AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #1 Skrevet 20. februar 2016 Vi er en familie som bor i en mindre leilighet, der soverom er dårlig lagt opp i forhold til stue. Det er ikke verdens beste ventilasjon, så døra til soverommet vårt må være oppe for at ikke lufta skal bli tett. Nå har det seg slik at jeg er gravid og har begynt å våkne hver natt fordi jeg må tisse. Jeg sliter med å sove etter dette, og når jeg endelig sovner, er det gjerne kun et par timer før stebarnet vekker meg. Jeg er trøtt annenhver lørdag og søndag på grunn av mangel på søvn. Jeg klarer ikke å sove på dagtid, og helgen er eneste mulighet for å "ta igjen" søvn etter uken. Barnet til min samboer er 7 år, våkner gjerne mellom 6 og halv 7 på morgenen og vekker sin pappa. Problemet er at jeg våkner av det og at jeg ikke har sjans til å sovne igjen. Slik som nå. TVen er på og det romstreres i stua, snakkes plutselog høyt "fordi barnet glemmer seg" og jeg går på veggen av lite søvn når barnet er her. Lunta er kort og det som har vært de koseligste helgene har blitt de verste. Jeg vandrer med hodepine og svimmelhet, orker omtrent ikke å smile, og jeg trenger virkelig råd. Har prøvd ut at mannen kan sove på stua, slik at barnet ikke kommer inn på rommet, men det fungerer ikke. Hører barnet så fort det gåe ut av senga si. Hvorfor skal barnet plutselig begynen å våkne så ufattelig tidlig?? Før var det tidligst 8. Og skulle vi opp tidligere måtte vi vekke barnet. Vurderer TV-forbud frem til et visst klokkeslett. Når barnet våkner før 6 har jeg lyst til å skrike i puta. Beklager om jeg virker grinete på morgenen, men ønsker å kunne sove til 9-10 som jeg pleier i helgene. Mye for å gjøre meg klar til uka som kommer. Jeg er egentlig mest sint fordi nattesøvnen er avbrutt hver natt (i 4 måneder nå) på grunn av trang til å måtte tisse. Og når jeg først har vært på do, bruker jeg opptil en time på å sove igjen. Prøver selvsagt å sovne igjen, men plutselig "glemmer barnet seg" på nytt og stiller spørsmål ekstremt høyt, som om pappaen er på andre siden av leiligheten! Gjerne fordi min mann tar med dyna og sovner igjen etter 10 minutter på en ende av sofaen. Så hva er vitsen med at barnet skal vekke pappa? Barnet vet godt hvordan alt fungerer og kunne hatt på headset frem til det i det minste begynner å nærme seg morgen. Og faren siver til mellom 9-11 uansett. Å vekke han er umulig... Ja, jeg vet at det blir lite søvn når lille søsken kommer, men fy faen hvor lite gøy det er å miste flere timers søvn annenhver helg. Grunnen til at jeg blåser ut med dette nå er fordi vi har barnet i vinterferien, og jeg vet at det ikke bare er snakk om en helg, men en hel uke (!). Håper noen ha noen råd. Om så det er sovemedisiner som kan tas i graviditeten, så tar jeg imot dette. Hva som helst som innebærer hjelp før jeg begynner å skrike eller kaste ting i veggen på grunn av søvnmangel. Faen ta at man må tisse om natten! Ellers hadde søvnen i det minste vært sammenhengende. Hilsen frustrert, trøtt og hormonell kvinne som gråter. Anonymkode: 96ee5...99c 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #2 Skrevet 20. februar 2016 Du er hormoniell og det er tøft å være gravid. Du kan forvente at samboer tar hensyn, men du kan ikke forvente det samme av et barn. Min anbefaling er å dra til familie, venner eller rett og slett ta inn på hotell for en natt eller to med hvile og søvn. Også slutter du helt å drikke to timer før du legger deg. Det hjalp for min del. Heller tørst enn opp hele natten. Anonymkode: 2c396...e85 18
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #3 Skrevet 20. februar 2016 Når jeg var barn (fra 5-6) vekket jeg aldri mine foreldre om morgenen. Jeg kunne våkne fra 6 og vente på at barneTV skulle starte, liste meg stille for ikke å vekke de og koste meg for meg selv til de våknet. Skulle ønske det fungerte å gjøre det her også, men med tanke på ulogisk romdeling som leiligheten har, så høres det for godt at noen romstreres. Har ikke hatt problem med det før graviditeten, men da kunne gjerne jeg være den som våknet med barnet. Nå merker jeg at alt jeg klarer å tenke på er søvn og at jeg konstant er trøtt. TS Anonymkode: 96ee5...99c 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #4 Skrevet 20. februar 2016 Jeg skjønner frustrasjonen, men det er ikke barnet sin feil at du er gravid, hormonell og må opp om natten. Har du tatt opp problemet med samboer? Anonymkode: 5b8e8...1b9 32
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #5 Skrevet 20. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er hormoniell og det er tøft å være gravid. Du kan forvente at samboer tar hensyn, men du kan ikke forvente det samme av et barn. Min anbefaling er å dra til familie, venner eller rett og slett ta inn på hotell for en natt eller to med hvile og søvn. Også slutter du helt å drikke to timer før du legger deg. Det hjalp for min del. Heller tørst enn opp hele natten. Anonymkode: 2c396...e85 Takk for svar. Klart man ikke kan forvente det av et barn. Det hadde ikke vært noe problem hadde leiligjeten vært bygd opp annerledes. Å ha soverom RETT ved stua, uten muliget for å lukke døra, er ikke det beste når man er flere i hus... Har prøvd å få de til å dra til besteforeldre, ettersom det kun er annenhver helg vi har barnet og at det kunne vært hyggelig å se farmor og farfar. Men min mann takler ikke å være der mer enn til middag. Å være hos min mor og far kan fungere. Tror nesten jeg skal gjøre det! Synd å gå glipp av helgen når vi først har barnet her, men når jeg ikke får sove de helgene, er jeg ikke så hyggelig å være rundt uansett. Drikker ikke før jeg legger meg, men uansett hvor mye eller lite jeg drikker, så våkner jeg uansett. Babyen har oppdaget at blæra er gøy å sparke i, så jeg våkner av at det plutselig gjør vondt. ts Anonymkode: 96ee5...99c
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #6 Skrevet 20. februar 2016 Å stå opp mellom 6 og halv sju er helt normalt,7 åringen står vel opp i den tiden når barnet skal på skolen! Også er det vel normalt å kunne snakke når man står opp også? synes du gjør deg vanskelig,ikke kan du ha døra igjen til soverommet,og ikke kan du sove på dagtid! Husk,det ikke er 7 åringen sin skyld at du er gravid og bor i en liten leilighet med dårlig lufting! Hilsen en mamma til to. Anonymkode: b808a...d7e 40
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 Populært innlegg #7 Skrevet 20. februar 2016 Du får gå på apoteket og kjøpe deg propper til å ha i øra, så du ikke hører lydene. Anonymkode: df5d4...bc2 52
andy capp Skrevet 20. februar 2016 #8 Skrevet 20. februar 2016 Unnskyld at jeg spør, men er det ikke vindu på soverommet? Om det er vanskelig å ha det oppe hele natten, kan det vel åpnes da mannen står opp med barnet? Da kan døra lukkes, og du kan sove videre. 31
Lucky_Jack Skrevet 20. februar 2016 #9 Skrevet 20. februar 2016 Du må legge deg tidligere om kvelden slik at du får mer søvn! 16
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #10 Skrevet 20. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner frustrasjonen, men det er ikke barnet sin feil at du er gravid, hormonell og må opp om natten. Har du tatt opp problemet med samboer? Anonymkode: 5b8e8...1b9 Vi har snakket om hvordan vi kan løse det tidligere, og han tror det fungerer med å være stille, hviske og ha lav lyd på TVen. Føler ikke for å kreve noe mer enn de gjør allerede. Så de vet ikke at jeg ligger våken hver morgen når de er ute på stua. Samboer vet ikke at jeg våkner sekundet barnet går ut av senga si, og at når barnet rister i han og hvisker "pappa", så rister det godt i hele senga. Han bruker opptil 5 minutter på å reagere på at barnet prøver å vekke han og jeg føler av og til for å sparke til mannen for å få han opp. Men han selv føler han er flink til å ta hensyn og jeg ønsker ikke å skape dårlig stemning. At jeg er grinete og har kort lunte unngår jeg å vise de og smiler, samtidig som jeg gråter innvendig. Så nei, han vet nok egentlig ikke at jeg ikke får sove igjen, selv om de er 'stille'. Men hvor mye hensyn skal man måtte ta egentlig. ts Anonymkode: 96ee5...99c
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #11 Skrevet 20. februar 2016 1 minutt siden, andy capp skrev: Unnskyld at jeg spør, men er det ikke vindu på soverommet? Om det er vanskelig å ha det oppe hele natten, kan det vel åpnes da mannen står opp med barnet? Da kan døra lukkes, og du kan sove videre. Jo, man kan det når det er plussgrader ute. Men om vinteren fungerer det dessverre ikke. Kunne kanskje satt inn en liten varmeovn for så vidt og se om det hadde forbedret det! Blir fort forkjølet av å ha vinduet oppe om natten, så vi lufter på dagtid. ts Anonymkode: 96ee5...99c
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #12 Skrevet 20. februar 2016 Er det ikke en sofa i stua som kjæresten sin kan sove på de helgene stebarnet er hos dere mens du er gravid? Alle trenger søvn! Tips ham om at det kan gå an, vil jeg tro, å koble til headphones med lange ledninger (ev. også trådløse) til TV'en slik at barnet kan få bruke disse på morgenen. Han får stå opp med sitt barn når du er gravid, men dette er gull verd! Anonymkode: bde77...03a
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #13 Skrevet 20. februar 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har snakket om hvordan vi kan løse det tidligere, og han tror det fungerer med å være stille, hviske og ha lav lyd på TVen. Føler ikke for å kreve noe mer enn de gjør allerede. Så de vet ikke at jeg ligger våken hver morgen når de er ute på stua. Samboer vet ikke at jeg våkner sekundet barnet går ut av senga si, og at når barnet rister i han og hvisker "pappa", så rister det godt i hele senga. Han bruker opptil 5 minutter på å reagere på at barnet prøver å vekke han og jeg føler av og til for å sparke til mannen for å få han opp. Men han selv føler han er flink til å ta hensyn og jeg ønsker ikke å skape dårlig stemning. At jeg er grinete og har kort lunte unngår jeg å vise de og smiler, samtidig som jeg gråter innvendig. Så nei, han vet nok egentlig ikke at jeg ikke får sove igjen, selv om de er 'stille'. Men hvor mye hensyn skal man måtte ta egentlig. ts Anonymkode: 96ee5...99c Dette må du fortelle om til samboeren din! Det er jo åpenbart her at for din søvn sin del må han ligge i stua mens du er gravid! Og barnet må få beskjed om å gå til ham om morgenen frem til det nye barnet blir født. Anonymkode: bde77...03a 9
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #14 Skrevet 20. februar 2016 Skjønner godt at det er slitsomt å være trøtt. Men med baby rundt hjørnet er sannsynligheten ganske stor for at avbrutt og lite søvn blir det vanlige i lang tid framover. Klarer du å skifte litt fokus, kanskje? Man blir ikke mindre trøtt av å gå og tenke at man er trøtt. Heller ikke av å irritere seg over et barn som står opp i helt normal tid. Eller å savne morgener med soving til 9-10. Vet det er tungt å være gravid og hormonell, men hvis du klarer å flytte fokuset fra å være trøtt og irritert over på noe annet, kan det kanskje bli litt hyggeligere for alle? Siden du uansett ikke sover, kan du ikke stå opp da, og ligge og slenge på sofaen med barnet og prøve å ha kvalitetstid? Så kan du kanskje sove hos dine foreldre andre natten. Støtter også bruk av ørepropper. Lykke til med baby! Anonymkode: a3e2e...da7 12
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #15 Skrevet 20. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvordan fjerne sitering uten at dette skjer?? Anonymkode: 96ee5...99c
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #16 Skrevet 20. februar 2016 Ærlig talt. Du får ikke søvnmangel av å ikke få sove så lenge du vil annenhver helg. Du får skaffe deg sov-i-ro. Og slutte og syte. Anonymkode: bb417...a2c 36
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #17 Skrevet 20. februar 2016 -Sett opp vinduet og ha på varmeovn. -Bytt soverom med barnet, hvis barnets soverom er lenger unna. -La barnet bruke ipad og øreklokker (klokker, ikke propper. Propper gjør vondt) -Kjøp trådløse øreklokker til tv'en -La mannen din spandere en natt på hotell til deg hver helg dere har barnet -Bruk ørepropper selv. Putt de i når du er oppe og tisser så slipper du å ligge med de hele natten. Finnes slike i voks som ikke går inn i selve øregangen hvis du er ømfintlig der. Jeg bruker ørepropper hver gang jeg er på camping, fungerer helt supert! Hvis du får ordnet første rådet så er det ikke noe problem om mannen da sover på stua, da blir du ikke vekket. I tillegg med øreklokker så bør du klare å sove som bare det. Evt ørepropper på deg selv. Og sliter du med at det blir kaldt med vinduet oppe så kan du sove med lue. Det har jeg gjort mye vinterstid, helt herlig, sover bedre om jeg har noe på toppen og får samtidig frisk luft. Anonymkode: 83a75...e0e 11
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #18 Skrevet 20. februar 2016 Det å bytte soverom er kanskje en ide uansett når babyen kommer. Veldig slitsomt hvis dere blir vekket om babyen sover lenger. Voksne trenger jo ikke store soverom, vi trenger bare en seng på rommet Anonymkode: 83a75...e0e 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #19 Skrevet 20. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det å bytte soverom er kanskje en ide uansett når babyen kommer. Veldig slitsomt hvis dere blir vekket om babyen sover lenger. Voksne trenger jo ikke store soverom, vi trenger bare en seng på rommet Anonymkode: 83a75...e0e Med det du og bruker over har skrevet om å bytte soverom kunne vært en god ide! Kjøre vene... På det soverommet kan døra være lukket fordi det er god lufting der, så at jeg ikke har klart å tenke den tanken er jo utrolig. TAKK! Vel, mannens forslag har vært at jeg bor hos mine foreldre når barnet hans er her. Jeg har sagt at vi er en familie og at jeg synes det er dumt å være borte fra begge, at det beste hadde vært å finne en løsning. Jeg spurte også så hva vi eventuelt skal gjøre i fremtiden om jeg blir gravid med nummer 2. Da har vi et barn som 'forstyrrer' søvnen hele svangerskapet. Han mente seriøst at da kunne jeg bo hos mine foreldre 100% ... ts Anonymkode: 96ee5...99c 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2016 #20 Skrevet 20. februar 2016 Dette hørtes ut som hos oss haha. Her er jenta annenhver helg, hun er 6, jeg er gravid og sliter med å få sove når hun har våknet. Vi har snakket sammen alle tre og blitt enige om at det ikke er lov å komme inn og vekke oss før vi står opp. Gå på do og sånn er selvsagt lov. Hun har drikke tilgjengelig og iPad med spill og barneserier. Fungerer sånn passelig greit. Jeg hadde samme opplegg da jeg var liten. Det var ikke lov å vekke mamma og pappa tidlig i helgen, med mindre noe var galt. Noen dager disse helgene drar hun og far til foreldrene til far og besøker dem, jeg benytter sjansen til å sove litt, noen ganger overnatter de eller hun, da får jeg litt alenetid også. Føler jeg sender dem bort, men jeg er desperat etter søvn, særlig siden jeg er i risiko for for tidlig fødsel og har fått streng beskjed om å hvile mest mulig. Og før anti stemorligaen våkner og konmer med de vanlige kommentarene "det skal du ikke legge deg opp i" og "det skal du bare venne deg til" blablabla, vi ligger ikke og drar oss til langt på dag. Det er kanskje snakk om 8.30, topp 9. Og jenta synes det er helt greit nå, og denne regelen har foregått uten dramatikk Anonymkode: 7034d...c03 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå