Gå til innhold

Hvitt "belegg" på gulosten.. Mugg??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en norvegia i kjøleskapet som har begynt å få et hvitt "belegg" på kanten på begge sider. Prøvde å lukte men lukter ikke noe spesielt som jeg kan kjenne. 

Jeg har en sånn rar greie at jeg klarer ikke å spise ting hvis jeg vet om at det har vært mugg/ekle saker på maten så jeg tør ikke å spise av den før jeg vet 100% sikkert. 

Er det hvite "belegget" (i mangel av et bedre ord) mugg? Den er ganske ny, 2-3 uker gammel) vært oppbevart i en vanlig brødpose utenpå emballasjen osten kom i. Sikkert ikke den mest optimale lagringsmåten men aldri opplevd det før. Kjøleskapet holder ca 3 grader 

Tusen takk for all hjelp! Hilsen flau 18-åring som nettopp har flyttet for seg selv 

Anonymkode: 96d20...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, den begynner å bli gammel. :) Jeg kaster osten når jeg ser at den er litt hvit.

2-3 uker i kjøleskapet synes jeg er lenge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok mugg. Så lenge den er oppbevart i kjøleskap, det ikke er så mye mugg og det er en hard ostetype (som norvegia er), så er det mange som bare skjærer det bort og spiser resten. Gjør det selv. :) Du bør i så fall fjerne minst 1 cm fra der muggen er.

Anonymkode: d4eb4...710

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Dipladenia skrev:

Ja, den begynner å bli gammel. :) Jeg kaster osten når jeg ser at den er litt hvit.

2-3 uker i kjøleskapet synes jeg er lenge....

Kjøpte den for 2-3 uker siden men åpnet den ikke før forrige onsdag :) 

det var det jeg var redd for.. Tusen takk for raskt svar :D tror jeg går på butikken og kjøper en ny så får heller kjæresten som ikke er så kresen på sånn spise av den andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost er jo i utgangspunktet bedervet melk, så om den får litt ekstramugg er ikke noe å bry seg om, ts.

Og til deg som stusset på 2-3 uker i kjøleskap: ost holder seg jo i månedsvis. Jeg spiser nå på en som gikk ut på dato forrige uke. Smaken på den blir bedre for hver dag som går. :spise: 

Anonymkode: 1d7c9...919

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke verre enn å kutte vekk belegget - noe jeg alltid gjør, men har full forståelse for de som ikke takler det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det nå man skal tilstå at man lagrer ost i eget kjøleskap for å modne den... :sjenert:

På nederste hylle i eget kjøleskap hviler et par vokskledde edameroster mens de venter på julen 2016.

De er selvsagt uåpnet, for så fort emballasjen sprettes så vil en ost etter noe tid begynne å være mat for andre muggsopper enn dem som ble tilsatt i produksjonsprosessen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slet veldig før med at osten ble hvit i kantene. Jeg googlet hvordan ost bør oppbevares og nå holder den mye, mye lengre. 

Ta den ut av plasten og brett bakepapir/matpapir rundt den og legg den i en brødpose. Brødposen skal ikke lukkes igjen, men være åpen slik at det kommer luft inn :) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Er det nå man skal tilstå at man lagrer ost i eget kjøleskap for å modne den... :sjenert:

På nederste hylle i eget kjøleskap hviler et par vokskledde edameroster mens de venter på julen 2016.

De er selvsagt uåpnet, for så fort emballasjen sprettes så vil en ost etter noe tid begynne å være mat for andre muggsopper enn dem som ble tilsatt i produksjonsprosessen.

Du er ikke alene! Fjorårets edamer er nammenam. :wow:  Ikke at jeg har en liggende selv i år, men jeg har hatt "årgangsedamer" et par ganger tidligere og det er virkelig stor forskjell. 

(Hittil har jeg bare prøvd det med den ordinære røde fra Tine. Lurer på hvordan det går å bruke en som allerede er vellagret?)

Anonymkode: c397a...bdb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hvite er da ikke mugg. Det er dannelse av en skorpe som kommer når osten begynner å bli litt gammel. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Alvea skrev:

Vi slet veldig før med at osten ble hvit i kantene. Jeg googlet hvordan ost bør oppbevares og nå holder den mye, mye lengre. 

Ta den ut av plasten og brett bakepapir/matpapir rundt den og legg den i en brødpose. Brødposen skal ikke lukkes igjen, men være åpen slik at det kommer luft inn :) 

Det samme gjør jeg. Og hvis osten har fått noen hvite flekker skjærer jeg det synlige vekk. Har en edamer som jeg kjøpte før jul. Den holder seg fint enda og er blitt bedre på smaken. Glemte kjøpe opp når de var så billige, men tror ikke jeg har evnen til å lagre mat for lenge. Det blir som regel spist opp, er litt lat med å handle inn nytt når jeg har...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mugg. Kun et lite belegg av noe jeg ikke aner hva er. Hehe. Et drag med høvelen for å få det bort, og osten er helt fin. 

Ikke at det er farlig dette hvite, da. Litt udelikat, bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerbit

Jeg skjærer bare vekk mugget fra norvegia og lignende oster, og har aldri blitt syk etter å ha spist det. :) Jeg bruker ofte osteklokke (har hørt Tupperware sine skal være bra, men jeg har en gammel osteklokke i glass som fungerer veldig bra) og da tar det mye lengre tid før osten mugner. 

Jeg tenker at hvis man er normalt frisk så bør det ikke være et problem for de fleste å spise en ost der det lille laget med mugg er skjært vekk. Jeg spiste engang et par kyllingfileter med grønne mugg-flekker på uten at jeg merket det før jeg hadde spist over halvparten, og jeg ble kvalm av tanken på det rett etter, men ble faktisk ikke syk av det heller :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den Thursday, February 25, 2016 at 16.51, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har en norvegia i kjøleskapet som har begynt å få et hvitt "belegg" på kanten på begge sider. Prøvde å lukte men lukter ikke noe spesielt som jeg kan kjenne. 

Jeg har en sånn rar greie at jeg klarer ikke å spise ting hvis jeg vet om at det har vært mugg/ekle saker på maten så jeg tør ikke å spise av den før jeg vet 100% sikkert. 

Er det hvite "belegget" (i mangel av et bedre ord) mugg? Den er ganske ny, 2-3 uker gammel) vært oppbevart i en vanlig brødpose utenpå emballasjen osten kom i. Sikkert ikke den mest optimale lagringsmåten men aldri opplevd det før. Kjøleskapet holder ca 3 grader 

Tusen takk for all hjelp! Hilsen flau 18-åring som nettopp har flyttet for seg selv 

Hvite oster har en holdbarhet på en liten uke fra de blir åpnet i plasten og skåret av. 

Du har hatt den i 2 -3 uker og da er den for lengst gammel og det hvite beleggett er helt klart mugg. Går nok ikke mange dagene før blågrønnesvart muggen blir synlig. 

Har noe mugg, på utsiden, overflaten el. Så er der mugg gifter i hele produktet, og alt anbefales kastet. Dette er gammel Ingrid Espelid Hovig lærdom fra 1970 tallet som senere er underbygget av alle med interesse og kunnskap om mugg. 

Anonymkode: cd113...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvite oster har en holdbarhet på en liten uke fra de blir åpnet i plasten og skåret av. 

Du har hatt den i 2 -3 uker og da er den for lengst gammel og det hvite beleggett er helt klart mugg. Går nok ikke mange dagene før blågrønnesvart muggen blir synlig. 

Har noe mugg, på utsiden, overflaten el. Så er der mugg gifter i hele produktet, og alt anbefales kastet. Dette er gammel Ingrid Espelid Hovig lærdom fra 1970 tallet som senere er underbygget av alle med interesse og kunnskap om mugg. 

Anonymkode: cd113...40b

... unntatt mattilsynet? I alle fall jfr. denne siden: http://ndla.no/nb/node/8701 

(Sitat: "Skulle det komme mugg på fast ost, er Mattilsynets råd å skjære godt vekk rundt den synlige muggkolonien, minimum en cm rundt").

Å si at vanlig hvitost har en ukes holdbarhet etter åpning høres veldig merkelig ut, på grensen til hysterisk etter min mening.

Anonymkode: c397a...bdb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...