Gjest Coolaid Skrevet 23. februar 2016 #21 Skrevet 23. februar 2016 Den 22.2.2016 at 11.36, AnonymBruker skrev: Jeg har en gutt på 10 og han sykler/tar buss til trening, skaffer skyss hjem fra treningen selv( hvis han trener på en annen bane og vi ikke har mulighet å hente), sykler/tar buss til butikken og handler småting, gjør leksene selv, smører matpakke, skiver når han er sulten. I tilleg forventer jeg at han skal rydde rommet sitt, hjelpe med å tomme oppvasmaskin, kaste ut bosset og hjelpe med å støvsuge og vaske toalettene. Vi har gutter hjemme og det blir en del søl rundt doskål. Samboeren min synes at jeg er for kravstor. Ungene hans gjør ingenting og han må organisere alt rundt dem. Til og med avtale når de skal være med venner. Han lager mat, smører, styrer og de bare sitter og kommanderer. Hvordan er barnet ditt ? Anonymkode: a2670...ee8 Gratulerer ! Du er en god mor for din sønn. Du oppdrar en gutt som blir en selvstendig mann som har lært å takle alle de små og store oppgavene i livet. Det du beskriver viser at du respekterer din sønn som et selvstendig individ, du respekterer deg selv og lærer han å klare seg selv, lærer han å opptre selvstendig og det å være en del av et fellesskap hvor alle i familien skal hjelpe til. Forstod ikke helt om dine samboers barn bor med dere hele tiden. Uansett, om de gjør det eller bare er på helgebesøk så bør det innføres tilsvarende for dem. "Her i huset hjelper alle til".... Dette høres ut slik som vi har det hjemme. Det kan være sårt for ham dersom de andre barna ikke hjelper til hjemme. Hvordan fungere det med dine samboers barn ? - altså prinsene og prinsessene ? Blir superglad når jeg leser sånt - du skal være stolt av deg selv og sønnen din !
Gjest Blomsterert Skrevet 23. februar 2016 #22 Skrevet 23. februar 2016 Den Monday, February 22, 2016 at 11.36, AnonymBruker skrev: Jeg har en gutt på 10 og han sykler/tar buss til trening, skaffer skyss hjem fra treningen selv( hvis han trener på en annen bane og vi ikke har mulighet å hente), sykler/tar buss til butikken og handler småting, gjør leksene selv, smører matpakke, skiver når han er sulten. I tilleg forventer jeg at han skal rydde rommet sitt, hjelpe med å tomme oppvasmaskin, kaste ut bosset og hjelpe med å støvsuge og vaske toalettene. Vi har gutter hjemme og det blir en del søl rundt doskål. Samboeren min synes at jeg er for kravstor. Ungene hans gjør ingenting og han må organisere alt rundt dem. Til og med avtale når de skal være med venner. Han lager mat, smører, styrer og de bare sitter og kommanderer. Hvordan er barnet ditt ? Anonymkode: a2670...ee8 Du er ikke kravstor,du er ansvarsfull! En undervurderer barn ofte,og "orker"ikke ta tak. Barn får selvtillit av å bli stilt krav til.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #23 Skrevet 23. februar 2016 1 time siden, Coolaid skrev: Gratulerer ! Du er en god mor for din sønn. Du oppdrar en gutt som blir en selvstendig mann som har lært å takle alle de små og store oppgavene i livet. Det du beskriver viser at du respekterer din sønn som et selvstendig individ, du respekterer deg selv og lærer han å klare seg selv, lærer han å opptre selvstendig og det å være en del av et fellesskap hvor alle i familien skal hjelpe til. Forstod ikke helt om dine samboers barn bor med dere hele tiden. Uansett, om de gjør det eller bare er på helgebesøk så bør det innføres tilsvarende for dem. "Her i huset hjelper alle til".... Dette høres ut slik som vi har det hjemme. Det kan være sårt for ham dersom de andre barna ikke hjelper til hjemme. Hvordan fungere det med dine samboers barn ? - altså prinsene og prinsessene ? Blir superglad når jeg leser sånt - du skal være stolt av deg selv og sønnen din ! Vær så snill..Ikke oppmuntre en allerede misfornøyd stemor til å blande seg inn i oppdragelsen av de andre. Hun er tydeligvis flink med sitt ENE barn og samboer mindre flinke med SINE.. Han får styre sitt løp selv. Anonymkode: 132a9...b47 1
Gjest Coolaid Skrevet 23. februar 2016 #24 Skrevet 23. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vær så snill..Ikke oppmuntre en allerede misfornøyd stemor til å blande seg inn i oppdragelsen av de andre. Hun er tydeligvis flink med sitt ENE barn og samboer mindre flinke med SINE.. Han får styre sitt løp selv. Anonymkode: 132a9...b47 Nei så snill har jeg ikke lyst å være. Familien er en enhet. Hjemme hos oss hjelper alle til. Vi pleier å si at "alle skal kose seg"..... det betyr at alle må være med å rydde, fikse osv før vi sitter foran tven, har spillkveld eller god mat sammen. Alle må bidra, ikke bare noen. Jeg tenker også på gutten. Han er så flink, og de andre ungene slipper unna. Hvordan tror du han føler det ? Til deg ts: Hvor gamle er de andre barna, hvor ofte er de hos dere ?
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #25 Skrevet 23. februar 2016 1 minutt siden, Coolaid skrev: Nei så snill har jeg ikke lyst å være. Familien er en enhet. Hjemme hos oss hjelper alle til. Vi pleier å si at "alle skal kose seg"..... det betyr at alle må være med å rydde, fikse osv før vi sitter foran tven, har spillkveld eller god mat sammen. Alle må bidra, ikke bare noen. Jeg tenker også på gutten. Han er så flink, og de andre ungene slipper unna. Hvordan tror du han føler det ? Til deg ts: Hvor gamle er de andre barna, hvor ofte er de hos dere ? Så lenge far ikke vil oppdra barna sine slik som TS gjør, så må man jo la tema ligge. Denne gutten lider ikke under at de andre slipper. Man kan fint oppdra barna sine som man vil selv om de bor under samme tak. Det er ikke relevant. Anonymkode: 132a9...b47 2
Gjest Coolaid Skrevet 23. februar 2016 #26 Skrevet 23. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Så lenge far ikke vil oppdra barna sine slik som TS gjør, så må man jo la tema ligge. Denne gutten lider ikke under at de andre slipper. Man kan fint oppdra barna sine som man vil selv om de bor under samme tak. Det er ikke relevant. Anonymkode: 132a9...b47 Hva er dine erfaringer med barn ? Har du noen selv ? Det er litt relevant i forhold til din forståelse av fellesskap/familie. For meg virker ditt svar veldig merkelig. Syns du er riktig at noen familiemedlemmer bor på hotell mens noen andre jobber på det samme hotellet ? Hva med FELLESSKAPET som familien er ? Eller har ikke du sansen for sånt ?
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #27 Skrevet 23. februar 2016 4 minutter siden, Coolaid skrev: Hva er dine erfaringer med barn ? Har du noen selv ? Det er litt relevant i forhold til din forståelse av fellesskap/familie. For meg virker ditt svar veldig merkelig. Syns du er riktig at noen familiemedlemmer bor på hotell mens noen andre jobber på det samme hotellet ? Hva med FELLESSKAPET som familien er ? Eller har ikke du sansen for sånt ? Lik oppdragelse, eller oppdragelse der en av de voksne bestemmer hvordan alle skal oppdras er ikke nødvendig. Kvinner som dominerer hjemmene over mannen skaper mer konflikt og vonde følelser hos barna enn nødvendig. Man kan fint samarbeide, ha fellesskap etc på de viktige tingene. Smøre matpakker, sykle til trening etc får være opp til den forelderen det gjelder. Jeg er absolutt for selvstendig oppdragelse og har tre selvstendige barn selv. Jeg ser også store mangler hos andre - men man kan ikke oppdra andres barn likevel. Man kan ha like kjøreregler på ting som er felles. Eksempelvis at alle rydder etter seg etter måltider o.l. Jeg mener bestemt at dersom stebarn ikke legger klærne sine på vaskerommet, selv om barna gjør det, så er konsekvensen så enkel at det da er far som må ta dette og far som må vaske klærne. Ikke at stemor skal insistere på at klærne skal komme til vaskerommet. På den måten år man fellesskap uten diktaturregime fra misfornøyde kvinner samt at kvinnene får en enklere jobb som stemor. Anonymkode: 132a9...b47 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #28 Skrevet 23. februar 2016 Den 22.02.2016 at 11.36, AnonymBruker skrev: Jeg har en gutt på 10 og han sykler/tar buss til trening, skaffer skyss hjem fra treningen selv( hvis han trener på en annen bane og vi ikke har mulighet å hente), sykler/tar buss til butikken og handler småting, gjør leksene selv, smører matpakke, skiver når han er sulten. I tilleg forventer jeg at han skal rydde rommet sitt, hjelpe med å tomme oppvasmaskin, kaste ut bosset og hjelpe med å støvsuge og vaske toalettene. Vi har gutter hjemme og det blir en del søl rundt doskål. Samboeren min synes at jeg er for kravstor. Ungene hans gjør ingenting og han må organisere alt rundt dem. Til og med avtale når de skal være med venner. Han lager mat, smører, styrer og de bare sitter og kommanderer. Hvordan er barnet ditt ? Anonymkode: a2670...ee8 Voksne barn nå, men gjorde leksene selv, kunne /kan sykle, og gå ærend. Matpakke brukte jeg å lage, sendte med penger også til bakeriet. Forventet at de skulle rydde rommet sitt, men det holdt aldri mål. På kjøkkenet var de flinke å hjelpe til, samme med å ta ut bosset og støvsuge noen ganger. Tok trappevask også. Det gikk bra, hadde aldri noe strengt regime. De begynte som avisbud når de ble tolv år og fikk lønn. Anonymkode: 1c0fd...6ae
xinnia Skrevet 23. februar 2016 #29 Skrevet 23. februar 2016 19 minutter siden, Coolaid skrev: Hva er dine erfaringer med barn ? Har du noen selv ? Det er litt relevant i forhold til din forståelse av fellesskap/familie. For meg virker ditt svar veldig merkelig. Syns du er riktig at noen familiemedlemmer bor på hotell mens noen andre jobber på det samme hotellet ? Hva med FELLESSKAPET som familien er ? Eller har ikke du sansen for sånt ? Men hvorfor er det samboer og hans barn som skal rette seg inn etter hvordan TS gjør det? du nevner felleskskapet- men hvor ofte er barna til samboer en del av dette fellesskapet kontra TS sitt barn? 1
MapleSirup Skrevet 23. februar 2016 #30 Skrevet 23. februar 2016 7 minutter siden, xinnia skrev: Men hvorfor er det samboer og hans barn som skal rette seg inn etter hvordan TS gjør det? du nevner felleskskapet- men hvor ofte er barna til samboer en del av dette fellesskapet kontra TS sitt barn? Jeg er enig her. Jeg mener det fint går an å leve forskjellig i sammen hjem når man har ulike foreldre. Jeg ville ikke tolerert at en mann satte nye, fremmede grenser og krav til mine barn. Til det er jeg altfor beskyttende og glad i de. Det er mitt ansvar å oppdra de og se til at de trives i hverdagen. Det er visst veldig lett for kvinner å hevde "mitt hus, mine regler". Hva med "mitt barn, mine regler"? Kun gjeldene for kvinner?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #31 Skrevet 24. februar 2016 Barna er 11 og 9. De er har annenhver uke. Vi har prøvd å finne en felles løsning der alle skal bidra men det ble ikke sånn. Han er bare vant å være servicestasjon. Jeg kan fint spørre sønnen min om å hjelpe meg å rydde kjøkkenet etter middagen eller ta ut bosset når alle de andre er tilstede. Jeg sender ham ned for å rydde rommet sitt selv om alle andre ser tv eller spiller. Det er noe han har lært fra han var liten . Det med toalettene synes han er urettferdig at bare han skal vaske sånn at han tar det bare den uken ungene er ikke her. Støvsuge trappen gjør han fordi det har vært hans jobb fra vi flyttet sammen Jeg tenker så lenge det er far som rydder etter barna og at det ikke går utover meg så er det ok. Jeg hjelper til og holder huset ryddig mens han bretter klærne, rydder rommene, lager mat osv. Han sliter seg helt ut mens de bare sitter og venter. Jeg kan hjelpe men jeg kan ikke forandre hans måte å oppdra sine barn. TS Anonymkode: a2670...ee8 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #32 Skrevet 24. februar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barna er 11 og 9. De er har annenhver uke. Vi har prøvd å finne en felles løsning der alle skal bidra men det ble ikke sånn. Han er bare vant å være servicestasjon. Jeg kan fint spørre sønnen min om å hjelpe meg å rydde kjøkkenet etter middagen eller ta ut bosset når alle de andre er tilstede. Jeg sender ham ned for å rydde rommet sitt selv om alle andre ser tv eller spiller. Det er noe han har lært fra han var liten . Det med toalettene synes han er urettferdig at bare han skal vaske sånn at han tar det bare den uken ungene er ikke her. Støvsuge trappen gjør han fordi det har vært hans jobb fra vi flyttet sammen Jeg tenker så lenge det er far som rydder etter barna og at det ikke går utover meg så er det ok. Jeg hjelper til og holder huset ryddig mens han bretter klærne, rydder rommene, lager mat osv. Han sliter seg helt ut mens de bare sitter og venter. Jeg kan hjelpe men jeg kan ikke forandre hans måte å oppdra sine barn. TS Anonymkode: a2670...ee8 Men, hva er grunnen til at han ikke stiller mer krav til de? Blir de stilt mer krav til når de er hjemme hos moren sin? Jeg vet det er en del fedre som har barna annenhver uke, eller annenhver helg som lar de slippe unna med alt av slike huslige ting. Synes egentlig det er litt dumt, for da blir det lett slik at mor er den strenge som forventer og maser, mens når vi skal til pappa er det bare gøy og lek. Synes det er utrolig viktig å stille krav til barna, lære de å bli selvstendige. Det er nok av voksne både jenter og gutter som tror at skittentøyet forsvinner på magisk vis av seg selv, og som generelt må lære seg det meste når de flytter hjemmefra. Foreldre som plukker opp alt etter barna, gjør barna en bjørnetjeneste. Er veldig positivt slik du oppdrar sønnen din, men opplever ikke han det litt urettferdig at han må hjelpe til mens ungene til mannen din slipper unna? Du sier du ikke vil forandre hans måte å oppdra sine barn, men er det ikke bedre om du og mannen din blir enige om felles regler som gjelder for alle barna når de er hjemme hos dere? Det hadde i hvert fall jeg tenkt var mer rettferdig. "Hos oss gjør vi det på denne måten". Anonymkode: 6c55d...536
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #33 Skrevet 24. februar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men, hva er grunnen til at han ikke stiller mer krav til de? Blir de stilt mer krav til når de er hjemme hos moren sin? Jeg vet det er en del fedre som har barna annenhver uke, eller annenhver helg som lar de slippe unna med alt av slike huslige ting. Synes egentlig det er litt dumt, for da blir det lett slik at mor er den strenge som forventer og maser, mens når vi skal til pappa er det bare gøy og lek. Synes det er utrolig viktig å stille krav til barna, lære de å bli selvstendige. Det er nok av voksne både jenter og gutter som tror at skittentøyet forsvinner på magisk vis av seg selv, og som generelt må lære seg det meste når de flytter hjemmefra. Foreldre som plukker opp alt etter barna, gjør barna en bjørnetjeneste. Er veldig positivt slik du oppdrar sønnen din, men opplever ikke han det litt urettferdig at han må hjelpe til mens ungene til mannen din slipper unna? Du sier du ikke vil forandre hans måte å oppdra sine barn, men er det ikke bedre om du og mannen din blir enige om felles regler som gjelder for alle barna når de er hjemme hos dere? Det hadde i hvert fall jeg tenkt var mer rettferdig. "Hos oss gjør vi det på denne måten". Anonymkode: 6c55d...536 Som sagt vi har prøvd den ,,felles,, ordning ,men det funker ikke. Han synes at jeg er for streng pga disse kravene. Hvis barn protesterer og nekter å gjøre noe så forventer jeg fortsatt at det blir gjort mens han gjør det selv for at det ikke blir støy ut av det. Han er veldig konfliktsky og veldig opptatt av god stemning og roen i huset. Og derfor han gjør alt for at alle skal være fornøyd. Barna vokser og begynner å bli usikre pga de føler at de ikke mestrer forskjellige områder. Ingenting er gøy lenger. Jeg mener at selvstendighet gir mestring følelse og selvtillit . Jeg tåler både surmuling, protest og slenging med døren så lenge alle gjør det de skal. Barnas mor er veldig lik han og disse barna har vokst opp på en helt annen måte enn mitt barn. De er bare ikke vant å bidra og være selvstendige og jeg vil ikke være den store stygge ulven som skal jage de rundt. ts Anonymkode: a2670...ee8 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #34 Skrevet 24. februar 2016 Jeg synes både du og far virkelig veldig urimelige. Han lar barna slippe unna for mye, mens du legger altfor mye press på sønnen din. Han er bare 10 år, det er ikke meningen at han skal ta hovedansvar for å rydde huset på linje med deg og din samboer. Støvsuge og vask av toalett har jeg aldri sett noen gi som oppgave til en 10 åring. Husk at han er bare ung en gang, voksenarbeid har han resten av livet på å gjøre. Anonymkode: 28afd...3d7
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #35 Skrevet 24. februar 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan lærte dere/motiverte dere henne til å brette klær og slikt? Gjør dere alt bare til en slags lek? Anonymkode: 7e50c...9a7 Nei, men fra tidlig har vi alltid involvert henne i matlaging og husarbeid. Hun har alltid syntes det er gøy å være med å gjøre ting med oss, selv om det er 'kjedelige' ting som å legge sammen klær. Det eneste som er vanskelig å få henne til å gjøre, er å rydde rommet sitt... Men det blir gjort da Anonymkode: 61778...653
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #36 Skrevet 24. februar 2016 16 timer siden, MapleSirup skrev: Jeg er enig her. Jeg mener det fint går an å leve forskjellig i sammen hjem når man har ulike foreldre. Jeg ville ikke tolerert at en mann satte nye, fremmede grenser og krav til mine barn. Til det er jeg altfor beskyttende og glad i de. Det er mitt ansvar å oppdra de og se til at de trives i hverdagen. Det er visst veldig lett for kvinner å hevde "mitt hus, mine regler". Hva med "mitt barn, mine regler"? Kun gjeldene for kvinner? Forstår ikke hvorfor mødre er så opptatt av at kvinnene styrer i hjemmet til eksen... Fremmede regler?? I de aller fleste hjem skaper man felles regler, der både mannen og kvinnen er enige. At stemor og stefar da skal kunne bidra i oppdragelsen, er en selvfølge. For at barna skal ha det bra, skal det være noe som kalles harmoni i hjemmet. Om det kun er mor/far som skal kunne sette grenser, si fra og følge barna opp, blir den stemor/stefar som en fremmed for dem i eget hjem. Er det bedre enn at de er en del av familien og får delta?? Flere mødre er så innbarka egoistiske og det lyser lang vei at eksen har funnet en kjæreste som barna liker, og at mødre begynner å tisse rundt husveggene og på ungene sine for å markere terretoriet. Innse at en ny dame i mannens liv ikke betyr "mitt hus, mine regler". Nei, det betyr far og stemors hus og DERES FELLES regler. Det er ikke rart at menn ønsker lite kontakt etter brudd og at samarbeid ikke går så bra. Mødre forstår jo ikke hvordan familiebildet fungerer i ettertid og godtar tydeligvis ikke at de ikke lengre er i sentrum.... Anonymkode: 61778...653
makkapakka Skrevet 24. februar 2016 #37 Skrevet 24. februar 2016 Jeg syns du trenger litt hjelp jeg, barnevernskontoret er rette instans.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #38 Skrevet 24. februar 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: JEG GIR OPP DETTE FAENSKAP AV SITERING!!!! FÅ DETTE FIKSET, FOR DETTE BEGYNNER Å GÅ MEG PÅ NERVENE!!!!! Anonymkode: 61778...653
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #39 Skrevet 24. februar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes både du og far virkelig veldig urimelige. Han lar barna slippe unna for mye, mens du legger altfor mye press på sønnen din. Han er bare 10 år, det er ikke meningen at han skal ta hovedansvar for å rydde huset på linje med deg og din samboer. Støvsuge og vask av toalett har jeg aldri sett noen gi som oppgave til en 10 åring. Husk at han er bare ung en gang, voksenarbeid har han resten av livet på å gjøre. Anonymkode: 28afd...3d7 Skjønner godt at noen synes det er for mye, men jeg er uenig. Han steker egg, lager suppe, lager smoothie... og det gjør han med glede. Han tar lillebror på en liten tur og passer på han. I tillegg har jeg vist ham hvordan man setter i gang oppvaskmaskin og vaskemaskin... Alt dette preger ikke hverdagen hans. Han leker mye, trener og er sammen med venner. ts Anonymkode: a2670...ee8 1
Anciol Skrevet 24. februar 2016 #40 Skrevet 24. februar 2016 Tar bussen selv til og fra den lokale skolen ca 2 km unna hvor vi bor:) ungene mine er 7 og 8:) I helgene skjærer jeg skiver kvelden før og pakker de i plastfolie så barna kan hente seg frokost mens vi sover litt ekstra i helegene;)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå