Gå til innhold

Bursdagsmarkering på jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fleste jobber har vel "tradisjon" med å ha med kake når man har bursdag. 

Men når ingen tar hensyn til en med allergi, bør da den personen ta med kake likevel til de andre? 

Anonymkode: c9d02...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg har stilt meg samme spørsmålet, men har endt opp med å ta med kake. Jeg har Cøliaki, og kan ikke spise kaker som inneholder gluten. Når jeg har tatt med kake har jeg prøvd å både gjøre de gluten-og laktorsefrie, da flere på jobb ikke tåler laktose. 

Mine kollegaer har etterhvert blitt flinkere til å ta hensyn til oss som ikke tåler ett-eller-annet, og nå hender det at det tas med kaker som alle kan spise.

Kanskje det at du tar med kake er med på å oppdra de litt? Mange tror ikke mat uten gluten, melk eller hva det måtte være, smaker godt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare kjøpt noe ferdigbakt og servert, hadde ikke laget en stor sak av det. Man må av og til svelge noen kameler for å opprettholde en hyggelig atmosfære på jobb. Dette er en sånn bagatell jeg ikke hadde laget sak av. Du kan raskt bli stemplet som litt kjip eller vanskelig, selv om du har allergi. Folk har en tendens til å tenke sånt, og noen ganger er de ikke klar over det selv at de tenker sånn.

Jeg sliter mye med IBS og etter at jeg i tillegg ble veganer så blir man veldig vant til å aldri spise det andre spiser, men ta med seg egen mat eller spise før man reiser ut. For meg er det ikke noe problem. Det skjer så sjelden at noen lager mat til meg at jeg faller nesten av stolen når noen setter mat foran meg og har laget det mtp meg. Veldig koselig når det skjer, men er ikke noe jeg forventer.

Anonymkode: e372d...820

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke gluten, og jeg velger å bake og ta med selv. Det tok litt tid for meg å sette meg inn i god, glutenfri bakst, derfor tenker jeg at det er bedre at jeg gjør det selv.

Når det er noen som ikke tåler melk med, så tar jeg hensyn til dem også. Det jeg baker pleier alltid å være godt, og mange blir overrasket over at det er gluten-/laktosefritt. Det virker som om mange tror at glutenfritt ikke smaker godt, og slik er det jo ikke alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meg, men en kollega med cøliaki. Det ble store reaksjoner i går etter at hun valgte å droppe å ta med kake. Fordi "alle andre hadde jo tatt med til henne, det var bare hun som ikke ville spise" som noen sa (ingenting glutenfritt er tatt med hittil). Hun har tatt med kake før, men nå trur jeg hun bare ikke gadd mer. 

Jeg ble litt overrasket over reaksjonene til enkelte. At de ble så fornærmet over dette og lagde så mye styr over en manglende kake når de selv aldri tar hensyn til henne... 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tenkt på dette selv. Vi har fredagskaffe hver uke og der er det en person som aldri er med for han tåler ikke det som blir kjøpt inn. Synes det er litt kjipt. Men tror ikke han er så sosial av seg så kanskje han synes det er like greit. 

Anonymkode: 0a424...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tenkt på dette selv. Vi har fredagskaffe hver uke og der er det en person som aldri er med for han tåler ikke det som blir kjøpt inn. Synes det er litt kjipt. Men tror ikke han er så sosial av seg så kanskje han synes det er like greit. 

Anonymkode: 0a424...69d

Eller så er han lei av å sitte å se andre spise hver fredag uten å kunne "delta"? Tenker at det kanskje er litt lett å føle seg utenfor i slike situasjoner om andre aldri tar hensyn...

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del ting jeg ikke tåler, men da pleier jeg ofte ta med noe jeg har laget selv som jeg kan spise. Kanskje ikke på bursdager men hvis det er andre anledninger som fredagskaffe, julefrokost eller andre ting der det blir spist noe ekstra godt. Av og til lager jeg bare en enkel fruktsalat - for det kan alle spise - eller et eller annet laktosefritt. Då får jeg være med på både mat-kosen og det sosiale. På min egen bursdag lager jeg (selvfølgelig) noe jeg kan spise selv. 

Har en bekjent med cøliaki som alltid lager kaker hun ikke kan spise, og alltid gjør et stort nummer ut av det. "Den tok to timer å lage men jeg kan DESSVERRE ikke spise den selv, da ... " Lag nå en marengsbunn og putt laktosefri krem og frukt på så kan vel de aller fleste spise.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer faktisk aldri noens bursdag på arbeidsplassen. Dette er det egentlig ingen andre som gjør heller. Kanskje det kommer ett par "gratulerer med dagen" men det går aldri noe utover dette...

Anonymkode: dea1d...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever faktisk ganske mye tid og planlegging å lage noe som alle skal kunne spise, med så mye intoleranser og allergier, dietter og lignende som florerer nå. 

Hvis jeg skal ta med noe på min jobb, må det være fritt for gluten, mmelkeprodukter, egg, nøtter, sitrusfrukter og være vegansk og halal. Beklager, men jeg prioriterer ikke å bruke så mye tid på planlegging når det bare gjelder en kake til en bursdagsfeiring på jobb... 

Anonymkode: ae705...bf9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å ha grønsaker/frukt med forskjellige dipper. Og skrive på hva som er oppi. Da dipper helt uten melk også. Funker greit for alle på jobben.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det krever faktisk ganske mye tid og planlegging å lage noe som alle skal kunne spise, med så mye intoleranser og allergier, dietter og lignende som florerer nå. 

Hvis jeg skal ta med noe på min jobb, må det være fritt for gluten, mmelkeprodukter, egg, nøtter, sitrusfrukter og være vegansk og halal. Beklager, men jeg prioriterer ikke å bruke så mye tid på planlegging når det bare gjelder en kake til en bursdagsfeiring på jobb... 

Men du hadde kanskje ikke surmulet over en manglende kake fra en av de? 

Vi har kun henne med allergi eller spesial diett. Skjønner godt at det blir vanskelig om alle spiser forskjellig. Men hvordan voksne mennesker kunne reagere slik på manglende kake fra henne ble jeg overrasket over. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Nana skrev:

Jeg har en del ting jeg ikke tåler, men da pleier jeg ofte ta med noe jeg har laget selv som jeg kan spise. Kanskje ikke på bursdager men hvis det er andre anledninger som fredagskaffe, julefrokost eller andre ting der det blir spist noe ekstra godt. Av og til lager jeg bare en enkel fruktsalat - for det kan alle spise - eller et eller annet laktosefritt. Då får jeg være med på både mat-kosen og det sosiale. På min egen bursdag lager jeg (selvfølgelig) noe jeg kan spise selv. 

Har en bekjent med cøliaki som alltid lager kaker hun ikke kan spise, og alltid gjør et stort nummer ut av det. "Den tok to timer å lage men jeg kan DESSVERRE ikke spise den selv, da ... " Lag nå en marengsbunn og putt laktosefri krem og frukt på så kan vel de aller fleste spise.

Haha, så tullete! Hun burde enten lage kaker hun selv kan spise, eller bare droppe å si noe om det :fnise: 

Anonymkode: f7414...0b1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Den 26.2.2016 at 3.04, AnonymBruker skrev:

Men når ingen tar hensyn til en med allergi, bør da den personen ta med kake likevel til de andre? 

Man tar kake med, men en kake som en selv tåler også.... tenker det er en fornuftig løsning,

På min arbeidsplass er det sjefen som fikser gave og pausekos når noen har bursdag. Man tar aldri med selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Nana skrev:

Det er det eneste jeg virkelig ikke kan spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du hadde kanskje ikke surmulet over en manglende kake fra en av de? 

Vi har kun henne med allergi eller spesial diett. Skjønner godt at det blir vanskelig om alle spiser forskjellig. Men hvordan voksne mennesker kunne reagere slik på manglende kake fra henne ble jeg overrasket over. 

Jeg surmuler sjelden, og i hvert fall ikke over manglende kake. Men det er jo også deres sjanse til å lage en kake de selv tåler, og jeg regner med de har bedre peiling på oppskrifter de tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber turnus, og tar hensyn til de på min vakt som ikke tåler noe, f.eks cøliakere. Ofte har jeg med langpanne som står til de andre skiftene, og da tar jeg helt ærlig ikke hensyn. Skulle jeg tatt hensyn til alle folks forbehold så hadde det ikke vært mye å servere. Syns også det er stor forskjell på å tilpasse bakverket til noen som ikke tåler gluten, laktose eller egg, og til veganere og folk på lavkarbo, de har selv valgt å ikke spise noe og får bare leve med at ingen tar hensyn. 

Anonymkode: eaf5a...628

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær
Den 26.2.2016 at 3.04, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er en fin ting å ta med kake. Kanskje benytte anledningen til å si hvilke alternativer man kan bruke i baking,om det faller naturlig å nevne det. Mange virker å tenke at det automatisk er stress og komplisert med allergier,men det trenger jo ikke være det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som er cølikikere (ble det riktig stavet) ville uansett ikke spist en hjemmelaget kake fra en som ikke har erfaring med cøliaki som var glutenfri, fordi de ikke kan stole på at den som laget den ikke på noe tidspunkt har fått en smule med gluten i kaken.  De blir skikkelig dårlige av en liten smule, og det er så mange som ikke kan nok om dette til å vite hvor lite som faktisk skal til. 

Anonymkode: ab3f3...60c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...