Gå til innhold

Politiet kom - tatt for hasjrøyking

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For litt siden var jeg hos en litt tvilsom fyr på fest. Ja, dumt sier dere, men skjedd er skjedd. Jeg har røyket en del før, men ikke mye i det siste. Denne kvelden hadde jeg røyket, (og drikki), og plutselig står politiet på døra. Det var mitt verste mareritt. De tok ut en og en for å prate, etterhvert også meg. Spurte om jeg hadde røyket. Ja, sa jeg, dum som jeg var. De spurte også om jeg hadde røyket denne kvelden. Jeg var redd for at hvis jeg jugde, ville de tatt meg inn for å sjekke urin uansett. Eller??

uansett. Prikk på rullebladet.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre om jeg får det. Hele livet mitt går i dass, utdanning, alt. Nå har jeg prata med en fyr om å ordne advokat - nekte for alt, så kanskje jeg slipper både bot og prikk. Det er visstnok en veldig god advokat. Men før jeg bruker masse tid og penger på det - er det egentlig vits?? Jeg har jo allerede innrømt det.. Men de har ikke skriftlig bevis på gbanker har sagt. Har også hørt at om de ikke har eksakt tidspunkt for gjerningen, kan de ikke gi bot. Stemmer dette? Kan jeg gå tilbake på innrømmelsen og si at jeg bare var i sjokk, og si at nei, jeg hadde ikke røyka den kvelden? 

Noen som har erfart noe lignende eller har peiling? Herregud hva skal jeg gjøre.. Har bare lyst til å gi opp.

sikkert dumt sted å ta opp dette.. Formaninger og drittslenging er ikke vits. Jeg vet det var dumt. Men skjedd er skjedd. 

Anonymkode: 993d3...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ikke allerede vedtatt boten? Da er jo saken i utgangspunktet over, og du skal gå rimelig langt i å beskylde politiet for overgrep om du skal få snudd dette.

Hvorfor er utdanningen og livet over på grunn av en prikk på rullebladet?

Anonymkode: 9c0c0...139

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er folk så teite at de røyker hasj så får de ta konsekvensene altså. 
Du har valgt det helt bevisst. Dette skulle du tenkt på før du røykte første gang. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede tilstått, bare gå videre med livet ditt. Hva er det du skal jobbe med, der dette har så voldsomme konsekvenser? 

Anonymkode: 605e0...c3e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke allerede vedtatt boten? Da er jo saken i utgangspunktet over, og du skal gå rimelig langt i å beskylde politiet for overgrep om du skal få snudd dette.

Hvorfor er utdanningen og livet over på grunn av en prikk på rullebladet?

Flere utdanninger krever jo plettfri vandel..kommer ikke inn i USA.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For litt siden var jeg hos en litt tvilsom fyr på fest. Ja, dumt sier dere, men skjedd er skjedd. Jeg har røyket en del før, men ikke mye i det siste. Denne kvelden hadde jeg røyket, (og drikki), og plutselig står politiet på døra. Det var mitt verste mareritt. De tok ut en og en for å prate, etterhvert også meg. Spurte om jeg hadde røyket. Ja, sa jeg, dum som jeg var. De spurte også om jeg hadde røyket denne kvelden. Jeg var redd for at hvis jeg jugde, ville de tatt meg inn for å sjekke urin uansett. Eller??

uansett. Prikk på rullebladet.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre om jeg får det. Hele livet mitt går i dass, utdanning, alt. Nå har jeg prata med en fyr om å ordne advokat - nekte for alt, så kanskje jeg slipper både bot og prikk. Det er visstnok en veldig god advokat. Men før jeg bruker masse tid og penger på det - er det egentlig vits?? Jeg har jo allerede innrømt det.. Men de har ikke skriftlig bevis på gbanker har sagt. Har også hørt at om de ikke har eksakt tidspunkt for gjerningen, kan de ikke gi bot. Stemmer dette? Kan jeg gå tilbake på innrømmelsen og si at jeg bare var i sjokk, og si at nei, jeg hadde ikke røyka den kvelden? 

Noen som har erfart noe lignende eller har peiling? Herregud hva skal jeg gjøre.. Har bare lyst til å gi opp.

sikkert dumt sted å ta opp dette.. Formaninger og drittslenging er ikke vits. Jeg vet det var dumt. Men skjedd er skjedd. 

Bli voksen, slutt å tro at advokater kan trylle, det kan de nemlig ikke. Gjør du ulovlige ting som kan gi deg trøbbel, så får du ta konsekvensene av handlingene dine. Du kan velge å holde deg lovlydig om du ikke vil bli dradd inn i trøbbel.

Anonymkode: b95be...718

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Bli voksen, slutt å tro at advokater kan trylle, det kan de nemlig ikke. Gjør du ulovlige ting som kan gi deg trøbbel, så får du ta konsekvensene av handlingene dine. Du kan velge å holde deg lovlydig om du ikke vil bli dradd inn i trøbbel.

Anonymkode: b95be...718

😇

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så får du studere i Norge da. Det er ingenting du kan utdanne deg til i USA som du ikke kan bli i Norge og.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken utdanning og liv hadde du sett for deg? Å bli tatt for hasjrøyking én gang trenger ikke ødelegge livet ditt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady Mondegreen

Jeg ble bøtelagt for narkotikabruk i min ungdom, og det har aldri vært et tema siden. Og slapp av, du kommer ganske sikkert inn i USA. Du må nok gjennom en liten samtale ved ambassaden, men i slike bagatellsaker er det sjelden mer enn en formalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så får du studere i Norge da. Det er ingenting du kan utdanne deg til i USA som du ikke kan bli i Norge og.

Tror det var ment som to ting; 1 ikke studert det man vil. 2 ikke visum til USA.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste utdanninger og jobber som krever vandelsattest har vel å gjøre med sedelighetsforbrytelser.

små ting som mindre trafikkforseelser og hasjbruk har lite å si

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er forskjell på vandelsattester. Noen er uttømmende og andre ikke. Dermed er det ikke alle som bryr seg om denne prikken. 

Livet er ikke over. Tenk på de som har gjort mye værre og fremdeles får ha gode jobber og sinnsyke inntekter... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette med USA er en merkelig misoppfatning. Man kommer inn selv om man har blitt tatt for å røyke hasj èn gang. To ganger også, for den sakens skyld. De har relativt strenge regler når det kommer til å slippe inn kriminelle, dog er det snakk om relativt alvorlig kriminalitet, ikke småtterier. Moren min slapp fikk reise dit, og hun ble tatt for oppbevaring av 50 gram amfetamin.

Anonymkode: 605e0...c3e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den var god, du. :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke utdanninger er det du ikke kan ta da? Det er de aller færreste jobber og utdannelser som krever uttømmende politiattest. Som regel er det attest på et spesielt område, for eksempel for lærer gjelder det sedelighetssaker (overgrep). 

Livet ditt er ikke ødelagt, du kan studere mye annet og så får du heller legge ferien til andre steder enn USA, om det virkelig er slik at dette vil hindre deg innreise.

Nå har du fått en reality check, kanskje dette fører til at du slutter å røyke hasj og gå på tvilsomme fester. Ta ansvar for livet og fremtiden din! 

Anonymkode: 9a66e...dc2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har vel da vedtatt et forelegg. På det forelegget står det en frist. Den er normalt sett noen dager, og hvis den er ute har du ingen sak. Hvis den fortsatt ikke har passert vil du ha mulighet til å trekke vedtakelsen og prøve deg mot politiet i retten. Det sagt, det skal svært mye til at du klarer å slippe unna hvis du tar det til retten. Det vil også være en smal sak å påvise cannabis i hårprøver i lang tid etter bruk dersom det blir nødvendig.

De kan godt gi bot for noe som har skjedd "omtrent da og da", selv om det er grenser for hvor stort tidsrommet kan være. Poenget (i hvert fall et av poengene) er at man ikke skal kunne sette et så stort og usikkert tidsrom at det blir nærmest umulig for deg å ha noe alibi. Politiet skal ikke kunne spekulere i å tiltale folk for en forbrytelse utført "i løpet av oktober" bare for å sikre seg at det er svært vanskelig å gjøre rede for hvor man var til enhver tid. I denne saken har ikke det noen betydning. Det kan sikkert i teorien sås en viss tvil, men den blir oppkonstruert og teoretisk, ikke rimelig.

Jeg ville vel ikke gått videre med den saken her. Sjansen for å vinne frem er minimal, du er tross alt skyldig og har tross alt innrømmet det, og hvis du taper blir forelegget forhøyet og du idømt saksomkostninger på en del tusen. Som andre sier vil dette være uproblematisk med tanke på en ordinær politiattest. Også for reiser til USA er enkeltstående forseelser med strafferamme under ett år og dom under seks måneders fengsel vanligvis ikke noe problem. Det du likevel må være klar over er at når du skal til USA, også på kortere ferieturer som normalt ikke krever full visumsøknad for nordmenn, da må du fylle ut et skjema i forkant der du blant annet spørres om hvorvidt du er dømt for noen narkotikaforbrytelse. Der må du nå svare ja, og dermed må du søke om visum også for kortere turer. Du vil få visum, under normale omstendigheter, men du må gjennom den prosessen manuelt. Så det kan bli litt mer klønete, men skal du studere der må du forsåvidt søke visum enten du er straffedømt eller ikke.

Dette vil på ingen måte ødelegge livet ditt. Det var dumt, men det stikker neppe kjepper i hjulene for studier i USA, og det vil aldri gi deg trøbbel med en ordinær politiattest, kun på en uttømmende attest. Du skal neppe bli spion, så jeg tenker ikke du skal bekymre deg altfor mye for den. Dette går greit. Det svir og det skremmer, men det ødelegger overhodet ikke livet ditt.

Anonymkode: b9ae4...fae

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dum går det an å bli? Det finnes ikke synd på deg. Du har med viten og vilje brutt loven, og da risikerer du å bli tatt. At det går an å bli så umoden! Når man er voksen må man faktisk ta konsekvensen av sine handlinger. 

Anonymkode: 91440...025

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady Mondegreen
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor dum går det an å bli? Det finnes ikke synd på deg. Du har med viten og vilje brutt loven, og da risikerer du å bli tatt. At det går an å bli så umoden! Når man er voksen må man faktisk ta konsekvensen av sine handlinger. 

Anonymkode: 91440...025

Oi. Slapp av. Det var bare litt hasj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tatt for hasjrøyking for et par år siden på en fest.

Da tok de meg med røyken i hånda :fnise: Uff.

De kastet den, tok legitimasjonen min og jeg hørte aldri noe fra dem igjen. Hverken bot eller prikk på rullebladet eller noe som helst. Turte aldri å røyke hasj igjen da, så de gjorde nok det "riktige" :fnise:

Det er en bagatell. En fillesak som politiet som regel ikke lager noe styr utav med mindre du blir tatt med store mengder, eller blir tatt for å dyrke/selge. Eller om du er under 18 :) Da må du på pissings i et(?) år.

Anonymkode: 274a4...715

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...