Amys Skrevet 23. februar 2016 #1 Del Skrevet 23. februar 2016 Dere med erfaring fra storbarnavdeling i barnehage, hvor mye ute er barna i løpet av en vinterdag? Hos oss er de ute ca 2 timer etter lunch, og de to siste årskullene har faste dager som de er ute på formiddagen også. Jeg syntes det er lite, spesielt når det er såpass fine vinterdager som det har vært nå i det siste, så det er greit å vite hva som er vanlig andre steder.. Til sammenlikning er småbarnavdelingen ute like mye eller mer som storbarnavdelingen (men på formiddagen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leetha Skrevet 23. februar 2016 #2 Del Skrevet 23. februar 2016 Vi er ute i snitt 3-4 timer på flotte vinterdager med ok temp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #3 Del Skrevet 23. februar 2016 Storbarn der jeg jobber går somregel ut ca 0930. De som føler behov kan komme inn i små grupper for kortere perioder, men ellers er de ute fram til de blir hentet. (Vi stenger 17) Hender måltider er inne, men hovedsakelig ute. Vi har gapahuk med bålplass på området. Småbarn går ut ca 0930. Går inn til måltid ca 11. Går ut igjen ca 1430 og blir ute til de blir hentet. Når det er varmere spiser vi gjerne ute også, men så lenge barna hviler har vi litt innetid midt på dagen. Vi har stort sett mye utetid og det virker som foreldre setter pris på det. Likevel synes jeg ikke man skal undervurdere innetiden heller. Det er ikke nødvendigvis slik at innetiden er dødtid uten mål og mening, mens utetid automatisk er kvalitetstid. Anonymkode: 5aef9...25a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mythic Skrevet 23. februar 2016 #4 Del Skrevet 23. februar 2016 Der hvor jeg jobber er vi ute så mye vær, føre og temperatur tillater. Dette kan variere fra 2-5 timer pr dag. Min erfaring er at det er umulig å gjøre alle foreldre til lags på dette området - for ikke å snakke om barna. Noen elsker å være ute, andre klager hele tiden, og de som klager, er de som har foreldre som mener vi er for mye ute. Vi aktiviserer og er sammen med barna i utetiden, og benytter den til pedagogisk arbeid. Allikevel er tiden vi er inne verdifull også, med aktiviteter og formidling på en annen måte enn ute. Barna leker også annerledes sammen inne enn de gjør ute. Hvorfor mener du to timer er så lite, TS? Hvis du er ute med barna dine på ettermiddagene også, så får de jo plenty utetid i løpet av en dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #5 Del Skrevet 23. februar 2016 43 minutter siden, Amys skrev: Dere med erfaring fra storbarnavdeling i barnehage, hvor mye ute er barna i løpet av en vinterdag? Hos oss er de ute ca 2 timer etter lunch, og de to siste årskullene har faste dager som de er ute på formiddagen også. Jeg syntes det er lite, spesielt når det er såpass fine vinterdager som det har vært nå i det siste, så det er greit å vite hva som er vanlig andre steder.. Til sammenlikning er småbarnavdelingen ute like mye eller mer som storbarnavdelingen (men på formiddagen) Dere er heldige, her har de vært inne nesten hele vinteren! Dvs om de er ute 2 timer i løpet av en dag, så er vi heldige, da er det en god dag med fint hver. Omtrent halvparten av dagene er de ikke ute i det hele tatt. Anonymkode: 7ec47...307 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #6 Del Skrevet 23. februar 2016 Kommer litt an på, men ofte er vi ute fra ca. halv tolv, til halv 2. Er turdag to dager i uka, og da er vi ute fra halv ti, til halv 2. Jeg syns det er greit. Ofte blir barna kalde, de har våte votter osv.. Anonymkode: ee491...bb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #7 Del Skrevet 23. februar 2016 Det er ca det samme som i vår bhg, og jeg synes det er allt for mye om vinteren og når det regner!! Klærne jeg får hjem er så våte og grisete at jeg lurer på hvorfor de på død og liv må utsette ungene for dette? Ungene blir fort våte og kalde, og jeg får stadig høre at det har vært grinete i utetiden. Nei så rart?? Når det er sommer og sol derimot, er det supert at det er ute nesten hele dagen. Anonymkode: 97df4...1c5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magnifiq Skrevet 23. februar 2016 #8 Del Skrevet 23. februar 2016 Nå som det er så deilig vintervær er de ute fra ca 9:30, og hele dagen. Kjempedeilig! Ellers så er de ute etter vær og vind. Oftest en tur på formiddagen, og etter lunsj frem til frukt, så ut igjen om været tillater det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amys Skrevet 23. februar 2016 Forfatter #9 Del Skrevet 23. februar 2016 (endret) 2 timer siden, Mythic skrev: Der hvor jeg jobber er vi ute så mye vær, føre og temperatur tillater. Dette kan variere fra 2-5 timer pr dag. Min erfaring er at det er umulig å gjøre alle foreldre til lags på dette området - for ikke å snakke om barna. Noen elsker å være ute, andre klager hele tiden, og de som klager, er de som har foreldre som mener vi er for mye ute. Vi aktiviserer og er sammen med barna i utetiden, og benytter den til pedagogisk arbeid. Allikevel er tiden vi er inne verdifull også, med aktiviteter og formidling på en annen måte enn ute. Barna leker også annerledes sammen inne enn de gjør ute. Hvorfor mener du to timer er så lite, TS? Hvis du er ute med barna dine på ettermiddagene også, så får de jo plenty utetid i løpet av en dag. Takk for svar alle sammen:) Hørtes jo ut som om vår barnehage var ganske vanlig basert på det dere svarer. Det er vel kanskje ikke det at to timer er lite, men heller at de er inne hele formiddagen. 3åringen min er (veldig) aktiv, samtidig som han fint kan sitte stille i 1-2 timer med perling, lego etc. Problemet er bare at han da gjerne bobler over av energi når han er ferdig, samtidig som han begynner å bli sulten og trøtt, og den kombinasjonen er ikke helt heldig (liten/ingen impulskontroll og mye rampestreker og bølling). Det fungerer mye bedre for ham å være ute og løpe og herje på formiddagen, og slappe av med stille-aktiviteter etterpå (eventuelt mer utetid), da er det ikke like mye overskuddsenergi som skal ut.. Men det er jo som deg jeg siterte skriver, det er mange foreldre som skal gjøres fornøyde.. Er derfor jeg tenkte å høre her hva som var vanlig andre steder for å ha noe å sammenlikne ned Endret 23. februar 2016 av Amys Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #10 Del Skrevet 23. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ca det samme som i vår bhg, og jeg synes det er allt for mye om vinteren og når det regner!! Klærne jeg får hjem er så våte og grisete at jeg lurer på hvorfor de på død og liv må utsette ungene for dette? Ungene blir fort våte og kalde, og jeg får stadig høre at det har vært grinete i utetiden. Nei så rart?? Når det er sommer og sol derimot, er det supert at det er ute nesten hele dagen. Anonymkode: 97df4...1c5 Om ungene blir så våte og kalde synes jeg nesten dere foreldre må se på klærne dere har til barna. I Bhg til guttungen er de ute fra ca 9.30 og til ca 15.00 på vår, sommer og høst er de ute til stengetid. Har ennå ikke opplevd at guttungen er våt og kald. Godt med ull og en god dress som tåler vann, samt godt regntøy er alfa og omega for Bhg barn. Og ikke minst støvler og ullsokker. Anonymkode: 2198d...8c6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissPierce Skrevet 24. februar 2016 #11 Del Skrevet 24. februar 2016 Der jeg jobber før var vi ofte ute fra 9/9.30 til 11.00 med de små og til 11.30 med de store. De små ble ofte inne på ettermiddagen, MEN de store gikk ut igjen 14.30, og ble ute til vi stengte 16.30. Om våren, sommeren og en høsten var de små ute fra kl.15 og til vi stengte også. Men mange av de ble veldig slitene av det. Så hente at senvakta tok med de som var igjen inn rundt kl.16. Det skal jo være morsomt ute, og det er det ikke da de er slitene, trøtte og alt bare er leit. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 24. februar 2016 #12 Del Skrevet 24. februar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ca det samme som i vår bhg, og jeg synes det er allt for mye om vinteren og når det regner!! Klærne jeg får hjem er så våte og grisete at jeg lurer på hvorfor de på død og liv må utsette ungene for dette? Ungene blir fort våte og kalde, og jeg får stadig høre at det har vært grinete i utetiden. Nei så rart?? Når det er sommer og sol derimot, er det supert at det er ute nesten hele dagen. Anonymkode: 97df4...1c5 Det høres ut som dere må kjøpe noen andre uteklær om de blir så våte og kalde av å være ute i to timer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 24. februar 2016 #13 Del Skrevet 24. februar 2016 Min var ute fra 8.30 til han ble hentet men han gikk i ute bhg I barnehagen her borte er de ute fra 12 til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruPotter Skrevet 24. februar 2016 #14 Del Skrevet 24. februar 2016 Da jeg jobbet som vikar var det veldig forskjellig fra barnehage til barnehage, og det kom også an på været. I Nord-Norge er været ustabilt - av og til er det -10 grader, andre dager er det plussgrader. Så det kommer rett og slett an på, men jeg har opplevd at standarden i store barnehager (når været er fint) er på ca 4 timer. Ofte deles det opp i økter. 7-11: Innetid med mat, leking, osv. 11-13: Utetid med fri lek. 13-15: Innetid igjen, et til måltid, leking. 15-17: Utetid til de blir hentet. Mange bruker å servere frukt ute rundt klokka 15. (Har også vært i barnehager der de går ut tidligere, eller starter dagen ute. Det er faktisk ganske greit å starte dagen ute). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #15 Del Skrevet 24. februar 2016 12 timer siden, Amys skrev: Dere med erfaring fra storbarnavdeling i barnehage, hvor mye ute er barna i løpet av en vinterdag? Hos oss er de ute ca 2 timer etter lunch, og de to siste årskullene har faste dager som de er ute på formiddagen også. Jeg syntes det er lite, spesielt når det er såpass fine vinterdager som det har vært nå i det siste, så det er greit å vite hva som er vanlig andre steder.. Til sammenlikning er småbarnavdelingen ute like mye eller mer som storbarnavdelingen (men på formiddagen) I vår barnehage er storbarnsavdelingene ute fra ca 09.45 til 12.15. Da er det inn for å spise lunsj og hvilestund! Fri lek, og liten fruktstund inne kl 14. Ca kl 14.30 går man ut igjen, og da er man ute til barna blir hentet! Selvfølgelig tar man værforbehold, men dette er hovedgangen i vår utelek! Anonymkode: be997...aee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mythic Skrevet 24. februar 2016 #16 Del Skrevet 24. februar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I vår barnehage er storbarnsavdelingene ute fra ca 09.45 til 12.15. Da er det inn for å spise lunsj og hvilestund! Fri lek, og liten fruktstund inne kl 14. Ca kl 14.30 går man ut igjen, og da er man ute til barna blir hentet! Selvfølgelig tar man værforbehold, men dette er hovedgangen i vår utelek! Anonymkode: be997...aee Supert med masse utetid. Som pedagog er jeg interessert i å vite hva utetiden inneholder? Min erfaring fra en del barnehager er dessverre at utetiden blir brukt som "oppbevaring" fordi det blir for slitsomt og bråkete å ha barna inne, og derfor er mye ute for å lette på trykket. Jeg er opptatt av det pedagogiske innholdet i både ute-og innetiden. Hva med barn med spesielle behov? Går de på "fristyre" i all den utetiden? Dette er ikke ment som kritikk, jeg er bare nysgjerrig. I min barnehage ser jeg at innetiden gir en annen mulighet for formidling, jobbe i små grupper med sosial kompetanse og samspill, fordype seg i tema, finne ro i ulike bordaktiviteter osv, på en annen måte enn i utetiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solavskjerming Skrevet 24. februar 2016 #17 Del Skrevet 24. februar 2016 Hos oss har 4 og 5 åringene 2 dager i uka de går på tur, da går det avgårde senest 10 før hvis alle er kommet. Tilbake i barnehagen rundt 14 og ofte er de da ute til de blir hentet. De andre dagene er de som oftest ute fra 9.30 til lunsj. Så ut mellom 14 og 14.30 og er ute til de blir hentet. Noen av dagene koser de seg med lunsj i grillstua like utenfor barnehagen sitt område. Selv om de ofte spiser ute er det sjeldent pølser på menyen. Grillet laks og fiskekaker virker å være en slager blant barna ☺ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #18 Del Skrevet 24. februar 2016 I vår barnehage er det slik at de deler barnegruppene på stor avdeling. Den ene gruppa er ute på formiddagen, den andre på ettermiddagen. Etter siste måltid er de inne om vinteren, men ute hvis det er sol og fint vær om sommeren. Liten avdeling er ute en tur hver dag, enten frilek eller for å gå tur. Men noen ganger i vinter har de droppet å gå ut, og det skjønner jeg godt. Det er ikke så innmari gøy for ett-toåringer å gå rundt på glatta inntullet i så mye klær at de knapt kan bevege seg. Ser at det er mange barnehager i denne tråden som er mye mer ute, men jeg er egentlig fornøyd som det er. De gjør mye spennende inne også, har pedagogisk opplegg, formidling, boltringslek, formingsoppgaver og rollelek, så jeg synes ikke de på død og liv skal være mest mulig ute. Men at de får luftet seg skikkelig minst en gang om dagen er jo bra, så lenge det ikke er ulevelig vær for de aller minste. Anonymkode: 61b0d...66b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #19 Del Skrevet 24. februar 2016 Der vesla går, er de ute 2-4 timer alt etter vær. Nå har det vært veldig skiftende her vi bor, siste to ukene har inneholdt snø, sludd, regn, sol, 5 pluss og 5 minus. De ser an formen til barna har jeg inntrykk av. Det er ikke gøy å være ute når man nesten ikke greier å bevege seg pga slaps til knærne... Alle er ute på formiddag, de store har ofte en runde ut igjen på ettermiddag. Om sommeren er de gjerne ute mer eller mindre hele dagen så lenge været er bra. Til pedagogen over meg: Vesla er et barn med spesielle behov. Jeg har inntrykk av at hun blir like godt ivaretatt ute som inne. De har hele tiden et fokus på positiv lek og sosial læring. De følger barna tett, og om noen finner 'noe rart' henger de ansatte seg på og lærer mer om det de finner. De jobber aktivt med å bygge vennskap mellom barna, med å fremheve hver enkelts styrker og med å styrke enkeltbarns selvfølelse og egenverdi. Vi er veldig heldige med barnehagen. Det er engasjerte, fantasifulle og kunnskapsrike voksne som leser barna godt og er veldig gode på individtilpasning. Det er en veldig stabil personalgruppe, og en liten og stabil gruppe vikarer. Jeg kunne ikke vært mer fornøyd med barnehagen tror jeg. Anonymkode: bd87d...15f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #20 Del Skrevet 24. februar 2016 55 minutter siden, Mythic skrev: Supert med masse utetid. Som pedagog er jeg interessert i å vite hva utetiden inneholder? Min erfaring fra en del barnehager er dessverre at utetiden blir brukt som "oppbevaring" fordi det blir for slitsomt og bråkete å ha barna inne, og derfor er mye ute for å lette på trykket. Det lurer jeg på også. Jeg har hatt barna mine i barnepark fram til de var ca tre år, og i parken var de bare ute og lekte. De spiste inne hvis det var for dårlig vær, f eks hvis det regnet. En barnehage skal ha et pedagogisk opplegg og vi opplevde en stor forandring fra park til barnehage. Jeg skjønner ikke hvordan de kan oppfylle kravene i den pedagogiske planen hvis de bare er ute. Anonymkode: 67916...50e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå