Gå til innhold

Å sove når stebarnet er her...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med det du og bruker over har skrevet om å bytte soverom kunne vært en god ide! Kjøre vene... På det soverommet kan døra være lukket fordi det er god lufting der, så at jeg ikke har klart å tenke den tanken er jo utrolig. :PTAKK!

Vel, mannens forslag har vært at jeg bor hos mine foreldre når barnet hans er her. Jeg har sagt at vi er en familie og at jeg synes det er dumt å være borte fra begge, at det beste hadde vært å finne en løsning. Jeg spurte også så hva vi eventuelt skal gjøre i fremtiden om jeg blir gravid med nummer 2. Da har vi et barn som 'forstyrrer' søvnen hele svangerskapet. Han mente seriøst at da kunne jeg bo hos mine foreldre 100% ... 

ts  

Anonymkode: 96ee5...99c

Jeg skrev begge innleggene om det ;) Måtte bare legge til det med at det kunne vært en ide pga babyen som kommer også. Barnet vil jo sikkert sove med åpen dør uansett. Dere vil kanskje få et nytt problem ut av det, at barnet ikke får sove når dere ser tv om kvelden, men kanskje dere kan lukke den da og så åpne den når dere legger dere. Barn tåler generelt mer lyd under søvn enn voksne. 

Anonymkode: 83a75...e0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer jo på om du hadde hatt det likedan hvis barnet var ditt? Det høres ikke sånn ut. Og å bli gravid med familiens 3.barn i den leiligheten er vel høyst uforsvarlig, eller? 

At et barn som ikke ser faren sin mer enn annenhver helg ikke skal få komme inn og vekke ham høres veldig rart ut. 

Familien deres er sånn. Det er bare å ta det. 

Anonymkode: 59171...e4b

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det stue utenfor soverommet vårt her også. Stedatter på 7 år står opp kl 06.45 ca, og hun er musestille. Har på laveste lyd på tvn, men vi har dog døren vår igjen. Jeg syns det er helt greit at TV ikke skal på før kl 08 f.eks. Stebarnet ditt må klare å trøye seg selv litt på rommet når det står opp før resten. Og når barnet er så gammelt tror jeg h*n hadde forstått det om dere pratet om det😊

Anonymkode: 0d257...e97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. :)

Klart man ikke kan forvente det av et barn. Det hadde ikke vært noe problem hadde leiligjeten vært bygd opp annerledes. Å ha soverom RETT ved stua, uten muliget for å lukke døra, er ikke det beste når man er flere i hus... 

Har prøvd å få de til å dra til besteforeldre, ettersom det kun er annenhver helg vi har barnet og at det kunne vært hyggelig å se farmor og farfar. Men min mann takler ikke å være der mer enn til middag. 

Å være hos min mor og far kan fungere. Tror nesten jeg skal gjøre det! Synd å gå glipp av helgen når vi først har barnet her, men når jeg ikke får sove de helgene, er jeg ikke så hyggelig å være rundt uansett. :P

Drikker ikke før jeg legger meg, men uansett hvor mye eller lite jeg drikker, så våkner jeg uansett. Babyen har oppdaget at blæra er gøy å sparke i, så jeg våkner av at det plutselig gjør vondt. 

ts

Anonymkode: 96ee5...99c

Sov med vinduet oppe (bare å ha på litt klær og evt sokker så går det fint) og kjøp ørepropper og sov med. Problem solved!

Anonymkode: 43743...850

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette hørtes ut som hos oss haha. Her er jenta annenhver helg, hun er 6, jeg er gravid og sliter med å få sove når hun har våknet. 

Vi har snakket sammen alle tre og blitt enige om at det ikke er lov å komme inn og vekke oss før vi står opp. Gå på do og sånn er selvsagt lov. Hun har drikke tilgjengelig og iPad med spill og barneserier. Fungerer sånn passelig greit. 

Jeg hadde samme opplegg da jeg var liten. Det var ikke lov å vekke mamma og pappa tidlig i helgen, med mindre noe var galt.

Noen dager disse helgene drar hun og far til foreldrene til far og besøker dem, jeg benytter sjansen til å sove litt, noen ganger overnatter de eller hun, da får jeg litt alenetid også. Føler jeg sender dem bort, men jeg er desperat etter søvn, særlig siden jeg er i risiko for for tidlig fødsel og har fått streng beskjed om å hvile mest mulig. 

Og før anti stemorligaen våkner og konmer med de vanlige kommentarene "det skal du ikke legge deg opp i" og "det skal du bare venne deg til" blablabla, vi ligger ikke og drar oss til langt på dag. Det er kanskje snakk om 8.30, topp 9. Og jenta synes det er helt greit nå, og denne regelen har foregått uten dramatikk 

Anonymkode: 7034d...c03

Takk for et fint innspill. :) 

Dessverre er ikke dette barnet selvstendig nok til å være alene, og MÅ være i samme rom som en av oss til en hver tid. Alltid. Leker ikke på rommet fordi det er bedre å ta med alt i stua slik at vi er i samme rom. 

Pappaen sover nå på sofaen og har sovet siden han ble vekket og tok med dyna. Ser da ikke problemet med å se på TV alene, når far likevel bare bytter rom å sove i?? Som flere sier, ja, hadde han bare vært våken med barnet, så hadde det vært greit at han stod opp. Men ham sover bare videre og da ser jeg ikke poenget med at barnet skal vekke han, og meg, for å se på TV. Det er stor forskjell fra 6 til 8, samtidig som at barnet LIKEVEL bare ser på TV uansett og det er ikke akkurat noe man må holde en annen i hånda for å gjøre. 

ts

Anonymkode: 96ee5...99c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer jo på om du hadde hatt det likedan hvis barnet var ditt? Det høres ikke sånn ut. Og å bli gravid med familiens 3.barn i den leiligheten er vel høyst uforsvarlig, eller? 

At et barn som ikke ser faren sin mer enn annenhver helg ikke skal få komme inn og vekke ham høres veldig rart ut. 

Familien deres er sånn. Det er bare å ta det. 

Anonymkode: 59171...e4b

Jeg er kanskje en av de som er mest kritiske til stemødre her på KG, men her føler jeg ikke at det handler om stebarn i det hele tatt. Med unntak fra at man forventer et selvstendig barn, som kanskje ikke har blitt oppdratt til selvstendighet, ergo kan man ikke forvente det. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et fint innspill. :) 

Dessverre er ikke dette barnet selvstendig nok til å være alene, og MÅ være i samme rom som en av oss til en hver tid. Alltid. Leker ikke på rommet fordi det er bedre å ta med alt i stua slik at vi er i samme rom. 

Pappaen sover nå på sofaen og har sovet siden han ble vekket og tok med dyna. Ser da ikke problemet med å se på TV alene, når far likevel bare bytter rom å sove i?? Som flere sier, ja, hadde han bare vært våken med barnet, så hadde det vært greit at han stod opp. Men ham sover bare videre og da ser jeg ikke poenget med at barnet skal vekke han, og meg, for å se på TV. Det er stor forskjell fra 6 til 8, samtidig som at barnet LIKEVEL bare ser på TV uansett og det er ikke akkurat noe man må holde en annen i hånda for å gjøre. 

ts

Anonymkode: 96ee5...99c

Det kan hende barnet ikke er vant til å sitte alene slik på morgenen. Mitt barn hadde også en periode plutselig der jeg måtte bli med og sove videre på sofaen. Noen barn er ikke trygge nok til å være helt alene, og kanskje har dette barnet gjort slik i alle år. Så la mannen din fortsatt stå opp og sove videre på sofaen, de helgene barnet er der kan jo mannen sove på sofaen hele natten, eller på madrass inne hos barnet, så blir ikke du vekket når barnet vil ha opp mannen din :) 

(Eller så får mannen selv foreslå at barnet ikke skal vekke han, men det kan være litt lurt å få med mor på laget, slik at barnet får øving i dette begge steder. Kanskje er det kun hos dere han vil ha med en person også, ikke unormalt at der man er minst så føler man mest behov for å ha noen med seg.)

Anonymkode: 83a75...e0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytte soverom + ørepropper - bare her får du trolig bedret problemene dine.

Det er jo også en mulighet å sette en tv inn på 7 åringens rom (selv om dette er en skikkelig uting i mine øyne), og øve på at barnet kan sette på tven der og være alene der til f.eks klokken 8. Og far er med på det soverommet så lenge barnet ikke kan/ønsker å være alene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er en forsmak på hvordan livet blir med baby. Bare å innse først som sist at det kan bli lite søvn fremover. Det blir langt lettere å godta det hvis du ikke teller timer. Skjønner at det er kjipt!! :klem: Min 5 åring har nå begynt å stå opp uten oss, og fått beskjed om å vekke oss kl 8. Det fungerer fint. Har matboks i kjøleskapet, Og setter på TV selv. Veldig deilig, ettersom han  aldri har sovet lenger enn til 6. 

Anonymkode: 42d96...b64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dette er en forsmak på hvordan livet blir med baby. Bare å innse først som sist at det kan bli lite søvn fremover. Det blir langt lettere å godta det hvis du ikke teller timer. Skjønner at det er kjipt!! :klem: Min 5 åring har nå begynt å stå opp uten oss, og fått beskjed om å vekke oss kl 8. Det fungerer fint. Har matboks i kjøleskapet, Og setter på TV selv. Veldig deilig, ettersom han  aldri har sovet lenger enn til 6. 

Anonymkode: 42d96...b64

Jeg vet, men jeg ønsker å kunne utnytte det lille jeg har igjen av mulighet for søvn. Egoistisk av meg, det er det. 

Hadde bare barnet vært selvstendig nok, så hadde det gått fint. Vi har prøvd å få inn en slik ordning, men barnet bråker, snakker høyt eller gråter fordi det er ensomt å være alene fra 6 til 8. Det er forståelig, men når barnet må tvinges opp 7.30 fra mandag til fredag, så er det VELDIG rart at lørdag og søndag PLUTSELIG er dagene man står opp før hanen... :P

Anonymkode: 96ee5...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, det er snakk om et barn som er hos dere annenhver helg. 

Jeg blir regelrett sjokkert over at du lager dette til et problem, TS. Hvordan i all verden skal du klare deg når barnet ditt er født? Og når neste barn kommer?

Har man barn så blir det mindre søvn. Sånn er det for de fleste og man overlever veldig godt de årene det står på. Stakkars barn som må oppleve dette her annenhver helg. 

Anonymkode: 7c992...22c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en familie som bor i en mindre leilighet,  der soverom er dårlig lagt opp i forhold til stue. Det er ikke verdens beste ventilasjon, så døra til soverommet vårt må være oppe for at ikke lufta skal bli tett. 

Nå har det seg slik at jeg er gravid og har begynt å våkne hver natt fordi jeg må tisse. Jeg sliter med å sove etter dette, og når jeg endelig sovner, er det gjerne kun et par timer før stebarnet vekker meg.  Jeg er trøtt annenhver lørdag og søndag på grunn av mangel på søvn. Jeg klarer ikke å sove på dagtid, og helgen er eneste mulighet for å "ta igjen" søvn etter uken. 

Barnet til min samboer er 7 år, våkner gjerne mellom 6 og halv 7 på morgenen og vekker sin pappa. Problemet er at jeg våkner av det og at jeg ikke har sjans til å sovne igjen. Slik som nå. TVen er på og det romstreres i stua, snakkes plutselog høyt "fordi barnet glemmer seg" og jeg går på veggen av lite søvn når barnet er her. Lunta er kort og det som har vært de koseligste helgene har blitt de verste.  

Jeg vandrer med hodepine og svimmelhet, orker omtrent ikke å smile, og jeg trenger virkelig råd. Har prøvd ut at mannen kan sove på stua, slik at barnet ikke kommer inn på rommet, men det fungerer ikke. Hører barnet så fort det gåe ut av senga si. 

Hvorfor skal barnet plutselig begynen å våkne så ufattelig tidlig?? Før var det tidligst 8. Og skulle vi opp tidligere måtte vi vekke barnet. Vurderer TV-forbud frem til et visst klokkeslett. Når barnet våkner før 6 har jeg lyst til å skrike i puta. Beklager om jeg virker grinete på morgenen, men ønsker å kunne sove til 9-10 som jeg pleier i helgene. Mye for å gjøre meg klar til uka som kommer. Jeg er egentlig mest sint fordi nattesøvnen er avbrutt hver natt (i 4 måneder nå) på grunn av trang til å måtte tisse. Og når jeg først har vært på do, bruker jeg opptil en time på å sove igjen. 

Prøver selvsagt å sovne igjen, men plutselig "glemmer barnet seg" på nytt og stiller spørsmål ekstremt høyt, som om pappaen er på andre siden av leiligheten! Gjerne fordi min mann tar med dyna og sovner igjen etter 10 minutter på en ende av sofaen. Så hva er vitsen med at barnet skal vekke pappa? Barnet vet godt hvordan alt fungerer og kunne hatt på headset frem til det i det minste begynner å nærme seg morgen. Og faren siver til mellom 9-11 uansett. Å vekke han er umulig... 

Ja, jeg vet at det blir lite søvn når lille søsken kommer, men fy faen hvor lite gøy det er å miste flere timers søvn annenhver helg. Grunnen til at jeg blåser ut med dette nå er fordi vi har barnet i vinterferien, og jeg vet at det ikke bare er snakk om en helg, men en hel uke (!). Håper noen ha noen råd. Om så det er sovemedisiner som kan tas i graviditeten, så tar jeg imot dette. Hva som helst som innebærer hjelp før jeg begynner å skrike eller kaste ting i veggen på grunn av søvnmangel. Faen ta at man må tisse om natten! Ellers hadde søvnen i det minste vært sammenhengende. 

Hilsen frustrert, trøtt og hormonell kvinne som gråter. 

Anonymkode: 96ee5...99c

Her får du et annerledes svar fra en mann :)

Det er ikke lett å være gravid med alt det som kommer med. Alle forstår det, du også :)

Skaff deg ørepropper som du blir vant til å sove med - kanskje det kan hjelpe.

Kjøp hodetelefoner til tven, og lær barnet å bruke dem. Sett fram litt mat, frokost, eller lydløs snop som barnet kan kose seg med. Selv om det er vanskelig så se etter ting som kan gjøre det roligere hjemme. 

Kanskje far og barnet som er på besøk kan reise bort en helg på noe koselig sammen, så får du et lite pusterom og far/barn litt alenetid sammen ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars barn som må oppleve dette her annenhver helg. 

Anonymkode: 7c992...22c

Hva er det du mener at ungen opplever?

Anonymkode: a967f...422

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du mener at ungen opplever?

Anonymkode: a967f...422

At det barnet er blitt et problem den helgen hun eller han er hos sin far. Barnet treffer altså sin far annenhver helg - jeg synes ærlig talt det ikke er noe unormalt i at barnet vekker faren tidlig den helgen. Selvsagt merker barnet at stemoren er sur og grinete - det er utopi å tro noe annet. 

Alle som har gått gravide og fått barn vet at søvnmangelen merkes på kroppen. Det er imidlertid noe man innfinner seg med. Det er endel av det å sette barn til verden. Dersom man tror at man kan leve som før etter å ha fått barn så bør man ikke få barn, så enkelt er det. 

Og stebarnet har ikke bedt om å bli satt til verden. Ei heller bedt om at mor og far skilles og at de skal finne seg nye partnere og få nye barn. Det er stebarnet som bør tas mest hensyn til. TS har gått inn i dette med åpne øyne, eller - det tviler jeg på når jeg leser her. Men det er isåfall hennes egen feil og ikke noe andres. 

Anonymkode: 7c992...22c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det barnet er blitt et problem den helgen hun eller han er hos sin far. Barnet treffer altså sin far annenhver helg - jeg synes ærlig talt det ikke er noe unormalt i at barnet vekker faren tidlig den helgen. Selvsagt merker barnet at stemoren er sur og grinete - det er utopi å tro noe annet. 

 

Anonymkode: 7c992...22c

Det var da voldsomt til krismaksimering. Å slite med hormoner og søvnmangel er vel noe de fleste gravide gjør. Mener du at folk ikke burde få mer enn ett barn fordi søsknene kan lide under mors graviditet?

Anonymkode: a967f...422

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ærlig talt ikke at en 6-åring skal måtte stå opp alene. Jeg har heller ikke sans for at foreldre legger seg og SOVER på sofaen når de står opp med såpass små barn. Det kan da umulig være så vanskelig å ta på seg litt klær, lage frokost og spise med ungen og så finne på noe hyggelig. Er man så trøtt, får man legge seg tidligere. 

Anonymkode: bb417...a2c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så ille å dra seg opp halv syv annenhver helg? Om du er så trøtt så kan du vel legge deg tidligere? Her er vi sjeldent oppe lengre enn til halv elleve, det er det absolutt verdt for å slippe å være ødelagt av trøtthet dagen etterpå. 

Stå heller opp sammen med de, mye hyggeligere enn å ligge i senga og irritere seg. Du får se på det som trening til lillesøsken kommer, da må du plutselig våkne hver eneste natt. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt til krismaksimering. Å slite med hormoner og søvnmangel er vel noe de fleste gravide gjør. Mener du at folk ikke burde få mer enn ett barn fordi søsknene kan lide under mors graviditet?

Anonymkode: a967f...422

Det skal da ikke gå utover ungene! 

Anonymkode: bb417...a2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har en superenkel løsning - ørepropper! Og det finnes MANGE typer, så ikke kom med unnskyldning av typen "men det er så ekkelt" før du har prøvd alle typene over flere netter. Det er uvant til å begynne med, men man venner seg til det. 

Jeg er grisemisunnelig på deg som faktisk kan sove helt til kl 6 (med avbrudd) uten ørepropper. Når vår baby kommer må mannen ut av soverommet fordi jeg ikke kan sove med propper og baby, og han snorker. Så du er griseheldig som tydeligvis har en mann som ikke snorker heeeele natta. Se det positive i det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en ide å kanskje la barnet ha iPad på nattbordet, så kan han spille til feks kl8 før han vekker dere? 

Det gjør datteren min på 5 når hun er hos besteforeldrene om hun våkner veldig tidlig. Når legger han seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jokkmokk

Dette tenker jeg ikke du får gjort så mye med siden problemet ligger i at du ikke sovner om du først våkner.

Så tenker jeg at du kan forsøke å venne deg til lite søvn.

Kunne ikke falt meg inn å anse dette som et problem. Jeg skal ikke dra en "vi andre som har det verre", men selv opplevde jeg det først som et reellt problem når søvnen uteble totalt de siste to månedene av svangerskapet, og da snakker vi jo hver eneste dag uten omtrent noe søvn.

Det er endel av det å ha barn, og du kommer til å være ca tusen ganger mer frustrert når din egen unge vræler ørten ganger på natta og du skal på jobb.

Kjipt og slitsomt, men dessverre en ulempe man bare på innfinne seg med uansett hvor slitsomt det er.

Akkurat nå synes jeg du klager over noe som jeg anser som null problem. 

Forøvrig anbefaler jeg ørepropper og åpent vindu for bedre luft :)

Men helt alvorlig så tror jeg du trenger omstille deg litt, men den løsningen dere har nå boligmessig(vi har samme selv ifht soverom ved stue som er veldig lytt, og jeg har og problemer med å sovne) så blir problemet bare større når en har flere barn i hus. En eller begge er syke, kanskje du akkurat har fått minsten til å sovne etter flere timers hyling og så våkner babyen plutselig av den minste lyd, eventuelt baby vekker resten av huset.

Noe skikkelig dritt, men nokså vanlig i de tusen hjem.

Endret av Jokkmokk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...