Gå til innhold

avhengighet.. verdt det?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er avhengig av sovetabletter for å sove. 
Har prøvd forskjellige, men de jeg har nå er de eneste som har funket. 
Jeg har kun prøvd medisiner som ikke er avhengighetsskapende, fordi jeg ønsker ikke å bytte ut ett problem, med et annet.

- De jeg har nå har rød trekant - jeg kan ikke kjøre bil. Det tar 13 timer før de er utav kroppen og jeg kan kjøre!
- De er ikke på blåresept - ganske dyrt. Får bare en og en pakke av en eller annen grunn. Så må ta ut tabletter hele tiden. 
- Får tørrmunn som går utover tennene. Etter 1 år på disse så begynner jeg nå å slite med tenne. 

Jeg vurderer nå å prøve andre medisiner. Men som dessverre er høyst avhengighetsskapende. Det å slutte med dem blir da et problem. 
Det er en grunn til at jeg har holdt meg unna slik tabletter. Jeg blir lett avhengig av ting. Jeg har vært avhengig, men sluttet med hjelp av psykolog eller byttet det ut med noe annet; Alkohol, ibux/paracet, neglbiting, nesespray, drops/tyggis, røyk og snus.
Jeg er bare 21 år! 
Det er ikke snakk om "jeg liker det og orker ikke å slutte", men avhengighet, en psykisk og fysisk avhengighet. Jeg blir lett avhengig av ting, slik er det bare. Derfor har jeg holdt meg unna alkohol de siste 3 årene, jeg har sluttet med snus men sliter med røyk. Eneste jeg er avhengig av idag er røyk. Jobber med saken, men det er ikke enkelt. 

Jeg blir rett og slett lett avhengig, og får et stort problem med å slutte. Holdt meg unna snus og alkohol pga det. Har ikke rørt ibux eller paracet på godt over 5 år. Aldri prøvd narkotika, fordi jeg vil ikke risikere å få et problem. Jeg har funnet meg i at jeg har et problem. Høres kanskje trist og tungvindt ut å må holde meg unna ibux og alkohol. For meg er valget enkelt. 
 Men er nå usikker på om jeg bør gå over til sovetabletter som er sterkere og som jeg mest sannsynligvis vil bli avhengig av. 

Hva tenker du? 

Anonymkode: e718e...351

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du? 

At det finnes andre medisiner enn de med varseltrekant du får sove på.

Anonymkode: 0cd13...77f

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det finnes andre medisiner enn de med varseltrekant du får sove på.

Det er to lister. 
En med medisiner som ikke er avhengighetsskapende. Noen har varseltrekant, noen ikke. Har prøvde ALLE. 
En med medisiner som er avhengighetsskapende. 

De fra den siste medisinene har jeg holdt meg unna. 
Jeg får til å sove med de jeg har nå. Men jeg er litt over anbefalt dose. Anbefalt dose er 4, jeg er på 6! På en dårlig dag når jeg trenger de mest, da funker de ikke. 
Jeg får tørrmunn som går utover tennene. 
De er dyre og må hentes ut hele tiden, fordi jeg kun får 1 eske per resept. 

ts

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

De er dyre og må hentes ut hele tiden, fordi jeg kun får 1 eske per resept. 

Det finnes andre medisiner du får sove på som du kan få på frikortet. Egenandelstaket er 2185,- kroner. Snakk med legen din.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes andre medisiner du får sove på som du kan få på frikortet. Egenandelstaket er 2185,- kroner. Snakk med legen din.

Jeg vet, men de er avhengighetsskapende. 

Det jeg spør om. Bør jeg holde meg unna, eller bare gå for det?

ts

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri prøvd narkotika, fordi jeg vil ikke risikere å få et problem. Jeg har funnet meg i at jeg har et problem. 

Men er nå usikker på om jeg bør gå over til sovetabletter som er sterkere og som jeg mest sannsynligvis vil bli avhengig av. 

Hva tenker du? 

Medikamentene du nevner er narkotika. De er en stor del av problemet hos narkomane. Den avhengigheten er ikke verdt det. Det er en forferdelig tilstand å være avhengig av slikt. Dessuten vil veppe legen din skrive ut disse medisinene slik at du kan bruke dem daglig i lange perioder - nettopp fordi de skaper et farlig avhengighetssyndrom.

Snakk med legen din om dette. Grundig.

Anonymkode: b8bf0...fdb

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NEI, det finnes medisiner du får sove på som IKKE er avhengighetsskapende og som ikke har varseltrekant, som i tillegg fås på blå resept.

Leser du ikke hva jeg skriver? 

Skrevet

Ut fra hvordan du beskriver problemet ditt, så bare advarer jeg mot å begynne med innsovingstabletter. Du kommer trolig til å ende opp som avhengig, og da får du abstinenser når du må trappe ned. I stedet for å medisinere bort søvnproblemene, så burde du få hjelp med andre tiltak. For å ødelegge tennene er jo også veldig alvorlig. Det er uforsvarlig. Har du sagt det til legen?

Anonymkode: 06346...aa9

Skrevet

Du burde fortelle legen det du skriver her i tråden, da vil du kunne få best mulig hjelp. Legen har ansvaret for din medisinering. Ikke gå over anbefalt dose uten å snakke med legen først. Legen vil heller ikke kunne forstå problemet ditt fullt ut hvis du ikke er åpen om at du overskrider dosen. Hvis du ikke stoler på at legen din vil ta problemene på alvor bør du bytte lege.

Anonymkode: 45ec0...cf9

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

NEI, det finnes medisiner du får sove på som IKKE er avhengighetsskapende og som ikke har varseltrekant, som i tillegg fås på blå resept.

Jo, hun leser det du skriver. men hun sier jo at disse ikke har fungert for henne, ikke alle medisiner fungerer for alle.

TS, hva er grunnen til at du ikke får sove? Søvnløshet er ofte et symptom på noe annet, hvis dette er tilfellet for deg, jobber du aktivt med å bli kvitt det faktiske problemet? 

Anonymkode: 5839d...446

• Liker 4
Skrevet

Kan du ikke skrive navnene på medikamentene? Da er det lettere å bedømme.

Men dersom du har klart å bli avhengig av parcet/ibux (disse er ikke avhengighetsskapende) så tviler jeg på at sovepiller er en bra ide. Har du prøvd å trene hardt før du sover? Våke over? Andre behandlingsalternativer?

• Liker 2
Skrevet

Medikamentene du nevner er narkotika. De er en stor del av problemet hos narkomane. Den avhengigheten er ikke verdt det. Det er en forferdelig tilstand å være avhengig av slikt. Dessuten vil veppe legen din skrive ut disse medisinene slik at du kan bruke dem daglig i lange perioder - nettopp fordi de skaper et farlig avhengighetssyndrom.

Snakk med legen din om dette. Grundig.

Anonymkode: b8bf0...fdb

Det jeg tenker også. Avhengighets' problemet er grunnen til at jeg har holdt meg unna.
Jeg har kun prøvd de typene som ikke har avhengighet som en del av bivirkninger, ikke trenger de nedtrapping heller. 

Hvilke da? Vet du navnet på noen?
Jeg har prøvd circadin, phenergan og remeron. Over lengre tid, opp og ned i dose for å finne riktig mengde. Nå tar jeg phenergan, men over anbefalt dose (som ligger på maks 4, jeg tar 6 med legens tillatelse).
Den funker nesten :P Har også prøvd to til jeg ikke husker navnet på. Valerina forte har jeg også prøvd, funker ikke. Te og slike kjerringråd har jeg prøvd; funker ikke. 
Det er ikke snakk om å ha prøvd det én gang altså, men over flere måneder. 

Ut fra hvordan du beskriver problemet ditt, så bare advarer jeg mot å begynne med innsovingstabletter. Du kommer trolig til å ende opp som avhengig, og da får du abstinenser når du må trappe ned. I stedet for å medisinere bort søvnproblemene, så burde du få hjelp med andre tiltak. For å ødelegge tennene er jo også veldig alvorlig. Det er uforsvarlig. Har du sagt det til legen?

Anonymkode: 06346...aa9

Jeg har slitt med søvn siden jeg var barn. Spesiallamper, trening, kosthold, uendelig med blodprøver.. jeg har sjekket alt, finner ikke ut hva det er. Jeg er så lei! Jeg vil sove ei hel natt og våkne opp frisk og opplagt. 
Nå så tar jeg 2 før jeg legger meg. Så våkner jeg, tar to til, sover litt, våkner og tar to til. Så våkner jeg og får ikke ta flere, og får ikke til å sove.

Har gått frem og tilbake i to år nå. Ang sterkere tabletter. Er så usikker! 

ts

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg spør om. Bør jeg holde meg unna, eller bare gå for det?

ts

Du ikke bare bør men må snakke med legenndin om dette. Vi kjenner deg ikke, skriver ikke ut medisiner og er heller ikke kompentent til å vurdere din helsetistand og ditt behov. 

Anonymkode: d0ce5...b85

• Liker 2
Skrevet

Det beste er vel å behandle den faktiske årsaken til søvnløsheten. Du nevner ikke navn på tablettene du vurderer å starte med, men jeg tipper at dette er b-preparater.?. Det finnes absolutt gode C-preparater som ikke er avhengighetsskapende, hadde absolutt valgt å holde meg til disse. 

Men som sagt; behandle årsaken til søvnløsheten først!

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du ikke bare bør men må snakke med legenndin om dette. Vi kjenner deg ikke, skriver ikke ut medisiner og er heller ikke kompentent til å vurdere din helsetistand og ditt behov. 

Anonymkode: d0ce5...b85

Jeg har pratet med fastlegen om det. Bestilte time i går, men har ikke ledig før slutten av Mars.
Men jeg må ta et valg. Fortsette med de jeg har, eller prøve andre som er avhengighetsskapende. 
Jeg vil så klart helst klare å sove uten tabletter. 

Jeg klarer ikke å bestemme meg! 
Ta sjansen og få til å sove, men slite med avhengighet i mange år. 

ts

Skrevet (endret)

Nei, det er ikke verdt det. 

Har du prøvd å stå opp og gå til sengs på samme tid over lang tid, ha mye aktivitet i løpet av dagen, gjerne en tur hver dag, trening, og regelmessig og godt kosthold? Selv om man ikke får sove om natten, så hvil deg og vær i sengen, altså stå opp og legg deg på samme tid. Tving deg våken hele dagen. Unngå å være på nett og se tv 1 time før du legger deg.

Det er den beste sovemedisin.

Endret av Berit
  • Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Berit skrev:

Nei, det er ikke verdt det. 

Har du prøvd å stå opp og gå til sengs på samme tid over lang tid, ha mye aktivitet i løpet av dagen, gjerne en tur hver dag, trening, og regelmessig og godt kosthold? Selv om man ikke får sove om natten, så hvil deg og vær i sengen, altså stå opp og legg deg på samme tid. Tving deg våken hele dagen. Unngå å være på nett og se tv 1 time før du legger deg.

Det er den beste sovemedisin.

Tror du virkelig at jeg ikke har prøvd det? 
Har prøvd alt sier jeg jo. Alle kjerringråd også. 

ts

Skrevet

Som barn av rusmisbruker og en som selv har lett for å bli avhengig av ting akkurat sånn som deg, sier jeg bare IKKE GJØR DET. (med forbehold om at jeg ikke vet akkurat hvor plaget du er av søvnmangelen)

Har du fått utredet hvorfor du ikke får sove? Psykolog/søvneksperter?

Anonymkode: 17ded...7c8

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig at jeg ikke har prøvd det? 
Har prøvd alt sier jeg jo. Alle kjerringråd også. 

ts

Så synd at det ikke hjelper deg.

For meg er det bare så utrolig vanskelig å forestille meg at jeg ikke kan sove etter en lang utmattende dag over tid hvor jeg må tvinge meg selv opp grytidlig og har tempo på og frisk luft mesteparten av dagen. Selv om jeg da ikke alltid får sove f.eks av forstyrrende tanker og mye som har skjedd, så er det bare himmelsk å få krype under dynen og hvile. Noe jeg ofte drømmer om å kunne på dagen når jeg må gjøre noe og være våken.

Håper du finner noe annet alternativ enn medisiner med bivirkninger som du føler kan hjelpe deg.

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som barn av rusmisbruker og en som selv har lett for å bli avhengig av ting akkurat sånn som deg, sier jeg bare IKKE GJØR DET. (med forbehold om at jeg ikke vet akkurat hvor plaget du er av søvnmangelen)

Har du fått utredet hvorfor du ikke får sove? Psykolog/søvneksperter?

Anonymkode: 17ded...7c8

17 minutter siden, Berit skrev:

Så synd at det ikke hjelper deg.

For meg er det bare så utrolig vanskelig å forestille meg at jeg ikke kan sove etter en lang utmattende dag over tid hvor jeg må tvinge meg selv opp grytidlig og har tempo på og frisk luft mesteparten av dagen. Selv om jeg da ikke alltid får sove f.eks av forstyrrende tanker og mye som har skjedd, så er det bare himmelsk å få krype under dynen og hvile. Noe jeg ofte drømmer om å kunne på dagen når jeg må gjøre noe og være våken.

Håper du finner noe annet alternativ enn medisiner med bivirkninger som du føler kan hjelpe deg.

Svarer dere begge samtidig;
Jeg har angst, nevnte jeg ikke det? Trudde jeg nevnte det jeg :S Kanskje jeg slettet det da jeg skrev HI, for det ble så langt. Anyways, jeg har sosial angst. Hvis jeg skal noe neste dag så får jeg ikke til å sove. Fordi jeg får tankekjør. 
Til vanlig så bruker jeg alt fra 4 til 8 timer å sovne, sovne og ikke sove. Stor forskjell.  
Jeg kan legge meg til rett tid fordi jeg er trøtt, altså 11 om kvelden. Men jeg sovner ikke før 6-8 om morgningen. Helt sinnssykt, jeg vet. Ufattelig slitsomt er det også. Aner ikke hvor mange ganger jeg har begynt å grine fordi jeg er så sliten. Får vondt i hode og kroppen, jeg kan gå 2-3 dager uten søvn. Jeg er så utslitt at jeg kaster opp. 
Når jeg da har en avtale neste dag og må våkne kl.8, da må jeg legge meg klokken 18:00 dagen før, for å få 2-3 timer med søvn. - Dette er da uten medisiner. Slik har jeg hatt det i 10+ år. 

Før så brukte jeg nesten 10 timer på å sovne. Men når jeg først sov så kunne jeg sove i et døgn. Dette var på barneskolen, mange år siden.
Nå sliter jeg med å sovne og sove. Innsovning er verst. Klarer jeg å sovne så kan jeg sove i 2-4 timer, våkner tar en tablett til og sovner innen 1-2 timer. 
1-2 timer er lite, i forhold til før. Det er pga tablettene at jeg sovner så fort. 

Jeg kan trene til jeg stuper, går lange turer eller hard økt på treningsstudio. Jeg er utmattet fysisk og psykisk (pga angst), men får ikke til å sove. Jeg blir bare enda mer sliten. 
Jeg har kastet opp på grunn av utmattelse mange ganger. Prøvd alt av kjerringråd og råd fra fastlege. Jeg har vært hos ernæringsfysiolog. 

Det som funker for meg nå er å ta 1 tablett. Legg meg i senga med musikk på ørene (lett piano eller instrument musikk, ingenting med tekst). Så sovner jeg. Våkner noen timer senere, tar en tablett til og legger meg. Kan ikke slå på lys om natten, samme om jeg våkner eller bare må på do. Ingen lys og ingen mobil. 

Men, min nattrutine starter lenge før det! 
- Ingenting annet enn vann til drikke etter klokken 18:00
- Ingen mat etter 20:00
- Må slappe av med bok i halvmørket fra 20:00 
- Ingen mobil eller pc etter 20:00

Legger meg klokken 22:00 - sovner 23:00/24:00
Våkner 8:00 vær morgen. Samme om det er helg eller ei. 
Sover aldri om dagen, legger meg aldri tidligere fordi jeg er trøtt. For jeg er alltid trøtt! 

Dette må jeg gjøre vær kveld. Ufattelig slitsomt, men det går greit nå. Fordi jeg har blitt vandt til det. Denne rutinen sammen med tablettene funker. Fortsatt sliten, fortsatt utmattet, våkner hele tiden, sover ikke dypt etc. 
Men jeg sover ihvertfall. Blir kanskje.. 4-6 timer sammenhengende søvn i løpet av ei natt. Varierer hvor ofte jeg våkner og hvor lenge det tar å sovne igjen. Har hatt denne rutinen i litt over 1 år nå. 
Det funker, men som sagt, mange "bivirkninger" av både tablettene og rutinene. Føler hele livet mitt handler om søvn. 

Jeg går 3 turer vær dag sammen med ei venninne. Vi går ca 3 mil om dagen, fordelt på tre turer. Hun har hund, er kronisk syk og bor like i nærheten. Så jeg slenger meg på for å slite meg selv ut. Jeg sitter altså ikke bare hjemme dag inn og dag ut. Når kvelden kommer så er jeg sliten og trøtt. Men forskjellen på meg og en frisk person er; Jeg klarer ikke å sovne og sove på egenhånd. Samme hvor sliten jeg er. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...