Gå til innhold

Plagsom person på fritidsinteresse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en fritidsinteresse jeg har holdt på med i over 15 år, som er veldig viktig for meg. Der jeg bor er det bare en klubb som driver med slikt, så jeg kan ikke bytte klubb. 

Problemet er at lederen i klubben plager meg. Vi har jo kjent hverandre siden jeg begynte i klubben. Han er veldig høyt respektert i miljøet, og har vært der siden starten. Da jeg begynte var alt helt normalt, vi hadde ikke noe annen kontakt enn hva de andre i klubben hadde med oss/hverandre, og han var hyggelig og grei, men ikke mer enn det, og ikke mer mot meg enn andre. 

Så flyttet jeg til samme bydel som ham, og han fant ut at, hey, da kan vi jo kjøre sammen til aktiviteten. Ja, greit nok, han var jo hyggelig, så hvorfor ikke. Han viste mer og mer interesse, men jeg trodde oppriktig talt det kun var som venner, siden han har kone og barn, og er såpass mye eldre enn meg at det ikke ville falle meg inn en gang å være interessert i ham. Så jeg svarte på meldinger og slikt han sendte, og trodde alt bare var kameratslig. 

Men så begynte problemene. Han ble mer og mer innpåsliten. Kom med slibrige kommentarer om hva han hadde lyst til å gjøre om kroppen min, og kjærlighetserklæringer og ekle ting. Jeg har avvist alt blankt, og bedt ham slutte, utallige ganger. Han sender ørten meldinger daglig. Jeg har helt sluttet å svare, og har sagt gang på gang at han må slutte. Han har tydeligvis stalket meg, for han er i overkant familieær med meg og vanene mine, hvor jeg er, hva jeg gjør, og familien min. Han vet blant annet navnet på søsken, og har stalket dem også på insta og nettet. Utrolig ekkelt og ubehagelig. 

Aller helst vil jeg at fyren skal ryke til helvete. Jeg vil ikke ha noe med ham å gjøre. Men så er det det at han er leder for aktiviteten som jeg elsker, og jeg ikke lyst til å slutte :( Det betyr så mye for meg, jeg har så mye av det sosiale nettverket mitt der. 

Hva i alle dager skal jeg gjøre? Vi kjører fremdeles sammen, og det vil jeg ikke. Jeg vil ikke at han skal sitte på med meg. Men hvordan skal jeg si det uten at det bare blir ekkelt på aktiviteten? Hvordan kan jeg bli kvitt oppføreselen hans, og likevel kunne fortsette i klubben uten at han gjør livet surt for meg?

Anonymkode: ef0b6...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si at enten oppfører han seg skikkelig mot deg, eller så forteller du kona hans hvordan han holder på. Så lenge du har bedt han kutte ut, og det ikke går inn, må du bare bruke hardere skyts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mythic skrev:

Si at enten oppfører han seg skikkelig mot deg, eller så forteller du kona hans hvordan han holder på. Så lenge du har bedt han kutte ut, og det ikke går inn, må du bare bruke hardere skyts.

Det driter han nok langt i, dessverre. Og det samme gjør hun. Han bruker meg som hobbypsykolog også, og jeg får laaaange sytemeldinger om hvordan de er sammen kun for barna, og hvordan de sover på hvert sitt rom, og hun truer med å ta med seg ungene og flytte. 

Mange av meldingene er om hvor synd det er på ham, og om hvordan det bare er å få prate med meg som får ham til å holde ut, og masse piss. Jeg er så lei! Jeg vil ikke høre, og jeg driter i hjemmeproblemene hans. Han er ikke vennen min, og jeg vil ikke høre om privatlivet hans :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bare si det rett ut; "Kåre-Jonny, måten du oppfører deg på plager meg. Du er leder for fritidsaktiviteten her i *sted*, og oppførselen din er ikke forenelig med slik en leder skal opptre. Dersom du inneslutter med å plage/sjikanere meg, så kommer jeg til å ta kontakt med fylkesstyret(eller lignende) for aktiviteten og fortelle hva du utsetter meg for".

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær

Det hørtes ut som en skikkelig ekkel situasjon! Først tror jeg det er lurt å slutte å gi denne mannen skyss. Fortsett å ignorere meldingene hans. Og vet du hva? Jeg synes at han har gått så langt over streken at du kan si akkurat det som du skriver over her: At du er lei, du vil ikke høre, og du driter i hjemmeproblemene hans. Jeg synes ikke han skal få ta fra deg fritidsinteressen din. Stå på ditt! Er det eventuelt noen du kan alliere deg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du? Jeg hadde kontaktet politiet og spurt om dette er noe som kan anmeldes.

Anonymkode: 410dd...2d2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen du kan melde fra til? Noen som har ansvar for aktiviteten over han igjen? Høres fryktelig ubehagelig ut. Ville begynt med å ikke la han sitte på lenger! 

Anonymkode: b34e9...c31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du? Jeg hadde kontaktet politiet og spurt om dette er noe som kan anmeldes.

Anonymkode: 410dd...2d2

Dette! Og ta vare på alt av meldinger etc. for dokumentasjon.

Anonymkode: 48f3e...612

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rimelig frekt av ham at han krever at du skal ta bullshiten hans på alvor, når tillot du å motta dritten hans? Har du på et eller annet tidspunkt sagt til ham at du er villig til å være søppelbøtten hans? Han behandler deg som en som ikke er noe verdt. Nå har han vært åpen mot deg angående privatlivet sitt og krenket deg ytterligere med å komme med slibrigheter og du kan bruke det for alt det er verdt. Han har ikke fortjent tilliten din. Han er en råtten person og fortjener ingenting godt fra deg. Du har alt på din side og uansett hvordan du oppfører deg mot ham har han ingenting han skulle sagt. Han senket standarden for lenge siden til et absolutt minimum.

Anonymkode: 0c4e0...899

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lar du han sitte på? Er du ikke redd for at han skal voldta deg. 

Anonymkode: 7c522...a96

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest

Gi han en sjanse til å kutte ut det der, eller så anmelder du han. Han har ikke lovt til å holde på slikt da han er en myndighets-person ovenfor deg gjennom den fritidsaktiviteten. Samme regelen om at lærere eller andre ansatte på en skole ikke kan involvere seg emosjonelt ovenfor sine elever.

Klubben blir nødt til å suspendere han, mens etterforskningen pågår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det driter han nok langt i, dessverre. Og det samme gjør hun. Han bruker meg som hobbypsykolog også, og jeg får laaaange sytemeldinger om hvordan de er sammen kun for barna, og hvordan de sover på hvert sitt rom, og hun truer med å ta med seg ungene og flytte. 

Mange av meldingene er om hvor synd det er på ham, og om hvordan det bare er å få prate med meg som får ham til å holde ut, og masse piss. Jeg er så lei! Jeg vil ikke høre, og jeg driter i hjemmeproblemene hans. Han er ikke vennen min, og jeg vil ikke høre om privatlivet hans :(

Har du hørt dette fra kona eller bare han? Om det kun er fra han så er det ikke sikkert dette er sant. Han kan si  det for å få sympati og få deg til å la være å si noe til kona. Kona kan være lykkelig uvitende om hva han driver på med.

Anonymkode: 05ece...7dd

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar på meldingene slik at du har noe å vise politiet. Ikke vær alene med han, da han kan voldta deg. Helst slutt med den fritidsaktiviteten så lenge han går der

Anonymkode: f28f6...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er overhodet ikke redd han skal voldta meg! Det er IKKE slik, han er ikke en sånn person! Som sagt har jeg kjent ham i over 15 år. 

Det er også nettopp det at jeg IKKE vil slutte med aktiviteten som er problemet. Hadde det vært aktuelt hadde det jo bare vært å gjøre det, blokkere nummeret hans, og ferdig med saken. 

Å gå til konen er meningsløst. Han bryr seg ikke, hun bryr seg ikke. Dette vet jeg, som sagt har jeg kjent ham/dem lenge. 

Det er heller ikke noe å anmelde. Man kan ikke anmelde folk for å sende 5-10 meldinger daglig, hvor de fleste er helt normale, som "Her er et bilde av lunsjen min". Og de jeg synes er ekle er heller ikke anmeldingsverdige, det er ingen som blir dratt for retten for å si at jeg har så fin rumpe at de ikke klarer konsentrere seg. 

Å melde fra til noen høyere opp i systemet er også temmelig dødfødt. Han er nest høyest i landet, og ingenting kommer til å skje. Jeg kjenner alle som sitter høyere opp, og de har alle vært kompiser siden de gikk på barneskolen omtrent, alle har holdt på så lenge. I tillegg kommer det da til å bli så dårlig stemning at jeg ikke kan fortsette i klubben. Slutter lederen vår, går alt i oppløsning, han er den som holder ting sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er overhodet ikke redd han skal voldta meg! Det er IKKE slik, han er ikke en sånn person! Som sagt har jeg kjent ham i over 15 år. 

Det er også nettopp det at jeg IKKE vil slutte med aktiviteten som er problemet. Hadde det vært aktuelt hadde det jo bare vært å gjøre det, blokkere nummeret hans, og ferdig med saken. 

Å gå til konen er meningsløst. Han bryr seg ikke, hun bryr seg ikke. Dette vet jeg, som sagt har jeg kjent ham/dem lenge. 

Det er heller ikke noe å anmelde. Man kan ikke anmelde folk for å sende 5-10 meldinger daglig, hvor de fleste er helt normale, som "Her er et bilde av lunsjen min". Og de jeg synes er ekle er heller ikke anmeldingsverdige, det er ingen som blir dratt for retten for å si at jeg har så fin rumpe at de ikke klarer konsentrere seg. 

Å melde fra til noen høyere opp i systemet er også temmelig dødfødt. Han er nest høyest i landet, og ingenting kommer til å skje. Jeg kjenner alle som sitter høyere opp, og de har alle vært kompiser siden de gikk på barneskolen omtrent, alle har holdt på så lenge. I tillegg kommer det da til å bli så dårlig stemning at jeg ikke kan fortsette i klubben. Slutter lederen vår, går alt i oppløsning, han er den som holder ting sammen. 

Jo det kan man. Om du har bedt han å la være og han fortsetter, så er det trakassering...
Men om du vil fortsette å være offeret uten å gjøre noe med det, så virker det som om du liker å bekle offerrollen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, 2Bhonest skrev:

Jo det kan man. Om du har bedt han å la være og han fortsetter, så er det trakassering...
Men om du vil fortsette å være offeret uten å gjøre noe med det, så virker det som om du liker å bekle offerrollen..

Jeg spør deg HVA jeg kan gjøre med det. Og foreløpig har du ikke kommer med noe svar jeg kan bruke, så du vet tydeligvis ikke hva jeg kan gjøre du heller. 

Har du noe som helst konkret eksempel på at noen noen sinne har blitt straffet for å sende noen 5-10 meldinger daglig? Og synes du det er god bruk av politiets/rettsvesenets ressurser? Hvordan tror du det blir fremover i klubben om jeg faktisk anmelder fyren? Det jeg søker råd om er hvordan jeg kan løse situasjonen og likevel ha det kjekt i klubben fremover. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva du holder på med, men det høres ut som et lite miljø. Du kan kanskje bryte ut av nåværende klubb, og starte opp en ny? Det kan jo være at det finnes flere som liker interessen din, men som ikke orker å være i klubben av samme årsak som deg? 

Utenom det, så er vel eneste løsningen å si tydelig i fra at det ikke er greit, både skriftlig og muntlig. Si at du ikke tolererer oppførselen hans mer, og at dere kun skal ha et 'profesjonelt' forhold. Lag avstand mellom dere, behandle ham som en bekjent/ukjent. Om du har vært tydelig, kuttet kontakten og han fremdeles fortsetter så vil det kunne kalles sjikanering. 

Alternativet er jo å la han plage deg, et dårlig alternativ synes jeg.

Anonymkode: 74c88...a66

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær

Jeg skjønner at det er vanskelig. Likevel tror jeg du må belage deg på noe ubehag for at det skal bli bedre. Men det er verdt det! Kanskje han blir sint/fornærmet/skuffet når du slutter å gi ham skyss og gir klar beskjed, men du skylder ham ingenting. Du skylder deg selv å gjøre det du kan for å bedre situasjonen. Så får du ta det eventuelle ubehaget som oppstår og bare stå i det som best du kan. Alliere deg gjerne med noen du kjenner. Hjelper ikke noenting, så gå høyere opp i systemet. Selv om de kjenner ham fra før.  Selv om det kan komme til bli ubehagelig. Ikke la denne mannen slippe unna med å plage deg på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, 2Bhonest skrev:

Gi han en sjanse til å kutte ut det der, eller så anmelder du han. Han har ikke lovt til å holde på slikt da han er en myndighets-person ovenfor deg gjennom den fritidsaktiviteten. Samme regelen om at lærere eller andre ansatte på en skole ikke kan involvere seg emosjonelt ovenfor sine elever.

Klubben blir nødt til å suspendere han, mens etterforskningen pågår...

Har hun ikke gitt han denne sjansen? Flere ganger??  

Anonymkode: 3cf4a...e13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...