Gå til innhold

Merkelig hjemmedate

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne høre innspill angående det jeg opplevde.Here it goes:

Har datet en mann en stund.Han er arbeidsledig og går mye hjemme,vet han har litt forskjllig å stri med.Han har flere ganger disket opp med hjemmelaget middag til meg og sist fredag spurte han om jeg kunne stå for middagen denne gangen.Jeg hadde veldig lyst til dette,men siden jeg var sent ferdig på jobb fredag sa jeg at det kom til å bli middag som ikke er helt fra scratch.Det var greit sa han.

Han virket ikke helt edru da jeg kom til leiligheten hans,men han oppførte seg hyggelig.Jeg gikk i gang med å lage en indisk-inspirert kyllingrett han på forhånd hadde sagt han likte,men da vi skulle spise satte han seg bare ned ved siden av meg og lo mens han så på at jeg spiste.Han begynte å prøvesmake noen biter med kylling fra tallerkenen min mens han hele tiden gjentok at dette er skikkelig drittmat/dette er bare tull og lo.Jeg spurte om jeg skulle ta en tallerken til han,men han sa nei han skulle ikke ha dette dritet her.

Jeg hadde lyst å bare begynne å gråte,og klarte ikke å nye maten.Vurderte å bare reise meg og dra.Det han mislikte var at jeg hadde kjøpt en ferdiglaget saus istedenfor å lage den selv.

Hva synes dere?Overreagerer jeg?Eller er han rar?

Anonymkode: 1445c...7f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

wtf? han er rar! skulle likt å se han i full jobb og diske opp slike retter fra grunnen. Makan til fjott! Hadde sagt ifra der og da selv at sånn går det ikke an å oppføre seg. Han ba om det selv, og da får han jaggu meg spise det han blir servert og holde kjeft. Fra nå av kan han lage mat, så slipper du drittslenging og stresset.

• Liker 25
Skrevet

For en utakknemlig drittunge.

Gå videre uten han. 

• Liker 14
Skrevet

Du skulle sagt ifra der og da at det er IKKE ok.

Anonymkode: 44a5e...3c4

• Liker 11
Skrevet

Hvis dette skjedde på en date. Tenk deg hvordan han kommer til å oppføre seg som samboer eller ektefelle....

• Liker 39
Skrevet

Han høres nesten ut som han var rusa. Fjollete fyr. 

Anonymkode: 45b19...393

• Liker 8
Skrevet

Denne indisk inspirerte kyllingretten du disket opp med...var den laget fra scratch...eller kjøpte du en av disse ferdigposene du tilsetter vann og kylling? Hvis så...kan jeg skjønne han syntes det var drittmat. Er så mange kvinner nå som ikke har peiling på å lage mat.

Anonymkode: 80d29...5d7

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han høres nesten ut som han var rusa. Fjollete fyr. 

Anonymkode: 45b19...393

Dette. Vet ikke helt hva TS legger i "har litt å stri med", men høres nesten ut som han var høy.

Uavhengig av den faktiske kvaliteten på maten, så snakker man ikke slik til folk. Er mulig han skammer seg i ettertid, men da skulle han i det minste ha sagt noe.

Anonymkode: 44a5e...3c4

• Liker 5
Gjest cheshirecat
Skrevet

Han går hjemme, har ikke jobb. Kanskje blir dette en litt ubevisst overkompansering fra hans side, altså han føler seg kanskje allerede litt "mindreverdig" da du er ut i jobb OG insisterte på å lage middag, men takk Gud så brukte du jo ferdigsaus så kan han i det minste trøste seg med at han lager SKIKKELIG mat (som han har hatt 8timer mer til å forberede enn det du hadde) - så hans selvrespekt er fortsatt intakt.. (Og ja; muligens han var høy, men noe må man jo fylle tida si med når man går hjemme så mange timer og venter på å få maten servert..) Viss du liker ham utover denne episoden så spill med; la han ta ansvaret for middag og "legg deg flat" og si at han åpenlyst er bedre på dette enn deg, "hehe".. Så gir du han den "oppgaven" og æren med å servere middag laget fra bunnen av. Blir det noe mer lenger frem i tid er det kjempefint med en partner som står for gode, sunne, hjemmelaga middager i det daglige :) 

Gjest MadameDeRosa
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har datet en mann en stund.Han er arbeidsledig og går mye hjemme,vet han har litt forskjllig å stri med.Han har flere ganger disket opp med hjemmelaget middag til meg og sist fredag spurte han om jeg kunne stå for middagen denne gangen.Jeg hadde veldig lyst til dette,men siden jeg var sent ferdig på jobb fredag sa jeg at det kom til å bli middag som ikke er helt fra scratch.Det var greit sa han.

Han virket ikke helt edru da jeg kom til leiligheten hans,men han oppførte seg hyggelig.Jeg gikk i gang med å lage en indisk-inspirert kyllingrett han på forhånd hadde sagt han likte,men da vi skulle spise satte han seg bare ned ved siden av meg og lo mens han så på at jeg spiste.Han begynte å prøvesmake noen biter med kylling fra tallerkenen min mens han hele tiden gjentok at dette er skikkelig drittmat/dette er bare tull og lo.Jeg spurte om jeg skulle ta en tallerken til han,men han sa nei han skulle ikke ha dette dritet her.

Jeg hadde lyst å bare begynne å gråte,og klarte ikke å nye maten.Vurderte å bare reise meg og dra.Det han mislikte var at jeg hadde kjøpt en ferdiglaget saus istedenfor å lage den selv.

Han høres ut som en tilbakestående unge. Ikke normalt. 

Skrevet

Tror du skal være glad for at du fant ut av dette på en date, og ikke etter 2år, når dere bor sammen..

Hadde ikke orket å bruke tid eller energi på han. Denne daten var en fin forsmak på hvordan resten av livet sammen med han blir..

Jeg hadde dumpet han, og gått videre..

Anonymkode: becb9...86d

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Denne indisk inspirerte kyllingretten du disket opp med...var den laget fra scratch...eller kjøpte du en av disse ferdigposene du tilsetter vann og kylling? Hvis så...kan jeg skjønne han syntes det var drittmat. Er så mange kvinner nå som ikke har peiling på å lage mat.

Hva har det med saken å gjøre?

Uansett om det er TORO kyllinggryte eller hjemmelaget så oppfører en seg ikke slik. Får da være grenser for hvor lite oppdragelse enkelte skal ha.

Liker en ikke maten kan en på en høflig måte bringe det frem, ikke sitte som en tilbakestående utakknemlig drittunge. Sitte å håne andre på den måten hører ikke hjemme noe sted. Hadde det vært meg så hadde jeg tatt resten av maten og tømt det over hode på vedkommende, takket fint for meg og aldri sett meg tilbake.

• Liker 20
Skrevet (endret)
5 timer siden, Gullik skrev:

Hvis dette skjedde på en date. Tenk deg hvordan han kommer til å oppføre seg som samboer eller ektefelle....

Går andre veien også, om ferdiglagd mat er hva hun disker opp med på date så kan man jo lure på hva hun lager når hun ikke er ute etter å imponere. Handler litt om livsstil, har man lyst til å leve med en kjæreste som kun kjøper inn ferdigmat? 

Det virket jo også som han bare småertet TS og at kommentarene ikke var vondt ment. Dumt han ikke så at TS ble såret, men hvor frekt er det egentlig å si at ferdigmat TS har kjøpt i butikken ikke smaker noe godt? Det er jo ikke noe hun har laget selv. 

Endret av Summers
  • Liker 1
Skrevet

'' Det er ikke hva man sier men måten man sier det på ''

Denne episoden hadde handlet om det hvis det hadde skjedd meg. Hadde han fremstilt det med glimt i øyet, ville jeg vært på ballen og vært helt enig med ham. Til og med vært småfrekk tilbake og spurt om han heller vil at jeg steker egg til ham. Da handler det om humor og ironi.

Hadde han sagt det på en nedlatende måte, ville jeg blitt fornærmet helt klart og påpekt hans oppførsel. han har tross alt fått beskjed på forhånd om at det IKKE blir en imponerende rett siden TS ikke hadde tid til å lage noe fra scratch. Bare det bør være nok til at han kunne latt være å kommentere negativt. Dette handler også om hans forventning: han fikk heads up med beskjed om at hun ikke rekker å imponere. Likevel forventet han virtuoso-resultat av hennes kokkelering den dagen.

• Liker 12
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare avslutt datingen og gå videre....hvordan tror du han vil oppføre seg når dere blir sammen på skikkelig....evt samboere når han allerede oppfører seg slik. Alle voksne med litt oppdragelse hadde ikke oppført seg slik. Om jeg hadde blitt servert noe jeg overhode ikke hadde likt....hadde jeg i det minste prøvd og spise litt...for syns skyld...og aldri kritisert maten noen hadde servet meg i hvertfall.....

Du sier han har LITT å stri med.....dessverre tror jeg han har MYYYYYYYYYYYYYE å stri med. Ikke normal oppførsel av en voksen mann dette. Avslutt hele greiene før det blir verre!!!

• Liker 7
Skrevet
23 minutter siden, Summers skrev:

Går andre veien også, om ferdiglagd mat er hva hun disker opp med på date så kan man jo lure på hva hun lager når hun ikke er ute etter å imponere. Handler litt om livsstil, har man lyst til å leve med en kjæreste som kun kjøper inn ferdigmat? 

Det virket jo også som han bare småertet TS og at kommentarene ikke var vondt ment. Dumt han ikke så at TS ble såret, men hvor frekt er det egentlig å si at ferdigmat TS har kjøpt i butikken ikke smaker noe godt? Det er jo ikke noe hun har laget selv. 

Når man har sagt fra på forhånd så bør man jo vise litt folkeskikk. For det andre handler det om feil fokus, er det viktig å ha tid med daten eller viktigst at det er gourmetmat. Om det er sistnevnte så bør man heller vurdere å dra til en kvalitetsrestaurant med venner. 

Anonymkode: d6248...ff0

• Liker 7
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man har sagt fra på forhånd så bør man jo vise litt folkeskikk. For det andre handler det om feil fokus, er det viktig å ha tid med daten eller viktigst at det er gourmetmat. Om det er sistnevnte så bør man heller vurdere å dra til en kvalitetsrestaurant med venner. 

"Ikke helt fra scratch" kan jo bety alt fra at hun kun har varmet opp maten til at hun har tatt snarveier som ikke påvirker smaken på maten. Blir for dumt å fremstille det som om alternativene står mellom et gourmetmåltid og ferdigmat. TS kjøpte en ferdiglaget indisk saus.

Nå skrev jeg at  jeg tror han mente det i en spøkefull tone.

Selv vil jeg heller vært sammen med en som kan tulle og tøyse litt samt og lager mat fra bunnen av enn en som er selvhøytidelig og ikke engang lager mat fra bunnen av når hun inviterer hjem til date for første gang. Det siste sier sitt om hva man kan forvente i matveien. 

Daten til TS hadde sikkert tatt seg en drink for mye for å roe ned nervene før daten, synes det er menneskelig og har man først tatt en drink for mye så ser man ikke alltid om den andre personen er for selvhøytidelig til å være med på småertingen.

Endret av Summers
Skrevet
13 minutter siden, Summers skrev:

"Ikke helt fra scratch" kan jo bety alt fra at hun kun har varmet opp maten til at hun har tatt snarveier som ikke påvirker smaken på maten. Blir for dumt å fremstille det som om alternativene står mellom et gourmetmåltid og ferdigmat. TS kjøpte en ferdiglaget indisk saus.

Nå skrev jeg at  jeg tror han mente det i en spøkefull tone.

Selv vil jeg heller vært sammen med en som kan tulle og tøyse litt samt og lager mat fra bunnen av enn en som er selvhøytidelig og ikke engang lager mat fra bunnen av når hun inviterer hjem til date for første gang. Det siste sier sitt om hva man kan forvente i matveien. 

Daten til TS hadde sikkert tatt seg en drink for mye for å roe ned nervene før daten, synes det er menneskelig og har man først tatt en drink for mye så ser man ikke alltid om den andre personen er for selvhøytidelig til å være med på småertingen.

Selvsagt står det ikke bare mellom disse ytterpunktene, men det er ikke noe selvhøytidelig om man reagerer på frekkheter. Når man er på besøk hos noen og man ikke kjenner den andre så godt så bør man ha noen sosiale antenner som tilsier at man bør filtrere litt når man snakker om maten som blir servert.

At man får servert en ferdigsaus eller sågar en helt ferdigrett fra fjordland behøver på ingen måte bety at det er slik det betyr fremover. Mange av oss jobber svært mye i perioder, og når jeg f. eks. selv har 14 timers dager på kontoret så er det begrenset hvor mye tid det blir til å diske opp noe fancy.

Har man tatt et glass for mye og blir ufin av det så kan det være forståelig, men det unnskylder likevel ikke oppførselen. Det er kun en selv som har ansvar for hva og hvor mye en drikker, og dersom man vet at man kan bli satirisk eller ufin når man drikker så bør en innse at man holder seg unna før en skal på date. 

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, Gullik skrev:

Dette!!!

Anonymkode: ad1f2...76c

• Liker 2
Skrevet

Lite fokus på maten her. Jeg hadde vært direkte flau om jeg måtte ha servert Toro el Knorr kyllinggryte om man har invitert noen på hjemmedate. Bare oppvarming av halvfabrikat.. Ikke langt noe av sjela i maten man serverer en gjest en vil sette ekstra pris på. I andre land med stoltere matkultur ville man dummet seg ut skikkelig. 

En indisk kyllinggryte er veldig enkelt å lage fra scratch. 30-40min. Så tid er neppe en unnskyldningen her..

Så summa summarum har begge partene på daten dummet seg ut. Reaksjonen til fyren (eller kanskje hun ikke tåler en spøk?) og ts sin håpløse matlaging. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...