AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #21 Skrevet 23. februar 2016 Jeg synes du burde få tilstanden din utredet, for noe må det jo være, enten fysisk eller psykisk, som gjør at du ikke sover. Medisinene du nevner hjelper jo ikke akkurat mye. De er ikke noen varig løsning, om det ender med at du mister tennene. Anonymkode: 06346...aa9
Berit Skrevet 23. februar 2016 #22 Skrevet 23. februar 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men, min nattrutine starter lenge før det! - Ingenting annet enn vann til drikke etter klokken 18:00 - Ingen mat etter 20:00 - Må slappe av med bok i halvmørket fra 20:00 - Ingen mobil eller pc etter 20:00 Legger meg klokken 22:00 - sovner 23:00/24:00 Våkner 8:00 vær morgen. Samme om det er helg eller ei. Sover aldri om dagen, legger meg aldri tidligere fordi jeg er trøtt. For jeg er alltid trøtt! Jeg går 3 turer vær dag sammen med ei venninne. Vi går ca 3 mil om dagen, fordelt på tre turer. Hun har hund, er kronisk syk og bor like i nærheten. Så jeg slenger meg på for å slite meg selv ut. Jeg sitter altså ikke bare hjemme dag inn og dag ut. Når kvelden kommer så er jeg sliten og trøtt. Men forskjellen på meg og en frisk person er; Jeg klarer ikke å sovne og sove på egenhånd. Samme hvor sliten jeg er. ts Anonymkode: e718e...351 Så imponerende og flott av deg. 3 mil hver dag, og det enda du er trøtt. Du må i hvert fall ha god form. Men selv om du ikke får sove, må det da være utrolig godt å bare kunne slappe av i sengen etter en så aktiv dag med mye frisk luft også? Unnskyld hvis jeg uttrykkte meg uten følelse for at du har angst. Forstår at det må være vanselig for deg. Vanskelig for mange å sette seg inn i "dine sko" og riktig forstå hvordan du har det.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #23 Skrevet 23. februar 2016 9 minutter siden, Berit skrev: Så imponerende og flott av deg. 3 mil hver dag, og det enda du er trøtt. Du må i hvert fall ha god form. Men selv om du ikke får sove, må det da være utrolig godt å bare kunne slappe av i sengen etter en så aktiv dag med mye frisk luft også? Unnskyld hvis jeg uttrykkte meg uten følelse for at du har angst. Forstår at det må være vanselig for deg. Vanskelig for mange å sette seg inn i "dine sko" og riktig forstå hvordan du har det. Jeg forstår det ikke er så enkelt å forstå. Det er jo så enkelt å si "men det er jo bare....". Vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Det er kun en ting jeg ikke har prøvd, og det er sterkere medisiner. Men er så ufattelig usikker på om det er verdt det. Jeg bytter jo på en måte et problem til et annet... ts Anonymkode: e718e...351
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #24 Skrevet 23. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Svarer dere begge samtidig; Jeg har angst, nevnte jeg ikke det? Trudde jeg nevnte det jeg :S Kanskje jeg slettet det da jeg skrev HI, for det ble så langt. Anyways, jeg har sosial angst. Hvis jeg skal noe neste dag så får jeg ikke til å sove. Fordi jeg får tankekjør. Til vanlig så bruker jeg alt fra 4 til 8 timer å sovne, sovne og ikke sove. Stor forskjell. Jeg kan legge meg til rett tid fordi jeg er trøtt, altså 11 om kvelden. Men jeg sovner ikke før 6-8 om morgningen. Helt sinnssykt, jeg vet. Ufattelig slitsomt er det også. Aner ikke hvor mange ganger jeg har begynt å grine fordi jeg er så sliten. Får vondt i hode og kroppen, jeg kan gå 2-3 dager uten søvn. Jeg er så utslitt at jeg kaster opp. Når jeg da har en avtale neste dag og må våkne kl.8, da må jeg legge meg klokken 18:00 dagen før, for å få 2-3 timer med søvn. - Dette er da uten medisiner. Slik har jeg hatt det i 10+ år. Før så brukte jeg nesten 10 timer på å sovne. Men når jeg først sov så kunne jeg sove i et døgn. Dette var på barneskolen, mange år siden. Nå sliter jeg med å sovne og sove. Innsovning er verst. Klarer jeg å sovne så kan jeg sove i 2-4 timer, våkner tar en tablett til og sovner innen 1-2 timer. 1-2 timer er lite, i forhold til før. Det er pga tablettene at jeg sovner så fort. Jeg kan trene til jeg stuper, går lange turer eller hard økt på treningsstudio. Jeg er utmattet fysisk og psykisk (pga angst), men får ikke til å sove. Jeg blir bare enda mer sliten. Jeg har kastet opp på grunn av utmattelse mange ganger. Prøvd alt av kjerringråd og råd fra fastlege. Jeg har vært hos ernæringsfysiolog. Det som funker for meg nå er å ta 1 tablett. Legg meg i senga med musikk på ørene (lett piano eller instrument musikk, ingenting med tekst). Så sovner jeg. Våkner noen timer senere, tar en tablett til og legger meg. Kan ikke slå på lys om natten, samme om jeg våkner eller bare må på do. Ingen lys og ingen mobil. Men, min nattrutine starter lenge før det! - Ingenting annet enn vann til drikke etter klokken 18:00 - Ingen mat etter 20:00 - Må slappe av med bok i halvmørket fra 20:00 - Ingen mobil eller pc etter 20:00 Legger meg klokken 22:00 - sovner 23:00/24:00 Våkner 8:00 vær morgen. Samme om det er helg eller ei. Sover aldri om dagen, legger meg aldri tidligere fordi jeg er trøtt. For jeg er alltid trøtt! Dette må jeg gjøre vær kveld. Ufattelig slitsomt, men det går greit nå. Fordi jeg har blitt vandt til det. Denne rutinen sammen med tablettene funker. Fortsatt sliten, fortsatt utmattet, våkner hele tiden, sover ikke dypt etc. Men jeg sover ihvertfall. Blir kanskje.. 4-6 timer sammenhengende søvn i løpet av ei natt. Varierer hvor ofte jeg våkner og hvor lenge det tar å sovne igjen. Har hatt denne rutinen i litt over 1 år nå. Det funker, men som sagt, mange "bivirkninger" av både tablettene og rutinene. Føler hele livet mitt handler om søvn. Jeg går 3 turer vær dag sammen med ei venninne. Vi går ca 3 mil om dagen, fordelt på tre turer. Hun har hund, er kronisk syk og bor like i nærheten. Så jeg slenger meg på for å slite meg selv ut. Jeg sitter altså ikke bare hjemme dag inn og dag ut. Når kvelden kommer så er jeg sliten og trøtt. Men forskjellen på meg og en frisk person er; Jeg klarer ikke å sovne og sove på egenhånd. Samme hvor sliten jeg er. ts Anonymkode: e718e...351 Gå til legen og forklar problemet og få resept på Melantonin, naturlig søvnhormon, min datter bruker det og hun har sosial angst, virker veldig bra sier hun. Anonymkode: e7c84...905
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #25 Skrevet 23. februar 2016 TS, har du prøvd Surmontil? Det er egentlig en antidepressiva som nå kun blir gitt for å hjelpe på søvnproblemer. Gir ingen hangover og er ikke avhengighetsdannende. Får ikke alle de tullete bivrikningene som ved Vallergan, Phenergan, Remeron og gud vet hva de skriver ut. Den fikset mine søvnproblemer og jeg hadde prøvd alt - både avhengighetsdannende og andre. Anonymkode: 10b2e...516
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #26 Skrevet 23. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: men hun sier jo at disse ikke har fungert for henne Tviler på at TS har prøvd alt som finnes eller snakket ordentlig med legen om dette. Anonymkode: 0cd13...77f
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #27 Skrevet 23. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er kun en ting jeg ikke har prøvd Forsøkt Seroquel? Anonymkode: 0cd13...77f
ClosedParadise Skrevet 23. februar 2016 #28 Skrevet 23. februar 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet, men de er avhengighetsskapende. Det jeg spør om. Bør jeg holde meg unna, eller bare gå for det? ts Anonymkode: e718e...351 Hvorfor spør du om det når du helt sikkert vet svaret selv?
Berit Skrevet 23. februar 2016 #29 Skrevet 23. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår det ikke er så enkelt å forstå. Det er jo så enkelt å si "men det er jo bare....". Anonymkode: e718e...351 Jeg vet ikke sikkert, men på en måte virket det som du tolket mitt første innlegg med at jeg mente "men det er jo bare". Noe jeg slett ikke mente eller ville frem til. Jeg spurte bare om du hadde prøvd, og så kom jeg med noen forslag, noe som du spurte om. Det slår meg det samme som @ClosedParadise sier over at det virker som du vet svaret selv. Jeg mener du bør holde deg unna. Hva sier fastlegen din?
Hactar Skrevet 23. februar 2016 #30 Skrevet 23. februar 2016 Jeg har dessverre ikke råd for søvnvanskene dine, men oppfatter at angsten er i alle fall en del av problemet. Får du god behandling mot angsten din? 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #31 Skrevet 23. februar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Gå til legen og forklar problemet og få resept på Melantonin, naturlig søvnhormon, min datter bruker det og hun har sosial angst, virker veldig bra sier hun. Anonymkode: e7c84...905 Jeg har prøvd det, to ganger, i flere måneder. Funket greit første par ukene da den kicket inn, så dabbet det av. Det er problemet med de jeg tar nå også. Phenergan. Først var 1 nok, så 2, så 3.. nå er jeg oppi 6, og anbefalt dose er 4. 1 time siden, ClosedParadise skrev: Hvorfor spør du om det når du helt sikkert vet svaret selv? Problemet er at jeg ikke vet. Har gått frem og tilbake. Legen ville skrive ut noe vanedaneden fra første stund. Det er jeg som har sagt ifra om vane-problemene mine, jeg som har bedt om å henvendelse til ernæringsfysiolog, jeg som har bedt om henvendelse til en søvnklinikk. Venter på svar fra dem nå. Jeg stoler ikke helt på legen. For legen vil bare skrive ut tabletter. Bryr seg ikke om det at jeg kommer til å slite med å slutte. Ja, jeg holder på å bytter fastlege, det er venteliste hos legekontoret jeg skal bytte til. ts Anonymkode: e718e...351
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #32 Skrevet 23. februar 2016 16 minutter siden, Hactar skrev: Jeg har dessverre ikke råd for søvnvanskene dine, men oppfatter at angsten er i alle fall en del av problemet. Får du god behandling mot angsten din? Jeg går til psykolog for angsten. Jobber med saken Tar antidepressiva som funker på angsten også. Det går fremover med tanke på angsten. Og jeg vet at en del av søvnproblemene henger sammen med angsten. Jeg får en frykt for å ikke sove, fordi jeg vet hvor slitsomt det er å ikke få sovet. Når jeg er trøtt og utmattet så blir angsten verre. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forsøkt Seroquel? Anonymkode: 0cd13...77f Nei den har jeg ikke prøvd. Noterer den ned nå, takk for tipset :D 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tviler på at TS har prøvd alt som finnes eller snakket ordentlig med legen om dette. Anonymkode: 0cd13...77f Jeg har ikke prøvd alt som finnes. Men legen min vil kun gi meg vanedannede medisiner. Jeg må komme opp med navn på medisiner selv! ufattelig tungvindt, da jeg ikke vet hva som er der ute. Ja, jeg holder på å bytter fastlege. 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS, har du prøvd Surmontil? Det er egentlig en antidepressiva som nå kun blir gitt for å hjelpe på søvnproblemer. Gir ingen hangover og er ikke avhengighetsdannende. Får ikke alle de tullete bivrikningene som ved Vallergan, Phenergan, Remeron og gud vet hva de skriver ut. Den fikset mine søvnproblemer og jeg hadde prøvd alt - både avhengighetsdannende og andre. Anonymkode: 10b2e...516 Takker, den kan jeg prøve. Remeron ga meg en ufattelig høy apetitt. Gikk opp 15 kg på 3 måneder. Høres sykt ut, og det var det! Jeg spiste og spiste, ble aldri mett. Så sluttet jeg på tablettene og slet med apettiten i et halvt år ca. Det forsvant, jeg klarte ikke å spise, gikk ned 10 kg så gikk apettiten opp også gikk jeg opp 10 kg. Det i seg selv var nok til å vrake de medisinene. Den funket ikke på søvnproblemene heller. Phenergan gjør at jeg aldri føler meg 100% våken. For så fort jeg begynner å våkne opp.. så er det på tide å ta en ny dose. Men, den gir munntørrhet og det har nå gått utover tennene mine. Fått hull for første gang på gud vet hvor lenge. Tror jeg har hatt hull en gang bare.. eller to, den andre var et nesten-hull og ble bare slipt vekk Hvis dere kommer på andre ikke-vanedannende medisiner som funker på søvn og innsovning, rop ut. Så tar jeg det med til neste legetime. ts Anonymkode: e718e...351
Hactar Skrevet 23. februar 2016 #33 Skrevet 23. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg går til psykolog for angsten. Jobber med saken Tar antidepressiva som funker på angsten også. Det går fremover med tanke på angsten. Og jeg vet at en del av søvnproblemene henger sammen med angsten. Jeg får en frykt for å ikke sove, fordi jeg vet hvor slitsomt det er å ikke få sovet. Når jeg er trøtt og utmattet så blir angsten verre. Anonymkode: e718e...351 Du har muligens prøvd det, men jeg vil likevel nevne Mindfulness siden du skriver at frykt for ikke å få sove gjør problemet verre. Jeg har brukt mindfulness mot smerter, og det er kort fortalt en meditasjonsmetode som fokuserer på å møte smerten og gjøre noe med hvordan man tenker om smerten. En stor del av problemet med smerte er alt tankekjøret den medfører. Øvelsene hjelper til å bryte tankemønstre som du beskriver ovenfor: Nei, jeg får ikke sove, nå blir jeg så sliten, jeg må sove, jeg trenger søvn for å klare morgendagen osv osv. Fryktelig slitsomt. Her er den CDen jeg har brukt: Mindfulness meditation for pain relief. Mener det også finnes øvelser for å meste stress, og muligens også for søvnvansker. 1
_Bissy_ Skrevet 23. februar 2016 #34 Skrevet 23. februar 2016 Vil nevne at der finnes sugetabletter dom du får kjøpt på apoteket som hjelper på munntørhet. Vil virkelig anbefale deg å bruke det da tørr munn gir stor skade på tennene! I tillegg gir det også veldig dårlig ånde. Gå på apoteket å si at du skal ha sugetablettee mot munntørrhet så vet de hva du mener, finnes i forskjellige smaker. Er ikke av det billigeste- men med tanke på hvilke tannlegeregninger du kan risikere å få med å gå med tørr munn for lenge er det verdt det.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #35 Skrevet 24. februar 2016 Jeg vil også slå et slag for Seroquel. Tar 100 mg om kvelden og sover som en unge. Hjelper også på tankekjør. Anonymkode: 90519...46d
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #36 Skrevet 24. februar 2016 Jeg vil ikke slå noe slag for noe som helst. Ts' lege bør få avgjøre hva som er riktig tiltak, enten dette er medikamentelt eller ikke. Vi har ikke informasjonsgrunnlag til å komme med forslag. Det kan gjøre vondt verre. Anonymkode: b8bf0...fdb
Gjest Keiserensnyeklær Skrevet 24. februar 2016 #37 Skrevet 24. februar 2016 Støtter å prøve ut mindfullness og å bytte lege. Det er godt at du har startet på den prosessen. Og om du tar over anbefalt døgndose nå, så anbefaler jeg på det sterkeste å slutte med det med en gang. Det virker som at du trenger å jobbe med å finne roen og ikke være redd for å ikke få sove. Aksepter heller at det er slik det er der og da. Om det er angsten som ligger i bunn og gnager, og du tidligere har hatt problemer med avhengighet, så vær helt tydelig på det til den nye legen din. Hjelper det forresten å sove hos andre? Å snakke med noen med en beroligende stemme før du skal sove? Går du og gruer deg til å legge deg?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #38 Skrevet 24. februar 2016 Den 23.2.2016 at 16.24, AnonymBruker skrev: Hvis jeg skal noe neste dag så får jeg ikke til å sove. Fordi jeg får tankekjør. Hvis det er sosial angst som gjør at du ikke får sove, anbefaler jeg at du tar tak i det sammen med en psykolog i stedet for å hive innpå mer sovemedisin. Du bare dekker over / rømmer fra det egentlige problemet slik jeg tolker det, og forteller deg selv at det er så farlig å være sosial at du må ha enda flere medikamenter for å klare det. Jeg håper jeg tar feil, men det høres ut som du prøver å bli kvitt ett problem ved å skaffe deg et potensielt enda større. Anonymkode: 17ded...7c8
Gjest Keiserensnyeklær Skrevet 24. februar 2016 #39 Skrevet 24. februar 2016 Hva om du har helt fri dagen etterpå? Får du det samme tankekjøret da? Klarer du på et eller annet vis å ufarliggjøre det du skal dagen etterpå, så du får stoppet tankekjøret? Det finnes mange teknikker,f.eks å si høyt "stopp" til seg selv, telle baklengs fra 100 med to tall 98-96-94.. Kommer du utav det, så begynner du på nytt igjen. Eller diverse pusteteknikker, yoga.. Beklager om du allerede har prøvd alt dette eller synes det er tøv. Jeg har bare på følelsen av at mer sovemedisin ikke er veien å gå. Kan du ha rett på mer hjelp? Håper uansett at det ordner seg for deg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå