Gjest Raindrops Skrevet 27. februar 2016 #21 Del Skrevet 27. februar 2016 2 minutter siden, Maleficenta skrev: Er det bare jeg som føler på meg at dette er en form for mobbing eller utfrysning av ts på en måte? Nei, jeg synes også det høres rart ut. Virker mer som om de har problemet med TS av en eller annen grunn enn at TS faktisk et spydig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomsterert Skrevet 27. februar 2016 #22 Del Skrevet 27. februar 2016 5 minutter siden, Raindrops skrev: Merkelig. Jeg opplever nå og da at tonefallet mitt oppfattes feil eller kommuniserer ting jeg ikke mener. F.eks. at jeg oppfattes mer brysk enn jeg føler meg, har også blitt tatt for å være sarkastisk flere ganger når jeg har vært helt oppriktig. Trodde ikke det var spesielt unormalt. Må legge til at det aldri har skapt situasjoner som TS beskriver. Det blir eventuelt bare en liten misforståelse der og da, som vi lett ordner opp i. Joda,men det kan være usikkerhet. Akkurat som en ser bort,eller en vrir hendene. En blir jo usikker iblant,av en eller den andre grunnen. Men en har ikke stadig enn annet tonefall enn hva budskapet er verbalt. Da benekter en følelser,og sier de stadig har "feil"tonefall. Ofte avsløres mangel på oppriktighet sånn. Men jo,det kan skje. Men ikke sånn at det stadig blir feil på ett bestemt område. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #23 Del Skrevet 27. februar 2016 Ang. det at de gikk til sjefen med det fremfor å komme til meg har nok å gjøre med turnusarbeidet; begge kollegaene det er snakk om er, stort sett, på et annet skift enn jeg er. Derfor møter jeg dem kun i forbifarten og altså litt vanskelig å snakke på tomannshånd. Men jeg håper virkelig det ikke er snakk om noen utfrysning/mobbing:\ Jeg har opplevd mye mobbing i skolesammenheng, og tenkte at nå var jeg ferdig med det... Har lyst å høre med dem på mitt skift om de har opplevd meg likens, uten å si noe om hvilke av kollegaene mine det er snakk om. Men da er jeg redd for at folk skal begynne å spekulere i vilden sky og skape mer konflikt:\ Anonymkode: c476f...7e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 27. februar 2016 #24 Del Skrevet 27. februar 2016 1 minutt siden, Blomsterert skrev: Joda,men det kan være usikkerhet. Akkurat som en ser bort,eller en vrir hendene. En blir jo usikker iblant,av en eller den andre grunnen. Men en har ikke stadig enn annet tonefall enn hva budskapet er verbalt. Da benekter en følelser,og sier de stadig har "feil"tonefall. Ofte avsløres mangel på oppriktighet sånn. Men jo,det kan skje. Men ikke sånn at det stadig blir feil på ett bestemt område. Jeg synes fortsatt dette høres rart ut, og fremstiller kommunikasjon som vesentlig mer ukomplisert enn det egentlig er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #25 Del Skrevet 27. februar 2016 Men uansett hvordan du sa det, om du er spydig eller ikke, er det ikke UTROLIG at de tar det opp med leder? *Sytede*: " X sa Velkommen tilbake på en spydig måte!" Og lederen tar det så på alvor, og tar det opp med deg?! Eller fortalte sjefen din det som en kuriositet han/hun ville du skulle vite? Ikke akkurat en personalsak det der, men noen er jo alltid vanskelige (og det høres ikke ut som det er deg). Anonymkode: 9f950...b4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomsterert Skrevet 27. februar 2016 #26 Del Skrevet 27. februar 2016 4 minutter siden, Raindrops skrev: Jeg synes fortsatt dette høres rart ut, og fremstiller kommunikasjon som vesentlig mer ukomplisert enn det egentlig er. Ok. Det er ikke uten grunn at en bruker uttrykket "du kan si alt. Det er måten du sier det på som er viktig". Greit å være bevisst på det da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordelia Skrevet 27. februar 2016 #27 Del Skrevet 27. februar 2016 (endret) Det første jeg tenker er at det er utrolig feigt å ikke ta dette opp med deg ansikt til ansikt, før en går og sladrer til sjefen. Endret 27. februar 2016 av Cordelia skrivefeil 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2016 #28 Del Skrevet 27. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Men uansett hvordan du sa det, om du er spydig eller ikke, er det ikke UTROLIG at de tar det opp med leder? *Sytede*: " X sa Velkommen tilbake på en spydig måte!" Og lederen tar det så på alvor, og tar det opp med deg?! Eller fortalte sjefen din det som en kuriositet han/hun ville du skulle vite? Ikke akkurat en personalsak det der, men noen er jo alltid vanskelige (og det høres ikke ut som det er deg). Anonymkode: 9f950...b4c Jeg vet jo ikke nøyaktig hvordan de ordla seg til leder, om de kun la frem sin egen tolkning av hva jeg sa, eller om de faktisk ordrett fortalte hva jeg sa, så har jo kanskje leder misforstått? For nå ble jeg usikker på om jeg fortalte hva jeg ordrett sa for noe. Anonymkode: c476f...7e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 28. februar 2016 #29 Del Skrevet 28. februar 2016 5 timer siden, Blomsterert skrev: Ok. Det er ikke uten grunn at en bruker uttrykket "du kan si alt. Det er måten du sier det på som er viktig". Greit å være bevisst på det da. No shit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 28. februar 2016 #30 Del Skrevet 28. februar 2016 En er ganske vrang om en blir fornærmet av et "kjør forsiktig", altså. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bossa Nova Skrevet 28. februar 2016 #31 Del Skrevet 28. februar 2016 Du får si til denne lederen at du mente å være høflig, og når du blir misforstått på denne måten så føler du deg utenfor. Dette er svært ubehagelig for deg fordi du har blitt mobbet og utfryst før. Hvis lederen har et snev av empati, så kommer h*n frem til en god løsning. Her er det snakk om at de må ta hensyn til deg også, ikke bare de andre. Du er også en del av fellesskapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melatonin Skrevet 28. februar 2016 #32 Del Skrevet 28. februar 2016 Hvis dette hadde vært meg og jeg ble beskyldt for å være spydig når det overhodet ikke er ment slik hadde jeg tatt det opp på et avdelings møte. Jeg vet at mange ikke ville ha følt der hadde vært komfortabelt og ikke turt. Men jeg hadde sagt at jeg viste at noen mistolket min måte å snakke på/ tonefall og at jeg aldri mener å være spydig mot kolegaer, så enten så er det oppklart eller hvis det er noe mer som ligger I bunnen så får folk være ærlig og komme til meg for å ordne opp. Det spørs hvor tøff man tør å være, nå har jeg vært på min arbeidsplass så lenge så jeg tør å reise meg og slå i bordet hvis jeg må. Og dette hadde jeg følt skikkelig urettferdig hvis jeg var ts. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poserose Skrevet 29. februar 2016 #33 Del Skrevet 29. februar 2016 Den 27.2.2016 at 1.19, Blomsterert skrev: Hyggelige ting blir ikke sagt i spydig tonefall eller sarkastisk. Det er helt umulig. Tror du bør jobbe litt med selvinnsikt. For du kan ikke være så uvitende at du ikke skjønner tonefallet ditt så mye at andre må si det til deg. Jeg tenker at du er spydig og sarkastisk,men må unnskylde det,og ikke tonefallet,når folk sier fra. Eller kanskje du må jobbe litt med å forstå at det finnes en verden rundt deg? Alle er ikke som deg. Jeg kan si at noen har laget god mat, hvis du legger på et sarkastisk tonefall der blir jo det åpenbart hørt som at maten ikke var god. "godt med tykk saus" = "sausen var alt for tykk" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #34 Del Skrevet 29. februar 2016 Den 27.2.2016 at 23.33, AnonymBruker skrev: Men uansett hvordan du sa det, om du er spydig eller ikke, er det ikke UTROLIG at de tar det opp med leder? *Sytede*: " X sa Velkommen tilbake på en spydig måte!" Og lederen tar det så på alvor, og tar det opp med deg?! Eller fortalte sjefen din det som en kuriositet han/hun ville du skulle vite? Ikke akkurat en personalsak det der, men noen er jo alltid vanskelige (og det høres ikke ut som det er deg). Anonymkode: 9f950...b4c min tanke og! Spesielt når du hører at de ikke engang jobber i sammen,men kun møtes i forbi kanten ved skift av turnusen.. Hei og hade type ting. TS slutt å snakk til de. ikke se hei hade ingenting. Tar sjefen opp med deg at de reagere på at du ikke snakker til dem,går du videre med saken(e) Anonymkode: 209f6...a34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #35 Del Skrevet 29. februar 2016 Den 28.2.2016 at 9.50, Bossa Nova skrev: Du får si til denne lederen at du mente å være høflig, og når du blir misforstått på denne måten så føler du deg utenfor. Dette er svært ubehagelig for deg fordi du har blitt mobbet og utfryst før. Hvis lederen har et snev av empati, så kommer h*n frem til en god løsning. Her er det snakk om at de må ta hensyn til deg også, ikke bare de andre. Du er også en del av fellesskapet. enig Anonymkode: 209f6...a34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2016 #36 Del Skrevet 2. mars 2016 Den 26.02.2016 at 0.44, AnonymBruker skrev: Jeg merket ikke noe sånn umiddelbart på kollegaene mine, men de hadde snakket med leder som så snakket med meg. Jeg måtte spørre om dette var noe som hadde pågått lenge, at jeg opplevdes spydig, at de bare ikke hadde sagt noe før nå(vært der ca. 8mnd.). Men det var det ikke, dette var noe som hadde startet nylig, som om jeg plutselig hadde endret tonefall f.eks. At jeg ba noen kjøre forsiktig hadde blitt tolket som at jeg antydet at de var dårlige sjåfører, og "velkommen tilbake" som om jeg mente de ikke hadde behov for sykemelding(derav "overfortolkning," at de legger mer/noe annet i det enn hva jeg faktisk sier). Blir jo litt lei meg, for jeg mener det jo oppriktig. Jeg er faktisk opptatt av at de kommer seg trygt hjem når det er dårlig føre, og jeg er glad for å se dem etter de har vært sykemeldt. Anonymkode: c476f...7e7 Enten må det være noe med tonefallet og måten du sier det på, eller så er du utsatt for mobbing..... Anonymkode: d33c5...0c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #37 Del Skrevet 3. mars 2016 Jeg jobber sammen med ei som ofte høres krassere ut enn hun mener. Hun er fra et annet land og der har de en helt annen 'melodi' i språket. Forskjellen er at jeg sier det til henne når jeg/andre reagerer, samt at jeg gjerne 'forsvarer' henne om andre reagerer. Jeg har sett henne legge seg langflat og beklage mer enn én gang for å si det sånn. Dessverre er det mange som får et dårlig inntrykk av henne på grunn av dette, og de kommer ofte aldri overens. Synd, for hun er ei flott dame, faglig dyktig og lojal. Heldigvis ingen som har gått til sjefen, i alle fall så vidt jeg vet. Anonymkode: 81fbd...38c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2016 #38 Del Skrevet 3. mars 2016 Det hjelper ikke å sette seg ned å sutre i alle fall. Dersom sjefen sa hvem som ble fornærmet og hva de ble fornærmet av, så har du en sjanse til å gå bort til dem på enmannshånd og si noe sånt som "du, sjefen sa at jeg var spydig mot deg på torsdag, jeg tror kanskje du misforstod meg. Jeg mente oppriktig at du skulle kjøre forsiktig, det var ikke spydig ment. Unnskyld for at jeg ikke uttrykte meg klart". Det kan være kjipt å si unnskyld når man egentlig ikke har gjort noe galt, men på lang sikt investererer du i bedre forhold med kollegaene. Lar du det gå kan dette begynne å bygge på seg og du kan få et rykte på at du er spydig. Klar opp misforståelsen nå og stans det før det blir verre. Anonymkode: 2e97e...821 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #39 Del Skrevet 5. mars 2016 Takk for svar alle sammen. Trodde aldri at det skulle bli så innviklet å være hyggelig:( Tirsdag bestemte jeg meg for å dra litt tidlig på jobb for den ene av de aktuelle kollegaene mine skulle være på tidligskift, og rett og slett si noe a la det AB over her skriver. Men i løpet av helga har visst folk funnet ut av hva som har skjedd(jeg har IKKE sagt noe, jeg hadde jo ikke vært på jobb), noen holder med meg, andre holder med de to kollegaene mine og det er skikkelig sur stemning. Jeg orker ikke gå i detaljer, men jeg fikk snakket med den ene av de fornærmede kollegaene mine og ting mellom oss er ok igjen og h*n prøver faktisk å roe ned konflikten som har oppstått, så det er jo fint! Den andre er det verre med, h*n sier til den andre x-fornæmede at h*n ikke må la meg herse med vedkommende, og at dette er så typisk meg og bla, bla.... Kill me... Anonymkode: c476f...7e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #40 Del Skrevet 5. mars 2016 Du burde være stolt over at du tok grep ihvertfall. Dessverre er det ikke så mye man kan gjøre med personer som har lyst å lage drama og tull. Du får heve deg over det og vite at mange mennesker gjennomskuer slike personer og vil være på "din" side. Anonymkode: 2e97e...821 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå