Gå til innhold

Helt alene med barn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som er helt alene med barn, hvorfor er dere det og hvordan går det økonomisk? Hvor mange barn har dere og hva har dere inn i tillegg til egen inntekt?

Anonymkode: 858d9...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har 1 barn og vi klarer oss utrolig godt på min lønn pluss dobbel barnetrygd. Har rett på mange støtter, men føler jeg klarer meg godt på egenhånd.

Jeg kan ikke kjøpe alt jeg og barnet vil ha, men vi har i hvertfall ikke kreditkortgjeld. Noe jeg mistenker svært mange har(og da spesielt barnefamilier).

Anonymkode: 79e4c...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 1 barn og vi klarer oss utrolig godt på min lønn pluss dobbel barnetrygd. Har rett på mange støtter, men føler jeg klarer meg godt på egenhånd.

Jeg kan ikke kjøpe alt jeg og barnet vil ha, men vi har i hvertfall ikke kreditkortgjeld. Noe jeg mistenker svært mange har(og da spesielt barnefamilier).

Anonymkode: 79e4c...428

Liten avsporing men jeg jobber i butikk... På kassa bak hos meg kommer det opp hvilket kort som blir brukt... Vil si uten å overdrive at nesten 65% av de som handler (barnebutikk) hos meg bruker mastercard.... Ganske sjokkerende..

Anonymkode: a2fa1...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liten avsporing men jeg jobber i butikk... På kassa bak hos meg kommer det opp hvilket kort som blir brukt... Vil si uten å overdrive at nesten 65% av de som handler (barnebutikk) hos meg bruker mastercard.... Ganske sjokkerende..

Anonymkode: a2fa1...d06

Tror du skal tenke deg om når du tror alle som bruker kredittkort handler på kreditt, altså penger de egentlig ikke har.   Selv bruker jeg alltid kredittkortet når jeg handler, men jeg overfører fra min lønnskonto til kredittkortkonto hver måned. Slik betaler jeg 0 i rente, men har alltid en reserve om noe uforutsatt skulle skje. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare for sønnen, som har aleneomsorgen for to barn.  Han har 2.200 kr pr. mnd i barnebidrag for begge.  I tillegg har han utvidet barnetrygd, dvs. 970 kr. ekstra.  Altså totalt kr. 3.100 ekstra som eneforsørger med to barn. 

Han betaler full pris i barnehage/SFO, dvs. kr. 5.200 pr. mnd.   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Zienna skrev:

Kan bare svare for sønnen, som har aleneomsorgen for to barn.  Han har 2.200 kr pr. mnd i barnebidrag for begge.  I tillegg har han utvidet barnetrygd, dvs. 970 kr. ekstra.  Altså totalt kr. 3.100 ekstra som eneforsørger med to barn. 

Han betaler full pris i barnehage/SFO, dvs. kr. 5.200 pr. mnd.   

 

Da vil jeg anta han har inntekt på minst 6G. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Peter007 skrev:

Da vil jeg anta han har inntekt på minst 6G. 

Det har han sikkert.  Han er i hvert fall i full jobb.  Poenget mitt er at det i hvert fall IKKE er økonomisk gunstig i forhold til å være to om økonomien.  Han har huslån, strømregning, matutgifter etc. som skal dekkes av en lønn, mot tidligere to lønninger. Han fikk økonomisk hjelp av oss foreldre i starten.  Hvis ikke ville det aldri ha gått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Zienna skrev:

Det har han sikkert.  Han er i hvert fall i full jobb.  Poenget mitt er at det i hvert fall IKKE er økonomisk gunstig i forhold til å være to om økonomien.  Han har huslån, strømregning, matutgifter etc. som skal dekkes av en lønn, mot tidligere to lønninger. Han fikk økonomisk hjelp av oss foreldre i starten.  Hvis ikke ville det aldri ha gått. 

Da bor han for dyrt, eller jobber i en for dårlig betalt jobb. Hvis han ikke har råd til å forsørge to barn med full jobb når han faktisk har råd til å eie et hus alene. 

Det er ikke økonomisk guntig å være alene nei, men har man full jobb og eget hus så har man faktisk ingenting å klage over. Er det for dyrt for han så må han bo billigere. Og å få økonomisk hjelp av foreldrene i voksen alder.... Det er å ha gullhår bak. 

Hilsen alenemor på tiende året. Uten noen hjelp, og like mange utgifter. 

Anonymkode: ba5cb...cd0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Liten avsporing men jeg jobber i butikk... På kassa bak hos meg kommer det opp hvilket kort som blir brukt... Vil si uten å overdrive at nesten 65% av de som handler (barnebutikk) hos meg bruker mastercard.... Ganske sjokkerende..

Anonymkode: a2fa1...d06

Trenger ikke bety at man kjøper for penger man ikke har. Jeg bruker stadig kredittkort selv om jeg alltid går noen titusener i pluss hver måned. Trenger ikke "kreditt", men bruker det av praktiske årsaker.

Anonymkode: 9d911...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Zienna skrev:

Det har han sikkert.  Han er i hvert fall i full jobb.  Poenget mitt er at det i hvert fall IKKE er økonomisk gunstig i forhold til å være to om økonomien.  Han har huslån, strømregning, matutgifter etc. som skal dekkes av en lønn, mot tidligere to lønninger. Han fikk økonomisk hjelp av oss foreldre i starten.  Hvis ikke ville det aldri ha gått. 

Hei. Det er dyrere med en husholdning når en er alene om utgifter . Dette er likt enten en har barn eller ikke. I tillegg kommer utgifter til barn.

Samværsforeldre har det samme. De skal også bo og leve. Så samlet sett blir det mindre til annet enn å bo. Dette henger sammen med at systemer rundt å bo er bygd opp rundt å være en kjernefamilie. Denne problemstillingen er kjent for politikerne men det blir gjort svært lite på området. Det er en stor del av befolkningen,spesielt i og rundt byene som er såkalt singel-husholdning 

Tjener en overgang 6G. forsvinner det meste bortsett fra dette du sier han har. I tillegg kommer  skattefordelen. Det gis fradrag på bidrag for samvær for mor. Hvor stort samværet er gir størrelsen på fradrag. Videre er utgifter barnepass bakt inn I bidraget. Dette etter bidrags-brøken. Siden det ikke her er gis ytelse til barnepass trolig på grunn av inntekt over 6G. bostedforelder blir dette en større utgift enn hos de som mottar støtte. Nå vet ikke vi om det et mulig å kreve inn større bidrag her. Om det er privat eller det innkrevd /utregnet av NAV. 

Nå regnes dette med å ha barn som et privat anliggende og det offentlige ønsker betale  minst  mulig. At en skal kunne bo som en gjorde før samlivsbruddet er ingen selvfølge. Det vil si overta felles bolig som en hadde med den andre forelderen. 

Jeg tenker at en bør se på kostnadsandelen rundt det å bo. Videre at en ikke trenger stor bolig med dyre løsninger. Videre bil som koster mye er heller ikke nødvendig. 

Alt i alt er det en vanskelig situasjon for mange som er utfordrende. At en har det lettere i Norge enn i mange andre land er sikkert. 

En kan heller ikke velte større utgifter over på samværsforeldre for denne skal ikke behøve leve på hybel resten av livet, videre ha plass til barn under samvær der de kan ha et meningsfylt samvær. Der barnet ikke trenger sitte i en krok uten lekeplass.. Går en en generasjon tilbake var det far som flyttet ut, og rett til ny kone som regel. I dag bor de fleste alene i lenger tid etter samlivsbruddet. Men en har fremdeles to husholdning prinsippet i Norge som utgangspunkt som jeg nevnte I begynnelsen.

Endret av Peter007
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Zienna skrev:

Kan bare svare for sønnen, som har aleneomsorgen for to barn.  Han har 2.200 kr pr. mnd i barnebidrag for begge.  I tillegg har han utvidet barnetrygd, dvs. 970 kr. ekstra.  Altså totalt kr. 3.100 ekstra som eneforsørger med to barn. 

Han betaler full pris i barnehage/SFO, dvs. kr. 5.200 pr. mnd.   

 

Du skriver at han har utvidet barnetrygd, dvs kr 970,- ekstra hver måner, men du glemmer den ordinære barnetrygden i regnestykket ditt. Han får jo da tilsammen kr 2919,- i barnetrygd + 2200,- i bidrag. Det blir jo kr 5110,- pr mnd.  

Anonymkode: 3b902...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for skrivefeil. Sitter på en humpete buss. 

Han får 2910,- i barnetrygd og 2200,- i bidrag. Tilsammen 5110,-

Anonymkode: 3b902...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry for skrivefeil. Sitter på en humpete buss. 

Han får 2910,- i barnetrygd og 2200,- i bidrag. Tilsammen 5110,-

Anonymkode: 3b902...28c

Hvor får han bidrag fra hvis han er helt alene om barnet? Betaler staten bidrag til de barna som kun har en forelder? Har moren til barna forlatt dem helt, eller er hun død? Det er kanskje barnepensjon du mener når du sier bidrag?

Anonymkode: 858d9...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Liten avsporing men jeg jobber i butikk... På kassa bak hos meg kommer det opp hvilket kort som blir brukt... Vil si uten å overdrive at nesten 65% av de som handler (barnebutikk) hos meg bruker mastercard.... Ganske sjokkerende..

Anonymkode: a2fa1...d06

Det trenger du ikke bli sjokkert over. Å betale med MasterCard eller andre kredittkort gir ulike rabattordninger. Selv har jeg et kredittkort som gir 3,65 % rabatt i tillegg er beløpet gebyr og avgiftsfritt i inntil 6 uker. Jeg tror flere som jobber i butikk er like uvitende som deg. En gang jeg betalte for maten med kredittkortet mitt sa kassepersonalet "ja det er vell den tiden i måneden nå" .  Litt taktløs kommentar. 

Bruken av kredittkort handler altså ikke om folk som har dårlig styringer på pengene sine, men smart økonomiske forbrukere. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor får han bidrag fra hvis han er helt alene om barnet? Betaler staten bidrag til de barna som kun har en forelder? Har moren til barna forlatt dem helt, eller er hun død? Det er kanskje barnepensjon du mener når du sier bidrag?

Anonymkode: 858d9...761

Jeg vet ikke noe om hvilke bidrag denne mannen får. Jeg bare ryddet opp i feilene i regnestykket til Zienna som redegjorde for hva sønnen mottok. Men hun glemte å regne med ordinær barnetrygd, så derfor påpekte jeg det. 

Anonymkode: 3b902...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Liten avsporing men jeg jobber i butikk... På kassa bak hos meg kommer det opp hvilket kort som blir brukt... Vil si uten å overdrive at nesten 65% av de som handler (barnebutikk) hos meg bruker mastercard.... Ganske sjokkerende..

Anonymkode: a2fa1...d06

ja det må du ikke ta som at man ikke har penger :P
Jeg og samboern min bruker ofte mastercard på butikken enda vi alltid har penger. Rett og slett fordi vi har mye mer oversikt over matutgifter, som vi er ekstremt dårlige på å holde lave. Ikke uvanlig:) men ja, har jobbet i butikk selv, og det er mange ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at han har utvidet barnetrygd, dvs kr 970,- ekstra hver måner, men du glemmer den ordinære barnetrygden i regnestykket ditt. Han får jo da tilsammen kr 2919,- i barnetrygd + 2200,- i bidrag. Det blir jo kr 5110,- pr mnd.  

Anonymkode: 3b902...28c

Den ordinære barnetrygden har alle som har barn, også når mor og far bor sammen.  Jeg fortalte hva han har ekstra fordi han er alenepappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da bor han for dyrt, eller jobber i en for dårlig betalt jobb. Hvis han ikke har råd til å forsørge to barn med full jobb når han faktisk har råd til å eie et hus alene. 

Det er ikke økonomisk guntig å være alene nei, men har man full jobb og eget hus så har man faktisk ingenting å klage over. Er det for dyrt for han så må han bo billigere. Og å få økonomisk hjelp av foreldrene i voksen alder.... Det er å ha gullhår bak. 

Hilsen alenemor på tiende året. Uten noen hjelp, og like mange utgifter. 

Anonymkode: ba5cb...cd0

Har jeg noen steder skrevet at han klager?  Han fikk økonomisk hjelp de første månedene fram til han fikk refinansiert huslånet slik at det kunne betjenes med en inntekt.  Her i området koster det like mye å leie som det koster ham å eie. 

For meg var det en glede og en selvfølge å bistå da sønnen og hans familie brått var i krise, og jeg er glad jeg hadde mulighet til det.  I dag klarer han seg fint, men lukrativt er det ikke i forhold til da de var to i arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.2.2016 at 9.34, AnonymBruker skrev:

Dere som er helt alene med barn, hvorfor er dere det og hvordan går det økonomisk? Hvor mange barn har dere og hva har dere inn i tillegg til egen inntekt?

Anonymkode: 858d9...761

Alene med 1 barn da barnets far døde for 5 år siden. Greier oss helt greit økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Peter007 skrev:

Hei. Det er dyrere med en husholdning når en er alene om utgifter . Dette er likt enten en har barn eller ikke. I tillegg kommer utgifter til barn.

Samværsforeldre har det samme. De skal også bo og leve. Så samlet sett blir det mindre til annet enn å bo. Dette henger sammen med at systemer rundt å bo er bygd opp rundt å være en kjernefamilie. Denne problemstillingen er kjent for politikerne men det blir gjort svært lite på området. Det er en stor del av befolkningen,spesielt i og rundt byene som er såkalt singel-husholdning 

Tjener en overgang 6G. forsvinner det meste bortsett fra dette du sier han har. I tillegg kommer  skattefordelen. Det gis fradrag på bidrag for samvær for mor. Hvor stort samværet er gir størrelsen på fradrag. Videre er utgifter barnepass bakt inn I bidraget. Dette etter bidrags-brøken. Siden det ikke her er gis ytelse til barnepass trolig på grunn av inntekt over 6G. bostedforelder blir dette en større utgift enn hos de som mottar støtte. Nå vet ikke vi om det et mulig å kreve inn større bidrag her. Om det er privat eller det innkrevd /utregnet av NAV. 

Nå regnes dette med å ha barn som et privat anliggende og det offentlige ønsker betale  minst  mulig. At en skal kunne bo som en gjorde før samlivsbruddet er ingen selvfølge. Det vil si overta felles bolig som en hadde med den andre forelderen. 

Jeg tenker at en bør se på kostnadsandelen rundt det å bo. Videre at en ikke trenger stor bolig med dyre løsninger. Videre bil som koster mye er heller ikke nødvendig. 

Alt i alt er det en vanskelig situasjon for mange som er utfordrende. At en har det lettere i Norge enn i mange andre land er sikkert. 

En kan heller ikke velte større utgifter over på samværsforeldre for denne skal ikke behøve leve på hybel resten av livet, videre ha plass til barn under samvær der de kan ha et meningsfylt samvær. Der barnet ikke trenger sitte i en krok uten lekeplass.. Går en en generasjon tilbake var det far som flyttet ut, og rett til ny kone som regel. I dag bor de fleste alene i lenger tid etter samlivsbruddet. Men en har fremdeles to husholdning prinsippet i Norge som utgangspunkt som jeg nevnte I begynnelsen.

Godt beskrevet.  Familieøkonomi er lagt opp etter to-foreldre-modellen, til tross for at stadig flere er aleneforeldre.  Det sier seg jo også selv at det er dyrere når man går fra to til èn inntekt.  I dette tilfelle har mor ordinært samvær med barna, altså annen hver helg. Bidraget er lavt fordi hun tar utdannelse. 

Økonomien blir endret ved samlivsbrudd, og mange er ikke i stand til å kjøpe ut sin eks. i felles bolig, og må selge.  Det slapp min sønn fordi han eide boligen selv, og lenge før eks kom inn i bildet.  Hun fikk sin forholdsvise andel etter antall år, men valgte å overta bilen fordi hun flyttet inn i sin nye kjærestes hus. 

Poenget mitt er at det hersker så mange myter om utspekulerte og økonomisk motiverte alenemødre (nå også alenefedre).  Hver enkelt har sin egen situasjon, og vi som står utenfor bør tenke oss om før vi dømmer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...