Gå til innhold

Venninne er trygdesvindler, sladre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest chisandra

Leser med forundring hvor mange som mener hun skal "rapportere" venninnen sin til NAV. Og det fordi ts (som sikkert er irritert fra før) oppfatter at venninnen skryter av hvor lett NAV er å lure. Vi vet ingenting om bakgrunnen her, for alt vi vet så har venninnen problemer hun overhodet ikke vil ta opp med ts.

Men - meld i vei hvis du mener det er det riktige å gjøre, ts. Venninnen din har sannsynligvis terapeutene sine i ryggen uansett, og NAV griper ikke inn på grønn av noen løse rykter om at hun er sosial likevel etc. Hva vet du om hun bruker medisiner, eller til og med alkohol som medisin? Noe sier meg at du er ei venninne jeg kanskje ville vært litt forsiktig med - kanskje hun også senser det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest summesumbi

Men har DU gjort NOK research?  Kan du få henne i prat og spørre henne hva denne sosiale angsten hennes går ut på - uten fordommer? Hva  gjør at hun ikke mestrer jobbsituasjoner? Kanskje skammer hun seg og synes det er vanskelig å forklare for utenforstående fordi hun kvier seg for å ikke bli møtt med forståelse.  Så at hun ikke "gidder" å jobbe kan like gjerne være at hun rett og slett ikke tør. Det er kjempeviktig at en med sosial angst ikke isolerer seg. Nå går jeg ut i fra at hun har en lidelse , men NAV vil før eller senere "ta" henne hvis hun lurer dem. De har nok sine metoder. Det  er ikke din jobb, da er ikke vennskapet deres verdt mye. TENK om hun er syk og du er årsaken til at hun mister ytelser. Hva da for henne? Sosialen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan arter sosial angst seg for noen som frivillig er sosial både med fremmede og kjente mange timer daglig?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at vet hele sannheten TS? Er det "bare" sosial angst som er grunnen til at hun ikke jobber? Kan det være noe annet som hun ikke ønsker å dele med hele verden? Du skal være forbanna sikker i din sak før du tyster på noen! Stemmer det du sier så er jeg fullstendig enig med deg at hun burde få en smekk på hånden. Men er du sikker på at du kjenner HELE sannheten?

Ei jeg kjenner er uføretrygdet pga en eller annen rar sykdom jeg ikke husker navnet på. Det er kunn et fåtall mennesker som vet den egentlige grunnen. De aller fleste ser henne kunn utendørs når hun har gode dager og kan smile og le og ta seg en fest. Ingen ser henne på dagene hvor hun ligger på et mørkt rom med hodet i spybøtta. Det er også de gode dagene som blir postet på instagram og facebook..........

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Venninnen min får penger fra nav fordi hun har så sosial angst at hun ikke kan jobbe (sier hun til terapautene hvertfall).. Hun er skikkelig partyjente, drar på ferier og møter folk og er med folk hele tiden. Hun er den mest sosiale jeg kjenner og hun har ikke noe problemer med å snakke med fremmede.. Her om dagen spurte jeg hva planene hennes var fremover, da sa hun at hun ikke visste helt, og at hun ikke gadd å jobbe(!!). Hun er bare veldig lat, sover til langt på dagen, handler litt på nettet, drar ut og møter folk. 

Jeg har så lyst til å si i fra til NAV om dette for hun svindler de for penger! Men på en annen side så vet jeg at det er veldig dårlig av meg. Jeg har prøvd å prate med henne om dette før, men hun har bare helt LOL-holdning til NAV og hun er nesten litt stolt over hvor mye hun klarer å få av de (TTkort som hun bruker frem og tilbake på byen osv).. 

Skal jeg si i fra til NAV eller ikke? Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: 4f917...9ac

Ettersom hun går i terapi,så tyder jo det på at noe er i veien her. Syns jo det er litt rart at hun ikke betror seg til deg om sosial angst osv,i og med at dere har kjent hverandre så lenge.

Skjønner veldig godt at du blir provosert av uttalelsene hennes. Hun viser jo likegyldighet ved å si det hun gjør.

Men jeg tenker jo at det nok er ett eller annet her,for å ikke ville jobbe,syns jeg høres rart ut. Både fordi dagene jo blir lange,og en blir vel ikke akkurat rik av å få trygd/bidrag fra NAV. Hva er TTkort forresten?

Det som blir problemet ditt her,er at du vil nok angre om du sier fra til NAV om mus tankene dine. Hun er tross alt ei venninne,og hva om hun vil få(flere)problemer ved at du gjør? Men i dette tilfellet av infoen som kan jeg skjønne at du blir sint iblant av dette. Hadde venninnen din ikke utrykket den umoralen så hadde du jo ikke tenkt dette.

Beklager skrivefeila,uff!

Endret av Blomsterert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jobber hvor man kan jobbe hjemmefra.. så det finnes faktisk ingen grunn til å IKKE jobbe når man har angst.
Herregud, anmeld kjærringa, så får skattepengene gå til viktigere ting.

Anonymkode: a8d4e...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest incognita
41 minutter siden, DreamOn skrev:

Hvordan arter sosial angst seg for noen som frivillig er sosial både med fremmede og kjente mange timer daglig?

Det finnes angstlidelser hvor den rammede har problemer med å måtte være et sted i en viss periode, uten mulighet for å kunne flykte (google "fight or flight"). Noen har store problemer med å ikke selv kunne forutse og kontrollere hvem de treffer og hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må virkelig slite med sosial angst om du ikke kan jobbe, sliter en del med det selv og kjenner en del andre med samme problem av forskjellige varianter, voksne mennesker i 40-50 åra og unge i 20 åra, men felles for de og meg selv er at vi jobber og har en fast jobb. Hun eldste jeg kjenner går på jobb hver dag, men sitter nesten bare hjemme ellers pga av det og har kun kontakt med familie. Hun kjører nesten ikke bil lenger pga av det, men står på på jobb.

Nå vet ikke jeg hvordan det er å være syk og gå på NAV, men når du er arbeidsledig og går på NAV så er det med ferier og utenlandsopphold veldig strengt, mener man ikke har lov til det da ihvertfall?

Kjenner et par stk som har vært levd på NAV i noen år da de er veldig kresne på jobber og gidder ikke å ta hva som helst, og det er HELT feil.

Anonymkode: 55293...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snerk1234
1 time siden, Jerry Lee skrev:

Jaaah. Veldig glad i datteren når hun sørger for at hun må gjennomgå et helvete. Fanden ta meg det (nesten) dummeste jeg har hørt...eh...lest!!!

Det var ikke moren som sørget for datterens helvete, det var datteren selv. Trygdesvindel er kriminelt, derfor venter det naturligvis en straff om en blir avslørt. Forstår at det er ubehagelig å tråkke på andres tær, men det er direkte blåøyd å tro at absolutt alle som mottar støtte (uføretrygd eller ei) er troverdig. Det er ikke synd på de som snylter, selv ikke når de må ta konsekvens av egen handling.

Endret av snerk1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blackbird skrev:

Syns det er helt greit å si fra. Hadde gjort det anonymt.

Høres ut som du er ei "god" venninne...

Jiiises...

Anonymkode: 775d8...230

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blomsterert skrev:

Ettersom hun går i terapi,så tyder jo det på at noe er i veien her. Syns jo det er litt rart at hun ikke betror seg til deg om sosial angst osv,i og med at dere har kjent hverandre så lenge.

Skjønner veldig godt at du blir provosert av uttalelsene hennes. Hun viser jo likegyldighet ved å si det hun gjør.

Men jeg tenker jo at det nok er ett eller annet her,for å ikke ville jobbe,syns jeg høres rart ut. Både fordi dagene jo blir lange,og en blir vel ikke akkurat rik av å få trygd/bidrag fra NAV. Hva er TTkort forresten?

Det som blir problemet ditt her,er at du vil nok angre om du sier fra til NAV om mus tankene dine. Hun er tross alt ei venninne,og hva om hun vil få(flere)problemer ved at du gjør? Men i dette tilfellet av infoen som kan jeg skjønne at du blir sint iblant av dette. Hadde venninnen din ikke utrykket den umoralen så hadde du jo ikke tenkt dette.

Beklager skrivefeila,uff!

Skjønner godt at venninna ikke betror seg til ts etter dette utsagnet.

Bare det er jo bevis på at ts egentlig ikke vet hva som foregår i hodet på denne "venninna" hennes.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hun gjør ingenting på dagtid annet enn å kanskje dra ut for å handle litt eller er med venner som ikke er på jobb. På kveldene er hun ofte ute. Ja jeg vet at sosial angst kan "kamufleres" med alkohol. Men vi har vært venninner i snart 20 år. jeg har vært med henne  uten at hun har drukket alkohol. Hun er veldig fungerende, noe som terapautene hennes også har stusset over (som hun har sagt selv). Jeg vet man ikke skal sammenligne folk med psykiske sykdommer, men en annen venninne (fra en helt annen "gjeng") har virkelig sosial angst og funker ikke med mindre hun tar på seg en rolle på jobben. Hun får ikke noe støtte, vet ikke om hun har søkt om det hellr men. ja det er en annen sak... 

For cirka syv månder siden var hun en hel måned i spania og bare slappet av med noen hun kjente og var ute hele tiden.. 

Jeg vet ikke om jeg kanskje er litt "sjalu" siden hun får det til å høres så enkelt ut, mens jeg sliter med å få endene til å møtes.. Ble bare så paff og provosert av å høre hun si at "hun ikke gadd" å jobbe.. :( og vi har prøvd å snakke om det men hun bare ler av hvor enkelt hun har det. TTkort har hun fått fordi hun har fortalt at hun ikke tør å gå ut blant folk og må bli kjørt hit og dit (men hun bruker altså dette også på byen, fra bar til bar, hjem osv).. 

Anonymkode: 4f917...9ac

Skaff deg et eget liv ts. Du virker bitter , og vil ta det ut på "venninnen" din.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner godt at venninna ikke betror seg til ts etter dette utsagnet.

Bare det er jo bevis på at ts egentlig ikke vet hva som foregår i hodet på denne "venninna" hennes.

Syns det blir litt harde svar til Ts her. Syns det er forståelig at hun blir provosert. Hadde jo selv blitt det om noen sa de ikke gadd å jobbe. Det fins jo de som ikke kan være i arbeid,og slike utsagn gjør nok at noen av de blir stigmatisert også. Men som jeg skrev,det er ikke en god idé å varsle NAV.

Tenkte jo på at de har kjent hverandre i mer en tjue år. Da blir det jo litt rart at de ikke har snakket om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke meldt henne inn hvis jeg ikke viste at hun feks jobbet svart. Det at hun sier hun er lat det kan være at hun ikke vil snakke om sykdommen/lidelsen sin. Det at dere har kjent hverandre i mange år har heller ingenting å si. Folk kan ha hemmeligheter for hverandre i årevis. Jeg hadde en venninne som fortalte for ikke lenge siden at hun ble misbrukt av bestefaren sin da hun var barn. Jeg hadde kjent henne nesten hele livet, og jeg viste ingenting. Det er mange ting man kanskje ikke vil snakke med andre om. Helse og spesielt psykisk helse er en slik ting. Det at det ser ut som hun har det fint betyr ikke at hun har det fint. De å ramle utenfor samfunnet på den måten, ikke komme seg opp om morgenen osv det er kanskje ikke noe å være misunnelig på. Meld henne hvis du ser svindel, men hvis det bare er at hun har aktiviteter så er ikke det trygdesvindel i seg selv.

Du skriver at du har snakket med henne, men du må være ganske hard mot henne og si at du ikke liker holdningen hennes. At hun skal ikke gå rundt til folk å si at hun er lat, fordi hvis hun svindler vil NAV en dag stå på døren. Da er det snakk om betale tilbake penger, fengsel og alt mulig annet dritt. Så hun bør slutte å tulle med at hun bare har fått seg en uføretrygd. Det å svindle NAV er svært alvorlig, og er snakk om systematisk juks og blir ikke sett lett på av verken politet eller NAV. Så virkelig si til henne at hun må skjerpe seg, og så må du slutte å være misunnelig på det livet. Du får det til å høres ut som å være trygdet er en lang ferie, men som ofte er det ikke det. Kanskje du heller skal være glad for at venninna di har kommet seg ut av huset og på ferie. Hvis det faktisk er sånn at hun har sosialangst er det bedre at hun prøver å gjøre det beste ut av situasjonen enn å være deppa hjemme hele tiden. Da ville tråden din vært svært annerledes. Har en venninne med sosialangst, har gitt opp livet. Det hadde ikke vært lett å vært venninnen hennes da.

Anonymkode: bd903...f1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir seriøst kvalm. "Alle har tydeligvis" sosial angst om dagen, men allikevel klarer de fint å være sosiale. Sosial angst blir snart stempla som en tullesykdom takket være sånne idioter. Jeg har ikke vært ute av huset på flere år, DET er sosial angst. 

Anonymkode: d4eb0...268

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig hun venninna til ts sier hun ikke gidder å jobbe for å beskytte seg selv.  Tulle det bort. At hun er flau over psyken sin. 

Jeg sliter selv med sosial angst etter mobbehelvete i grunnskolen. Og takler dårlig situasjoner hvor jeg er utsatt for press og hvor jeg har sjanse for å drite meg ut ovenfor andre mennesker. Dette er mildt sagt utfordrende i en jobbsituasjon. Det sliter veldig, og tøyer du strikken for langt så ryker den tvert av. Men jeg pusher meg selv hele tiden og er i arbeid. Nøkkelen er å finne et arbeid der man ikke blir utfordret for mye. 

Anonymkode: 704ba...438

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner meg igjen i venninna di, det er alkoholen som holder det gående, alkoholen som gjør at hun takler det sosiale. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner selv jeg blir mildt provosert her. Hva vet du vel egentlig om hva som feiler henne? Hva pleier i mange tilfeller å medfølge angst? Jo, depresjoner. Hva pleier i mange tilfeller å medfølge depresjoner? Jo, selvmordstanker. Manger er veldig dyktige til  sette på seg masker når de slier psykisk og er ute blant folk, og mange føler stor skam når det kommer til psykisk relaterte problemer. Svært få liker å brøle ut om at de hater livet sitt og ikke ser noe poeng i det, hvilket også kan være venninnen din sitt tilfelle. Det er en grunn til at hun går til terapi, vær så snill å ta det i betrakning før du tar forhastede beslutninger. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, #sober# skrev:

Kjenner selv jeg blir mildt provosert her. Hva vet du vel egentlig om hva som feiler henne? Hva pleier i mange tilfeller å medfølge angst? Jo, depresjoner. Hva pleier i mange tilfeller å medfølge depresjoner? Jo, selvmordstanker. Manger er veldig dyktige til  sette på seg masker når de slier psykisk og er ute blant folk, og mange føler stor skam når det kommer til psykisk relaterte problemer. Svært få liker å brøle ut om at de hater livet sitt og ikke ser noe poeng i det, hvilket også kan være venninnen din sitt tilfelle. Det er en grunn til at hun går til terapi, vær så snill å ta det i betrakning før du tar forhastede beslutninger. 

Kjenner selv jeg blir mildt provosert her. Hva gjør det om hun sier ifra til nav og de tar en ekstra titt for å forsikre seg at det stemmer? Hvilken skade mener du, og dere som synes mulig snylting er helt innenfor, det gjør å si ifra til nav slik at de kan dobbeltsjekke? Om folk var litt mer som TS så hadde vi kanskje fått ned andelen snyltere her til lands, for det begynner å bli mange. Det er en grunn til at mange blir tatt for snylting på trygden (nettop fordi de snylter), vær så snill å ta det i betrakning før du gir forhastede svar. 

Anonymkode: f90b4...83e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt delt her. Det at hun har sosial angst og er ofte ute og farter trenger ikke å bety at hun ikke har sosial angst, som mange andre sier. Det som bekymrer meg er hennes holdning til NAV, og utifra det du skriver høres det jo ut som om hun liker å leve på NAV. De fleste syke personer vil jo ikke være syke eller leve fattig på NAV, de vil jobbe og tjene penger.

Anonymkode: ece73...24e

Dette kan godt være en løgn. Jeg er ufør, men det er det få som vet. Jeg har løyet og sagt at jeg har en deltidsjobb, og at jeg studerer utenom via nettet. Det kan være holdningen hennes til Nav er et spill, det er noe man ikke kan vite. 

Anonymkode: 0d74e...b56

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...