Gå til innhold

Helt alene med barn.

Fremhevede innlegg

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Liten avsporing men jeg jobber i butikk... På kassa bak hos meg kommer det opp hvilket kort som blir brukt... Vil si uten å overdrive at nesten 65% av de som handler (barnebutikk) hos meg bruker mastercard.... Ganske sjokkerende..

Anonymkode: a2fa1...d06

i USA handler da alle på kreditt?

Husk at MasterCard også har vanlige bankkort med pin - altså debetkort (altså IKKE kreditt).

Anonymkode: af477...811

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den 22.2.2016 at 23.43, AnonymBruker skrev:

Liten avsporing men jeg jobber i butikk... På kassa bak hos meg kommer det opp hvilket kort som blir brukt... Vil si uten å overdrive at nesten 65% av de som handler (barnebutikk) hos meg bruker mastercard.... Ganske sjokkerende..

Anonymkode: a2fa1...d06

Jeg er platinum medlem og på det ene mastercardet får 8%kickback på alle kjøp i kles og møbelbutikker. Det utgjør noen 1000 lapper i året ;) Det er også ekstra forsikringer med å bruke Mastercard i handel enn vanlig debetkort.

Skrevet
13 timer siden, Zienna skrev:

Godt beskrevet.  Familieøkonomi er lagt opp etter to-foreldre-modellen, til tross for at stadig flere er aleneforeldre.  Det sier seg jo også selv at det er dyrere når man går fra to til èn inntekt.  I dette tilfelle har mor ordinært samvær med barna, altså annen hver helg. Bidraget er lavt fordi hun tar utdannelse. 

Økonomien blir endret ved samlivsbrudd, og mange er ikke i stand til å kjøpe ut sin eks. i felles bolig, og må selge.  Det slapp min sønn fordi han eide boligen selv, og lenge før eks kom inn i bildet.  Hun fikk sin forholdsvise andel etter antall år, men valgte å overta bilen fordi hun flyttet inn i sin nye kjærestes hus. 

Poenget mitt er at det hersker så mange myter om utspekulerte og økonomisk motiverte alenemødre (nå også alenefedre).  Hver enkelt har sin egen situasjon, og vi som står utenfor bør tenke oss om før vi dømmer.

Men han er altså ikke helt alene? Barna i dette tilfellet har jo også en mor som bidrar til  økonomisk.

Anonymkode: 858d9...761

Skrevet

Ble helt alene med barna da eksen døde for 3 år siden. 6 av barna var da fortsatt under 18 år. Jobber mye og har god inntekt selv og barnepensjon både fra NAV og KLP så det går helt fint økonomisk. Har nå samboer, så får nå ikke noe ekstra i form av ekstra barnetrygd eller skattefradrag,  selv om samboeren min selvfølgelig ikke skal behøve bidra økonomisk i forhold til mine barn.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men han er altså ikke helt alene? Barna i dette tilfellet har jo også en mor som bidrar til  økonomisk.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja.  Hun betaler kr. 2.200 pr. måned i barnebidrag for de to barna. Bidrag er fastsatt ut i fra vanlig samvær, altså samvær annen hver helg.

Skrevet
9 timer siden, asterix skrev:

Ble helt alene med barna da eksen døde for 3 år siden. 6 av barna var da fortsatt under 18 år. Jobber mye og har god inntekt selv og barnepensjon både fra NAV og KLP så det går helt fint økonomisk. Har nå samboer, så får nå ikke noe ekstra i form av ekstra barnetrygd eller skattefradrag,  selv om samboeren min selvfølgelig ikke skal behøve bidra økonomisk i forhold til mine barn.

Jeg kjenner ikke godt til hvilke ytelser man mottar som enke.  I og med at du mottok barnepensjon fra KLP vil jeg anta at din mann var offentlig ansatt og dermed hadde forsikringer via sitt medlemskap i KLP.  De fleste har ikke det. 
Å sitte alene med ansvaret for så mange barn må ha vært tøft.  Enda godt at du slapp å ha økonomiske problemer :)

Skrevet
2 minutter siden, Zienna skrev:

Jeg kjenner ikke godt til hvilke ytelser man mottar som enke.  I og med at du mottok barnepensjon fra KLP vil jeg anta at din mann var offentlig ansatt og dermed hadde forsikringer via sitt medlemskap i KLP.  De fleste har ikke det. 
Å sitte alene med ansvaret for så mange barn må ha vært tøft.  Enda godt at du slapp å ha økonomiske problemer :)

Jeg er ikke enke da, så det var barna som fikk forsikringsutbetalingen og ikke jeg, men barnepensjonen fra KLP er god å ha siden den fra Nav ikke er spesielt høy akkurat. 

Skrevet
38 minutter siden, asterix skrev:

Jeg er ikke enke da, så det var barna som fikk forsikringsutbetalingen og ikke jeg, men barnepensjonen fra KLP er god å ha siden den fra Nav ikke er spesielt høy akkurat. 

Jeg forstår.  Å ha en trygg økonomi for familien og barna er uansett viktig.  Jeg tror det er mange som sliter hardt etter samlivsbrudd spesielt. 

Skrevet
3 timer siden, Zienna skrev:

Ja.  Hun betaler kr. 2.200 pr. måned i barnebidrag for de to barna. Bidrag er fastsatt ut i fra vanlig samvær, altså samvær annen hver helg.

Hva?! En mor som ser barna annenhver helg???!!!😱

Anonymkode: af477...811

Skrevet

Har ett barn.

Det var veldig tungt i starten.

Nå har det løsnet. Jeg har kjøpt leilighet på 100 m2 og stor hage.

Utenom ordinær lønn har jeg: utvidet barnetrygd: kr 970

Stødnad til barnetilsyn: kr 1650 (64% av bhg)

Barnebidrag: kr 2500 (ingen samvær)

Anonymkode: 1c61b...2c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...