2016 9 minutter siden, Nevian skrev: Jeg jobber i bransjen selv, og ikke engang jeg gjør det oftere enn en gang i året. Nå er ikke mitt sluk det mest utsatte heller da ettersom jeg bor alene, har ikke hår, ingen barn, etc. Jeg plukker store hårballer ut av sluket et par ganger i måneden, og bekymrer meg for at jeg etterhvert kommer til å ende opp med din frisyre Det som ser ut til å tette mest her i huset er faktisk tannkrem. Samme hvor mye jeg skyller så legger det seg i tykke lag innover i røret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sølvrosen Skrevet 27. februar 2016 #14 Del Skrevet 27. februar 2016 Mannen trodde han renset sluket i dusjen flere ganger i året, siden det ble så lett tett. Etter over tre år undersøkte han litt nøyere, og fant ut at det var enda en ting nedi der som kunne tas ut. Under den tingen var det en diger klump med hår og guff. Nå blir sluket i dusjen faktisk renset et par ganger i året. Det burde følge med bruksanvisning til slike ting, så koner kan prøve å finne ut hvorfor mannen ikke klarer å få sluket til å holde seg åpent. Da hadde vi løst problemet for flere år siden. Sluket i vasken blir renset når det begynner å renne tregt, lenge før det blir helt tett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevian Skrevet 27. februar 2016 #15 Del Skrevet 27. februar 2016 4 minutter siden, Antlers skrev: Jeg plukker store hårballer ut av sluket et par ganger i måneden, og bekymrer meg for at jeg etterhvert kommer til å ende opp med din frisyre Det som ser ut til å tette mest her i huset er faktisk tannkrem. Samme hvor mye jeg skyller så legger det seg i tykke lag innover i røret. For ikke å snakke om hvis du skulle komme til å felle geviret i dusjen! Den slags vil helt sikkert skape trøbbel nedi der! Mange har jo et røropplegg hvor avløpet fra vaskemaskin og servant også går inn på sluket via rør i gulvet. Kommer jo mye snacks fra dette utstyret som har gode muligheter til å lage vanskeligheter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomm Skrevet 27. februar 2016 Forfatter #16 Del Skrevet 27. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hver eller annen hver sommer fjernes dusjkabinettet og sluken høytrykkssyles, samtidig åpnes vannlåsen under badevaske og høytrykksspyles. Annen hver måned ca. Tømmes enten salmiakk for å løse opp såpe og kroppsfett ned i sluken. Inni mellom brukes Jif avløpsåpner, Sun maskinoppvaskepulver og klorin i steden for salmiakk. Merk, før kg hylekoret kommermpå banen, det går uker mellom hver "behandling" og de ulike kjemikaliene blandes ALDRI. Før behandling fjernes selvsagt løse hår og "gørr". Kjøkkenvasken behandles med klorin. Kummen fylles slik at hele bunnen er dekket, det står noen få minutter før proppen taes ut og det spyles med mengder vann her som på badet. ALDRI problemer med tette rør verken i gammel bolig eller nå i nybygd bolig. Å vente til det renner tregt eller er tett er å vente for lenge. Anonymkode: 17879...3d1 Takk for godt innlegg, håper mange lærer av dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomm Skrevet 27. februar 2016 Forfatter #17 Del Skrevet 27. februar 2016 4 timer siden, Antlers skrev: Spørs hva du mener med skikkelig rengjøring, men jeg demonterer og rengjør i alle fall alle vannlåser minst to ganger i året. Bruker også flytende plumbo en gang i året, og skyller ned med rikelige mengder kokende vann. Jeg er absolutt ingen ekspert, men dette med å rense vannlåser er en naturlig del av vedlikeholdet for meg. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt folk klage over at vannet renner for tregt og at de derfor må ringe rørlegger. Når jeg spør om de har sjekket vannlåsen, får jeg enten et "Hæ? Vannlås?" eller et "Kan man gjøre det selv, da?", så det er helt klart et behov for mer informasjon. Hæ? Vannlås? har jeg også fått i retur når jeg har nevnt det ja....... Vi "håndverkere" må bruke mer energi på informasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomm Skrevet 27. februar 2016 Forfatter #18 Del Skrevet 27. februar 2016 3 timer siden, Sølvrosen skrev: Mannen trodde han renset sluket i dusjen flere ganger i året, siden det ble så lett tett. Etter over tre år undersøkte han litt nøyere, og fant ut at det var enda en ting nedi der som kunne tas ut. Under den tingen var det en diger klump med hår og guff. Nå blir sluket i dusjen faktisk renset et par ganger i året. Det burde følge med bruksanvisning til slike ting, så koner kan prøve å finne ut hvorfor mannen ikke klarer å få sluket til å holde seg åpent. Da hadde vi løst problemet for flere år siden. Sluket i vasken blir renset når det begynner å renne tregt, lenge før det blir helt tett. Hehe... Faktisk veldig sant, vi mannfolk er ikke så veldig god på å lese bruksanvisninger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tomm Skrevet 27. februar 2016 Forfatter #19 Del Skrevet 27. februar 2016 4 timer siden, Fiberhusk skrev: SKJØNNER IKKE VITSEN MED CAPS LOCK PÅ OVERSKRIFTEN. VI KAN SE DEG! CAPS LOCK.......HVORFOR IKKE.....? JEG ELSKER CAPS LOCK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pikeliten Skrevet 1. mars 2016 #20 Del Skrevet 1. mars 2016 Den 2/27/2016 at 14.53, Tomm skrev: Hvor mange tar en skikkelig rengjøring av sluk og avløp på badet 2 - 4 ganger pr år? Som aktør i byggebransjen ser jeg at mange glemmer jevnlig renhold av sluk og avløp, dette medfører gjerne større fare for lekkasjer. Vi ser også at håndverkerne som utfører jobbene er for dårlig på å gi kundene sine veiledning/ FDV (Forvaltning, Drift og Vedlikehold) Vært moro å hørt din ærlige mening om på dette? En til to ganger i året. Renner ikke tregt og kjenner ingen lukt, men greit å ta en rensk innimellom. Det burde fulgt med en liten bruksanvisning til både dusj og vask med tanke på rengjøring og vedlikehold. Tror tilnærmet ingen av mine venninner vet hva vannlås er og ingen av dem tør i alle fall å åpne denne for en liten vask og skyll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå