Gå til innhold

utvekslingsstudent som utnytter meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en god venninne som jeg har prøvd å ta godt hånd om siden hun er relativt ny i byen og jeg har likt personligheten hennes og fikk et godt inntrykk av henne. Hun er en sånn som "sucks you  in" med en gang og åpner seg veldig, og er veldig forståelsesfull, hun ringer, skravler, og viser kanskje i overkant mye støtte, selv om du bare ringer for "småsyting", får du en lang support om at man må holde håpet oppe, at alt ordner seg osv. Jeg reagerte kanskje litt på at det var så lange samtaler, selv når det kun var for å avtale et klokkeslett. Jeg kom meg knapt ut døren fordi jeg ringte for å avlyse en middag fordi jeg måtte hjelpe mamma, men det endte opp med en samtale på 1, 5 time. Og det er egentlig sånn hun er i et nøtteskall. Det er også litt krampeaktig, akkurat som om hun ikke mener det hun sier. Jeg fortalte om min syke tante da hun ringte mens jeg satt på sykehuset, 2 min senere ble jeg invitert på event av henne via facebook...veldig upassende.

På en fest en gang, inviterte jeg henne og hun flørtet med en mann jeg liker veldig godt. Hun visste at jeg likte han, men så ikke ut til å bry seg. Deretter fant jeg ut i etterkant at hun hadde møtt han flere ganger og ligget med han, fordi hun hadde sagt dette til min aller beste venninne.

Så skjedde det noe annet rart. Hun har begynt å være sammen med to andre av mine venninner, og det veldig mye. Jeg fant også ut at hun hadde invitert de hjem til seg, uten meg sammen med en jente som hun vet at jeg har holdt avstand til fordi at hun gjør en del jeg absolutt ikke står inne for.(Hun lånte en gang 2000 kr som jeg aldri fikk igjen, samt oppførte seg dårlig da vi en gang bodde sammen med en del stygge episoder)Hun ene har hun kjent lenge, så det forundrer meg ikke, men at hun ber min "fiende" på kaffesladder med to av mine venninner, uten meg, knapt en måned etter at hun ligger med mannen jeg liker kun for gøy og lyver om det til meg...Hun sa alltid at hun aldri hadde truffet han, men nå vet jeg jo at de har det. Hun har også virkelig bedt om unnskyldning, men hun møtte han jo flere ganger før og etter at unnskyldningen kom og etter at hun sa at de aldri mer hadde møttes etter festen.

I tillegg har hun avlyst å møte meg noen ganger, og kommer da med lange unnskyldninger om at det ikke passer. Den ene gangen ante jeg ugler i mosen, og fant ut at hun hang med en av mine venninner, og at hun da heller ville være sammen med henne enn med meg. Greit nok, men hun kan enten invitere meg med, være ærlig, eller holde seg til planen.  Jeg har ikke så nær kontakt med disse venninnene nå, men hun oppfører seg så "billig". Jeg har hjulpet henne, bedt henne på middag, latt familien overnatte hos meg pga. plassmangel hos henne osv. Hun sier at jeg er en av hennes beste venninner, men jeg vet ikke helt jeg.

Det som får meg til å tenke, er at hun hele tiden har snakket om hvor få venner hun har i landet her, på studiet og hvor mye hun skulle gitt for en kjæreste. Hun er også "sulten" på en karriere og kan fort snakke i 10 minutter hvor hun prøver å rettferdiggjøre en handling.

Hvorfor gjør hun dette? Har jeg grunn til å reagere? Har noen hatt en sånn venninne tidligere?

Jeg deler gjerne venninner, og jeg la opp til at hun skulle bli kjent med alle, men det å hoppe på alt som kommer inn døren, ukritisk uten å tenke, er ikke sånn jeg gjør. Jeg har i hvertfall tatt litt avstand i ettertid fordi jeg ikke vet hva hun har sagt til min "fiende" om meg, hvor mye de henger sammen, hvor mye hun har løyet til meg, og hvor grensen går på hva hun kan "stjele"-

Anonymkode: 4c74e...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er du som må lære deg å sette grenser her. Holder hun på slik og ikke viser tegn til forbedring etter at du har sagt ifra

Kutt henne ut

Anonymkode: ef85c...a01

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dama er ikke din venninne. Hold en kjølig avstand til henne, og fortell deres felles venner om mannen hun traff bak din rygg. Legg det frem saklig, men si du ble såret. La vennene dine velge om de fortsatt vil være venn med henne. 

Anonymkode: e98be...0ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare en del av personaen hennes. Høres ut som en helt gjennomsnittlig oppførsel. 

Anonymkode: 1156f...dec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor nær er du dine venninner? Stoler du på de? La henne holde på så finner de ut av disse tingene etter hvert og.

Ellers er det bare å holde seg unna før du blir dratt ned på hennes nivå.

Anonymkode: ec393...549

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på hvor gamle og gode venninner de andre venninnene dine er..Jeg hadde reagert om jeg og en til ble invitert til en venninne av en venninne der hun var utelatt..Jeg hadde spurt hvorfor, prøvd å finne det ut, og så hadde jeg slått fast at her er det noe rart med personen og tatt avstand. 

Jeg hadde kvittet meg med henne, hun høres ikke helt god ut. Men så er ikke jeg veldig tålmodig med slik oppførsel som hun viser.

Anonymkode: 797c6...5a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje denslags oppførsel er normal der hun er fra? :klo: At hun tenker dere er en stor venneflokk og noen ganger treffes ikke alle samtidig, men i det store og hele går det opp i opp? Oppførselen er definitivt slitsom, og at hun lyver om å ha ligget med ham er definitivt ikke innafor, uansett hvor man er fra. 

Amerikansk?

Anonymkode: 999b8...459

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her høres det ut som hun har brukt deg som "gateway" venninne desverre. Hun befriender deg og bruker/tar over nettverket ditt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kutte henne ut (eller beholde helle som perifer omgangskrets). Jeg ville også snakket med mine "gamle" venninner, og fortalt dem at du ble såret og føler deg brukt. Og at de ikke trenger å kutte kontakten med henne, men at du må ta et par skritt tilbake. Så ville jeg nok vært en pådriver for aktiviteter i den "gamle" gjengen, for å vise jentene der at jeg fremdeles er interessert i å beholde vennskapet med dem.

Anonymkode: e2b41...b74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Bestevenninna di skrev:

Her høres det ut som hun har brukt deg som "gateway" venninne desverre. Hun befriender deg og bruker/tar over nettverket ditt.

Jepp, klassisk tegn på poaching.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må kutte henne ut (eller beholde helle som perifer omgangskrets). Jeg ville også snakket med mine "gamle" venninner, og fortalt dem at du ble såret og føler deg brukt. Og at de ikke trenger å kutte kontakten med henne, men at du må ta et par skritt tilbake. Så ville jeg nok vært en pådriver for aktiviteter i den "gamle" gjengen, for å vise jentene der at jeg fremdeles er interessert i å beholde vennskapet med dem.

Anonymkode: e2b41...b74

Uten inntrengeren. God strategi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, O.G. skrev:

Jepp, klassisk tegn på poaching.

Hva er dette for noe?

Anonymkode: 8ce72...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vitsen å hjelpe andre hvis man blir utnyttet?

Anonymkode: b857a...527

Det er en sjanse man tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...