Gå til innhold

Når faddere kommer langveis fra, betaler man reise for dem?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg leste en diskusjon om noen som skulle betale reisen til de de skal ha som faddere, fordi de skulle hå dåp i Stavanger og fadderne bodde i Oslo. Er dette vanlig? Jeg trodde fadderne kunne betale selv når de er så heldige å bli valgt som faddere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke hørt at turen til fadderne blir betalt. Søsteren og foreldrene mine kom fra Stavanger til Horten (da vi bodde der). De var faddere til datteren vår. Vi betalte ikke turen for dem, men jeg må ærlig talt si at dette hadde jeg heller ingen tanker om. Da vi døpte sønnen vår, hadde vi flyttet til Stavanger. Vi fikk faddere fra Tønsberg som vi heller ikke betalte tur for.

Hvis dem dere har valgt til faddere har særdeles dårlig råd (eks er studenter) og dere har brukbar inntekt, kan dere jo sponse dem litt hvis det er viktig for dere å ha akkurat dem som faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadderene til junior ble heller ikke sponset på noe vis... Å betale for reisen deres, var ikke et samtaleemne i det hele tatt.... Selv om jeg faktisk godt kunne "sponset" de hvis de ikke hadde hatt råd til reisen selv... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte ikke reisen for fadderne til gutten min.......var vel ikke tema engang,og jeg tror ikke det er vanlig! reiste selv langt for å være fadder i mai,og betalte selvfølgelig bilettene selv!

-charmina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er vanlig. Jeg har selv tatt turen til Norge pga. to barnedåper, er fadder til begge barna. Ville blitt dyrt for mine venner å velge meg til fadder dersom de skulle betalt reisen min. For meg er den en ære å bli spurt om å være fadder, så den reisekostnaden tok jeg med godt humør. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er fadder på ei lita knerte som bor nesten 100 mil unna. Og det var aldri snakk om at foreldrene hennes skulle betale min reise. Jeg syns bare det var så artig å bli spurt. Jeg kan ikke tro at noen forventer å få betalt billetten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest motorrypa

hvorfor i all verden skulle du betale reisa til fadderne til din unge.

det er ikke ditt ansvar.

du har spurt dem om å bli faddere til ditt barn, men hvor vidt de skal delta i kirka er opp til dem.

det står ingen plasser at fadderne er nødt til å møte opp i kirka alle mann.

så vidt jeg vet så er kravet at minst en av fadderne må være i kirka under dåpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Synes ikke noen kan forvente at man skal betale reisen for dem om de skal være faddere. Jeg er fadder til tre barn som bor langt unna, men jeg var ikke i barnedåpen fordi jeg ikke hadde råd. Dette ga jeg beskjed om da jeg ble spurt om å være fadder. Dåpsdagen er jo bare èn dag - faddergjerningen varer resten av livet.

Samtidig må man ta dette i betraktning når man velger faddere. Muligheten kan godt være til stede for at de ikke kan evt. har råd til å ta den lange reisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Nei, det er vel ikke vanlig, og man kan ikke forvente å bli sponset dersom man bor langt unna. Men har foreldrene råd og lyst er det jo ingenting i veien for det?

Jeg tror jeg ville valgt faddere som enten ikke behøvde å dra så langt for å være med, eller faddere som jeg visste hadde råd til reisen. For selv om man kan si fra at man ikke har penger nok til reisen, så tror jeg det er mange som kvier seg for å innrømme det - og heller konker seg helt for å dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...