Gå til innhold

*smatt smatt smatt*


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet er syv år og smatter noe helt ekstremt. Det virker nesten overdrevent og er utrolig ille å høre på. Vi har holdt på med avvenning av smattingen en stund, men når barnet kun er her annenhver helg og mor tydeligvis ikke følger det opp, virker det som om vi begynner på nytt hver gang... 

Men igjen kan det være at det tar lang tid? Hvor mye tid brukte dere på å få barnet til å slutte med smatting og i hvilken alder kan man forvente at de lukker munnen når de spiser? 

Anonymkode: 5c023...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp - kan ta lang tid.  Har akkurat samme problem og har hatt det LENGE.  Våres er 10 og vi må si noe hver j...g måltid.  GRRR

Anonymkode: a241a...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at barnet har trange og eller tette neseganger, og derfor er en munnpuster, og derfor spiser med munnen åpen?

I nevnte tilfeller, er det ofte slik at man ikke får nok surstoff ved å puste kun med nesen.

Er barnet evt utredet?

Anonymkode: 58976...10f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se også her. Det kan også evt være allergi el.l. som er årsak

"Munnpusting
 

Spørsmål om munnpusting ved astma  

(22. april 2004)

"I en artikkelen  om luftforurensninger i Inneklima.com står det  at barn kan bli verre av sin astma når de puster med åpen munn. Kan du forklare det nærmere?
Min sønn på 8 år som har mye astma,  puster alltid med åpen munn. Han er operert to ganger for falske mandler og er ikke så tett i nesen som før, men puster likevel alltid gjennom litt åpen munn. Kan vi gjøre noe med det?"


Svar.

(22. april 2004)
Nesen er veldig viktig for pusten på flere måter. Den fanger opp støv fra luften og beskytter på den måten de  nedre luftveiene (bronkiene) mot mesteparten av relativt store partikler i svevestøvet. Samtidig varmer den opp innpustluften (til ca 32o C) og beskytter altså bronkiene mot altfor kald luft. Kald luft virker som du vet, forverrende på astma (irritantvirkning).  I tillegg blir innpustluften tilført fuktighet hvis den er tørr. I nesens bihuler blir det også produsert stoffer som virker gunstig på bronkiene.
Så nesen er et fabelaktig organ! Vi bør puste mest mulig gjennom nesen.

Det er en klar sammenheng mellom falske mandler (adenoid) og astma (og mellom nesetetthet (rhinitter) og astma).  Svært mange barn med dette er munnpustere, fordi de venner seg til det når  nesen er tett kanskje i årevis. Det fører også til at mange får et litt smalt hakeparti når det varer lenge i tidlig oppvekst. 

Falske mandler kan vokse ut igjen etter operasjon for det. Det kan være lurt å be legen undersøke om de er store eller om nesen er for tett av andre grunner som trenger behandling (f.eks. nesedråper?).

Hva kan dere ellers gjøre med det?

Første bud! Ikke mas om det! Ikke bebreid ham!
Annet bud! For å kunne hjelpe ham, må dere forstå ham!

Ta det opp med gutten på en hyggelig måte uten å virke formanende. Det vil sannsynligvis få ham til å lukke munnen og puste gjennom nesen noen ganger når han husker det, men en åtteåring glemmer fort sånt!

For eksempel:

  1. snakk om operasjonene mot falsk mandel og gjør det klart for ham at dere forstår at han har vært nødt til å puste med åpen munn og at han har vennet seg til den måten å puste på
  2. fortell så om nesen slik jeg har gjort ovenfor
  3. spør ham om hvordan han synes det er å puste med lukket munn mens dere sitter sammen
  4. lytt til hva han sier for å få et inntrykk av hvor vanskelig det er for ham
  5. spør hvordan det er når han er ute (kanskje  like godt ta en tur med det samme?)
  6. hva med hjelp ev en kyndig fysioterapeut?

Noen fysioterapeuter har erfaring med å trene inn  nesepusting under ulike forhold. Dette kan dere kanskje ta opp med fastlegen eller den øre-nese-hals legen som fjernet de falske mandlene?"

 

 

http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1645&ID=5426

 

Anonymkode: 58976...10f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er syv år og smatter noe helt ekstremt. Det virker nesten overdrevent og er utrolig ille å høre på. Vi har holdt på med avvenning av smattingen en stund, men når barnet kun er her annenhver helg og mor tydeligvis ikke følger det opp, virker det som om vi begynner på nytt hver gang... 

Men igjen kan det være at det tar lang tid? Hvor mye tid brukte dere på å få barnet til å slutte med smatting og i hvilken alder kan man forvente at de lukker munnen når de spiser? 

Anonymkode: 5c023...86f

 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp - kan ta lang tid.  Har akkurat samme problem og har hatt det LENGE.  Våres er 10 og vi må si noe hver j...g måltid.  GRRR

Anonymkode: a241a...18b

Hei

Vet dere hvorfor barna deres smatter?

Se gjerne de 2 andre postene fra meg

 

Anonymkode: 58976...10f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange er skjev neseskillevegg problemet, og da årsak til munnpusting grunnet at man ikke får nok surstoff ved å puste kun med nesen. I slike tilfeller er operasjon løsning på problemet

Anonymkode: 58976...10f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og for nokre foreldre er det som om det ikkje betyr noko at barnet smattar. Kanskje fordi dei smattar sjøl... Eg blir irritabel og ekstremt fokusert på smatting, så det er eit problem for meg. Faktisk så ille at eg kan finne på ei unnskyldning og forlate bordet dersom rett kollega sett seg ved same bord... 

Endret av Fjaselina
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fjaselina skrev:

Og for nokre foreldre er det som om det ikkje betyr noko at barnet smattar. Kanskje fordi dei smattar sjøl... Eg blir irritabel og ekstremt fokusert på smatting, så det er eit problem for meg. Faktisk så ille at eg kan finne på ei unnskyldning og forlate bordet dersom rett kollega sett seg ved same bord... 

Det høres trasig ut å ha det slik. Det finnes også behandling for det som du beskriver (dette med å føle/ oppleve sterkt ubehag ved visse lyder. Dette har også en diagnose) Leste om det på underforum Helse her på KG

Har du snakket med legen din om dette?

Anonymkode: 58976...10f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme problemet med 9-åringen her. Må minnes på hver gang det spises, men til neste måltid er det glemt. Han har i allefall ikke noen problemer med nesen. Vi har sluttet å mase om det. Vi sier heller navnet hans og gjør et tegn om at han må lukke munnen. 

Anonymkode: e6b21...636

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smatting kan også forårsakes av stor tunge. Jeg har en onkel med "for stor" tunge som smatter som et uvær, men det er også litt fordi han "sutter" på tunga si. Nå skal det sies at han har Downs syndrom, men like fullt er det en forvokst tunge som er hovedgrunnen til at han smatter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke normalt at barn kan smatte frem tik det er noe de avvennes med? Kjenner ikke til problemstillingen. 

I dag var jeg ekstra oppmerksom på tyggingen hennes, og det er virkelig ille... Hele kjeven åpnes for hvert tygg og tunga ruller rundt. Mwd ekstra mye lyder. Oppdaget i dag at hun faktisk sikler til tider når hun spiser. Ikke mye, bare litt i munnvikene. 

Ettersom at jeg ikke har fått flere samsvarte svar på at det er normalt, kanskje det er en grunn til at det ikke bedrer seg? 

TS

Anonymkode: 5c023...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har veldig overbitt. Kan det ha betydning? 

TS

Anonymkode: 5c023...86f

Mulig. Har du snakket med tannlege/ lege om overbittet og smattingen?

Anonymkode: 58976...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har veldig overbitt. Kan det ha betydning? 

TS

Anonymkode: 5c023...86f

Overbitt forårsaker jo at man  ikke får brukt tennene på riktig måte, og tungen må brukes mer enn vanlig for å jobbe med maten.

At barnet gaper høyere tyder jo også på at barnet kanskje ikke får bitt av matbitene med fortennene (slik barnet hadde fått gjort uten det store overbittet).

Jeg ville absolutt tatt opp dette med tannlege og lege.

Anonymkode: 58976...10f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er syv år og smatter noe helt ekstremt. Det virker nesten overdrevent og er utrolig ille å høre på. Vi har holdt på med avvenning av smattingen en stund, men når barnet kun er her annenhver helg og mor tydeligvis ikke følger det opp, virker det som om vi begynner på nytt hver gang... 

Men igjen kan det være at det tar lang tid? Hvor mye tid brukte dere på å få barnet til å slutte med smatting og i hvilken alder kan man forvente at de lukker munnen når de spiser? 

Anonymkode: 5c023...86f

Hva slags far er det som kun ser barnet sitt annenhver helg?! 

Synes barnets mor og far at smatting er problematisk? 

Anonymkode: 9becd...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overbitt forårsaker jo at man  ikke får brukt tennene på riktig måte, og tungen må brukes mer enn vanlig for å jobbe med maten.

At barnet gaper høyere tyder jo også på at barnet kanskje ikke får bitt av matbitene med fortennene (slik barnet hadde fått gjort uten det store overbittet).

Jeg ville absolutt tatt opp dette med tannlege og lege.

Anonymkode: 58976...10f

Barnets mor og far mener kanskje ikke det er et problem eller at det må til lege og tannlege? 

Anonymkode: 9becd...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Barnets mor og far mener kanskje ikke det er et problem eller at det må til lege og tannlege? 

Anonymkode: 9becd...f09

Det kan du ha rett i.

Jeg tenkte på om det er plagsomt for barnet

Anonymkode: 58976...10f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte med en gang at det var snakk om et stebarn...

Anonymkode: 70a1d...60f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags far er det som kun ser barnet sitt annenhver helg?! 

Synes barnets mor og far at smatting er problematisk? 

Anonymkode: 9becd...f09

det er ikke sikkert moren vil at far skal ha ungen 50%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...