Gå til innhold

Hvor selvstendig er ditt barn ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 10 og han sykler/tar buss til trening, skaffer skyss hjem fra treningen selv( hvis han trener på en annen bane og vi ikke har mulighet å hente), sykler/tar buss til butikken og handler småting, gjør leksene selv, smører matpakke, skiver når han er sulten. I tilleg forventer jeg at han skal rydde rommet sitt, hjelpe med å tomme oppvasmaskin, kaste ut bosset og hjelpe med å støvsuge og vaske toalettene. Vi har gutter hjemme og det blir en del søl rundt doskål.

Samboeren min synes at jeg er for kravstor. Ungene hans gjør ingenting og han må organisere alt rundt dem. Til og med avtale når de skal være med venner. Han lager mat, smører, styrer og de bare sitter og kommanderer.

Hvordan er barnet ditt ?

Anonymkode: a2670...ee8

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg eldre barn enn deg, men jeg syns ikke du er kravstor :) Det er da vel helt vanlig at 10-åringer klarer de småtingene du nevner. I en familie er det mye som må gjøres av fellesting, og man er fullt kapabel til å bidra når man er 10.

• Liker 4
Skrevet

Nå er ikke min gutt så gammel som din, men han må og gjøre oppgaver. Han har for eksempel vasket doen siden han var 4år.. (Hans søl og gris, ofte med vilje i begynnelsen) Vi har selvsagt vasket over når han ikke ser, men han gjør det veldig bra nå. Tar ut søppel, holder orden på rommet osv.. Normale ting man gjør for å ha det greit rundt seg.

Alle barn trenger oppgaver og ansvar, er slik de vokser.. Og man skal tross alt sende de ut i en verden der de må fikse slikt selv, og da trenger man øvelse fra man er liten.

Anonymkode: c7b28...f6b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er jo vanlig at norske barn ender opp med å flytte hjemmefra uten å vite hvordan man gjør halvparten av de tingene du nevnte. 

Syntes det er flott at du krever at han er selvstendig og hjelper til! Det er ingenting som er negativt med det.. 

Stebarnet mitt er 6 år.. Han hjelper til med å rydde rommet, rydder etter seg - etter lek og mat og liker å hjelpe til med små oppgaver i huset (for det meste). 

Endret av stemorrollen
  • Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en gutt på 10 og han sykler/tar buss til trening, skaffer skyss hjem fra treningen selv( hvis han trener på en annen bane og vi ikke har mulighet å hente), sykler/tar buss til butikken og handler småting, gjør leksene selv, smører matpakke, skiver når han er sulten. I tilleg forventer jeg at han skal rydde rommet sitt, hjelpe med å tomme oppvasmaskin, kaste ut bosset og hjelpe med å støvsuge og vaske toalettene. Vi har gutter hjemme og det blir en del søl rundt doskål.

Samboeren min synes at jeg er for kravstor. Ungene hans gjør ingenting og han må organisere alt rundt dem. Til og med avtale når de skal være med venner. Han lager mat, smører, styrer og de bare sitter og kommanderer.

Hvordan er barnet ditt ?

Har gutten din noe form for ordning på lommepenger/ukepenger? 

Skrevet

Jeg var nok et sånt barn som du har, samboeren min var nok et sånt barn som samboeren din har. Da vi flyttet sammen i slutten av 20-årene kunne han ingenting, nå i 30-årene må jeg fortsatt lære han ting. Man blir rett og slett vant til å ikke måtte tenke selv og det blir lettere å spørre noen enn å finne ut av ting selv. Jeg syntes det er fantastisk at du har lært barna dine å være selvstendig, i mine øyne er det noe av det viktigste man lærer et barn!

Anonymkode: ee38f...2f5

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, gumaba skrev:

Har gutten din noe form for ordning på lommepenger/ukepenger? 

Det har han ikke. Hvis han går på butikken så får han kjøpe kjeks eller noe og det er han fornøyd med. Han bryr seg ikke om penger og har aldri nevnt lommepenger. 

ts

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes ikke du krever for mye, og for en flink gutt du har😊 Reagerer han på at barna til samboer ikke har samme plikter og krav?

Anonymkode: f93c8...96b

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke du krever for mye, og for en flink gutt du har😊 Reagerer han på at barna til samboer ikke har samme plikter og krav?

Ja, han reagerer. Jeg har forklart til han at det er for hans beste og at det er viktig at han klarer seg selv og hjelper hjemme. Det er ikke akurratt sånn at han aldri protesterer når det gjelder husarbeid men han gjør det likevel.

ts

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, han reagerer. Jeg har forklart til han at det er for hans beste og at det er viktig at han klarer seg selv og hjelper hjemme. Det er ikke akurratt sånn at han aldri protesterer når det gjelder husarbeid men han gjør det likevel.

ts

Da håper jeg at samboer kan møte deg på dette, så ikke gutten din vil føle seg urettferdig behandlet fordi han må og de andre ikke. Jeg er helt enig med deg at det er til hans eget beste, men det kan kanskje være vanskelig for en guttunge å se det, når andre slipper unna...

• Liker 2
Skrevet (endret)

Da jeg var på den alderen måtte jeg hente mine to yngre søsken i barnehagen hver dag (litt over 1 km hver vei), gå minst 1 time på tur med hunden hver dag (hver time jeg gikk på tur med hunden ga meg også 1 time PC-bruk, så jeg gikk gjerne mer), støvsuge fra tid til annen og ellers holde det ryddig på rommet mitt. Jeg syns selv jeg slapp billig unna. Kanskje ikke i forhold til tidsforbruk, men det er nå gøyere å gå på tur enn å gjøre husarbeid.

Nå har jeg en datter på 4 år og hennes oppgaver er å hjelpe til med å lage middag, dekke av og på bordet, holde rommet sitt ryddig (vi har en robotstøvsuger som virkelig hjelper med motivasjonen hennes når det kommer til å holde gulvet fritt for leker), og tørke støv i stuen 1 gang i uken. Kravene går foreløpig på innsats og ikke utførelse. Hun får ikke lommepenger, men vi tenker på å innføre det om ikke så alt for lenge.

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 1
Skrevet

Jente på 7 i vårt hus rydder eget rom; hjelper til med rydding etter måltider, støvsuger hele hjemmet (støvsuge elsker hun å gjøre) og er med og legger sammen klær. 

Vi begynte med å innføre oppgaver fra hun var 3 år, hvor hun da hang opp jakke og satt på plass sko etc. 

Deres er ti år og jeg synes ikke du forventer for mye. At du tør å la han ta buss/ordne med skyss selv i en alder av ti år viser hvor mye du stoler på barnet og hvor selvstendig han er på slike ting. 

Min bror er 16 og min søster 14 og ingen av dem vet omtrent hvordan man tar bussen.... Mor kjører de OVERALT og gud forby om de må sykle i 10 minutt for å komme seg til trening... 

Anonymkode: 61778...653

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jente på 7 i vårt hus rydder eget rom; hjelper til med rydding etter måltider, støvsuger hele hjemmet (støvsuge elsker hun å gjøre) og er med og legger sammen klær. 

Vi begynte med å innføre oppgaver fra hun var 3 år, hvor hun da hang opp jakke og satt på plass sko etc. 

Deres er ti år og jeg synes ikke du forventer for mye. At du tør å la han ta buss/ordne med skyss selv i en alder av ti år viser hvor mye du stoler på barnet og hvor selvstendig han er på slike ting. 

Min bror er 16 og min søster 14 og ingen av dem vet omtrent hvordan man tar bussen.... Mor kjører de OVERALT og gud forby om de må sykle i 10 minutt for å komme seg til trening... 

Anonymkode: 61778...653

Hvordan lærte dere/motiverte dere henne til å brette klær og slikt? Gjør dere alt bare til en slags lek?

Anonymkode: 7e50c...9a7

Skrevet
21 timer siden, Maximillian Cohen skrev:

gå minst 1 time på tur med hunden hver dag (hver time jeg gikk på tur med hunden ga meg også 1 time PC-bruk, så jeg gikk gjerne mer)

Jeg må bare få kommentere at dette er noe av det mest geniale jeg har hørt :) 

Anonymkode: 3b8d0...3ab

• Liker 8
Skrevet

Du krever absolutt ikke for mye, dette er en viktig del av barneoppdragelsen! Målet med oppdragelse er at barna skal bli selvstendige, ansvarlige og veltilpasse voksne :) 

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke du er for kravstor TS :) Høres ut som du har sunne og rimelige holdninger til hva barnet ditt skal bidra med/ ordne selv. Man kan jo snu på det å si at du ikke krever og forlanger ting av han, men at du har tro på han og gir han ansvar og tillitt :) 

Jeg har tre jenter på fem, syv og ti år og de gjør alle ting hjemme og må ordne seg en del selv. Jeg tenker bare at det er sundt å la barna prøve seg fram og utforske, så kan de heller spørre om hjelp hvis de ikke får det til eller lurer på noe. De tre jentene mine er veldig forskjellige og hun på syv er foreksempel mye mer usikker på å være litt alene etter skolen enn hun eldste. Og hun eldste er ikke så stødig på kjøkkenet mens lillesøster liker å lage mat. Jeg forventer på ingen måte at de skal være verdensmestere og klare alt, og har sakt til dem at de må spørre hverandre om hjelp og heller bytte på oppgavene. Feks må storesøster være sammen med lillesøster etter skolen, også må lillesøster stå for maten. (Samme gjelder jo yngste med hennes ting). 

Med dette håper jeg at de lærer ansvar og samhold framfor at alle bare tenker på seg selv. Det synes jeg er veldig viktig! Deler man på kunnskapen sin og hjelper hverandre så kommer man langt :) 

Anonymkode: f4083...760

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke du er for kravstor TS :) Høres ut som du har sunne og rimelige holdninger til hva barnet ditt skal bidra med/ ordne selv. Man kan jo snu på det å si at du ikke krever og forlanger ting av han, men at du har tro på han og gir han ansvar og tillitt :) 

Jeg har tre jenter på fem, syv og ti år og de gjør alle ting hjemme og må ordne seg en del selv. Jeg tenker bare at det er sundt å la barna prøve seg fram og utforske, så kan de heller spørre om hjelp hvis de ikke får det til eller lurer på noe. De tre jentene mine er veldig forskjellige og hun på syv er foreksempel mye mer usikker på å være litt alene etter skolen enn hun eldste. Og hun eldste er ikke så stødig på kjøkkenet mens lillesøster liker å lage mat. Jeg forventer på ingen måte at de skal være verdensmestere og klare alt, og har sakt til dem at de må spørre hverandre om hjelp og heller bytte på oppgavene. Feks må storesøster være sammen med lillesøster etter skolen, også må lillesøster stå for maten. (Samme gjelder jo yngste med hennes ting). 

Med dette håper jeg at de lærer ansvar og samhold framfor at alle bare tenker på seg selv. Det synes jeg er veldig viktig! Deler man på kunnskapen sin og hjelper hverandre så kommer man langt :) 

Må bare rette litt på det jeg skrev om "de gjør alle ting hjemme", altså de gjør ikke alt hjemme, men alle tre må bidra hjemme ;) 

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor går du i konkurranse med din samboer på dette? Ditt barn er selvstendig, men ikke stebarnet.

Er det egentlig det du vil snakke om ? 

• Liker 2
Skrevet

For ett par år siden bodde jeg i samme kollektiv med  en figur som (blant annet) ikke visste hvordan man brukte vaskemaskin. Så han hadde overhodet ikke peiling på hvordan man faktisk vasket klær. Han hadde jo aldri hatt noe behov for å lære seg de forskjellige innstillingene på vaskemaskinen, eller hvor mye vaske-pulver man egentlig skal bruke. Når han bodde hjemme hos foreldrene sine, så bare slengte han møkkete klær rett på badegulvet eller noe. Derfra ble klærne plukket opp av foreldrene hans, og de sørget for at alle klærne hans ble vasket og strøket.

Når han flyttet vekk fra foreldrene sine og inn i kollektiv, så bare slengte han fra seg klærne på gulvet der også, og så regnet han med at dette ble tatt hånd om nærmest av seg selv. Han hadde heller ikke noe som helst peiling på hvordan man skal lage middag. Det var vel bare så vidt han klarte å steke seg ferdig-pizza, lage pytt i panne eller andre ferdig-retter....

Anonymkode: 500a0...c27

• Liker 1
Skrevet

Ja, det var jo flere dager siden forrige STEBARNSTRÅD...Jaggu på tide!!

Dere andre som slenger dere på med Flinke Flinkesen historier gjennomskuet visst ikke det! Det finnes et ord for det: Kjerringer!

Anonymkode: 132a9...b47

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...