Gå til innhold

*smatt smatt smatt*

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du ha rett i.

Jeg tenkte på om det er plagsomt for barnet

Anonymkode: 58976...10f

Å ikke klare å bite av maten med fortannsbitt er garantert et problem for barnet ja.

Stor overbitt krever regulering og i noen tilfeller kjeveoperasjon, men hvor ung alder det eventuelt gjøres i er jeg veldig usikker på.

Punkt 1 bør være at skoletannlegen henviser barnet til kjeveortoped for vurdering, - men mulig foreldrene må dytte på den prosessen for å få henvist til kjeveortoped i så ung alder.

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig. Har du snakket med tannlege/ lege om overbittet og smattingen?

Anonymkode: 58976...10f

Nei, regner med at de fleste tenker at smattingen er vanlig og må jobbes med. 

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønte med en gang at det var snakk om et stebarn...

Anonymkode: 70a1d...60f

Hva har det med saken å gjøre? Ser på barnet som mitt eget og ønsker ikke at hun skal mobbes for dette, slik som at hun går til logoped for å innarbeide bokstaver som hun allerede mobbes for at hun ikke kan si. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags far er det som kun ser barnet sitt annenhver helg?! 

Synes barnets mor og far at smatting er problematisk? 

Anonymkode: 9becd...f09

Far bor for langt unna til at mer samvær er mulig. Far synes det er noe som må avvennes med, men med tanke på at det ikke har forbedret seg på lang tid (1 år), så lurer vi på om dette egentlig er normalt for alderen og om andre har opplevd at det kan avvennes med og eventuelt når barna deres sluttet å smatte. 

Det er så høyt at det høres flere rom unna når hun spiser, og har forverret seg etter hun begynte å miste tenner. 

Men tenker samtale med tannlege kan være en løsning på å finne ut av om det er en bakenforliggende årsak til at hun ikke klarer å spise med munnen lukket. 

Anonymkode: 5c023...86f

• Liker 2
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke normalt at barn kan smatte frem tik det er noe de avvennes med? Kjenner ikke til problemstillingen. 

I dag var jeg ekstra oppmerksom på tyggingen hennes, og det er virkelig ille... Hele kjeven åpnes for hvert tygg og tunga ruller rundt. Mwd ekstra mye lyder. Oppdaget i dag at hun faktisk sikler til tider når hun spiser. Ikke mye, bare litt i munnvikene. 

Ettersom at jeg ikke har fått flere samsvarte svar på at det er normalt, kanskje det er en grunn til at det ikke bedrer seg? 

TS

Tenk deg at tennene dine ikke treffer hverandre fordi de er forskjøvet i forhold til å treffe. Spytt produseres og barnet er sultent, maten frister, barnet prøver, spyttproduksjonen øker, tennene treffer ikke og barnet klarer ikke dele opp maten med tennene i fremre del av kjeven. All oppdeling av maten må skje med tenner i bakre del av kjeven.

- med det bildet høres det logisk ut både at hele kjeven åpnes og at tungen ruller rundt for å flytte maten bakover i munnhulen slik at maten kommer bakover til de tennene som får kontakt med maten og kan dele den opp i mindre biter.

Dette bildet er av kjeven til en 13 åring. Legger det inn slik at det er mulig å forstå hvorfor det blir vanskelig å spise med stort overbitt, og hvorfor barnet oppfører seg slik det beskrives under måltider.

F03-08-006.jpg

Jeg synes hjertelig synd på barnet og tenker i mitt stille sinn hvor er tannlegen og hvor er kjeveortopeden. Du sier barnet går til logoped. Jeg tenker det er antageligvis sammenfallende årsak både til tyggeproblemene og til taleproblemene. Nemlig stort overbitt. 

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Jeg synes hjertelig synd på barnet og tenker i mitt stille sinn hvor er tannlegen og hvor er kjeveortopeden. Du sier barnet går til logoped. Jeg tenker det er antageligvis sammenfallende årsak både til tyggeproblemene og til taleproblemene. Nemlig stort overbitt. 

Siden barnet allerede går til logoped så blir det nok allerede fulgt opp av både mor, helsesøster og de som skal.. men barnet er liksom bare 7 år.. og det er kanskje ikke noe de får gjort før alle melketennene er ute?

Hva om Far tar en samtale med mor ? 

Skrevet
9 minutter siden, xinnia skrev:

Siden barnet allerede går til logoped så blir det nok allerede fulgt opp av både mor, helsesøster og de som skal.. men barnet er liksom bare 7 år.. og det er kanskje ikke noe de får gjort før alle melketennene er ute?

Det har vært gjort tidligere, men absolutt at det kan være aktuelt med en ny samtale om dette. Regner med at det ikke er stort man kan gjøre før de nye tennene har vokst til. 

Med tanke på at smattingen har blitt verre over tid, er vi usikre på om det faktisk blir fulgt opp andre steder enn her. Problemet er at vi ikke har tenkt noe særlig over det eller gjort noe annet med det enn å kommentere det. 

Men med svarene som har kommet inn ser jeg mer og mer at det faktisk kan være overbittet som gjør det... Som du sier, barnet er kun syv år... 

Skrevet
3 minutter siden, xinnia skrev:

Foreldrene er nødt til å snakke sammen her. Jeg la inn bildet av 13 åringen for å gi en visuell forståelse av hvordan både den lille siklingen og vanskene med å bite og tygge kan oppstå med et overbitt som er mer enn bare kosmetisk.

• Liker 1
Skrevet

kjenner jeg får fnatt bare av å lese om da .... :fnise::sprettoy:

Gjest Coolaid
Skrevet
Den 20.2.2016 at 21.06, AnonymBruker skrev:

Jepp - kan ta lang tid.  Har akkurat samme problem og har hatt det LENGE.  Våres er 10 og vi må si noe hver j...g måltid.  GRRR

Anonymkode: a241a...18b

Men det hjelper jo ikke. 

Da er det på tide å prøve noe nytt, ikkesant ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...