Gå til innhold

Bestevenninne som nekter å gi slipp på kjæresten sin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min bestevenninne har nå vært venner i 4 år, og hun betror meg med mange av sine problemer. 

Hun har en sønn på to år som hun er alenemor til, der barnefar ikke er tilstede. Hennes nåværende kjæreste (la oss kalle han Per) er et par år eldre, de har vært kjærester og bodd sammen i litt over ett år. Jeg personlig likte Per veldig godt i starten, og tenkte at dette hadde bestevenninnen min godt av. Hun virket veldig lykkelig og glad, helt frem til for seks måneder siden. Da begynte hun å klage over problemer de hadde sammen. Per sender ofte meldinger der han spørr henne om hvor hun er og hvem hun er sammen med. Hvis hun er på tur hjem fra butikken og hun bare sier at hun er på tur hjem, spørr han henne om hvor hun nøyaktig befinner seg. Per jobber ikke og har heller ikke en utdannelse, så de går veldig mye oppå hverandre i hverdagen. Men selv om Per er hjemme hele dagen og bestevenninnen min står opp tidlig med sin sønn, leverer sønnen i barnehagen og drar selv på jobb. Så gjør ikke Per noe når han sitter hjemme hele dagen. Når hun kommer hjem og er sliten, er det hun som lager middag, vasker klær, aktiviserer og gir omsorg til sin sønn. Selv om det er Pers leilighet de bor i, gjør han ikke noe husarbeid selv. Per forventer også at de skal tilbringe tid sammen hver helg, der de ikke møter andre venner. Han tar heller ikke på seg ansvaret som en "ekstra pappa" til sønnen hennes, så det føles som at Per kun er sammen med bestevenninnen min, og ikke barnet. Per har også store problemer med bestevenninnen min sine venner. Han mener de er for umodne og liker de ikke. Dette medfører at bestevenninnen min får problemer med Per når hun vil gjøre noe sammen med sine venner. Om det er å dra på besøk, få besøk eller ta seg en tur på byen - så blir det alltid et helvete i hjemmet. Jeg føler ubehag med dette og føler heller ikke at jeg kan ringe henne for å spørre om vi skal finne på noe. Hun får heller ikke noe lyst til å dra ut med vennene sine fordi Per skal ha kontroll om hvor hun er, hvem hun er sammen med til en hver tid og når hun kommer hjem. Per stoler rett og slett ikke på henne, til tross for (så vidt jeg vet) at han ikke har noen grunn til å ikke stole på henne. 

Per har store problemer med å kontrollere sitt sinne. I en episode tidligere hadde de vært på byen sammen på en plass der de spilte dansemusikk. Andre menn som bestevenninnen min og Per kjente kom bort til bestevenninnen min for å spørre om hun ville danse. Per ville ikke danse, så bestevenninnen min danset litt med de som spurte. Når Per og bestevenninnen min kom hjem senere på kvelden, var han rasende sint på henne fordi hun hadde danset med noen andre. Per hadde tatt tak i armen hennes så hardt at hun fikk blåmerke og var meget øm. Dagen etterpå gråt og angret Per seg veldig, og de ordnet opp seg i mellom. 

Jeg har forsøkt å få opp øynene hennes, men hun sier at hun er så veldig glad i han. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre eller si, fordi jeg mener at hun ikke kan leve med en mann som hele tiden skal ha kontroll på hvor hun er og hvem hun er med, at han skal bestemme hvilke venner hun skal omgås med og det store sinnet hans som har ført til at han har "tatt tak" i henne. Jeg har fortalt bestevenninnen min at jeg synes det er vanskelig å skal invitere han og henne til meg og min kjærestes hjem, når jeg vet at Per ikke liker meg (og jeg vet ikke hvorfor han ikke liker meg). De har det bra i perioder, men alle disse problemene mener jeg hun ikke er i et sunt forhold og at hun må gjøre det slutt med han. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre eller si, og håper virkelig noen andre har noen råd å komme med. Jeg vil jo faktisk bare det beste for min venninne.

Anonymkode: c057e...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av og til så må mennesker bare finne ut av ting selv , det hjelper ofte lite hva alle andre sier og mener.

Selv om du ser helt klart at hun bør gi slipp på denne kontrollerende fyren, så kanskje hun selv ikke følelsesmessig klarer å gi helt slipp. Istedenfor å bli oppgitt over henne eller gå å vente på hva hun skal gjøre, bør du tenke at dette er hennes business - uansett hvor mye du ønsker å være der for henne.

Anonymkode: f1f65...608

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du spille på samvittigheten hennes i forhold til ungen? Si til henne at det ikke er sunt for et barn å vokse opp med en så ustabil stefar. Si du er veldig bekymret for at ungen mest sannsynlig vil ta skade av dette. Er han sint foran barnet også? Hun er ingen god rollemodell for barnet når hun lar seg bli brukt på denne måten. Hun må gjerne tro at ungen ikke legger merke til det, men der kan du legge fakta foran henne og si at det gjør den.

Anonymkode: dfd35...bae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du spille på samvittigheten hennes i forhold til ungen? Si til henne at det ikke er sunt for et barn å vokse opp med en så ustabil stefar. Si du er veldig bekymret for at ungen mest sannsynlig vil ta skade av dette. Er han sint foran barnet også? Hun er ingen god rollemodell for barnet når hun lar seg bli brukt på denne måten. Hun må gjerne tro at ungen ikke legger merke til det, men der kan du legge fakta foran henne og si at det gjør den.

Anonymkode: dfd35...bae

Ja, han tar lite hensyn til om barnet er der eller ikke. Takk for at du faktisk gir meg et svar. Vet det er lite å gjøre men er villig til å forsøke det meste slik at hun kan komme seg ut av et usunt forhold og kan senke skuldrene.

-Orginal poster

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han tar lite hensyn til om barnet er der eller ikke. Takk for at du faktisk gir meg et svar. Vet det er lite å gjøre men er villig til å forsøke det meste slik at hun kan komme seg ut av et usunt forhold og kan senke skuldrene.

-Orginal poster

Da er dette også en sak som du kan sende bekymringsmelding til Barnevernert om! 

Anonymkode: 37045...6cf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er dette også en sak som du kan og bør sende bekymringsmelding til Barnevernert om! 

(Rettet)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du setter deg ned å snakker med henne, og hjelper henne med å finne en vei ut?

For eksempel så kan du tilby henne din flyttehjelp, sofa, hjelp til å finne leilighet osv.. prøv å ha det praktiske i orden, slik at det blir enklere for henne..

Anonymkode: 1bdd5...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da er dette også en sak som du kan sende bekymringsmelding til Barnevernert om! 

Barnet er allerede i barnevernet pga av barnefars narkotiske problemer. Derfor har ikke barnefar per dags dato ikke samvær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er allerede i barnevernet pga av barnefars narkotiske problemer. Derfor har ikke barnefar per dags dato ikke samvær. 

Fremdeles er det svært viktig å sende bekymringsmelding nå, grunnet det som pågår

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du setter deg ned å snakker med henne, og hjelper henne med å finne en vei ut?

For eksempel så kan du tilby henne din flyttehjelp, sofa, hjelp til å finne leilighet osv.. prøv å ha det praktiske i orden, slik at det blir enklere for henne..

Anonymkode: 1bdd5...fd3

Har tilbydd henne og barnet å midlertidig flytte inn sammen med meg og min samboer. Flyttehjelp har jeg vært mange ganger da hun til sammen har flyttet inn og ut av leiligheten 3 ganger. Hun har sakt det selv og vet det veldig godt at hvis hun ringer så slipper jeg alt jeg har i hendene å kommer å hjelper til hvis det trengs :-) skal forsøke å snakke litt med henne, men det er hennes valg og ikke mitt. Hvis hun velger å bli må jeg bare fortsette å være der for henne som jeg alltid har gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg oppi her, jeg vil råde deg til å ringe barnevernet og spør om råd angåene situasjonen. Hadde også sagt til venninna mi at jeg kontakter de om ikke hun skjerper seg og beskytter barnet sitt fra han. Det vil si flytte ut NÅ!

Mente forresten ikke å være anonym.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg en fagperson, men jeg føler han har litt psykopat-tendenser. Det høres i alle all ut som et svært usunt forhold å leve i for hennes del. Enig med Lurvetjofsa om at du bør ringe barnevernet. Barn bør ikke bo sammen med voksenpersoner som gir deres mamma blåmerker. 

Men altså; flyttet inn og ut av leiligheten hans MED barnet TRE ganger??? Hun høres veldig vinglete ut, virker ikke som om at hun tør å stå opp for seg selv. Ring barnevernet. Kanskje du også kan tilby henne å være emosjonell støtte under besøk til barnevernmøter. 

Har hun foreldre som bryr seg om henne og barnet? Er de klar over situasjonen? 

Anonymkode: 5c347...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor utleverer du venninnen din slik som dette på kg? Har du ikke bedre ting å ta deg til? Hvis du er så bekymret så gjør som du har fått råd om og ring barnevernet. 

Anonymkode: 479d0...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor utleverer du venninnen din slik som dette på kg? Har du ikke bedre ting å ta deg til? Hvis du er så bekymret så gjør som du har fått råd om og ring barnevernet. 

Jeg har ingen opplysningsplikt til dere, men siden det er så mange som spørr så har jeg snakket med barnevernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen opplysningsplikt til dere, men siden det er så mange som spørr så har jeg snakket med barnevernet. 

Det tror jeg ingenting på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tror jeg ingenting på.

Det er helt greit det, men så er det ikke heller du som trenger å tro på det jeg sier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. februar 2016 at 10.24, AnonymBruker skrev:

Hva er dette for et innlegg? Når ble det dust å spørre om råd på et anonymt forum? Fatter ikke poenget med sånne innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende hun vil ut, men aner ikke hvordan. 

Hadde et mer eller mindre identisk forhold. Jeg ville ut men kunne ikke, hadde ikke jobb, ikke penger, ingen sted å flytte til, ergo var jeg fanget. Jeg fikk heller ikke lov til å jobbe. Når jeg endelig måtte jobbe (han gadd ikke og trengte penger) så tok han alt. 

Gikk så langt at noen jeg kjente som endelig bygget seg nytt hus tvang meg inn i et rom hos de, for å få meg vekk. Det var min redning. Jeg hadde sannsynligvis ikke levd i dag, om det ikke var for de! 

Kjenner du foreldrene hennes? Kan du ikke snakke med de om bekymringene, og alliere dere? Slik at hun kan komme seg fysisk vekk! Slik er det enklere å bryte forholdet av... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...