Gå til innhold

Venninne er trygdesvindler, sladre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, incognita skrev:

Det finnes angstlidelser hvor den rammede har problemer med å måtte være et sted i en viss periode, uten mulighet for å kunne flykte (google "fight or flight"). Noen har store problemer med å ikke selv kunne forutse og kontrollere hvem de treffer og hva som skjer.

Men slik jeg oppfatter det så har venninna til TS innrømt rett frem at hun ikke gidder å jobbe, da syntes jeg ikke situasjonen er spesielt uklar. 

Å bli rapportert til NAV betyr da på ingen måte at den som blir rapportert blir fratatt alt. Er det likevel reelle grunner til at vedkommende får ytelse så skjer det ingen verdens ting. 

Ser du oppfordrer noen her til å passe på seg selv, men ytelser mottar man fra fellesskapet, dvs. deg og meg som betaler skatt. Om noen lurer til seg stønader på falskt grunnlag så er det faktisk både din og min sak i kraft av å være skatteytere. Man skal være forsiktig med å "fjerndiagnostere" andre, men vet du hva - når noen regelrett selv oppgir at de ikke gidder å jobbe og attpåtil er stolt over hvor mye man får - da hadde jeg hatt få sperrer mot å rapportere dette til NAV. Da har de spurt om ris til egen bak. 

Anonymkode: 2fe44...cfe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, O.G. skrev:

Jeg vet at det også er mange som ikke får de stønadene og trygdene de har krav på ifra NAV pga de ikke kjenner sine rettigheter og blir ikke opplyst om det på NAV. Så jeg tror summen egentlig går opp i opp.

Så du synes med andre ord det er bedre at de som prøver å snylte systemet får enn at de som faktsik trenger det ikke får?

Anonymkode: f90b4...83e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Venninnen min får penger fra nav fordi hun har så sosial angst at hun ikke kan jobbe (sier hun til terapautene hvertfall).. Hun er skikkelig partyjente, drar på ferier og møter folk og er med folk hele tiden. Hun er den mest sosiale jeg kjenner og hun har ikke noe problemer med å snakke med fremmede.. Her om dagen spurte jeg hva planene hennes var fremover, da sa hun at hun ikke visste helt, og at hun ikke gadd å jobbe(!!). Hun er bare veldig lat, sover til langt på dagen, handler litt på nettet, drar ut og møter folk. 

Jeg har så lyst til å si i fra til NAV om dette for hun svindler de for penger! Men på en annen side så vet jeg at det er veldig dårlig av meg. Jeg har prøvd å prate med henne om dette før, men hun har bare helt LOL-holdning til NAV og hun er nesten litt stolt over hvor mye hun klarer å få av de (TTkort som hun bruker frem og tilbake på byen osv).. 

Skal jeg si i fra til NAV eller ikke? Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: 4f917...9ac

Det er ikke dårlig av deg. Vi trenger ikke at folk stjeler penger fra de som faktisk trenger dem.

Sitat til slettet innhold slettet + kommentar til dette innlegget. Mynona, mod.

Endret av Mynona
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du synes med andre ord det er bedre at de som prøver å snylte systemet får enn at de som faktsik trenger det ikke får?

Anonymkode: f90b4...83e

Jeg vet med andre ord at det er omtrent samme sum som ikke blir utbetalt til folk som har krav på stønader fra NAV, og jeg ser ingen er opprørt over at det er folk som ikke får den hjelpen fra NAV de har krav på ihht loven. Det er ikke det samme som at jeg synes noe positivt om trygdesvindling, men jeg mener det er enda et problem her som må belyses i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det. Synes det burde vært straffbart å vite om slikt uten å melde fra.

Det baserer seg på et tillitssystem. 

Anonymkode: 5398e...e47

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Fjaselina skrev:

Det er ALTFOR mange som snyltar på fellesskapet i Norge for tida. Det gjer at det ikkje vert mogleg å halde på velferdssamfunnet vi har bygd opp så mykje lenger. Vi er på god veg til å bli eit samfunn der alle slåss for seg sjølv, og egoisme er ein dyd. Slik vil eg ikkje ha det! Så då er det eit reelt val mellom å sjå på at naboen snyltar på resten av samfunnet, eller å seie ifrå. Det er dine pengar som går til å betale trygda til naboen. Då bør han ha behov for å få dei! Ikkje berre foretrekke å spele dataspel i staden for å gå på jobb...

Det er simpelthen ikke sant - andelen uføre i befolkninga har vært stabil de siste tiårene. Om du gidder å sjekke tallene istedet for å gjenfortelle propaganda. Dvs det er blitt mange flere som tar ut alderspensjon - fordi store kull begynner å gå av med pensjon, og folk lever lengre. Det er her problemet med velferdsordningene egentlig ligger. Men, men - det er nå en annen diskusjon. Skal vi tvinge bestemor ut i jobb så hun ikke snylter på skatten vår?

Anonymkode: dccb8...28e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fjaselina skrev:

Tenk deg om før du dømmer meg også. 

Eg har sjølvsagt ikkje kontroll på alle diagnoser som vankar på NAV, men du er i overkant naiv dersom du trur at alle har så veldig gode grunnar for å gå dit. Det er jo akkurat det som er problemet: vi ser i lokalsamfunn og på landsplan at folk blir tatt for trygdesvindel. Og det bidreg til å svekke tilliten til at andre som får støtte frå NAV er "verdig trengande".

Det er eit høgt tal unge som ikkje kjem seg ut av døra og får seg ein jobb. Dei kontora som har innført oppmøteplikt kvar morgon, har opplevd stor nedgang i søknadar, særleg frå dei yngste. Det er dermed sannsynleg at dei klarer seg fint på eiga hand når dei blir pusha litt. 

Eg snakkar ikkje om dei som etter 20-30 års arbeidsliv får behov for støtte i ei periode. Men det trur eg du forstår om du vil.

Herreverden som du sauser sammen - det er svært sjelden noen blir tatt for svindel med uføretrygd, nettopp fordi det (til tross for hva mange tror) er vanskelig å få innvilga, og antakelig heller flere som blir nekta som burde hatt enn motsatt. Oppslagene om trygdesvindel handler stort sett om foreldrepenger og arbeidsledighetstrygd - der folk ikke melder inn at de er samboere eller timer de har jobba.  Helt ulike situasjoner. Og ja, det er dust at folk utnytter systemet - men det er ulike deler av systemet. Kan ikke klage på folk som er syke fordi alenemødre ikke var så alene som de hevda.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er simpelthen ikke sant - andelen uføre i befolkninga har vært stabil de siste tiårene. Om du gidder å sjekke tallene istedet for å gjenfortelle propaganda. Dvs det er blitt mange flere som tar ut alderspensjon - fordi store kull begynner å gå av med pensjon, og folk lever lengre. Det er her problemet med velferdsordningene egentlig ligger. Men, men - det er nå en annen diskusjon. Skal vi tvinge bestemor ut i jobb så hun ikke snylter på skatten vår?

Det er da ikke disse det er snakk om her. De har krav på det de får etter mange år i jobb.

Anonymkode: fb487...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt delt her. Det at hun har sosial angst og er ofte ute og farter trenger ikke å bety at hun ikke har sosial angst, som mange andre sier. Det som bekymrer meg er hennes holdning til NAV, og utifra det du skriver høres det jo ut som om hun liker å leve på NAV. De fleste syke personer vil jo ikke være syke eller leve fattig på NAV, de vil jobbe og tjene penger.

Anonymkode: ece73...24e

Men er du ung kan du prøve å "redde ansikt" med å skryte av at du utnytter NAV, framfor å innrømme for andre at du faktisk sliter så mye at du er avhengig av hjelpa derfra. Og så få alle fordommene om å være "bare en jævla nav'er". Vet veldig mange som lyver om hva de lever av, og ikke minst hvorfor. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uføretrygd av gode grunner. Trygdesvindlere provoserer meg! Jeg synes du skal melde saken fordi slike som henne tar fra felleskassa og gjør at folk som virkelig trenger hjelp får mindre penger og at noen som trenger ikke får det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fjaselina skrev:

Veit du alt om alle andre sine liv, du? Det er ikkje så vanskelig å ha litt fakta, ikkje berre følelsesbaserte utbrudd. Eit kjapt søk på NAV sine sider gav meg dette resultatet, henta frå statistikken frå 2015:

Det vart anmeldt 1559 saker (frå NAV) om trygdesvindel i løpet av året. Av desse var 93 sjukepengesvindel, og 19 uføretrygd. Samla sum desse hadde svindla til seg var på like over 40 millionar. 

Ikkje mulig? Sjekk fakta. 

Nettopp - av 1559 saker ble kun 19 anmeldt for svindel med uføretrygd. Det er en forsvinnende liten andel. Og som alltid, det er flere som svindler med ytelser som er ment å være kortvarig, som også sykepenger. Her er det mindre byråkrati og undersøkelser før det blir innvilga - mens uføretrygd er en lang prosess, med krav uttalelser fra div. leger, spesialister, som blir overprøvd av NAV's lege osv. 

Det er derimot mange som ser på seg selv som friske folk, og aldeles IKKE nav'ere - som faktisk svindler til seg sykepenger de ikke skulle hatt. Gråter til seg sykemelding av sosiale grunner som ikke dekkes av sykemeldingsordninga. Men nav'er? Tar skattepenga til folk? Nei, det er det visst de bare de uføre som gjør..... *panneklask*

Som sagt, de svimlende summene det svindles for? 6 milliarder du vet? Det er dagpenger og foreldrepenger. Til sammenlikning blir det kun lusne 6-7 millioner i svindel med uføretrygd. (om en regner på tallene du selv oppga) Knapt så det lønner seg å etterforske. Men likevel er det de kronisk syke som hever uføretrygd som får pepper, mens såkalte alenemødre og arbeidsledige knapt blir nevnt - forstå den som kan.

Merkelig nok er det allment godtatt å motta, og tilsynelatende også svindle  med,  foreldrepenger, sykepenger, arbeidsledighetstrygd. 6 milliarder du vet. Men er du så uheldig å bli ufør, ja, da er du fritt villt! Fordi det finnes svindel for lusne 6-7 millioner. Klart det er mye mye verre enn alenemødre med samboere, arbeidsledige som jobber ved siden av og friske folk som tar seg 3-dagers for å slappe av litt. Klart det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke disse det er snakk om her. De har krav på det de får etter mange år i jobb.

Anonymkode: fb487...8ab

Jeg vet - men hun jeg svarte på hevda at trygdeytelsene våre holder på å bryte sammen pga alle uføretrygda. Når det er simpelthen ikke sant. Velferdssystemet vårt holder på å bryte sammen fordi andelen gamle folk som mottar pensjon blir stadig større. Andelen uføretrygda har derimot vært stabil. Det var det som var poenget. 

Og de som mottar uføreytelse, utover de som mottar minsteytelse, jobba fram rettighetene sine. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Badebuksa skrev:

En person som klarer å feste med fremmede klarer så absolutt å sitte i kassa på rimi. Det er ikke noe å stille spørsmål ved engang!!! 

Jeg har sett dette på nært hold og det provoserer meg at folk sitter og skal unnskylde slik umoralsk oppførsel. 

En person som fester med fremmede har muligheten til å:

-dra igjen når man vil.

-drikke alkohol som kontrollerer angsten.

-ta medisiner på forhånd (som kanskje gjør at man blir trøtt og holder ut i max tre timer).

-bruke tre dager på å psyke seg opp om det trengs.

-gå på medisiner fast som kanskje ikke er forenlig med aktiv hverdag

-ombestemme seg et minutt før festen, eller når som helst iløpet av den 

-gjemme seg på do en halvtime om man føler behov for det.

Har man disse mulighetene i kassa på Rimi? Da må det være en veldig fleksibel jobb ihvertfall. For meg med sosial angst er det helt vesentlig at jeg faktisk kan ombestemme meg. Jeg kan komme, skylde på at jeg har vondt i hodet og dra igjen om jeg vil det. Jeg har den muligheten iløpet av hele kvelden. Hvem har slike muligheter på jobb? 

Anonymkode: 0d74e...b56

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, ti milliarder årlig er vel ikke til å kimse av? Link fra 2013, men det er bare å google i vei, du finner en drøss resultater. At snylting er et reelt problem går det vel knapt an å benekte? :vetikke: Det betyr ikke at det ikke kan finnes mange enkeltsaker der "usynlig syke" har god grunn for å være nettopp sykemeldt eller ufør. Men at noen snylter, er hevet over tvil. Og det går ut over oss alle.

Anonymkode: b6de9...abf

De tallene er sammensausing av all støtte en kan få fra nav - og den svindelen som utføres er stort sett "vanlige folk" - dagpenger og foreldrepenger. Svært få svindelsaker omkring uføretrygd.

Dagpenger + foreldrepenger = 6 milliarder i svindel

Sykepenger + uføretrygd = 40 millioner i svindel,  kun 19 av 112 saker gjaldt uføretrygd.

Så nei, det er ingen utbredt svindel med uføretrygd. Det er mye svindel med trygdeytelser ja, men trygdesvindel er ikke lik svindel begått av syke og uføre. Det er derimot mange friske folk som svindler for svimlende summer. Og ja, det svindles der kontrollrutinene tradisjonelt har vært lave. Foreldrepenger og dagpenger du vet. Baserer seg på at folk selv rapporterer inn.

Uføretrygd, og til dels sykepenger? Niks, svært mye vanskeligere. Spesielt uføretrygd, som skal gå gjennom flere leger og spesialister. Først i det offentlige helsevesen, så overprøver NAV's egne leger alt. Går gjerne år før en får innvilga. Så her er graden av svindel svært liten.

Gå derimot og skul litt ekstra på de arbeidsledige eller alenemora du. Det er det du finner svindlerne. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er klinkende klart at du ikke har noe som helst kompetanse til å bedømme.  Og mener du seriøst at du  vet alt om andres liv til enhver tid? Come on! Man skal holde seg for god til å mene for mye om andre. Ikke er man fag-person , ikke vet man hva som foregår I andres liv.  Pass på deg selv!    De som fokuserer  på å "ta"  andre har ofte store issues selv,   og strategien for å "glemme " dette er å blande seg I andres liv og leven.    Det er patetisk å tro folk som har gått igjennom lang kvern før de blir uføretrygdet har løyet gjennom år til haug med personer. Det er ikke mulig! 

Anonymkode: b0774...29e

Bra innlegg, helt enig med deg!

Jeg har også merket meg at de som er ute etter å ta andre, sånn som ts, har store issues selv...

Ingen har rett til å blande seg på den måten, det er poenget! Nav gjør jobben for venninnen din ts, det er faktisk ikke din oppgave. Og utifra det du forteller om henne, høres det ut som hun dekker over sin egentlige psyke. Det er totalt smålig og illajoalt å melde "venninnen" din! Og du høres ikke ut som en bra venninne, når du tenker å gjøre det. eg ahdde aldri i verden gjort det, selv om jeg f.eks fikk mistanker om en venninne som var som hun du nevner her, da det ikke er min business, men Nav sitt ansvar! Jeg hadde følt det som et stort svik hvis jeg hadde sagt ifra, sånn som du tenker å gjøre.

Hvis du sier ifra, hva med den dagen du selv kanskje må ha hjelp fra Nav? Alle kan faktisk havne der av forskjellige årsaker, men ingen andre enn Nav, evt leger, terapeuter osv skal vurdere de som søker.

Gå inn i deg selv ts, for du høres smålig og bitter ut!

Anonymkode: 775d8...230

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, pantertante skrev:

Tallene sier vel sitt. 302 millioner kroner i 2015 + mørketallene.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nav/aldri-har-det-vaert-anmeldt-mer-trygdesvindel/a/23602444/

Og her er det snakk om dagpenger og AAP. Ikke uføretrygd. Dagpenger og AAP er det enklere å få, enn uføretrygd Og det baserer seg på selvrapportering. Det gjør ikke utbetalingene av uføretrygd. Det svindles svært lite med uføretrygd - trygdesvindel er ikke lik svindel med uføretrygd. Det er også en mye lengre prosess, med flere kontrollinstanser å få innvilga uføretrygd, enn dagpenger og AAP. 

At friske folk svindler i en del av systemet, betyr ikke at syke folk  i en annen del av systemet er lurendreiere og svindlere. Det ene systemet baserer seg på selvrapportering, det andre gjør det ikke. Gjett hvor det svindles mest?

Er en grunn til at NAV legger inn innsatsen på å gjennomgå dagpenger og AAP. Er her kontrollen inn er lavest.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er kvinner så opptatt av å forsvare trygdesvindel? 

Det er det samme i hver bidige tråd om emnet. 

Anonymkode: 11e80...344

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fjaselina skrev:

Berre for å presisere. Det var 19 som  vart tatt for svindel med uføretrygd, 93 med sjukepengar. Men det er ikkje 6 mill på dei uføretrygda, andelen var ca 20 mill på kvar av dei to gruppene. Kan ikkje seie at det er veldig viktig for meg, men det er unødvendig late som det ikkje er eit problem. 

Og det største problemet er at dei som svindlar til seg uføretrygd, ødelegger for dei som faktisk treng slik trygd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...