Gå til innhold

Venninne er trygdesvindler, sladre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 timer siden, incognita skrev:

Ikke kall meg dum, for det er du som utlyser uvitenhet her.

"Noen" i dette tilfellet er deg. Slik som deg er de som ødelegger for de som er uføre her til lands. De må leve med stigma på grunn av slike som deg. La oss håpe du ikke selv en dag blir alvorlig syk og trenger bistand fra nav. 

Nei, grunnen til at de har et stigma er fordi det er så mange åpenbart funksjonsfriske som går på trygd, fordi de har en eller annen tullediagnose på at de har vondt i viljen. 

Hvorfor dere kvinner er så vanvittig opptatte av å forsvare trygdesvindel er merkelig. Men det skyldes vel sannsynligvis at det uten unntak er kvinner som får disse tullediagnosene. 

Anonymkode: 11e80...344

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er virkelig skummelt at så mange mennesker mener helt oppriktig at man skal beskytte og holde kjeft om en som svindler og bedrar felleskassen i samfunnet vårt....!

Endret av Million
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si det. Synes det burde vært straffbart å vite om slikt uten å melde fra.

Det baserer seg på et tillitssystem. 

Anonymkode: 5398e...e47

Nei, uføretrygd baserer seg ikke på et tillitssystem. Før den blir innvilga er du undersøkt både i "huet og rævva". Kontrollert og målt og veid på alle bauer og kanter. Testa ut i arbeidstrening om du har helse til det eller ikke.

Arbeidledighetstrygd, foreldrepenger og tildels AAP derimot, de er basert på tillit. Tradisjonelt sett. Nå innføres det vel stadig strengere kontrollrutiner der også. Og det er bra, siden det er her en avdekker store summer i svindel. Men uføretrygd? Ikke basert på tillit, og svært lav andel svindel.

En kan ikke sause sammen alle former for trygdeytelser og si at alt er det samme, de ulike delene funker ikke likt.

Anonymkode: dccb8...28e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Venninnen min får penger fra nav fordi hun har så sosial angst at hun ikke kan jobbe (sier hun til terapautene hvertfall).. Hun er skikkelig partyjente, drar på ferier og møter folk og er med folk hele tiden. Hun er den mest sosiale jeg kjenner og hun har ikke noe problemer med å snakke med fremmede.. Her om dagen spurte jeg hva planene hennes var fremover, da sa hun at hun ikke visste helt, og at hun ikke gadd å jobbe(!!). Hun er bare veldig lat, sover til langt på dagen, handler litt på nettet, drar ut og møter folk. 

Jeg har så lyst til å si i fra til NAV om dette for hun svindler de for penger! Men på en annen side så vet jeg at det er veldig dårlig av meg. Jeg har prøvd å prate med henne om dette før, men hun har bare helt LOL-holdning til NAV og hun er nesten litt stolt over hvor mye hun klarer å få av de (TTkort som hun bruker frem og tilbake på byen osv).. 

Skal jeg si i fra til NAV eller ikke? Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: 4f917...9ac

Du må holde tett. Du tjener ingenting på å sladre. Det eneste du oppnår er å skade venninna di. Har du samvittighet til det?

Navsnyltere er ikke så det verste vi har. De stjeler iallfall ikke arbeidsplassene fra de som trenger dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
2 timer siden, makkapakka skrev:

skjønner ikke at dere forsvarer trygdesvindel 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er kvinner så opptatt av å forsvare trygdesvindel? 

Det er det samme i hver bidige tråd om emnet. 

Anonymkode: 11e80...344

Jeg tror ærlig talt at ingen forsvarer trygdesvindel, men det må være lov å forsvare noens rett til å ikke utbrodere sine diagnoser for å ikke bli "anmeldt" til NAV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, I Grosny skrev:

Du må holde tett. Du tjener ingenting på å sladre. Det eneste du oppnår er å skade venninna di. Har du samvittighet til det?

Navsnyltere er ikke så det verste vi har. De stjeler iallfall ikke arbeidsplassene fra de som trenger dem.

Nja, sannsynligheten er større for at trådstarter driter seg ut selv.

Anonymkode: a186e...142

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Jerry Lee skrev:

Vil du bli stemplet som ANGIVER....?  Angiveri er i manges øyne siste sort. Og det opphørte tydeligvis ikke i -45!

Dette er en mentalitet man ser i ex-kommunistiske land.

Her heter det varsler. Lar vi kultur om å sette venner (og familie) foran samfunnet ødelegger vi det sosialdemokratiet og det sikkerhetsnettet de skandinaviske landene er tuftet på. 

TS, si fra. Trygdesystemet er avhengig av tips for å avdekke bedragerier. 

Anonymkode: bbe39...6c4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en mentalitet man ser i ex-kommunistiske land.

Her heter det varsler. Lar vi kultur om å sette venner (og familie) foran samfunnet ødelegger vi det sosialdemokratiet og det sikkerhetsnettet de skandinaviske landene er tuftet på. 

TS, si fra. Trygdesystemet er avhengig av tips for å avdekke bedragerier. 

Tullprat.

Og, nei..gidder ikke være mer saklig enn det akkurat nå. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En person som fester med fremmede har muligheten til å:

-dra igjen når man vil.

-drikke alkohol som kontrollerer angsten.

-ta medisiner på forhånd (som kanskje gjør at man blir trøtt og holder ut i max tre timer).

-bruke tre dager på å psyke seg opp om det trengs.

-gå på medisiner fast som kanskje ikke er forenlig med aktiv hverdag

-ombestemme seg et minutt før festen, eller når som helst iløpet av den 

-gjemme seg på do en halvtime om man føler behov for det.

Har man disse mulighetene i kassa på Rimi? Da må det være en veldig fleksibel jobb ihvertfall. For meg med sosial angst er det helt vesentlig at jeg faktisk kan ombestemme meg. Jeg kan komme, skylde på at jeg har vondt i hodet og dra igjen om jeg vil det. Jeg har den muligheten iløpet av hele kvelden. Hvem har slike muligheter på jobb? 

Anonymkode: 0d74e...b56

Det er så viktig det du skriver her! Når man er på fest eller møter nye mennesker kan man også spille en rolle i større grad enn i en jobb. Akkurat den der med å kunne gjemme seg på do er et veldig godt poeng. Man kan ikke akkurat løpe fra kassa idet man har en kunde fordi man er i ferd med å få et angstanfall.. Jeg skulle ønske det ble mer kjent hvor forskjellig sosial angst kan arte seg, og at formen mildt sagt kan variere. Og at det er ikke alltid man kan se utenpå hvordan en person egentlig har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er helt sikker på at hun snylter burde du si i fra, det hadde jeg gjort. Hadde det vært en venn som sårt trengte penger og var villig til å jobbe men "lurte" nav litt frem til hun fikk jobb hadde jeg latt det gå, men siden hun ikke eier noen skam rundt det hadde jeg lett sagt i fra uten å få dårlig samvittighet

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja, sannsynligheten er større for at trådstarter driter seg ut selv.

Anonymkode: a186e...142

Det er mulig å varsle anonymt.

Om saken undersøkes og ingen regler brutt, fint og ferdig med det, om regler brutt, så blir det ryddet opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men er du ung kan du prøve å "redde ansikt" med å skryte av at du utnytter NAV, framfor å innrømme for andre at du faktisk sliter så mye at du er avhengig av hjelpa derfra. Og så få alle fordommene om å være "bare en jævla nav'er". Vet veldig mange som lyver om hva de lever av, og ikke minst hvorfor. 

Godt poeng! Jeg kjenner en som pynter på sannheten, men bak gjemmer det seg både angst og selvmordsforsøk. Noe som kom fram da vedkommende hadde fått litt å drikke og åpnet opp.. Det trenger ikke gjelde det samme for vennen til Ts, men mennesker kan påta seg mange roller, noen uheldige, for å redde ansikt.

Anonymkode: 09507...a7a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hun gjør ingenting på dagtid annet enn å kanskje dra ut for å handle litt eller er med venner som ikke er på jobb. På kveldene er hun ofte ute. Ja jeg vet at sosial angst kan "kamufleres" med alkohol. Men vi har vært venninner i snart 20 år. jeg har vært med henne  uten at hun har drukket alkohol. Hun er veldig fungerende, noe som terapautene hennes også har stusset over (som hun har sagt selv). Jeg vet man ikke skal sammenligne folk med psykiske sykdommer, men en annen venninne (fra en helt annen "gjeng") har virkelig sosial angst og funker ikke med mindre hun tar på seg en rolle på jobben. Hun får ikke noe støtte, vet ikke om hun har søkt om det hellr men. ja det er en annen sak... 

For cirka syv månder siden var hun en hel måned i spania og bare slappet av med noen hun kjente og var ute hele tiden.. 

Jeg vet ikke om jeg kanskje er litt "sjalu" siden hun får det til å høres så enkelt ut, mens jeg sliter med å få endene til å møtes.. Ble bare så paff og provosert av å høre hun si at "hun ikke gadd" å jobbe.. :( og vi har prøvd å snakke om det men hun bare ler av hvor enkelt hun har det. TTkort har hun fått fordi hun har fortalt at hun ikke tør å gå ut blant folk og må bli kjørt hit og dit (men hun bruker altså dette også på byen, fra bar til bar, hjem osv).. 

Anonymkode: 4f917...9ac

Ts, jeg håper du leser den første setningen du skrev i det innlegget om igjen for deg selv noen ganger. Er det noe å være "sjalu" på? Å ha en jobb, et fellesskap og en følelse av å kunne bidra er lett å undervurdere. Kan det være at denne "fartingen" du beskriver er en måte for henne å skape den tilhørigheten en jobb ville ha gitt og en slags forutsigbarhet i tilværelsen? Kan det være at venninnen din har plukket opp denne følelsen hos deg og ønsket å provosere litt?

Hvordan er holdningen til venninnen din til samfunnet ellers? Jeg har hørt den "gidder ikke"-holdningen fra folk som har vært alvorlig deprimerte... og folk som bare var giddalause :) Det er ikke så lett å vite hvem som er hva, til og med ikke gode venner. Jeg skjønner veldig godt at du ble provosert av at hun sa at hun ikke gadd å jobbe. Det hadde jeg også blitt. Neste gang temaet kommer opp, ville jeg ha spurt henne igjen om hun virkelig mener det hun sier. Og,om du føler for å virkelig konfrontere: om hun selv mener seg fortjent til støtten hun får? Da får du kanskje svar på hva som ligger under,om det er mindreverdighetskomplekser, oppgitthet (det er lettere å si "jeg gidder ikke" enn "jeg klarer ikke") eller det hele er en maske. Se om det ligger sårhet eller stolthet bak ordene hennes. 

Kanskje tenker hun at holdningen hennes til NAV er med på å gi henne tilbake "makten", da det å være avhengig av NAV kan få en til å føle seg maktesløs. Det kan være mange forklaringer.

Jeg tror at om du hadde vært 100% sikker på at venninnen din virkelig var en trygdesnylter og at å sladre var det riktige å gjøre, så hadde du ikke følt behov for å starte denne tråden. Hva er det som gjør at du tviler?  Jeg vil råde deg til å snakke med venninnen din før du snakker med NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, chisandra skrev:

Jeg tror ærlig talt at ingen forsvarer trygdesvindel, men det må være lov å forsvare noens rett til å ikke utbrodere sine diagnoser for å ikke bli "anmeldt" til NAV?

Dette!

Anonymkode: 775d8...230

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om man ikke har noe å skjule så har man ikke noe å være redd for. Er selv ufør og om noen vil sende inn en melding til NAV for å si jeg svindler så må de gjerne det. Har en mappe tjukk som et uvær over alt jeg har prøvd for å fungere normalt de siste 7 årene før jeg fikk innvilget ufør.

Er sikker på at om noen lette etter noe å melde meg for så ville de klart det, spesielt ettersom jeg lyver når folk spør hva jeg driver med. Jeg forteller ingen at jeg er ufør. Jeg putter på et smil og lyver.

Ville selv vurdert å melde inn venninnen, ville nok ikke gjort det når det kom til stykket men hadde helt klart vurdert det.

Anonymkode: 50ad3...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine venner ville aldri funnet på noe slikt, men hvis noen av dem sa til meg at de navet og at de ikke gadd å jobbe så hadde jeg skjelt dem ut og sagt akkurat det jeg syns om den slags.

Jeg har litt sosialangst selv, men jeg har aldri tenkt at det skal hindre meg ifra å jobbe. Man MÅ bidra til samfunnet hvis man kan. Jeg fungerer i samfunnet generelt, men jeg blit ofte veldig nervøs spesielt i nye situasjoner. Jeg liker ikke å gå ut å feste i det hele tatt og jeg føler at det er vanskelig å få kontakt med nye mennesker.

Hvis venninnen din kan gå ut og feste, så kan hun jobbe også. At hun ikke "gidder" er ikke godt nok. Vi som jobber hardt betaler skatt TIL landet vårt, mens hun kan sitte på ræva om dagen og feste om natten på vår bekostning? Ikke greit.

Jeg vet ikke om jeg hadde greit å respektere enn slik person. 

Hvis du bestemmer deg for å sladre så hadde ikke jeg tenkt noe imot det i alle fall. Hun trenger en lærepenge. 

Anonymkode: b1759...599

Sosial angst arter seg på forskjellige måter. Det at du ikke klarer å gå ut og feste i det hele tatt betyr ikke at det samme gjelder for alle med sosial angst. Å jobbe og å feste er to helt forskjellige ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er simpelthen ikke sant - andelen uføre i befolkninga har vært stabil de siste tiårene. Om du gidder å sjekke tallene istedet for å gjenfortelle propaganda. Dvs det er blitt mange flere som tar ut alderspensjon - fordi store kull begynner å gå av med pensjon, og folk lever lengre. Det er her problemet med velferdsordningene egentlig ligger. Men, men - det er nå en annen diskusjon. Skal vi tvinge bestemor ut i jobb så hun ikke snylter på skatten vår?

Det er ikkje bestemor vi snakkar om heller. Alderspensjon er ikkje eit tema. Hald deg sånn nokonlunde på same diskusjon....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir seriøst kvalm. "Alle har tydeligvis" sosial angst om dagen, men allikevel klarer de fint å være sosiale. Sosial angst blir snart stempla som en tullesykdom takket være sånne idioter. Jeg har ikke vært ute av huset på flere år, DET er sosial angst. 

Anonymkode: d4eb0...268

Fryktelig leit at du er så sterkt preget av angsten. Håper du blir bedre! Likefullt: Det gir deg ikke noen definisjonsmakt over hva som er sosial angst. At folk klarer å trosse angsten sin og eksponere seg er en fin ting i mitt hode. Det må ikke bli slik at alle som har sosial angst må holde seg hjemme i huset sitt i frykt av å ikke bli tatt på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig å varsle anonymt.

Om saken undersøkes og ingen regler brutt, fint og ferdig med det, om regler brutt, så blir det ryddet opp.

Hvorfor skal man melde anonymt når man først skal melde noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...